ZZL Moduł 6: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
Komunikowanie się jest procesem społecznym o ważnym znaczeniu dla funkcjonowania zarówno pojedynczych jednostek, jaki i całych organizacji. Dobra komunikacja wewnątrz firmy zwiększa zaangażowanie pracowników i zmniejsza ich opór wobec zmian. Pracownicy, którzy wiedzą, co dzieje się w firmie, znają jej plany i zamierzenia, czują się docenieni i traktowani poważnie, dlatego ich podejście do wykonywanych zadań jest pozytywne. Rozwijając komunikację zewnętrzną, firma może również umocnić swój wizerunek i bardziej efektywnie docierać do klientów. Zajmiemy się głównie dwiema kwestiami: kwestią zasad komunikacji wewnątrz | Komunikowanie się jest procesem społecznym o ważnym znaczeniu dla funkcjonowania zarówno pojedynczych jednostek, jaki i całych organizacji. Dobra komunikacja wewnątrz firmy zwiększa zaangażowanie pracowników i zmniejsza ich opór wobec zmian. Pracownicy, którzy wiedzą, co dzieje się w firmie, znają jej plany i zamierzenia, czują się docenieni i traktowani poważnie, dlatego ich podejście do wykonywanych zadań jest pozytywne. Rozwijając komunikację zewnętrzną, firma może również umocnić swój wizerunek i bardziej efektywnie docierać do klientów. Zajmiemy się głównie dwiema kwestiami: kwestią zasad komunikacji wewnątrz | ||
[[Grafika:ZZL_Rys1_M6.png]] | |||
|} | |} | ||
Linia 146: | Linia 146: | ||
Na podstawie powyższych zasad, każda organizacja tworzy własne sieci komunikowania, które jak widać można w dowolny sposób kształtować. Sieć komunikacyjna to pewien określony sposób wchodzenia członków grupy w relacje między sobą. To wzorzec, według którego przebiega komunikacja w organizacji, bądź w innej zbiorowości. | Na podstawie powyższych zasad, każda organizacja tworzy własne sieci komunikowania, które jak widać można w dowolny sposób kształtować. Sieć komunikacyjna to pewien określony sposób wchodzenia członków grupy w relacje między sobą. To wzorzec, według którego przebiega komunikacja w organizacji, bądź w innej zbiorowości. | ||
Badacze analizując sieci i procedury komunikowania się w organizacjach, próbowali odpowiedzieć na pytanie, która sieć sprzyja najbardziej efektywnej i wydajnej pracy. Wprawdzie odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, ale udało się ustalić pięć podstawowych sieci komunikacyjnych, które najczęściej występują i opisać je w odniesieniu do efektywności wykonywanych zadań i zadowolenia pracowników. | Badacze analizując sieci i procedury komunikowania się w organizacjach, próbowali odpowiedzieć na pytanie, która sieć sprzyja najbardziej efektywnej i wydajnej pracy. Wprawdzie odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, ale udało się ustalić pięć podstawowych sieci komunikacyjnych, które najczęściej występują i opisać je w odniesieniu do efektywności wykonywanych zadań i zadowolenia pracowników. | ||
[[Grafika:ZZL_Rys2_M6.png]] | |||
Linia 397: | Linia 397: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd22.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"|4. Dokonanie właściwej selekcji materiałów, które zostaną wykorzystane do wystąpienia | |valign="top"|'''4. Dokonanie właściwej selekcji materiałów, które zostaną wykorzystane do wystąpienia''' | ||
W tej fazie, by dokonać właściwego wyboru materiałów, które składają się na wystąpienie, należy szczegółowo odpowiedzieć na następujące pytania: | W tej fazie, by dokonać właściwego wyboru materiałów, które składają się na wystąpienie, należy szczegółowo odpowiedzieć na następujące pytania: | ||
*Co jest celem wystąpienia? | |||
Czy ma ono charakter nakłaniający, wyjaśniający, instruktażowy czy sprawozdawczy? | Czy ma ono charakter nakłaniający, wyjaśniający, instruktażowy czy sprawozdawczy? | ||
Czy chcesz zainteresować audytorium? | Czy chcesz zainteresować audytorium? | ||
Linia 407: | Linia 408: | ||
Poinformować audytorium? | Poinformować audytorium? | ||
Rozwiązać problem? | Rozwiązać problem? | ||
*Co powinno znaleźć się w wystąpieniu, a z czego należy zrezygnować? | |||
*Jaki stopień szczegółowości jest niezbędny? | |||
Lepiej jest pozostawić sobie możliwość podania szczegółów na życzenie publiczności (należy być na to przygotowanym), niż zarzucić i zanudzić słuchaczy drobiazgowymi informacjami. | Lepiej jest pozostawić sobie możliwość podania szczegółów na życzenie publiczności (należy być na to przygotowanym), niż zarzucić i zanudzić słuchaczy drobiazgowymi informacjami. | ||
*Co musi być zakomunikowane, aby cele wystąpienia zostały zrealizowane? | |||
Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jakie tezy wybrałeś jako kluczowe do prezentacji (jakie materiały mają je wspomagać). | Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jakie tezy wybrałeś jako kluczowe do prezentacji (jakie materiały mają je wspomagać). | ||
*Jaki jest najlepszy sposób poinformowania o tym? | |||
Rozważyć należy, do jakiego audytorium kierujesz prezentację, jaki jest jej temat i jaka metoda przedstawienia (przykłady, anegdoty, dane statystyczne, porównania) | Rozważyć należy, do jakiego audytorium kierujesz prezentację, jaki jest jej temat i jaka metoda przedstawienia (przykłady, anegdoty, dane statystyczne, porównania) | ||
*Jaka reakcja ze strony audytorium jest oczekiwana, by zrealizowane zostały cele wystąpienia? | |||
Czy potrzebna jest akceptacja planu, zgoda na dodatkowe fundusze, aprobata dla rekomendowanych przez ciebie działań? | Czy potrzebna jest akceptacja planu, zgoda na dodatkowe fundusze, aprobata dla rekomendowanych przez ciebie działań? | ||
*Jaki materiał powinien być w rezerwie, przygotowany z myślą o ewentualnym wykorzystaniu w trakcie pytań słuchaczy? | |||
Czy są takie sprawy, które niekoniecznie powinny znaleźć się w prezentacji, lecz mogą budzić zainteresowanie audytorium? | Czy są takie sprawy, które niekoniecznie powinny znaleźć się w prezentacji, lecz mogą budzić zainteresowanie audytorium? | ||
Linia 425: | Linia 426: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd23.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''5. Zadbanie o właściwą strukturę wypowiedzi''' | ||
Większość prezentacji ma budowę trójdzielną: wprowadzenie, rozwinięcie, wnioski. | |||
Głównym celem krótkiego wprowadzenia jest przekonanie audytorium do wysłuchania całej prezentacji i przedstawienie tematu i celu wystąpienia. Można zastosować jeden z następujących sposobów: | |||
#Otwarte, bezpośrednie przedstawienie przedmiotu wystąpienia i jego znaczenia dla audytorium. | |||
#Pośrednie przedstawienie tematu przez zaintrygowanie słuchaczy pokazaniem jak przedmiot prezentacji wiąże się z zainteresowaniami czy potrzebami audytorium. | |||
#Obrazowy przykład czy porównanie prowadzące wprost do przedmiotu wystąpienia. | |||
#Istotne dane statystyczne, które wiążą się z tematem prezentacji. | |||
#Opowieść o zdarzeniu („historia z życia") potwierdzającym znaczenie tematu. | |||
Przedstawione we wprowadzeniu idee muszą być, jak to tylko konieczne szczegółowo wyjaśnione by cele prezentacji mogły być zrealizowane. Służy temu rozwinięcie. Demonstracja pracy i wyników zastosowania nowego urządzenia czy nowej procedury są bardziej skuteczne i łatwiejsze do zrozumienia niż słowne wyjaśnienia. Ilustracje, wizualne demonstracje odgrywają znacząca rolę w tej drugiej części wystąpienia. Właściwe wykorzystanie materiału ilustracyjnego jest tak ważne, że jeśli musimy dokonać wyboru - to lepiej jest zrezygnować z przedstawienia pewnych informacji - niż wyeliminować ilustrację znaczących faktów. Dodatkowe, a pominięte w tej części informacje mogą być przekazane w postaci materiałów towarzyszących wystąpieniu a rozdawanych audytorium bezpośrednio w trakcie prezentacji (ang. handout) lub w czasie kolejnego wystąpienia na ten temat. W końcu, mogą być również zreferowane w czasie dyskusji (pytania - odpowiedzi). Należy zaplanować metodę - sposób rozwinięcia idei, do których zamierzamy przekonać audytorium. Stopień rozumienia tematu, określone zainteresowania wybranymi aspektami przedmiotu prezentacji, upodobania czy antypatie publiczności są wskazówką dla autora prezentacji, czy rozwijając temat wystąpienia powinien sięgnąć do: | |||
#Przykładów ilustrujących zastosowanie koncepcji/produktu/usługi w postaci np. wykresów czy anegdoty | |||
#Powtórzenia głównej idei by pomóc w zapamiętaniu głównych tez | |||
#Statystyki, ale przedstawianej w sposób maksymalnie zrozumiały | |||
#Porównań odwołujących się do podobnych lub innych koncepcji/działań | |||
#Świadectwa, opinii ekspertów, świadków, klientów korzystających z produktu, usługi, procedury, przy czym ani reputacja ekspertów, ani wiarygodność odbiorców świadczących za koncepcją/produktem/usługą nie może być podważona | |||
W tej drugiej fazie - rozwinięciu prezentowanych idei, należy rozważyć minimum informacji niezbędnych do zrozumienia tematu i idei wystąpienia oraz najlepsze metody ich przekazania. Trzeba też zdecydować czy przeprowadzić fazę pytania - odpowiedzi w trakcie prezentacji - czyli w tej części, czy też dopiero po skończeniu wystąpienia tj. po wnioskach. | |||
Wnioski - to ta część wystąpienia, która najczęściej wypada najsłabiej i dlatego wymaga uważniejszego zaplanowania niż reszta prezentacji. Faza konkluzji to sposobność do podsumowania i uwypuklenia głównych myśli, które publiczność ma zapamiętać. To okazja do połączenia różnych wniosków, podania sugestii, co, do których oczekujemy akceptacji oraz wskazania pożądanych działań. Właściwa struktura ostatniej części prezentacji, w której przedstawiasz konkluzje, powinna zawierać: | |||
#Podsumowanie głównych idei. | |||
#Apelowanie/zachęcanie do podjęcia działań. | |||
#Przypomnienie celu prezentacji. | |||
Stwierdzono, że aby jakakolwiek idea/koncepcja/hasło zostało zapamiętane przez audytorium, musi być powtórzone w trakcie prezentacji od trzech do dziesięciu razy. Przechodząc do wniosków należy zaznaczyć to użyciem określonych zwrotów, tak by skoncentrować uwagę audytorium na tej ostatniej części prezentacji (np. A teraz podsumujmy główne punkty naszej dyskusji lub Głównym celem naszego spotkania było...) | |||
Linia 434: | Linia 463: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd24.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''6. Przećwiczenie wystąpienia przed prezentacją.''' | ||
Właściwe przygotowanie prezentacji nie jest skończone, dopóki nie podjęta zostanie próba generalna, aby przekonać się np., czy mówisz tak szybko i płynnie jak sądzisz lub czy obsługiwanie urządzeń audiowizualnych nie przeszkadza ci w wypowiedzi bądź czy jesteś przygotowany na wszystkie pytania z sali. Zdecydowanie lepiej jest dostrzec to prezentując swoje wystąpienie przed życzliwym kolegą niż w trakcie właściwego wystąpienia przed audytorium, o którego opinię i decyzję zabiegasz. Ćwiczenie wystąpienia przed właściwą prezentacją może: | |||
#Dodać ci pewności siebie. | |||
#Pomóc zidentyfikować niedokładności, błędy, potknięcia w przygotowaniu. | |||
#Zapewnić znajomość materiału, który masz prezentować w stopniu pozwalającym przedstawiać go swobodnie i naturalnie. | |||
#Pomóc w sprawdzeniu czy dokonałeś właściwego wyboru pomocy audiowizualnych (może przeszkadzają a nie wspomagają prezentację. | |||
#Ułatwić przewidywanie potencjalnych pytań z sali, zwłaszcza tych, które mogą wprawić cię w zakłopotanie. | |||
Linia 442: | Linia 480: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd25.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Wystąpienie publiczne – kwestie techniczne''' | ||
Pozostają do rozważenia kwestie, które zwykle umykają uwadze prezentera skupionego na treści i formie wystąpienia publicznego. Te wymagające rozważenia i zaplanowania kwestie głównie o charakterze technicznym to: | |||
#Aranżacja sali - ustawienie stołów, krzeseł, oświetlenie, identyfikatory | |||
#Zawiadomienie audytorium o spotkaniu (w jaki sposób, jak wcześniej informować, ilu uczestników można się spodziewać) | |||
#Jakie wyposażenie może być pomocne czy niezbędne - rzutniki, video, magnetofon, tablice itp., Kto będzie odpowiadał za działanie sprzętu? Należy dokonać próby obsługi przed prezentacją. | |||
#Jakie materiały dodatkowe, ilustracyjne powinny być przygotowane z myślą o dystrybucji wśród publiczności w czasie prezentacji? | |||
#Kiedy i w jaki sposób kierować dyskusją - fazą pytań i odpowiedzi? | |||
Linia 449: | Linia 496: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd26.png]] | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Wybór i wykorzystanie pomocy audiowizualnych.''' | ||
Dokonując wyboru pomocy audiowizualnych wspomagających prezentację należy rozważyć następujące podstawowe zasady: | |||
*'''Słyszalność i widoczność''' - Czy wszyscy będą dokładnie widzieli i dobrze słyszeli? Innymi słowy, trzeba uwzględnić wielkość sali, liczbę słuchaczy, aranżację wnętrza - rozkład miejsc siedzących, oświetlenie itd. Materiał ilustracyjny, który nie jest dobrze słyszalny czy dobrze widoczny dla publiczności, w sumie robi gorsze wrażenie, niż brak jakiegokolwiek wspomagania prezentacji środkami audiowizualnymi. Irytuje i przeszkadza audytorium. Należy sprawdzić w sali, w której odbędzie się prezentacja lub w podobnych warunkach, czy użycie pomocy audiowizualnych spełnia ten wymóg. | |||
*'''Dostępność i możliwość użycia''' - Czy sprzęt audiowizualny, który planujesz wykorzystać w trakcie prezentacji będzie ci udostępniony w tym czasie? Rozważ koszty (finanse, czas, dogodność - wygodę użycia). Czy koszty te nie przewyższają walorów i zysków wspomagania prezentacji środkami audiowizualnymi? Czy pomoce te mogą być przechowywane w sali w celu wykorzystania w odpowiednim momencie, tak by jednocześnie nie przeszkadzało to samej prezentacji, nie odwracało uwagi audytorium? Podobnie wykresy, tabele, które chcesz przedstawić jako ilustrację prezentacji, powinny być aż do czasu ich omawiania zasłonięte, niewidoczne dla publiczności, jeśli chcesz skupić uwagę słuchaczy na tym, co przedstawiasz. | |||
*'''Adaptowalność''' - Pomoc audiowizualna powinna być tak dobrana, by ilustrowała ważną kwestię twojej prezentacji. Pamiętaj jednak, by nie ustawiać kwestii, które będziesz prezentować pod kątem pomocy audiowizualnych, do których masz dostęp. Pomyśl także o możliwych trudnościach, jakie sprawi ci obsługa urządzeń, czy to nie przeszkodzi skuteczności twojej prezentacji. Jeśli jesteś osobą, która nie radzi sobie z tymi sprawami, zaniechaj użycia pomocy audiowizualnych. | |||
*'''Odpowiedniość''' - Czy wybrane przez ciebie środki audiowizualne są właściwe na tę okoliczność, odpowiednie dla tej publiczności, tego tematu. Rozważ, jakiej reakcji ze strony audytorium oczekujesz, jakie wyobrażenie chcesz stworzyć i czy użycie tych pomocy audiowizualnych zrealizuje twoje zamierzenia. | |||
*'''Rola wspomagająca''' - Najważniejszą sprawą, którą musisz sobie uświadomić jest fakt, że środki audiowizualne powinny wspomagać twoją prezentację, absolutnie nie skupiać na sobie całej uwagi publiczności. Dobra prezentacja to taka, która może obyć się bez użycia ilustracji audiowizualnej. Pamiętaj, nie buduj sukcesu swojego wystąpienia na użyciu atrakcyjnych pomocy audiowizualnych, one nie powinny być w centrum uwagi audytorium. Pomoce są używane w celu wzmocnienia tego, co mówisz, lecz wymagają twojej interpretacji (przedstawiane tabele, wykresy itp.). W innym wypadku występujesz w roli operatora sprzętu, a nie takie wrażenie chcesz wytworzyć. | |||
Wszyscy możemy mieć okazje, bądź być postawieni w sytuacji konieczności, wypowiadania się publicznie, w mniej lub bardziej formalnych okolicznościach. Być może w praktyce niewiele osób w tak systematyczny sposób, jak to przedstawiono, przygotuje swoje prezentacje, ale te udane i skuteczne, zawsze są dobrze przygotowane. | |||
Linia 458: | Linia 516: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd27.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Z powyższych rozważań wynika, że komunikowanie w organizacji wymaga nie tylko przygotowanie, ale również namysłu i zastanowienia się, jakie są cele organizacji. Bowiem musi przede wszystkim współgrać z założeniami, które stanowią podstawę funkcjonowania danej organizacji. | |||
Linia 466: | Linia 527: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd28.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd28.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | ||
#Zanalizuj politykę komunikacyjną w firmie, w której pracujesz | |||
#Jakie sieci komunikacyjne są w Twojej firmie najpopularniejsze? | |||
Linia 474: | Linia 539: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd29.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd29.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | ||
Formalny obieg informacji: | |||
#pomija hierarchiczne zasady podporządkowania | |||
#przebiega tylko w obrębie kontaktów zarządu i kadry wyższego szczebla | |||
#uwzględnia również pogłoski i niesprawdzone informacje | |||
#jest jasno określony | |||
Linia 482: | Linia 555: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd30.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd30.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | ||
Polityka otwartych drzwi sprzyja: | |||
#większej dyscyplinie pracy | |||
#polepszeniu atmosfery w pracy | |||
#pojawieniu się wielu konfliktów | |||
#dublowaniu się pomysłów i rozwiązań | |||
Linia 490: | Linia 571: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd31.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd31.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | ||
Sieci komunikacyjne w organizacji: | |||
#muszą uwzględniać strukturę organizacyjną i do niej się dopasować | |||
#nie wpływają na zadowolenie pracowników | |||
#dotyczą tylko formalnego i oficjalnego obiegu informacji | |||
#odwołują się do koncepcji management by walking around | |||
Linia 498: | Linia 588: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd32.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd32.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | ||
W sytuacjach kryzysowych: | |||
#najlepiej jest unikać kontaktów i „nabrać wody w usta” | |||
#odpowiedzialność za komunikację powinien wziąć na siebie szef / zarząd | |||
#należy przede wszystkim atakować drugą stronę | |||
#nie należy mówić prawdy | |||
Linia 506: | Linia 604: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd33.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M6_Slajd33.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | ||
Prezentacja jest skuteczna gdy: | |||
#używamy wielu skomplikowanych słów, bo wtedy uchodzimy za kompetentnych | |||
#mówimy długo i wyczerpująco | |||
#zadamy sobie pytanie do kogo mówimy | |||
#gdy nie pojawią się głosy sprzeciwu czy odmiennego zdania | |||
Wersja z 11:18, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 6. Komunikacja w organizacji
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
|
![]() |
Zagadnienia do analizy
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Polityka otwartych drzwi sprzyja:
|