Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 10: Wzór Taylora. Ekstrema: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 377: | Linia 377: | ||
(0,01)^2}{4}=0,000075, </math> bo <math> \displaystyle \sup\{|g''(t)|: t\in [16,81]\}=\frac3{16\sqrt[4]{16^7}}=\frac3{2^{11}}</math>. | (0,01)^2}{4}=0,000075, </math> bo <math> \displaystyle \sup\{|g''(t)|: t\in [16,81]\}=\frac3{16\sqrt[4]{16^7}}=\frac3{2^{11}}</math>. | ||
Dla <math> \displaystyle n=2</math> otrzymujemy | Dla <math> \displaystyle n=2</math> otrzymujemy <math> \displaystyle | ||
\sqrt[4]{16,32}\approx \sqrt[4]{16}+\frac1{4\sqrt[4]{16^3}}\cdot | \sqrt[4]{16,32}\approx \sqrt[4]{16}+\frac1{4\sqrt[4]{16^3}}\cdot | ||
0,32-\frac3{32\sqrt[4]{16^7}}(0,32)^2=2+0,01-0,000075= 2,009925 | 0,32-\frac3{32\sqrt[4]{16^7}}(0,32)^2=2+0,01-0,000075= 2,009925 | ||
</math | </math> | ||
oraz | |||
oraz <math> \displaystyle | |||
\left|\sqrt[4]{16,32}-2,009925\right|\leq | \left|\sqrt[4]{16,32}-2,009925\right|\leq | ||
\frac{21\cdot(0,32)^3}{3!\cdot 64\cdot 2^{11}}=\frac{7\cdot | \frac{21\cdot(0,32)^3}{3!\cdot 64\cdot 2^{11}}=\frac{7\cdot | ||
(0,01)^3}{2^3}=0,000000875. | (0,01)^3}{2^3}=0,000000875. | ||
</math | </math> | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 18:49, 13 sie 2006
10. Wzór Taylora. Ekstrema
Ćwiczenie 10.1.
Wyznaczyć ekstrema funkcji
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) ,
f) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.2.
Wyznaczyć ekstrema funkcji
a) ,
b) .
c) ,
d) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.3.
Wyznaczyć największą i najmniejszą wartość funkcji
a) ,
b)
w przedziale .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.4.
Znaleźć wymiary puszki do konserw w kształcie walca o objętości , do sporządzenia której zużyje się najmniej blachy.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.5.
a) Udowodnić, że niezależnie od wyboru parametru funkcja ma minimum w punkcie .
b) Wykorzystując wzór Taylora dla wyznaczyć przybliżoną wartość i , oraz oszacować błąd przybliżenia.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.6.
Niech
Pokazać, że ma -tą pochodną nieciągłą w , a należy do klasy , ale nie ma -ej pochodnej w , dla .
Wskazówki
Wskazówka
Rozwiązania i odpowiedzi
Rozwiązanie