PF Moduł 16: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 338: | Linia 338: | ||
Kiedy stoimy przy drodze i mija nas samochód, zauważamy, że wysokość dźwięku silnika nagle zmniejsza się - dźwięk staje się "niższy", kiedy samochód zaczyna się od nas oddalać. Zjawisko to, zwane efektem Dopplera, obserwowane jest nie tylko dla fali dźwiękowej, ale także dla fal elektromagnetycznych. Najpierw omówimy mechanizm tego zjawiska na przykładzie podłużnej fali dźwiękowej. | Kiedy stoimy przy drodze i mija nas samochód, zauważamy, że wysokość dźwięku silnika nagle zmniejsza się - dźwięk staje się "niższy", kiedy samochód zaczyna się od nas oddalać. Zjawisko to, zwane efektem Dopplera, obserwowane jest nie tylko dla fali dźwiękowej, ale także dla fal elektromagnetycznych. Najpierw omówimy mechanizm tego zjawiska na przykładzie podłużnej fali dźwiękowej. | ||
Kiedy fala dźwiękowa o długości <math>\lambda\,</math> rozchodzi się z prędkością <math>v\,</math>, a my nie poruszamy się względem źródła, to w czasie <math>t\,</math> dociera do nas <math>n=vt/{\lambda}</math> pełnych długości fal. Odpowiada to częstotliwości dźwięku <math> | Kiedy fala dźwiękowa o długości <math>\lambda\,</math> rozchodzi się z prędkością <math>v\,</math>, a my nie poruszamy się względem źródła, to w czasie <math>t\,</math> dociera do nas <math>n=vt/{\lambda}</math> pełnych długości fal. Odpowiada to częstotliwości dźwięku <math>\nu=v/{\lambda}=n/t</math>. Kiedy zbliżamy się źródła dźwięku z prędkością <math>v_0\,</math>, to dodatkowo dociera do nas jeszcze <math>n_0=v_0t/{\lambda}</math> długości fal. Odpowiada to częstotliwości: |
Wersja z 02:15, 18 sie 2006
![]() |
![]() |
Kiedy inne parametry fal (na przykład częstość, amplituda) będą się różnić, fala wypadkowa nie musi być falą sinusoidalną. Możesz to sprawdzić sam, korzystając z załączonej ilustracji interaktywnej. |