Środowisko programisty/C - zmienne i funkcje: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 26: | Linia 26: | ||
== Funkcje == | == Funkcje == | ||
W języku C nie występuje, w przeciwieństwie do Pascala, ścisły podział na funkcje i procedury. Występują jedynie funkcje, które niekoniecznie muszą dawać jakikolwiek wynik. Składnia funkcji jest następująca: | |||
typ nazwa_funkcji(lista parametrów) | |||
{ | |||
treść funkcji | |||
return wynik_funkcji | |||
} | |||
Napiszmy funkcję obliczającą sumę dwóch parametrów | |||
int dodaj(int a, int b) | |||
{ | |||
return a + b; | |||
} | |||
Funkcja main, której wynikiem jest liczba typu int, jest główną funkcją w C i jest wykonywana automatycznie w momencie uruchomienia programu. Korzystając z funkcji dodaj można napisać następujący program: | |||
int main() | |||
{ | |||
printf("%d\n", dodaj(1,1)); | |||
return 0; | |||
} | |||
Wynik działania funkcji main jest przekazywany do powłoki i w sytuacji kiedy wykonanie programu zakończy się sukcesem, powinien wynosić 0. | |||
== Wybrane funkcje biblioteczne == | == Wybrane funkcje biblioteczne == |
Wersja z 10:56, 17 sie 2006
Typy zmiennych
Typy proste
Język C definiuje następujące typy proste
Nazwa | Znaczenie | Typowy zakres |
---|---|---|
char | znak | |
unsigned char | mała liczba całkowita | 0-255 |
short int | liczba całkowita | |
unsigned short int | liczba dodatnia | |
int | duża liczba całkowita | |
float | liczba rzeczywista | |
double | duża liczba rzeczywista |
Funkcje
W języku C nie występuje, w przeciwieństwie do Pascala, ścisły podział na funkcje i procedury. Występują jedynie funkcje, które niekoniecznie muszą dawać jakikolwiek wynik. Składnia funkcji jest następująca:
typ nazwa_funkcji(lista parametrów) { treść funkcji return wynik_funkcji }
Napiszmy funkcję obliczającą sumę dwóch parametrów
int dodaj(int a, int b) { return a + b; }
Funkcja main, której wynikiem jest liczba typu int, jest główną funkcją w C i jest wykonywana automatycznie w momencie uruchomienia programu. Korzystając z funkcji dodaj można napisać następujący program:
int main() { printf("%d\n", dodaj(1,1)); return 0; }
Wynik działania funkcji main jest przekazywany do powłoki i w sytuacji kiedy wykonanie programu zakończy się sukcesem, powinien wynosić 0.