Jk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Linia 16: Linia 16:




==Ciała==
==Ciało liczb zespolonych==


Rozważymy teraz zbiory wyposażone w dwa działania - dodawanie i mnożenie. Przyjmiemy następującą definicję.
Omówimy teraz inny przykład ciała, a mianowicie ciało liczb zespolonych.


{{definicja|2.1 [Ciało]|def 2.1|
Niech <math>\mathbb C</math> będzie zbiorem <math>\mathbb R\times \mathbb R</math> wyposażonym w dwa
''Ciałem'' (dokładniej mówiąc - ''ciałem przemiennym'') nazywamy zbiór <math>\mathbb K</math> wyposażony w dwa działania wewnętrzne - dodawanie i mnożenie, które spełniają następujące warunki:
następujące działania:


C1) <math>\mathbb K</math> z dodawaniem jest grupą przemienną,


C2) mnożenie w <math>\mathbb K</math> jest przemienne i  zbiór <math>\mathbb K\setminus \{0\}</math> z mnożeniem jest grupą,
<center><math>(a,b)+(c,d)=(a+c, b+d),</math></center>


C3) <math>a(b+c)=ab+ac</math>  dla każdych elementów <math>a,\, b,\, c\in \mathbb K</math>  (prawo rozdzielności mnożenia względem dodawania).


}}
<center><math>(a,b)\cdot (c,d)=(ac-bd, ad+bc).</math></center>
 
 
Sprawdzenie, że tak zdefiniowana struktura jest ciałem jest kwestią bezpośredniego rachunku. Elementem neutralnym ze względu na dodawanie (zerem w <math>\mathbb C</math>) jest element <math>(0,0)</math>, zaś elementem neutralnym ze względu na mnożenie jest element <math>(1,0)</math>. Elementem przeciwnym do elementu <math>(a,b)</math> jest element <math>(-a,-b)</math>. Elementem odwrotnym do niezerowego elementu <math>(a,b)</math> jest element
 
 
<center><math>(a,b)^{-1}=\left({a\over {a^2+b^2}} ,- {b\over{a^2+b^2}}\right).</math></center>
 
 
Ciało liczb zespolonych ma charakterystykę 0.
 
Element <math>(0,1)</math> oznaczamy przez <math>\mathbf i</math>. Liczbę rzeczywistą <math>a</math> utożsamiamy z liczbą zespoloną <math>(a,0)</math>. Dokładniej mówiąc, odwzorowanie
 
 
<center><math>\mathbb R \ni \longrightarrow (a, 0)\in \mathbb C</math></center>
 
 
jest injekcją, czyli zbiór liczb rzeczywistych można uważać za podzbiór
 
 
<center><math>\{(a,0)|\ a\in \mathbb R\}</math></center>
 
 
zbioru liczb zespolonych. Co więcej, według powyższych formuł definiujących dodawanie i mnożenie w ciele liczb zespolonych, zwykłe dodawanie i mnożenie liczb rzeczywistych jest zawężeniem dodawania i mnożenia (odpowiednio) z ciała liczb zespolonych.  Mówimy, że ciało <math>\mathbb R</math> jest podciałem ciała <math>\mathbb C</math>.
 
Liczba zespolona  <math>\mathbf i =(0,1)</math> ma tę własność, że <math>\mathbf i ^2=-1</math>.  W związku z tym,  liczbę tę zapisywano jako <math>\sqrt {-1}</math>. Oznaczenie to używane było już w XVI wieku, jako formalny symbol, do
obliczania pierwiastków wielomianów. Współczesna teoria i symbolika liczb zespolonych pochodzi z XIX wieku.


Udowodnimy najbardziej podstawowe własności ciał.
Liczbę <math>\mathbf i</math> nazywamy jednostką urojoną i zgodnie z przyjętymi wyżej definicjami i ustaleniami, każdą liczbę zespoloną <math>(a,b)</math> możemy zapisać jako <math>a+b\mathbf i</math>. Liczbę rzeczywistą <math>a</math> nazywamy ''częścią rzeczywistą'' (z łac. ''realis'') liczby zespolonej <math>z=a+b\mathbf i</math> i oznaczamy ją <math>\Re\, z</math>, zaś liczbę rzeczywistą <math>b</math>  nazywamy ''częścią urojoną'' ( z łac. ''imaginalis'') liczby zespolonej <math>z</math> i oznaczamy ją przez <math>\Im\, z</math>.


{{twierdzenie|2.2 [Własności Ciała]|tw 2.2|
Liczby zespolone, jako elementy zbioru <math>\mathbb R ^2</math>, możemy identyfikować z punktami na płaszczyźnie wyposażonej w prostokątny układ współrzędnych. Dokładniej mówiąc, liczbę zespoloną <math>z=(a,b)</math> przedstawiamy na płaszczyźnie jako punkt o współrzędnych <math>(a,b)</math> lub jako wektor o początku w początku układu współrzędnych (w punkcie o współrzędnych <math>(0,0)</math>) i końcu w punkcie o współrzędnych <math>(a,b)</math>. Przyjmując tę geometryczną interpretację liczby zespolonej, zbiór wszystkich liczb zespolonych nazywamy płaszczyzną liczb zespolonych. Dodawaniu liczb zespolonych
odpowiada  dodawanie wektorów zaczepionych w początku układu współrzędnych.


W ciele zachodzą następujące warunki:
Dla liczby zespolonej wprowadzamy pojęcie modułu i argumentu. Modułem liczby zespolonej <math>z=a+b\mathbf i </math> nazywamy liczbę rzeczywistą <math>|z|</math>  określoną wzorem


# <math>1\ne 0</math>,
# <math> 0\cdot a= a\cdot 0=0,</math>
# <math> (-1)\cdot a =-a,</math>
# jeżeli <math> ab=0</math>, to <math>a=0</math> lub <math>b=0</math>,
# jeżeli <math>a\ne 0</math> i <math>b\ne 0</math>, to <math>(ab)^{-1}=b^{-1}a^{-1}</math>


dla każdych  <math>a,\, b \in \mathbb K</math>.
<center><math> |z| =\sqrt {a^2+b^2}.</math></center>


}}


{{dowod|||
Biorąc pod uwagę geometryczną interpretację liczb zespolonych, widzimy, że moduł liczby <math>z= a+b\mathbf i </math> jest odległością punktu <math>(a,b)</math> od początku układu współrzędnych lub długością wektora reprezentującego tę liczbę zespoloną. Moduł liczby zespolonej jest równy zeru wtedy i tylko wtedy, gdy liczba ta jest równa zeru.
Wiemy, że zbiór <math>\mathbb K \setminus \{0\}</math> jest grupą ze względu na mnożenie, a więc <math>1\in \mathbb K\setminus \{0\}</math>. Stąd mamy pierwszą własność.


Dla udowodnienia drugiej własności zauważmy, że
Argumentem różnej od zera liczby zespolonej <math>z=a+b\mathbf i </math> nazywamy
każdą liczbę rzeczywistą <math>\varphi </math> spełniającą układ równań




<center><math>0\cdot a +0\cdot a =(0+0)a=0\cdot a.</math></center>
<center><math>\begin{array} {l}
\cos \varphi ={x\over {|z|}},\\
\sin\varphi ={y\over {|z|}}.
\end{array}
</math></center>




Dodając do obydwu stron <math>-(0\cdot a)</math> dostajemy żądaną równość. Korzystając z przemienności mnożenia w całym <math>\mathbb K</math> dostajemy równość <math>a\cdot 0=0</math> dla każdego <math>a\in \mathbb K</math>. Stąd i założonej łączności mnożenia w <math>\mathbb K\setminus\{0\}</math> wynika już łączność mnożenia w całym zbiorze <math>\mathbb K</math>.
Umawiamy się, że dla liczby zespolonej <math>z=0</math> argumentem jest każda liczba rzeczywista. Argumentem głównym liczby zespolonej <math>z\ne 0</math> nazywamy ten argument, który leży w przedziale <math>[0,2\pi)</math>. Argument główny liczby zespolonej (niezerowej) oznaczmy przez <math>\arg z</math>.


Korzystając z drugiej własności dostajemy teraz
Argument główny jest kątem nachylenia  wektora <math>z</math> do dodatniej
półosi odciętych. Liczbę zespoloną <math>z=a+b\mathbf i </math> różną od <math>0</math> możemy teraz zapisać jako




<center><math> 0=0\cdot a=(1+(-1))a=a +(-1)a.</math></center>
<center><math>z=|z|(\cos\arg z +\mathbf i \sin\arg z ).</math></center>




Ponieważ dodawanie w <math>\mathbb K</math> jest przemienne, dostajemy równość <math>(-1)a +a=0</math>. Oznacza to, że <math>(-1)a</math> jest elementem przeciwnym do <math>a</math>, co dowodzi trzeciej własności.
Każdą liczbę zespoloną możemy  zapisać jako


Dla dowodu czwartej własności przypuśćmy, że <math>a\ne 0</math>. Wtedy, wykorzystując już udowodnioną własność (2) dostajemy


<center><math>z=|z|(\cos\varphi +\mathbf i \sin\varphi ) </math></center>


<center><math>b=(a^{-1}a)b=a^{-1}(ab)=a^{-1}0=0.</math></center>


dla pewnego argumentu <math>\varphi</math>. Zapis ten nazywamy trygonometryczną postacią liczby zespolonej.


Własność ta wynika też z aksjomatu  C2), bo w aksjomacie tym implicite założono, że <math>\mathbb K\setminus \{0\}</math> jest zamknięty ze względu na mnożenie.
Można przeliczyć, stosując znane ze szkoły wzory trgonometryczne, że jeśli <math>z_1=|z_1|( \cos\varphi _1 +\mathbf i \sin\varphi _1)</math> i <math>z_2 = |z_2|(\cos\varphi _2 +\mathbf i \sin\varphi _2)</math>, to


Własność ostatnia wynika z następujących równości


<center><math>z_1z_2= |z_1||z_2|(\cos (\varphi _1 +\varphi _2) +\mathbf i\sin(\varphi _1 +\varphi_2)).</math></center>


<center><math>(b^{-1}a^{-1})(ab)= b^{-1}(a^{-1}a)b= b^{-1}b=1.</math></center>}}


Jeśli przyjmiemy, że <math>z^n = z\cdot ...\cdot z</math>, gdzie <math>z</math>
powtarza się <math>n</math> razy, to  posługując się ostatnim wzorem na mnożenie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej, dostajemy natychmiast tzw. wzory de Moivre'a na  <math>n</math>-tą potęgę liczby zespolonej


Konsekwencją trzeciej własności i wcześniejszej umowy ([[#oznacz|1.1]])
jest równość następująca:


<center><math>[|z|(\cos\varphi +\mathbf i \sin\varphi )]^n=|z|^n(\cos n\varphi +\mathbf i \sin n\varphi).</math></center>


<center><math>a(b-c)=ab-ac</math></center>


Dla liczby zespolonej <math>z=a+b\mathbf i </math> definiujemy tak zwaną ''liczbę sprzężoną <math>\overline z</math> do liczby <math>z</math>''. Mianowicie, definiujemy


dla każdych <math>a,\, b,\, c\in \mathbb K</math>.


Wprowadzimy teraz pojęcie charakterystyki ciała.
<center><math>\overline z = a-b\mathbf i . </math></center>


{{definicja|2.3 [Charakterystyka ciała]|def 2.3|
Niech <math>\mathbb K</math> będzie ciałem. Jeżeli istnieje liczba naturalna <math>n</math> taka, że


Jeśli  <math>z=|z|(\cos\varphi +\mathbf i \sin \varphi )</math>, to


<center><math>1+...+1 =0,</math></center>


<center><math>\overline z=|z|(\cos (- \varphi) +\mathbf i \sin (-\varphi)).</math></center>


gdzie jedynka w powyższej sumie występuje <math>n</math> razy, to najmniejszą taką liczbę <math>n</math> nazywamy ''charakterystyką ciała''. Jeśli taka liczba naturalna nie istnieje, mówimy, że charakterystyka ciała równa jest <math>0</math>.
}}


Ponieważ <math>1\ne 0</math>, więc charakterystyka ciała, jeśli nie jest równa <math>0</math>, musi być większa lub równa <math>2</math>. Ciałem o charakterystyce 2 jest tzw. ciało zero-jedynkowe, które można wprowadzić tak. W zbiorze <math>\{0,\, 1\}</math> wprowadzamy działania
Wobec tego liczba sprzężona <math>\overline z</math> jest obrazem przez odbicie symetryczne względem osi odciętych liczby <math>z</math>, gdzie <math>z</math>
traktujemy jako punkt płaszczyzny lub wektor.


Na koniec tego wykładu przytoczymy, bez dowodu, bardzo ważną cechę ciała liczb zespolonych, której to cechy nie ma ciało liczb rzeczywistych. Najpierw wprowadźmy następującą definicję


<center><math>0+0=0,\ \ \ 0+1=1+0=1,\ \ \ 1+1=0,</math></center>
{{definicja|3.1 [Algebraicznej domkniętości]|def 3.1|
Mówimy, że ciało <math>\mathbb K</math> jest ''algebraicznie domknięte'', jeśli każdy wielomian jednej zmiennej o współczynnikach z ciała <math>\mathbb K</math> ma w ciele <math>\mathbb K</math> miejsce zerowe.
}}


<center><math>0\cdot 0=0,\ \ \ 0\cdot 1=1\cdot 0=0,\ \ \ 1\cdot 1=1.</math></center>
Jak wiadomo, ciało liczb rzeczywistych nie ma takiej własności, bo np. wielomian <math>x^2 +1</math> nie ma miejsc zerowych w <math>\mathbb R</math>.


W przypadku liczb zespolonych zachodzi następujące twierdzenie, nazywane zasadniczym twierdzeniem algebry


Łatwo widać, że spełnione są wszystkie warunki definiujące ciało i ciało to ma  charakterystykę równą 2.
{{twierdzenie|3.2|tw 3.2|
Ciało liczb zespolonych jest algebraicznie domknięte.
}}


Ciałami są zbiór liczb wymiernych i zbiór liczb rzeczywistych ze zwykłymi działaniami. Są to oczywiście ciała o charakterystyce <math>0</math>. Ciała te oznaczamy symbolami <math>\mathbb Q</math> i <math>\mathbb R</math> odpowiednio.
Z twierdzenia tego wynika, że każdy wielomian  o współczynnikach z ciała <math>\mathbb C</math> jest rozkładalny na czynniki stopnia 1 o współczynnikach z ciała <math>\mathbb K</math>.

Wersja z 13:34, 17 sie 2006

Reprezentacja

Przykład 2 [Maszyna dodająca dwie liczby w systemie unarnym]

{{{3}}}


Ciało liczb zespolonych

Omówimy teraz inny przykład ciała, a mianowicie ciało liczb zespolonych.

Niech będzie zbiorem × wyposażonym w dwa następujące działania:


(a,b)+(c,d)=(a+c,b+d),


(a,b)(c,d)=(acbd,ad+bc).


Sprawdzenie, że tak zdefiniowana struktura jest ciałem jest kwestią bezpośredniego rachunku. Elementem neutralnym ze względu na dodawanie (zerem w ) jest element (0,0), zaś elementem neutralnym ze względu na mnożenie jest element (1,0). Elementem przeciwnym do elementu (a,b) jest element (a,b). Elementem odwrotnym do niezerowego elementu (a,b) jest element


(a,b)1=(aa2+b2,ba2+b2).


Ciało liczb zespolonych ma charakterystykę 0.

Element (0,1) oznaczamy przez 𝐢. Liczbę rzeczywistą a utożsamiamy z liczbą zespoloną (a,0). Dokładniej mówiąc, odwzorowanie


(a,0)


jest injekcją, czyli zbiór liczb rzeczywistych można uważać za podzbiór


{(a,0)| a}


zbioru liczb zespolonych. Co więcej, według powyższych formuł definiujących dodawanie i mnożenie w ciele liczb zespolonych, zwykłe dodawanie i mnożenie liczb rzeczywistych jest zawężeniem dodawania i mnożenia (odpowiednio) z ciała liczb zespolonych. Mówimy, że ciało jest podciałem ciała .

Liczba zespolona 𝐢=(0,1) ma tę własność, że 𝐢2=1. W związku z tym, liczbę tę zapisywano jako 1. Oznaczenie to używane było już w XVI wieku, jako formalny symbol, do obliczania pierwiastków wielomianów. Współczesna teoria i symbolika liczb zespolonych pochodzi z XIX wieku.

Liczbę 𝐢 nazywamy jednostką urojoną i zgodnie z przyjętymi wyżej definicjami i ustaleniami, każdą liczbę zespoloną (a,b) możemy zapisać jako a+b𝐢. Liczbę rzeczywistą a nazywamy częścią rzeczywistą (z łac. realis) liczby zespolonej z=a+b𝐢 i oznaczamy ją z, zaś liczbę rzeczywistą b nazywamy częścią urojoną ( z łac. imaginalis) liczby zespolonej z i oznaczamy ją przez z.

Liczby zespolone, jako elementy zbioru 2, możemy identyfikować z punktami na płaszczyźnie wyposażonej w prostokątny układ współrzędnych. Dokładniej mówiąc, liczbę zespoloną z=(a,b) przedstawiamy na płaszczyźnie jako punkt o współrzędnych (a,b) lub jako wektor o początku w początku układu współrzędnych (w punkcie o współrzędnych (0,0)) i końcu w punkcie o współrzędnych (a,b). Przyjmując tę geometryczną interpretację liczby zespolonej, zbiór wszystkich liczb zespolonych nazywamy płaszczyzną liczb zespolonych. Dodawaniu liczb zespolonych odpowiada dodawanie wektorów zaczepionych w początku układu współrzędnych.

Dla liczby zespolonej wprowadzamy pojęcie modułu i argumentu. Modułem liczby zespolonej z=a+b𝐢 nazywamy liczbę rzeczywistą |z| określoną wzorem


|z|=a2+b2.


Biorąc pod uwagę geometryczną interpretację liczb zespolonych, widzimy, że moduł liczby z=a+b𝐢 jest odległością punktu (a,b) od początku układu współrzędnych lub długością wektora reprezentującego tę liczbę zespoloną. Moduł liczby zespolonej jest równy zeru wtedy i tylko wtedy, gdy liczba ta jest równa zeru.

Argumentem różnej od zera liczby zespolonej z=a+b𝐢 nazywamy każdą liczbę rzeczywistą φ spełniającą układ równań


cosφ=x|z|,sinφ=y|z|.


Umawiamy się, że dla liczby zespolonej z=0 argumentem jest każda liczba rzeczywista. Argumentem głównym liczby zespolonej z0 nazywamy ten argument, który leży w przedziale [0,2π). Argument główny liczby zespolonej (niezerowej) oznaczmy przez argz.

Argument główny jest kątem nachylenia wektora z do dodatniej półosi odciętych. Liczbę zespoloną z=a+b𝐢 różną od 0 możemy teraz zapisać jako


z=|z|(cosargz+𝐢sinargz).


Każdą liczbę zespoloną możemy zapisać jako


z=|z|(cosφ+𝐢sinφ)


dla pewnego argumentu φ. Zapis ten nazywamy trygonometryczną postacią liczby zespolonej.

Można przeliczyć, stosując znane ze szkoły wzory trgonometryczne, że jeśli z1=|z1|(cosφ1+𝐢sinφ1) i z2=|z2|(cosφ2+𝐢sinφ2), to


z1z2=|z1||z2|(cos(φ1+φ2)+𝐢sin(φ1+φ2)).


Jeśli przyjmiemy, że zn=z...z, gdzie z powtarza się n razy, to posługując się ostatnim wzorem na mnożenie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej, dostajemy natychmiast tzw. wzory de Moivre'a na n-tą potęgę liczby zespolonej


[|z|(cosφ+𝐢sinφ)]n=|z|n(cosnφ+𝐢sinnφ).


Dla liczby zespolonej z=a+b𝐢 definiujemy tak zwaną liczbę sprzężoną z do liczby z. Mianowicie, definiujemy


z=ab𝐢.


Jeśli z=|z|(cosφ+𝐢sinφ), to


z=|z|(cos(φ)+𝐢sin(φ)).


Wobec tego liczba sprzężona z jest obrazem przez odbicie symetryczne względem osi odciętych liczby z, gdzie z traktujemy jako punkt płaszczyzny lub wektor.

Na koniec tego wykładu przytoczymy, bez dowodu, bardzo ważną cechę ciała liczb zespolonych, której to cechy nie ma ciało liczb rzeczywistych. Najpierw wprowadźmy następującą definicję

Definicja 3.1 [Algebraicznej domkniętości]

Mówimy, że ciało 𝕂 jest algebraicznie domknięte, jeśli każdy wielomian jednej zmiennej o współczynnikach z ciała 𝕂 ma w ciele 𝕂 miejsce zerowe.

Jak wiadomo, ciało liczb rzeczywistych nie ma takiej własności, bo np. wielomian x2+1 nie ma miejsc zerowych w .

W przypadku liczb zespolonych zachodzi następujące twierdzenie, nazywane zasadniczym twierdzeniem algebry

Twierdzenie 3.2

Ciało liczb zespolonych jest algebraicznie domknięte.

Z twierdzenia tego wynika, że każdy wielomian o współczynnikach z ciała jest rozkładalny na czynniki stopnia 1 o współczynnikach z ciała 𝕂.