Sztuczna inteligencja/SI Ćwiczenia 6: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 23: | Linia 23: | ||
== Zadanie 3 == | == Zadanie 3 == | ||
Czy zastosowanie strategii A* daje gwarancję, że pierwsze odwiedzenie węzła będącego celem przeszukiwania odbędzie się po najkrótszej ścieżce? | Czy zastosowanie strategii <math>A^*\,</math> daje gwarancję, że pierwsze odwiedzenie węzła będącego celem przeszukiwania odbędzie się po najkrótszej ścieżce? | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
'''Rozwiązanie''' | '''Rozwiązanie''' | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Nie, taką pewność dawałoby jedynie zastosowanie idealnej funkcji heurystycznej <math>h^*\,</math>. Zastosowanie rzeczywistej funkcji heurystycznej <math>h\,</math> w metodzie <math>A^*\,</math> pozwala na zredukowanie liczby przeszukiwanych węzłów. | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Wersja z 23:58, 17 sie 2006
Zadanie 1
Zdefiniować (i naszkicować jej graf) przestrzeń przeszukiwań i sformułować funkcję celu dla przykładowego zadania sortowania tablicy zawierającej 4 elementy
Rozwiązanie
Zadanie 2
Napisać program rozwiązujący problem komiwojażera. Rozważyć trzy metody rozwiązania: strategię równomiernego kosztu, strategię zachłanną i A*. Uwaga: testując proszę przyjąć stosunkowo niewielkie grafy aby móc doczekać się rozwiązania.
Rozwiązanie
Zadanie 3
Czy zastosowanie strategii daje gwarancję, że pierwsze odwiedzenie węzła będącego celem przeszukiwania odbędzie się po najkrótszej ścieżce?
Rozwiązanie
Zadanie 4
Które z algorytmów - zachłanny, równomiernego kosztu, A* - dają gwarancję znalezienia najkrótszej ścieżki, jeśli w grafie przestrzeni przeszukiwań nie występują cykle?
Rozwiązanie