|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| {tw}{Twierdzenie}[section]
| |
| {fa}[tw]{Fakt}
| |
| {AZbioruPustego}{Aksjomat Zbioru Pustego}
| |
| {APary}{Aksjomat Pary}
| |
| {ASumy}{Aksjomat Sumy}
| |
|
| |
|
| {}{0pt}
| |
| {}{0pt}
| |
| {}{0in}
| |
| {}{-0.5in}
| |
| {}{6.3in}
| |
| {}{9in}
| |
|
| |
| {cwicz}[section]
| |
| {obra}[section]
| |
| {hint}
| |
|
| |
| {thm}{Twierdzenie}[section]
| |
| {defn}[thm]{Definicja}
| |
|
| |
| {Zadanie}[thm]{Zadanie}
| |
| {Uwaga}[thm]{Uwaga}
| |
| {Przykład}[thm]{Przykład}
| |
| {Rozwiązanie}[thm]{Rozwiązanie}
| |
| {Hint}[thm]{Hint}
| |
|
| |
| {equation}{section}
| |
|
| |
| {kuba_preamble1}
| |
| {kuba_preamble2}
| |
|
| |
| 0mm
| |
| 2ex
| |
|
| |
| {lem}[thm]{ Lemat }
| |
| {mtw}[tw]{Meta twierdzenie}
| |
|
| |
| {Cwiczenie}[thm]{Ćwiczenie}
| |
|
| |
| ''' Logika i teoria mnogości'''
| |
|
| |
| '''Wykład 5'''
| |
|
| |
| Zawartość wykładu: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, relacje
| |
| równoważności, rozkłady zbiorów, domykanie relacji, rozdział dla dociekliwych.
| |
|
| |
| ==Para uporządkowana==
| |
|
| |
| Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie
| |
| informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było
| |
| odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany
| |
| ''parą uporządkowaną'' dwóch innych zbiorów.
| |
|
| |
| Niech <math>x</math> oraz <math>y</math> będą
| |
| zbiorami. Przez parę uporządkowaną <math>(x,y)</math> rozumiemy zbiór
| |
|
| |
| <center><math>\left\{ \left\{x\right\}\, \left\{x,y\right\}\\right\}\\]
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to
| |
| aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego
| |
| składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem,
| |
| że będzie spełnione następujące twierdzenie:
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Dla dowolnych zbiorów </math>a,b,c,d<math> zachodzi:
| |
|
| |
| </math></center>(a,b) <nowiki>=</nowiki> (c,d) a<nowiki>=</nowiki>c {0.1mm} b<nowiki>=</nowiki> d<center><math>
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w
| |
| odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty.
| |
| Niech zatem dwie pary </math>(a,b)<math> i </math>(c,d)<math> będą równe. Ponieważ
| |
| </math>a (a,b)<math> więc </math>a (c,d)<math>. Mamy zatem
| |
| </math>a<nowiki>=</nowiki> c lub <math>\left\{a\right\}\ = \left\{c,d\right\}\$. W pierwszym
| |
| przypadku </math>a<nowiki>=</nowiki>c<math> ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że
| |
| </math>c a. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy,
| |
| że pierwsze współrzędne równych par są równe.
| |
|
| |
| <center><math>(a,b) = (a,d) </math></center>
| |
|
| |
| Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak,
| |
| że <math>a=b</math> to <math>(a,b)=\left\{\left\{a\right\}\\right\}\$. Zatem </math>a<br>right<nowiki>=</nowiki>
| |
| aa,d<br>right co daje, że <math>\left\{a,d\right\}\=\left\{a\right\}\$ a zatem
| |
| </math>d<nowiki>=</nowiki>a<math>. W przeciwnym przypadku gdy </math>a b<math> mamy, że </math>a,b
| |
| aa,d<br>right. Daje to dwie możliwości albo
| |
| <math>\left\{a,b\right\}\ = \left\{a\right\}\$ co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że </math>a<nowiki>=</nowiki>b<math>,
| |
| albo zaś
| |
| </math>a,b<nowiki>=</nowiki> a,d. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>b=d</math>.
| |
| }}
| |
|
| |
| Dla każdej pary <math>x=(a,b)</math> udowodnij, że
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap \bigcap x= a.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Rozważymy dwa przypadki.
| |
|
| |
| # Jeśli <math>a=b</math> to <math>x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\bigcap \bigcap x= a</math>.
| |
|
| |
| # Jeśli <math>a\neq b</math> to <math>x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap x= \bigcap \{\{a\},\{a,b\}\}= \{a\} \cap \{a,b\}= \{a\}
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| skąd otrzymujemy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap \bigcap x=a
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>x</math> zbiór
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset))
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest
| |
| zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>x</math>.
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Jeśli <math>x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>a,b</math> takie, że <math>x=(a,b)</math>.
| |
|
| |
| # Przypuśćmy, że <math>a\neq b</math>. Wtedy <math>x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\mathcal{P}(x)=
| |
| \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math>
| |
| to <math>\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math> a wtedy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne <math>\{\{a\}\}, \{\{a,b\}\}</math>. Wobec
| |
| tego również
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| # W przypadku, gdy <math>a=b</math> otrzymujemy <math>x=\{\{a\}\}</math> a więc <math>\mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \{a\}
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Pokaż, że z każdej pary <math>x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się
| |
| jedynie parą <math>x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\emptyset</math>.
| |
|
| |
| '''Wskazówka: '''
| |
|
| |
| # Rozważ najpierw pary różnych elementów.
| |
|
| |
| # Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]]
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>x=(a,b)</math> mamy
| |
|
| |
| <center><math>
| |
| \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) =b.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Ponieważ <math>a\neq b</math> to <math>x=\{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i wtedy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a,b\} \setminus \{a\})=
| |
| \bigcup \{b\}= b.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Zobaczmy teraz jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli
| |
| <math>x=(a,a)</math> to <math>x =\{\{a\}\}</math> i wtedy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a\} \setminus \{a\})= \bigcup
| |
| \emptyset= \emptyset.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Musimy więc jeszcze trochę popracować. Wykorzystajmy ćwiczenie [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]],
| |
| niech nowy wzór będzie postaci
| |
|
| |
| <center><math>\bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
| |
| \setminus \mathcal{P}(\emptyset)).
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja
| |
| jest analogiczna do [[##eq:cwiczeniePara2wsp1|Uzupelnic eq:cwiczeniePara2wsp1|]], skąd otrzymujemy że tak
| |
| zdefiniowany zbiór jest równy <math>b</math>.
| |
|
| |
| Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu
| |
| [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] pokazaliśmy że w takim przypadku mamy <math>\bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
| |
| \setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math> jeśli <math>b</math> jest współrzędną pary <math>x</math>. Wobec tego
| |
|
| |
| <center><math>\bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x)
| |
| \setminus \mathcal{P}(\emptyset))= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| ==Iloczyn kartezjański==
| |
|
| |
| Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych
| |
| elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim)
| |
| należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech <math>x\in X</math> oraz <math>y \in Y</math>.
| |
| Łatwo zauważyć, że zarówno
| |
| <math>\left\{x,y\right\}\$ jak i </math>x są podzbiorami <math>X \cup Y</math>.
| |
| Zatem
| |
| <math>\left\{x,y\right\}\ \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math> oraz <math>\left\{x\right\}\ \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math>.
| |
| Więc <math>\left\{\left\{x\right\}\,\left\{x,y\right\}\\right\}\ \subseteq \mathcal{P} (X \cup Y)</math> co daje,
| |
| że <math>(x,y) \in \mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y))</math>.
| |
|
| |
| Istnienie i konstrukcja iloczynu
| |
| kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym
| |
| rozdziale [[##konstukcja_marcina|Uzupelnic konstukcja_marcina|]] znajdującym się na końcu.
| |
| Proponuje przestudiowanie dodatkowego
| |
| rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi
| |
| pomimo braku precyzji w następnej definicji.
| |
|
| |
| Niech <math>x,y</math> będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem)
| |
| <math>x \times y</math> nazywamy zbiór
| |
|
| |
| <center><math>\left\{z\in \mathcal{P}( \mathcal{P}( x \cup y)): \exists_{a \in x} \exists_{b \in y}
| |
| \;\; (a,b) =z\right\}\
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Będziemy używać specjalnej notacji <math>x^2</math> na zbiór <math>x \times x</math>.
| |
|
| |
| Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
| |
|
| |
| <center><math>\alignedx \times \emptyset & = & \emptyset \\
| |
| x \times (y \cup z) & = & (x \times y) \cup (x \times z) \\
| |
| x \times (y \cap z) & = & (x \times y) \cap (x \times z) \\
| |
| x \times (y \setminus z) & = & (x \times y) \setminus (x \times z)
| |
| \endaligned</math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia [[##para-up_tw|Uzupelnic para-up_tw|]] łatwo wynika
| |
| następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów <math>a,b,x,y</math>
| |
| zachodzi
| |
|
| |
| <center><math>(a,b)\in x \times y \Leftrightarrow (a\in x \wedge b\in y).
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| #
| |
| x <nowiki>=</nowiki><br>
| |
| z {P}({P}(x z)): _{a x} _{b } (a,b)<nowiki>=</nowiki>z<nowiki>=</nowiki><br>
| |
| z {P}({P}(x z)): _{a x} _{b}[ (b ) (a,b)<nowiki>=</nowiki>z]
| |
|
| |
| Ponieważ <math>b\in \emptyset</math> jest zawsze fałszem to powyższy zbiór jest pusty.
| |
|
| |
| # Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par więc wykażemy że dowolna para należy do jednego
| |
| wtedy i tylko wtedy gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę <math>(a,b)</math> wtedy
| |
|
| |
| (a,b) x (y z) <br>
| |
| a x b (y z) <br>
| |
| a x (b y b z) <br>
| |
| (a x b y) (a x b z) <br>
| |
| (a,b) x y (a,b) x z <br>
| |
| (a,b) x y x z.
| |
|
| |
| # Analogicznie do poprzedniego punktu, weźmy dowolną parę <math>(a,b)</math>, wtedy
| |
|
| |
| (a,b) x (y z) <br>
| |
| a x b (y z) <br>
| |
| a x (b y b z) <br>
| |
| (a x b y) (a x b z) <br>
| |
| (a,b) x y (a,b) x z <br>
| |
| (a,b) x y x z.
| |
|
| |
| # Analogicznie do poprzednich punktów, weźmy dowolną parę <math>(a,b)</math>, wtedy
| |
|
| |
| (a,b) (x y) (x z) <br>
| |
| a x b y (a x b z) <br>
| |
| b y (a x (a x b z)) <br>
| |
| b y [(a x a x) (a x b z)] <br>
| |
| b y (a x b z) <br>
| |
| a x (b y z) <br>
| |
| (a,b) x (y z)
| |
|
| |
| Produkt kartezjański <math>\times</math> jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną
| |
| osobno to znaczy:
| |
|
| |
| <center><math>\alignedx \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (x \times z) \subset (y \times z) \\
| |
| x \subset y & \hspace*{0.1mm} \Rightarrow & (z \times x) \subset (z \times y)
| |
| \endaligned</math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne.
| |
|
| |
| # Niech <math>x,y</math> będą dowolnymi zbiorami takimi, że <math>x\subset y</math>. Wtedy dla dowolnej pary <math>(a,b)</math> mamy
| |
|
| |
| (a,b) x z <br>
| |
| a x b z <br>
| |
| a y b z <br>
| |
| (a,b) y z.
| |
|
| |
| Stąd <math>(x \times z) \subset (y \times z)</math>.
| |
|
| |
| # Dla dowolnych zbiorów <math>x\subset y</math> mamy <math>x \cup y =y</math>. Z poprzedniego
| |
| ćwiczenia otrzymujemy
| |
|
| |
| <center><math>z \times y =z \times (x\cup y) = (z \times x)\cup(z \times y) \supset (z \times x).
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| (Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.)
| |
|
| |
| Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów <math>A,B,C</math>, prawdziwa jest następująca implikacja
| |
|
| |
| <center><math>A\times B = A\times C \Rightarrow B=C
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Nie. Na przykład gdy <math>A=\emptyset</math> to dla dowolnych zbiorów <math>B,C</math> mamy
| |
|
| |
| <center><math>\emptyset \times B =\emptyset = \emptyset \times C.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Biorąc różne zbiory <math>B,C</math> otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji.
| |
|
| |
| ==Relacje==
| |
|
| |
| Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu <math>x
| |
| \times y</math>
| |
|
| |
| ===Operacje na relacjach:===
| |
|
| |
| Niech <math>R \subset A \times B</math> oraz <math>S \subset B \times C</math>.
| |
|
| |
| <math>S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B}
| |
| (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\$
| |
|
| |
| \bigskip
| |
|
| |
| </math>R^{-1} :<nowiki>=</nowiki> (y,x) B A : (x,y) R
| |
|
| |
| <math>R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\$
| |
|
| |
| </math>R_P :<nowiki>=</nowiki> y B : _{x A} (x,y) R
| |
|
| |
| Niech relacja <math> R \subset A \times B, S \subset B \times C</math> oraz
| |
| <math>T \subset C \times D</math>. Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
| |
|
| |
| <center><math>\alignedT \circ ( S \circ R ) & = & (T \circ S)\circ R \\
| |
| (S \circ R )^{-1} & = & R^{-1} \circ S^{-1} \\
| |
| R & \subset & R_L \times R_P \\
| |
| (S \circ R)_L & \subset & R_L \\
| |
| (S \circ R)_P & \subset & S_P \\
| |
| (R^{-1} )_L & = & R_P
| |
| \endaligned</math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne.
| |
|
| |
| #
| |
| (x,z) T ( S R ) <br>
| |
| _{u} [(x,u) ( S R ) (u,z) T]<br>
| |
| _{u} [_{v}( (x,v) R (v,u) S) (u,z) T]<br>
| |
| _{u} _{v}[ (x,v) R (v,u) S (u,z) T]<br>
| |
| _{v} _{u}[ (x,v) R ((v,u) S (u,z) T)]<br>
| |
| _{v} [ (x,v) R _{u}((v,u) S (u,z) T)]<br>
| |
| _{v} [ (x,v) R (v,z) T S]<br>
| |
| (x,z) (T S) R <br>
| |
|
| |
| #
| |
| (x,z) (S R )^{-1} <br>
| |
| (z,x) S R <br>
| |
| _{y} [(z,y) R (y,x) S] <br>
| |
| _{y} [(y,z) R^{-1} (x,y) S^{-1}] <br>
| |
| (x,z) R^{-1} S^{-1} <br>
| |
|
| |
| #
| |
| (x,z) R <br>
| |
| _{y} (x,u) R _{v} (v,y) R <br>
| |
| x R_L y R_P <br>
| |
| (x,y) R_L R_P
| |
|
| |
| #
| |
| x (S R)_L <br>
| |
| _{z} (x,z) S R <br>
| |
| _{z} _{y} [(x,y) R (y,z) S ] <br>
| |
| _{z} _{y} (x,y) R <br>
| |
| _{y} (x,y) R <br>
| |
| x R_L
| |
|
| |
| # Dowód <math>(S \circ R)_P \subset S_P </math> jest analogiczny do poprzedniego.
| |
|
| |
| #
| |
| x (R^{-1} )_L <br>
| |
| _{y} (x,y) R^{-1} <br>
| |
| _{y} (y,x) R <br>
| |
| x R_P
| |
|
| |
| Niech relacja <math> R \subset B \times C, S \subset B \times C</math> oraz
| |
| <math>T \subset A \times B</math>. Pokaż własności:
| |
|
| |
| <center><math>\aligned(R \cup S )^{-1} & = & R^{-1} \cup S^{-1} \\
| |
| (R \cap S )^{-1} & = & R^{-1} \cap S^{-1} \\
| |
| (R^{-1})^{-1} & = & R \\
| |
| (R \cup S ) \circ T & = & (R \circ T) \cup (S \circ T)\\
| |
| (R \cap S ) \circ T & \subset & (R \circ T) \cap (S \circ T)
| |
| \endaligned</math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne.
| |
| W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej
| |
| stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5,
| |
| pokazujemy jedynie implikację w prawą stronę, gdyż mamy udowodnić inkluzję.
| |
|
| |
| #
| |
| (x,y) (R S)^{-1} <br>
| |
| (y,x) (R S) <br>
| |
| (y,x) R (y,x) S <br>
| |
| (x,y) R^{-1} (x,y) S^{-1} <br>
| |
| (x,y) R^{-1} S^{-1}
| |
|
| |
| # Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć <math>\cap</math> w miejsce <math>\cup</math> oraz <math>\wedge</math> w miejsce <math>\vee</math>.
| |
|
| |
| #
| |
| (x,y) (R^{-1})^{-1} <br>
| |
| (y,x) R^{-1} <br>
| |
| (x,y) R
| |
|
| |
| #
| |
| (x,z) (R S ) T <br>
| |
| _y [(x,y) T (y,z) (R S )] <br>
| |
| _y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))] <br>
| |
| _y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))] <br>
| |
| [_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )] <br>
| |
| (x,z) (R T) (x,z) (S T) <br>
| |
| (x,z) (R T) (S T)
| |
|
| |
| #
| |
| (x,z) (R S ) T <br>
| |
| _y [(x,y) T (y,z) (R S )] <br>
| |
| _y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))] <br>
| |
| _y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))] <br>
| |
| [_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )] <br>
| |
| (x,z) (R T) (x,z) (S T) <br>
| |
| (x,z) (R T) (S T)
| |
|
| |
| Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
| |
|
| |
| <center><math>(R \cap S ) \circ T = (R \circ T) \cap (S \circ T)
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Niech <math>R=\{(1,3)\}, S= \{(2,3)\}, T=\{(0,1),(0,2)\}</math> wtedy
| |
|
| |
| # <math>R\cap S=\emptyset</math> więc <math>(R\cap S)\circ T=\emptyset</math>.
| |
|
| |
| # <math>T\circ R =\{(0,3)\}</math> i <math>T \circ S=\{0,3\}</math> a więc
| |
| <math>(R \circ T) \cap (S \circ T) =\{0,3\}</math>
| |
|
| |
| Udowodnij, że zbiór <math>A</math> jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
| |
|
| |
| <center><math>A \subset (\bigcup \bigcup A) \times (\bigcup \bigcup A)
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji <math>R</math> mamy
| |
|
| |
| <center><math>
| |
| \bigcup \bigcup R = R_L \cup R_P.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Zaczniemy od inkluzji <math>\subset</math>.Weźmy dowolny element <math>x \in \bigcup \bigcup R</math> wtedy
| |
| musi istnieć element <math>y\in \bigcup R</math> taki że <math>x\in y</math>. Skoro <math>y\in \bigcup R</math> to
| |
| musi istnieć para <math>(a,b) \in R</math> taka, że <math>y\in (a,b)</math>. Wobec tego z definicji pary
| |
| uporządkowanej <math>y=\{a\}</math> lub <math>y=\{a,b\}</math>. Ponieważ <math>x\in y</math> to <math>x=a</math> i wtedy <math>x\in
| |
| R_L</math> lub <math>x=b</math> i wtedy <math>x\in R_P</math>. Wobec tego <math>x\in R_L \cup R_P</math>.
| |
|
| |
| Pokażemy teraz prawdziwość inkluzji <math>\supset</math> w równaniu [[##eq:cwiczenieBCBC|Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|]].
| |
| Weźmy dowolny element <math>a\in R_L</math> wtedy istnieje element <math>b\in R_P</math> taki, że <math>(a,b)\in
| |
| R</math>, a więc <math>\{(a,b)\} \subset R</math>. Stąd otrzymujemy
| |
|
| |
| <center><math>\bigcup \bigcup \{(a,b)\} \subset \bigcup \bigcup R.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Ponieważ <math>\bigcup \bigcup \{(a,b)\}= \bigcup \{\{a\},\{a,b\}\} = \{a,b\}</math> to
| |
| otrzymujemy <math>\{a,b\} \subset R</math>, a więc <math>a\in R</math>. Analogiczne rozumowanie można
| |
| przeprowadzić dla elementu <math>b\in R_P</math>. Zakończyliśmy więc dowód równości
| |
| [[##eq:cwiczenieBCBC|Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|]].
| |
|
| |
| W temacie ćwiczenia implikacja w lewą stronę jest oczywista. Jeśli <math>A</math> jest zbiorem
| |
| to <math>\bigcup \bigcup A</math> jest zbiorem i <math>A</math> jest podzbiorem iloczynu kartezjańskiego
| |
| dwóch zbiorów więc musi być relacją. Dla implikacji w prawą stronę załóżmy, że <math>A</math>
| |
| jest relacją wtedy
| |
|
| |
| <center><math>A \subset A_L \times A_P \subset (A_L \cup A_P) \times (A_L \cup A_P) = (\bigcup \bigcup A) \times ( \bigcup \bigcup A)
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| == Relacje równoważności ==
| |
|
| |
| W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą
| |
| relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja
| |
| abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym
| |
| przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem
| |
| pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład <math>8</math> w którym
| |
| zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
| |
|
| |
| Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
| |
|
| |
| Dla zbioru <math>X</math> definiujemy relację <math>1_X \subset X \times X</math>
| |
| jako <math>\left\{ z \in X \times X : \exists_{x\in X} \;\; (x,x)=z \right\}\$.
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| \begindefn
| |
| Relację </math>R X X<math> nazywamy relacją równoważnością o
| |
| polu </math>X<math> jeżeli:
| |
|
| |
| * zawiera relacje </math>1_X <math> (zwrotność </math>R<math>)
| |
|
| |
| * </math>R^{-1} R<math> (symetria </math>R<math>)
| |
|
| |
| * </math>R R R<math> (przechodniość </math>R<math>)
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| \beginCwiczenie
| |
| Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu </math>X<math>
| |
| są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
| |
|
| |
| * </math>_{ x X} (x,x) R<math>
| |
|
| |
| * </math>_{ x,y X} (x,y) R (y,x) R<math>
| |
|
| |
| * </math>_{ x,y,z X} (x,y) R (y,z) R (x,z) R<math>
| |
|
| |
| \textbf{Rozwiązanie: }Ćwiczenie jest elementarne.
| |
| \endCwiczenie
| |
|
| |
| \begindefn Niech </math>R<math> będzie relacją równoważności o
| |
| polu </math>X<math>. Klasą równoważności elementu </math>x X<math> jest zbiór
| |
|
| |
| </math></center>[x]_R :<nowiki>=</nowiki> y X : (x,y) R<center><math>
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| \begindefn Zbiór klas równoważności relacji </math>R<math> będący elementem zbioru </math>{P}
| |
| ( {P} (X X))<math> oznaczamy przez </math>X/R<math>. \enddefn
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Niech </math>R<math> będzie relacją równoważności o polu </math>X<math>. Następujące warunki są równoważne
| |
|
| |
| # </math>[x]_R [y]_R <math>
| |
|
| |
| # </math>[x]_R <nowiki>=</nowiki> [y]_R<math>
| |
|
| |
| # </math>(x,y) R<math>
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Pokażemy, że </math>(1) (2)<math>. Niech wspólny element dwóch klas </math>[x]_R<math> oraz
| |
| </math>[y]_R<math> nazywa się </math>z<math>. Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
| |
| </math>[x]_R [y]_R<math>. Niech zatem </math>p [x]_R<math>. Mamy więc </math>(x,p) R<math>. Z
| |
| założenia jest również
| |
| </math>(y,z) R<math> oraz </math>(x,z) R<math>. Z symetrii otrzymujemy </math>(z,x)
| |
| R<math>.
| |
| Zatem </math>(y,z) R<math> i </math>(z,x) R<math> i </math>(x,p) R<math>.
| |
| Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że </math>(y,p) R<math>.\\
| |
| Pokażemy, że </math>(2) (3)<math>. Ze zwrotności mamy, że
| |
| </math>y [y]_R<math> co z założenia </math>(2)<math> daje </math>y [x]_R<math> a to tłumaczy
| |
| się na </math>(x,y) R<math>.
| |
| Pokażemy, że </math>(3) (1)<math>.
| |
| Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas </math>[x]_R<math> oraz </math>[y]_R<math>
| |
| jest </math>y<math>. Dla pierwszej z nich wynika to z założenia </math>(3)<math> a dla
| |
| drugiej ze zwrotności </math>R<math>.
| |
| }}
| |
|
| |
| W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji
| |
| równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie
| |
| dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
| Niech będzie pewną rodziną
| |
| (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu </math>X<math>. Mamy że:
| |
|
| |
| # jest relacją równoważności o polu </math>X<math>.
| |
|
| |
| # </math>[x]_{ } <nowiki>=</nowiki> [x]_R : R
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| <math>(1)</math> Zwrotność <math>\bigcap \kappa </math> jest oczywista ponieważ <math>1_X </math> zawiera
| |
| się w każdej relacji rodziny <math>\kappa </math>. Symetria. Weźmy <math>(x,y)\in
| |
| \bigcap \kappa </math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math> jest <math>(x,y)\in R
| |
| </math>. Z symetrii każdej <math>R</math> jest więc <math>(y,x)\in R </math> co daje <math>(y,x)\in
| |
| \bigcap \kappa </math>. Przechodniość. Niech <math>(x,y)\in \bigcap \kappa </math>
| |
| oraz <math>(y,z)\in \bigcap \kappa </math>. Dla każdej relacji <math>R\in\kappa</math>
| |
| jest więc <math>(x,y)\in R</math> i <math>(y,z)\in R</math>. Z przechodniości każdej
| |
| relacji <math>R</math> mamy, że <math>(x,z) \in R</math> co daje <math>(x,z)\in \bigcap \kappa
| |
| </math>.<br>
| |
| <math>(2)</math> Niech <math>y \in [x]_{ \bigcap \kappa }</math>. Mamy zatem, że
| |
| <math>(x,y) \in \bigcap \kappa</math> co daje <math>(x,y)\in R</math> dla każdej
| |
| relacji <math>R\in\kappa</math>. To zaś daje, że <math>y \in [x]_R</math> dla każdej <math>R \in \kappa</math> co
| |
| jest równoważne z <math>y\in\bigcap \left\{[x]_R : R\in \kappa\right\}\$.
| |
| }}
| |
|
| |
| W szczególności przecięcie wszystkich relacji
| |
| równoważności o polu </math>X<math> daje </math>1_X<math>. Jest ona najsilniejszą
| |
| relacją równoważności. Najsłabszą jest </math>X^2<math>.
| |
|
| |
| ===Rozkłady zbiorów===
| |
|
| |
| \begindefn
| |
| Niech </math>X <math>. Rodzinę
| |
| </math>r {P} ( {P} (X))<math> nazywamy rozkładem zbioru </math>X<math> gdy
| |
|
| |
| # </math>_{C r} C <math>
| |
|
| |
| # </math> r <nowiki>=</nowiki>X<math>
| |
|
| |
| # </math>(C r {0.1mm} D r {0.1mm} C D ){0.1mm} C D <nowiki>=</nowiki><math>
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| {{lemat|[Uzupelnij]||
| |
| Dla relacji równoważności </math>R<math> o polu </math>X<math> zbiór </math>X/R<math> jest rozkładem
| |
| </math>X<math>. }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| </math>(1)<math> Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją
| |
| wyznacza.
| |
| </math>(2) X/R X<math> bo każda klasa jest podzbiorem
| |
| </math>X<math>. Odwrotnie każdy </math>x [x]_R X/R<math>.
| |
| </math>(3)<math> Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy
| |
| w twierdzeniu [[##thm:rownowaznosc|Uzupelnic thm:rownowaznosc|]].
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| \begindefn Niech </math>r<math> będzie rozkładem zbioru </math>X<math>. Definiujemy relacje </math>R_r
| |
| X X<math> następująco:
| |
|
| |
| </math></center>(x,y) R_r wtw _{C r} x C {0.1mm} y C
| |
| <center><math>
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| {{lemat|[Uzupelnij]||
| |
| Dla rozkładu </math>r {P} ( {P}
| |
| (X))<math> relacja </math>R_r<math> jest:
| |
|
| |
| # równoważnością
| |
|
| |
| # </math>X/{R_r} <nowiki>=</nowiki> r<math>
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| </math>(1)<math> Relacja </math>R_r<math> jest zwrotna każdy bowiem </math>x X<math> musi leżeć w pewnym zbiorze
| |
| </math>C<math> rozkładu </math>r<math>. Symetria </math>R_r<math> nie wymaga dowodu. Przechodniość </math>R_r<math>. Niech </math>(x,y)
| |
| R_r<math> i </math>(y,z) R_r<math>. Istnieją zatem dwa zbiory </math>C<math> i </math>D<math> rozkładu </math>r<math> takie,
| |
| że </math>x,y C<math> oraz </math>y,z D<math>. Przecięcie </math>C<math> i </math>D<math> jest więc niepuste zatem
| |
| </math>C<nowiki>=</nowiki>D<math> co daje tezę </math>(x,z) R_r<math>.\\
| |
| </math>(2)<math> Inkluzja w prawo . Niech </math>C X/{R_r}<math>. Klasa
| |
| </math>C<math> jest zatem wyznaczona przez pewien element </math>x<math> taki, że </math>C<nowiki>=</nowiki> [x]_{R_r}<math>.
| |
| Niech </math>D r<math> będzie zbiorem rozkładu </math>r<math> do którego należy </math>x<math>.
| |
| Łatwo wykazać, że </math>C<nowiki>=</nowiki>D<math>. Inkluzja w lewo .
| |
| Niech </math>C r<math>. </math>C<math> jest niepusty wiec istnieje </math>x C<math>. Klasa
| |
| </math>[x]_{R_r} <nowiki>=</nowiki>C<math>.
| |
| }}
| |
|
| |
| \beginCwiczenie
| |
| Niech </math>X<math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech </math>Y X<math>. Zdefiniujemy relację </math>R {P}(X) {P}(X)<math> następująco:
| |
| dla dowolnych zbiorów </math>A,B X<math> mamy
| |
|
| |
| </math></center>(A,B) R A{.}{} B Y.
| |
| <center><math>
| |
|
| |
| (</math>{.}{}<math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli </math>A{.}{} B <nowiki>=</nowiki> (A B)
| |
| (B A)<math>) Udowodnij, że relacja </math>R<math> jest relacją równoważności.
| |
|
| |
| \textbf{Wskazówka: }
| |
| Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że </math>A {.}{} C (B{.}{} C) (A{.}{} B)<math>. Dobrym punktem wyjścia
| |
| jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów </math>A,B,C<math>.
| |
|
| |
| \textbf{Rozwiązanie: }Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność.
| |
|
| |
| # Dla każdego </math>A X<math> mamy </math>A{.}{} A<nowiki>=</nowiki> Y<math>, a więc relacja </math>R<math> jest zwrotna.
| |
|
| |
| # Ponieważ dla dowolnych zbiorów </math>A{.}{} B<nowiki>=</nowiki> B{.}{} A<math> to </math>(A,B) R<math> wtedy i tylko wtedy gdy </math>(B,A) R<math>. Wobec tego relacja </math>R<math> jest symetryczna.
| |
|
| |
| # Weźmy zbiory </math>A,B,C X<math>, takie że </math>(A,B), (B,C) R<math>. Wtedy
| |
| \beginalign*
| |
| A \frac{.}{} C= (A\setminus C) \cup (C\setminus A) =\\
| |
| (((A\cap B) \cup (A\setminus B))\setminus C) \cup (((C\cap B) \cup (C\setminus B))\setminus A) =\\
| |
| ((A\cap B)\setminus C) \cup ((A\setminus B)\setminus C) \cup
| |
| ((C\cap B)\setminus A) \cup ((C\setminus B)\setminus A) \subset\\
| |
| (B\setminus C) \cup (A\setminus B) \cup (B\setminus A) \cup (C\setminus B)=\\
| |
| (B\frac{.}{} C) \cup (A\frac{.}{} B).
| |
| \endalign*
| |
| Ponieważ z definicji relacji </math>R<math> mamy </math>(B{.}{} C) Y<math> oraz</math> (A{.}{} B) Y<math> to ich suma też jest podzbiorem </math>Y<math>
| |
| i konsekwencji również </math>A{.}{} C Y<math>. Oznacza to, że </math>(A,C) R<math>, a więc relacja </math>R<math> jest przechodnia.
| |
|
| |
| \endCwiczenie
| |
|
| |
| \beginCwiczenie
| |
| Udowodnij, że dla relacji równoważności </math>R,S<math> na zbiorze </math>X<math>, relacja </math>R S<math> jest relacją równoważności
| |
| wtedy i tylko wtedy gdy
| |
|
| |
| </math></center>
| |
| _{x X}( [x]_R [x]_S [x]_R [x]_S).
| |
| <center><math>
| |
|
| |
| Podaj przykłady relacji równoważności </math>R,S<math> takich, że </math>R S<math> jest relacją
| |
| równoważności oraz </math>R S<math> i </math>S R<math>.
| |
|
| |
| \textbf{Wskazówka: }
| |
| Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów </math>A<nowiki>=</nowiki>[x]_R [x]_S : x X<math>.
| |
|
| |
| \textbf{Rozwiązanie: }Zaczniemy od pokazania, że formuła </math>[[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]<math> implikuje, że relacja
| |
| </math>R S<math> jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina </math>A<nowiki>=</nowiki>[x]_R [x]_S :
| |
| x X<math> tworzy rozkład zbioru </math>X<math>. Oczywiście, dla każdego elementu </math>x X<math> mamy
| |
| </math>[x]_R [x]_S <math> oraz </math>x [x]_R [x]_S<math>. Wystarczy więc
| |
| pokazać, że zbiory w rodzinie </math>A<math> są rozłączne. Weźmy dowolne dwa elementy rodziny
| |
| </math>A<math> i przypuśćmy, że ich przecięcie jest niepuste. Niech to będą zbiory odpowiadające
| |
| elementom </math>x,y X<math> a więc </math>[x]_R [x]_S<math> oraz </math>[y]_R [y]_S<math>. Skoro te
| |
| zbiory mają niepuste przecięcie to istnieje </math>z ([x]_R [x]_S) ([y]_R
| |
| [y]_S)<math>. Ponieważ </math>z [x]_R [x]_S<math> to </math>z [x]_R z [x]_S<math> co jest
| |
| równoważne </math>x [z]_R x [z]_S<math>. Podobne rozumowanie dla </math>z<math> daje </math>y
| |
| [z]_R y [z]_S<math>. Wobec czego dostajemy </math>x,y [z]_R [z]_S<math> ponieważ
| |
| jednak zgodnie z formułą [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jedna z tych klas jest nadzbiorem
| |
| drugiej, to </math>x,y [z]_R<math> lub </math>x,y [z]_S<math>. W przypadku, gdy </math>[z]_R
| |
| [z]_S<math> dostajemy również z [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] </math>[z]_R<nowiki>=</nowiki>[x]_R [x]_S<math> oraz
| |
| </math>[z]_R<nowiki>=</nowiki>[y]_R [y]_S<math> wobec czego otrzymujemy </math>[x]_R [x]_S <nowiki>=</nowiki>[z]_R<nowiki>=</nowiki>[y]_R
| |
| [y]_S<math>. Drugi przypadek jest analogiczny. Wobec czego rodzina </math>A<math> jest rozkładem
| |
| zbioru </math>X<math>. Wystarczy teraz przekonać się że </math>(a,b) R S<math> wtedy i tylko wtedy,
| |
| gdy </math>a [b]_R [b]_S<math>, aby udowodnić, że jest to rzeczywiście rozkład
| |
| generowany przez relację </math>R S<math>. Weźmy dowolne </math>a,b X<math> wtedy
| |
| \beginalign*
| |
| (a,b)\in R\cup S \Leftrightarrow (a,b)\in R \vee (a,b)\in S \Leftrightarrow a\in[b]_R \vee a\in [b]_S \Leftrightarrow a \in [b]_R \cup [b]_S.
| |
| \endalign*
| |
|
| |
| Pokażemy teraz, że jeśli </math>R S<math> jest relacją równoważności to musi być spełniona
| |
| formuła [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]. Dla dowodu nie wprost przypuśćmy, że nie jest
| |
| spełniona. Oznacza to, że istnieje element </math>x X<math> dla którego </math>[x]_R
| |
| [x]_S<math> oraz </math>[x]_R [x]_S<math>. Wobec tego istnieje </math>y [x]_R
| |
| [x]_S<math> oraz </math>z [x]_S [x]_R<math>. Oznacza to, że </math>(y,x) R S<math>
| |
| oraz </math>(x,z) S R<math>. Skoro </math>R S<math> jest relacją równoważności to </math>(z,y)
| |
| R S<math>. Przypuśćmy, że </math>(z,y) R<math>. Wtedy </math>(z,y),(y,x) R<math> wobec czego
| |
| </math>(z,x) R<math> co jest sprzeczne z tym że </math>(x,z) S R<math> ponieważ relacja </math>R<math>
| |
| jest symetryczna. Analogiczną sprzeczność otrzymujemy dla </math>(z,x) S<math>. Obie
| |
| możliwości prowadzą do sprzeczności, a więc formuła [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] musi być
| |
| spełniona.
| |
|
| |
| Na koniec podajemy przykład relacji równoważności, równoważności </math>R,S<math> takich, że
| |
| </math>R S<math> jest relacją równoważności oraz </math>R S<math> i </math>S R<math>. Polem
| |
| relacji będzie zbiór </math>X<nowiki>=</nowiki>0,1,2,3<math>. Relacje </math>R,S<math> określimy poprzez wyznaczane
| |
| przez nie rozkłady odpowiednio </math>r,s<math>:
| |
| \beginalign*
| |
| r=\{\{0\},\{1\}, \{2,3\}\}\\
| |
| s=\{\{0,1\}, \{2\},\{3\}\}.
| |
| \endalign*
| |
| Łatwo sprawdzić, że </math>R S<math> i </math>S R<math>, gdyż </math>(2,3) R S<math>
| |
| oraz </math>(0,1) S R<math>. Z rozkładów </math>r,s<math> łatwo wynika, że formuła
| |
| [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego </math>R S<math> jest
| |
| relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to </math>0,1,2,3<math>.
| |
| \endCwiczenie
| |
| ===Domykanie relacji===
| |
|
| |
| W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć
| |
| relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy
| |
| charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.
| |
|
| |
| \begindefn
| |
|
| |
| Niech będzie rodziną relacji o polu
| |
| </math>X<math>, czyli niech </math> {P} ( {P} (X^2))<math>.
| |
| Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy
| |
|
| |
| # </math>X^2 <math>
| |
|
| |
| # jeżeli </math> ' <math> to </math>
| |
| ' <math>
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji.
| |
| Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.
| |
|
| |
| \begindefn
| |
| Relacja </math>S X^2<math> jest domknięciem relacji </math>R X^2<math> w klasie (zbiorze)
| |
| relacji gdy:
| |
|
| |
| # </math>R S<math>
| |
|
| |
| # </math>S <math>
| |
|
| |
| # dla każdej relacji </math>T<math> jeżeli </math>R T<math> oraz </math>T <math> to </math>S T<math>
| |
|
| |
| \enddefn
| |
|
| |
| {{lemat|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Domknięcie relacji (w dowolnej klasie) jeżeli istnieje to jest jedyne. }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Gdyby istniały dwa domknięcia pewnej relacji to ze względu na warunek </math>(3)<math> wzajemnie
| |
| by się zawierały.
| |
| }}
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
| Następujące warunki są równoważne:
| |
|
| |
| # Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
| |
|
| |
| # Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| </math>(1) (2)<math>. Niech </math>R<math> będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji </math> '<math>
| |
| jako </math> S{P} (X^2) : R S {0.1mm} S . Takie <math>\alpha '</math> nie jest
| |
| puste bowiem relacja totalna <math>X^2</math> należy do <math>\alpha '</math>. Pokażmy, że <math>\bigcap \alpha
| |
| '</math> jest domknięciem <math>R</math> w <math>\alpha</math>. Istotnie <math>R\subset \bigcap \alpha '</math>. Z założenia
| |
| mamy też <math>\bigcap \alpha ' \in \alpha</math>. Minimalność <math>\bigcap \alpha '</math> stwierdzamy
| |
| przez: niech <math>R \subset S'</math> takie że <math>S' \in \alpha</math>. Takie <math>S'</math> musi leżeć w
| |
| zbiorze <math>\alpha '</math> jest
| |
| więc <math>\bigcap \alpha ' \subset S' </math>.<br>
| |
| <math>(2) \rightarrow (1)</math>. Po pierwsze <math>X^2</math> leży w zbiorze <math>\alpha</math> bo wystarczy domknąć
| |
| <math>X^2</math>. Niech <math>\alpha '</math> będzie niepustym podzbiorem <math>\alpha</math>. Niech <math>S_0</math> będzie
| |
| domknięciem <math>\bigcap \alpha '</math> w <math>\alpha</math>. Wiemy, że dla dowolnej relacji <math>S'</math> o ile
| |
| <math>\bigcap \alpha ' \subset S'</math> i <math>S'\in \alpha</math> to <math>S_0 \subset S'</math>. Połóżmy za <math>S'</math>
| |
| dowolny element z <math>\alpha '</math>. Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
| |
| jest więc tak, że <math>S_0 \subset S'</math> dla dowolnej <math>S'</math> wyjętej z <math>\alpha '</math>. W takim
| |
| razie <math>S_0 \subset \bigcap \alpha '</math>. Ponieważ mamy też <math> \bigcap \alpha '\subset
| |
| S_0</math> bo <math>S_0</math> było domknięciem jest więc <math>\bigcap \alpha '= S_0</math> a to oznacza, że
| |
| <math>S_0 \in \alpha</math>.
| |
| }}
| |
|
| |
| Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji,
| |
| zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
| |
|
| |
| Pokazać stosując twierdzenie [[##thm:domkniecie|Uzupelnic thm:domkniecie|]], że nie istnieje domknięcie spójne
| |
| ani antysymetryczne. (Relacja <math>R</math> jest spójna gdy <math>\forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee
| |
| (y,x)\in R</math>. Relacja <math>R</math> jest antysymetryczna gdy z faktu, że <math>(x,y) \in R</math> oraz
| |
| <math>(y,x) \in R</math> da się pokazać, że <math>x=y</math>)
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne.
| |
|
| |
| # Pokażemy, że dla każdej relacji <math>R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na <math>X</math> to <math>R\cup 1_X</math>.
| |
| Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
| |
|
| |
| ## <math>R \subset R \cup 1_X</math>
| |
|
| |
| ## <math>1_X \subset R \cup 1_X</math>, a więc jest zwrotna
| |
|
| |
| ## weźmy dowolną zwrotną relację <math>T\supset R</math>. Ponieważ <math>T</math> jest zwrotna to <math>T\supset 1_X</math>, a więc <math>T\supset R \cup 1_X</math>.
| |
|
| |
| # Pokażemy, że dla każdej relacji <math>R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na <math>X</math> to <math>R\cup R^{-1}</math>.
| |
| Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
| |
|
| |
| ## <math>R \subset R \cup R^{-1}</math>
| |
|
| |
| ## <math>(R \cup R^{-1})^{-1} = R^{-1} \cup (R^{-1})^{-1}= R^{-1} \cup R= R \cup R^{-1} </math>, a więc jest symetryczna
| |
|
| |
| ## weźmy dowolną symetryczną relację <math>T\supset R</math>. Ponieważ <math>T</math> jest symetryczna to
| |
| <math>T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>T \supset R</math> to <math>T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>T \supset T^{-1}</math> to <math>T\supset R\cup R^{-1}</math>.
| |
|
| |
| # Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia,
| |
| pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby <math>n\in N \setminus\{0\}</math> przez <math>R^n</math>
| |
| będziemy oznaczać <math>n</math>-krotne złożenie relacji <math>R</math> z sobą (czyli <math>R^1=R</math> oraz <math>R^{n+1}= R^n \circ R</math> dla <math>n>1</math>).
| |
| Zdefiniujmy rodzinę <math>\mathcal{R}</math> jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń
| |
| relacji <math>R</math> z sobą, czyli <math>\mathcal{R}=\{r\subset X^2 : \exists_{n\in N} (n\neq 0
| |
| \wedge R^n=r)\}</math>. Do formalnego zdefiniowania rodziny <math>\mathcal{R}</math> potrzebne są pojęcia
| |
| liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną
| |
| przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji <math>R</math> w
| |
| klasie relacji przechodnich na <math>X</math> to relacja <math>\bigcup \mathcal{R}</math>.
| |
| Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
| |
|
| |
| ## <math>R=R^1 \subset \bigcup \mathcal{R}</math>
| |
|
| |
| ## Aby pokazać, że relacja <math>\bigcup \mathcal{R}</math> jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary <math>(a,b),(b,c) \in \mathcal{R}</math>.
| |
| Wtedy muszą istnieć liczby <math>n,m \in N</math> takie, że <math>(a,b)\in R^n</math> oraz <math>(b,c)\in R^m</math>. Wobec tego <math>(a,c)\in R^m \circ R^n</math>.
| |
| Z łączności składania relacji wynika, że <math>R^m \circ R^n= R^{m+n}</math>. Wobec tego <math>(a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \mathcal{R}</math>.
| |
|
| |
| ## Weźmy dowolną przechodnią relację <math>T</math> taką, że <math>R\subset T</math> pokażemy indukcyjnie, że dla każdego
| |
| <math>n\in N\setminus \{0\}</math> mamy <math>R^n\subset T</math>.
| |
|
| |
| ### Baza indukcji. Dla <math>n=1</math> mamy <math>R^1=R</math> a więc z założenia <math>R^1\subset T</math>.
| |
|
| |
| ### Krok indukcyjny. Weźmy dowolne <math>n\in N\setminus \{0,1\}</math> i przypuśćmy, że dla każdego <math>0<m<n</math>
| |
| zachodzi <math>R^m\subset T</math>. Weźmy dowolną parę <math>(a,c)\in R^n</math>. Ponieważ <math>n>1</math> to <math>R^n= R^{n-1} \circ R</math>.
| |
| Oznacza to, że istnieje element <math>b\in X</math> taki, że <math>(a,b)\in R</math> oraz <math>(b,c)\in R^{n-1}</math>. Z założenia
| |
| indukcyjnego wynika, że <math>(a,b)\in T</math> oraz <math>(b,c)\in T</math>. Ponieważ <math>T</math> jest przechodnia to <math>(a,c)\in T</math>.
| |
| Wobec dowolności wyboru pary <math>(a,c)</math> otrzymujemy <math>R^n \subset T</math>.
| |
|
| |
| Skoro dla każdego <math>n\in N\setminus \{0\}</math> mamy <math>R^n \subset T</math> to również <math>\bigcup \mathcal{R} \subset T</math>.
| |
|
| |
| Pokażemy teraz że istnieje zbiór <math>X</math> taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze <math>X</math> i
| |
| klasa relacji symetrycznych na zbiorze <math>X</math> nie są domknięte na przecięcia. W obliczu
| |
| twierdzenia [[##thm:domkniecie|Uzupelnic thm:domkniecie|]] będzie to oznaczało, że nie wszystkie relacje mają
| |
| domknięcia w tych klasach. Niech <math>X=\{0,1\}</math>.
| |
|
| |
| # Relacje <math>\{(0,1),(0,0),(1,1)\}, \{(1,0),(0,0),(1,1)\}</math> są spójne na <math>X</math>, a ich
| |
| przecięcie czyli zbiór <math>\{(0,0),(1,1)\}</math> nie jest.
| |
|
| |
| # Relacja <math>X^2</math> nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na <math>X</math>
| |
| nie jest domknięta na przecięcia.
| |
|
| |
| Dla relacji <math>R</math> niech <math>R^\alpha</math>, <math>R^\beta</math>, <math>R^\gamma</math> oznaczają odpowiednio
| |
| zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji <math>R</math>. Czy
| |
| prawdą jest że:
| |
|
| |
| # dla dowolnej relacji <math>R</math> relacja
| |
| <math>((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math> jest relacją równoważności
| |
|
| |
| # dla dowolnej relacji <math>R</math> zachodzi
| |
|
| |
| <center><math>((R^\alpha)^\beta)^\gamma =((R^\gamma)^\beta)^\alpha
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub
| |
| kontrprzykład.
| |
|
| |
| '''Rozwiązanie: '''
| |
|
| |
| # Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>X</math>. Z definicji zwrotności mamy
| |
| <math>R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia [[##defn:domkniecie|Uzupelnic defn:domkniecie|]] punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>S</math> jest
| |
| domknięciem to <math>S\supset R</math>. Wobec tego konieczne jest aby <math>S\supset 1_X</math>. Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji
| |
| domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne,
| |
| i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>.
| |
| Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia
| |
| [[##ex:charakteryzacjeDomkniec|Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|]]. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>n\inN\setminus\{0\}</math> mamy <math>(R^n)^{-1}=(R^{-1})^n</math>.
| |
| Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>(R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy
| |
|
| |
| <center><math>(\bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\})^{-1} = \bigcup\{(R^n)^{-1}:n\in N \setminus \{0\}\}=
| |
| \bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\}
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| a więc przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Oznacza to, że
| |
| relacja <math>((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math> jest symetryczna. Wcześniej pokazaliśmy, że jest
| |
| zwrotna. Ponieważ jest przechodnim domknięciem to jest też przechodnia. Wobec tego
| |
| jest relacją równoważności.
| |
|
| |
| # Pokażemy relację <math>R</math> dla której relacja <math>((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> nie jest przechodnia. Ponieważ relacja <math>((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>
| |
| jest przechodnia, będzie to oznaczało że te relacje są różne. Niech <math>X=\{0,1,2\}</math> oraz <math>R=\{(0,2),(1,2)\}</math>. Relacja <math>R</math> jest przechodnia
| |
| więc <math>R^\gamma=R</math> jej symetryczne domknięcie to <math>(R^\gamma)^\beta=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1)\}</math>. I po zwrotnym domknięciu otrzymujemy
| |
| <math>((R^\gamma)^\beta)^\alpha=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1),(0,0),(1,1),(2,2)\}</math>. Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia,
| |
| gdyż <math>(0,2),(2,1)\in ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> podczas gdy <math>(0,1)\notin ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math>.
| |
|
| |
| ==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (''rozdział dla
| |
| dociekliwych)''==
| |
|
| |
| W definicji [[##iloczyn_kartezjanski|Uzupelnic iloczyn_kartezjanski|]] zaprezentowanej w rozdziale
| |
| [[##section_iloczyn_kartezjanski|Uzupelnic section_iloczyn_kartezjanski|]] jest pewna nieścisłość. Konstrukcja iloczynu
| |
| kartezjańskiego odwołuje się do aksjomatu wyróżniania w wersji nieuprawomocnionej.
| |
| Konstrukcja którą zobaczą państwo w tym rozdziale usuwa tą poprzednią niedogodność.
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Dla dowolnych dwóch zbiorów <math>x</math> i <math>y</math> istnieje zbiór <math>x\times y</math> zawierający
| |
| wszystkie pary postaci <math>(w,z)</math> gdzie <math>w\in x</math> i <math>z\in y</math>.
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Ustalmy dwa dowolne zbiory <math>x</math> i <math>y</math>. Jeśli <math>x=\emptyset</math> lub <math>y=\emptyset</math> to
| |
| <math>x\times y = \emptyset</math> istnieje na podstawie aksjomatu zbioru pustego. W przeciwnym
| |
| przypadku <math>x\cup y</math> jest zbiorem jednoelementowym <math>\{z\}</math> to <math>x\times
| |
| y=\{\{\{z\}\}\}</math> istnieje na podstawie aksjomatu pary. W dalszej częsci dowodu
| |
| zakładamy że zbiory <math>x</math> i <math>y</math> są niepuste i że <math>x\cup y</math> ma więcej niż jeden element.
| |
| Na podstawie aksjomatu zbioru potęgowego, aksjomatu unii i aksjomatu wycinania
| |
| następujące zbiory istnieją:
| |
|
| |
| A &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x)| w z <nowiki>=</nowiki>w, <br>
| |
| B &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x y)| w v (w v z<nowiki>=</nowiki>v,w),<br>
| |
| C &<nowiki>=</nowiki>z{P}({P}(y))| v z<nowiki>=</nowiki>v<nowiki>=</nowiki>(v,v).
| |
|
| |
| Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując
| |
| możemy stworzyć
| |
|
| |
| D_0 &<nowiki>=</nowiki>z{P}(A B)| w v w v
| |
| z<nowiki>=</nowiki>w,w,v<nowiki>=</nowiki>(w,v),
| |
|
| |
| w którym to zbiorze mamy pewność, że <math>w</math> jest elementem <math>x</math>. Kontynuujemy definiując
| |
|
| |
| D_0' &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C)| w v w v
| |
| z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(v,v),
| |
|
| |
| gdzie mamy pewność, że <math>w</math> jest elementem <math>x</math>, a <math>v</math> elementem <math>y</math>, oraz
| |
|
| |
| D_0" &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C)| w v w v
| |
| z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(w,w ),
| |
|
| |
| gdzie mamy pewność, że <math>w\in A\cap B</math>. Kończąc
| |
|
| |
| x y &<nowiki>=</nowiki>z D_0' | w v w v
| |
| z<nowiki>=</nowiki>(w,v) z D_0" | w z<nowiki>=</nowiki>(w,w).
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| {{twierdzenie|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Jeśli <math>x,y</math> i <math>z</math> są zbiorami i <math>z\subseteq x\times y</math> to zbiorem jest również ogół
| |
| <math>v</math> takich, że istnieje <math>w</math> spełniające <math>(v,w)\in z</math>. Zbiór takich <math>v</math> oznaczamy
| |
| przez <math>\pi_1(z)</math> i nazywamy projekcją na pierwszą współrzędną.
| |
| }}
| |
|
| |
| {{dowod|[Uzupelnij]||
| |
|
| |
| Zbiór <math>\pi_1(z)</math> istnieje na podstawie aksjomatów ZF i jest równy:
| |
|
| |
| <center><math>\pi_1(z) = \bigcup\{w\in\bigcup z\,|\, \exists u\; w=\{u\}\}.
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| }}
| |
|
| |
| W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla
| |
| dowolnej formuły <math>\varphi'</math> nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż <math>z'</math> i
| |
| <math>x_1'</math> następująca formuła jest prawdą
| |
|
| |
| <center><math>\forall x_1' \forall x' \exists y' \forall z'\; z'\in y' \iff (z'\in x' \land
| |
| \varphi').
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| Aby dowieść tą własność ustalmy dowolną formułę <math>\varphi'</math> i dowolny zbiór <math>x_1'</math>.
| |
| Stosujemy aksjomat wyróżniania do <math>x=x\times \{x_1'\}</math> (który istnieje na mocy
| |
| Twierdzenia [[##tw:produktistnieje|Uzupelnic tw:produktistnieje|]]) i do formuły
| |
|
| |
| <center><math>\exists z' \exists x_1'\; z=(z',x_1')\land\varphi'
| |
| </math></center>
| |
|
| |
| otrzymując zbiór <math>y</math>. Wymagany zbiór <math>y'</math> istnieje na mocy
| |
| Twierdzenia [[##tw:pierwszaproj|Uzupelnic tw:pierwszaproj|]] i jest równy <math>\pi_1(y)</math>.
| |
|
| |
| Przykładem zastosowania powyższego twierdzenia może być otrzymanie drugiej projekcji
| |
| z iloczynu kartezjańskiego. Aby otrzymać <math>\pi_2(z)</math> stosujemy powyższe twierdzenie do
| |
| <math>x_1'=z</math>, <math>x=\bigcup\bigcup{z}</math> i wyrażenia <math>\varphi'</math> mówiącego <math>\exists w\;
| |
| (w,z')\in x_1'</math>.
| |