ZZL Moduł 11: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 770: | Linia 770: | ||
Pytania z tego kwestionariusza nastawione są przede wszystkim na zdobyte przez kandydata doświadczenia. Które odpowiedzi na te konkretne pytania zostaną uznane za korzystne, czyli jakie doświadczenia świadczyć mają o lepszym przygotowaniu kandydata, zależy od założeń, jakie przyjął autor kwestionariusza. Opracowując kwestionariusz przewidywał on, jakie doświadczenia powinien mieć kandydat, który będzie w stanie najlepiej podołać obowiązkom i wymaganiom danego stanowiska. | Pytania z tego kwestionariusza nastawione są przede wszystkim na zdobyte przez kandydata doświadczenia. Które odpowiedzi na te konkretne pytania zostaną uznane za korzystne, czyli jakie doświadczenia świadczyć mają o lepszym przygotowaniu kandydata, zależy od założeń, jakie przyjął autor kwestionariusza. Opracowując kwestionariusz przewidywał on, jakie doświadczenia powinien mieć kandydat, który będzie w stanie najlepiej podołać obowiązkom i wymaganiom danego stanowiska. | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd31.png]] | |||
|valign="top"|'''Podsumowanie''' | |||
Warunkiem skutecznej rekrutacji jest stosowanie efektywnych metod i narzędzi oceny kandydatów, dlatego analizuje się dotychczasowe doświadczenia i w uzupełnieniu tych, których trafność i rzetelność została rozpoznana, rozwija się nowe metody. | |||
Mając świadomość, że coraz więcej kandydatów uzyska pewien rodzaj przygotowania do oceny, celem oceniającego nie jest przechytrzenie kandydata, ale prowadzenie z nim otwartego dialogu. Takie podejście doprowadziło do rozwinięcia jeszcze jednego narzędzia – samooceny kandydata, pod kątem jego umiejętności zawodowych. Oceniający zakłada, że kandydat ma różne alternatywy pracy, oraz zarówno firma jak i kandydat pragną, aby jego kompetencje pokrywały się ze specyficznymi wymogami stanowiska. | |||
Większe zaufanie wobec kandydatów, jak również odchodzenie od klasycznego testowania umożliwiło oceniającym rozwinięcie testowania poprzez Internet lub drogą faksową. | |||
Efektywność selekcji i rekrutacji można zdefiniować jako zdolność do zatrudniania kompetentnych ludzi. Jednak to nie skuteczność metod rekrutacji decyduje o sukcesie zawodowym przyjętego pracownika, ten w dużej mierze zależy od warunków pracy i klimatu organizacyjnego, który może pobudzić lub stłumić aspiracje i motywacje pracownika. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd32.png]] | |||
|valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | |||
#W jakiej sytuacji, Twoim zdaniem takie narzędzia jak testy osobowości stosowane przy rekrutacji nie doprowadzą do wyboru najodpowiedniejszego kandydata na dane stanowisko? | |||
#Jakie są wady a jakie zalety rekrutacji prowadzonej przez Internet - z punktu widzenia kandydata i pracodawcy? Czy taka forma rekrutacji może być tak samo skuteczna jak prowadzona tradycyjnymi metodami? | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd33.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe –1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Metoda assessment centre przy rekrutacji:''' | |||
#pozwala określić przydatność kandydata do danego stanowiska ze 100% pewnością | |||
#polega na ocenianiu zachowań kandydatów w symulowanych sytuacjach zadaniowych | |||
#wymaga opracowania jednego zestawu zadań, testów i problemów do rozwiązania, które później stosuje się przy każdej rekrutacji na stanowiska w firmie | |||
#wymaga od kandydatów zaprezentowania wszystkich swoich najlepszych cech | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd34.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe –1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Testy osobowości pozwalają:''' | |||
#zidentyfikować wiedzę kandydatów wymaganą na danym stanowisku | |||
#odrzucić kandydata, gdy już na oko widać, że nie nadaje się na dane stanowisko, nie sprawiając mu przykrości jednoznaczną negatywną oceną jego braków | |||
#porównać cechy kandydata z wynikami innych osób aplikujących na dane stanowisko | |||
#szybko ocenić kandydatów dzięki dostępności wielu testów publikowanych w prasie i w Internecie | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd35.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe –1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Stosując MAPP:''' | |||
#sprawdzimy doświadczenia kandydatów w wykonywaniu zadań przypisanych do stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja | |||
#dowiemy się czy dana osoba woli być pisarzem czy pracować przy druku książek lub czasopism | |||
#odrzucimy kandydatów, którzy udzielili złych odpowiedzi | |||
#poznamy nastawienia i motywację kandydata do wykonywania konkretnej pracy | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd36.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe –1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''Metoda biograficzna zakłada że:''' | |||
#przebieg życia i kariera zawodowa kandydata pozwala z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, jak będzie on funkcjonować w przyszłości | |||
#kandydat musi napisać swoją biografię – szczegółowo opisać całe swoje dotychczasowe życie | |||
#analiza biografii wielkich postaci pozwala identyfikować kluczowe kompetencje potrzebne na stanowiskach menedżerskich | |||
#kandydat musi przedstawić swoje cele zawodowe i zamierzenia - biografię przyszłości | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:ZZL_M11_Slajd37.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe –1 właściwa odpowiedź''' | |||
'''MBTI to narzędzie służące przede wszystkim do:''' | |||
#odróżnienia ekstrawertyków od introwertyków | |||
#planowania kariery zawodowej zgodnie z osobowościowymi preferencjami | |||
#zmiany własnych preferencji, gdy zidentyfikowany kwestionariuszem MBTI typ osobowości okaże się niewłaściwy | |||
#oceny przez potencjalnego pracodawcę motywacji kandydatów | |||
|} | |||
<hr width="100%"> |
Wersja z 03:15, 12 sie 2006
![]() |
Wybrane narzędzia rekrutacji
Opracowanie merytoryczne: Izabela Stawowa Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe
|