Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 10: Wzór Taylora. Ekstrema: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 253: | Linia 253: | ||
\arccos{\frac{1-x^2}{1+x^2}}</math> jest cały zbiór liczb rzeczywistych, | \arccos{\frac{1-x^2}{1+x^2}}</math> jest cały zbiór liczb rzeczywistych, | ||
natomiast pochodna | natomiast pochodna | ||
<center><math> \displaystyle | <center><math> | ||
f'(x)= | \begin{array}{lll} | ||
&-\left(\sqrt{1-\left(\frac{1-x^2}{1+x^2}\right)^2}\right)^{-1}\cdot | \displaystyle f'(x)&=&-\left(\sqrt{1-\left(\frac{1-x^2}{1+x^2}\right)^2}\right)^{-1}\cdot | ||
\frac{-2x(1+x^2)-(1-x^2)2x}{(1+x^2)^2}=\\=& | \frac{-2x(1+x^2)-(1-x^2)2x}{(1+x^2)^2}=\\ | ||
\left(\sqrt{1-\frac{1-2x^2+x^4}{(1+x^2)^2}}\right)^{-1}\cdot | &=& \left(\sqrt{1-\frac{1-2x^2+x^4}{(1+x^2)^2}}\right)^{-1}\cdot | ||
\frac{4x}{(1+x^2)^2}= \sqrt{\frac{(1+x^2)^2}{4x^2}}\cdot | \frac{4x}{(1+x^2)^2}= \\ | ||
\frac{4x}{(1+x^2)^2}=\\=&\frac{2x}{|x|(1+x^2)}\ | &=&\sqrt{\frac{(1+x^2)^2}{4x^2}}\cdot \frac{4x}{(1+x^2)^2}=\\=&\frac{2x}{|x|(1+x^2)} | ||
\end{array} | |||
</math></center> | </math></center> | ||
jest nieokreślona tylko w punkcie <math> \displaystyle 0</math>. Funkcja <math> \displaystyle f</math> ma minimum w tym punkcie. | jest nieokreślona tylko w punkcie <math> \displaystyle 0</math>. Funkcja <math> \displaystyle f</math> ma minimum w tym punkcie. |
Wersja z 18:31, 13 sie 2006
10. Wzór Taylora. Ekstrema
Ćwiczenie 10.1.
Wyznaczyć ekstrema funkcji
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) ,
f) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.2.
Wyznaczyć ekstrema funkcji
a) ,
b) .
c) ,
d) .
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 10.3.
Wyznaczyć największą i najmniejszą wartość funkcji
a) ,
b)
w przedziale .
Ćwiczenie 10.4.
Znaleźć wymiary puszki do konserw w kształcie walca o objętości , do sporządzenia której zużyje się najmniej blachy.
Ćwiczenie 10.5.
a) Udowodnić, że niezależnie od wyboru parametru funkcja ma minimum w punkcie .
b) Wykorzystując wzór Taylora dla wyznaczyć przybliżoną wartość i , oraz oszacować błąd przybliżenia.
Ćwiczenie 10.6.
Niech
Pokazać, że ma -tą pochodną nieciągłą w , a należy do klasy , ale nie ma -ej pochodnej w , dla .
Wskazówki
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Rozwiązania i odpowiedzi
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie
Rozwiązanie