ZZL Moduł 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 246: | Linia 246: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | ||
Grupowe podejmowanie decyzji | |||
Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | Grupa, która razem wykonuje zadania i osiąga cele, zmuszona jest również do wspólnego podejmowania różnorodnych decyzji, których skutki będą dotyczyć jej wszystkich członków. Dlatego też dobrze jest dysponować wiedzą o różnych formach grupowego podejmowania decyzji, chociaż sam proces podejmowania decyzji jest zawsze taki sam i składa się z pięciu etapów: | ||
Linia 262: | Linia 262: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Grupowe podejmowanie decyzji''' | ||
Wynika z tego, że grupa wcześniej czy później natrafi na różnice zarówno w wartościowaniu poszczególnych rozwiązań/opcji, jak i w szacowaniu wystąpienia różnych konsekwencji danych opcji. Tym samym grupa ma do wyboru następujące procedury: | |||
*niwelowanie różnic, a decyzje są podejmowane na zasadzie wypadkowej różnych poglądów – są to decyzje wieloosobowe lub | |||
*wypracowanie rozwiązania, które zadowoli wszystkich – to zasada consensusu | |||
|} | |} | ||
Linia 268: | Linia 273: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Niekorzystne zjawiska towarzyszące decyzjom grupowym''' | ||
Sam proces podejmowani decyzji przez grupę jest niezwykle dynamiczny. Mogą się wtedy pojawić pewne zjawiska, które będą wpływały niekorzystnie i destrukcyjnie: | |||
*syndrom „wielogłowego zwierzęcia” – członkowie grupy mają tendencję do dyskutowania w tym samym czasie nad różnorodnymi kwestiami, niebezpieczeństwo bałaganu; | |||
*konfliktowe cele drugorzędne – dyskusja nad meritum może przerodzić się w walkę o własne cele i ambicje; | |||
*mechaniczne uśrednianie ocen, preferencji i decyzji indywidualnych – płytka analiza preferencji, by szybko osiągnąć kompromisowe porozumienie; | |||
*ujednolicenie ocen w grupie – przyjmowanie za własne poglądów i stanowisk, które zdaniem jednostki dominują w grupie (są wówczas postrzegane jak norma grupowa); związane ze zjawiskiem konformizmu - tendencji ludzi do dostosowania się do grupy; | |||
*dążenie do zachowania własnej odrębności – nonkonformizm, dążenie do przedstawienia własnej odrębności, aby np. pokazać swoją awangardowość; | |||
*zjawisko przesunięcia ryzyka – grupa podejmuje decyzje bardziej ryzykowne niż jednostka samodzielnie; często uczestnicy dyskusji grupowej skłaniają się ku opcjom bardziej ryzykownym niż przed samą dyskusją; | |||
*wzrost skrajności ocen – postawy i oceny stają się bardziej ekstremalne na skutek zaangażowania się ludzi w dyskusje; | |||
*rozproszenie odpowiedzialności – w grupie jednostki nie czują się osobiście odpowiedzialne za podejmowane decyzje; typowa postawa „jeśli jest nas aż tylu, to na pewno ktoś o to zadba”; | |||
*możliwość fiksacji na jednym rozwiązaniu – grupa zazwyczaj dyskutuje nad rozwiązaniami, które są jej znane (podobnie dyskutuje się kwestie znane wszystkim, a zaniedbuje te, o których wiedzą tylko niektórzy jej członkowie); | |||
*zjawisko tłumienia mniejszości – niekiedy osoby, które dystansują się od rozwiązań, za którymi opowiada się większość są źle traktowane i lekceważone; | |||
*możliwość dominacji jednostki – może się zdarzyć, że jedna z osób, ze względu na swą atrakcyjność dominuje i jej wpływ na ostateczną decyzję jest nieproporcjonalny do jej zdolności analitycznych; | |||
*wymogi czasowe grupy – grupa potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji niż jednostka. | |||
|} | |} | ||
Linia 275: | Linia 295: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Syndrom grupowego myślenia – źródła''' | ||
Jednak najbardziej niebezpiecznym mechanizmem, który może się pojawić w tracie prac grupowych jest syndrom grupowego myślenia. Opisanie tego mechanizmu zawdzięczamy Irvingowi Janisowi, który w 1972 roku przeanalizował, między innymi, stenogramy narad grupy doradców Johna Kennedy’ego, która planowała i przygotowała inwazję 1400 kubańskich ochotników z USA na komunistyczną Kubę. W efekcie lądowanie na Zatokę Świń okazało się jedną z bardziej sromotnych porażek w historii Amerykanów. Janis analizował sytuacje, w których dokonano błędnych decyzji politycznych, jak np. klęska wojsk amerykańskich podczas ataku Japończyków na Pearl Harbour, inwazja na Koreę Północną, wspomniana już inwazja w Zatoce Świń, eskalacja wojny wietnamskiej, afera Watergate. Janis uznał, że przyczyną tych niepowodzeń było zjawisko myślenia grupowego. | |||
Grupowe myślenie to sposób myślenia członków bardzo spójnej grupy, w której silne dążenie do jednomyślności dominuje nad indywidualną motywacją do formułowania i przedstawiania własnych alternatywnych opinii na dany temat. | |||
Wystąpieniu zjawiska grupowego myślenia, zdaniem Janisa, sprzyjają następujące warunki: | |||
*grupa jest bardzo spójna, a jej członkowie bardzo sobie cenią przynależność do niej; | |||
*grupa jest zamknięta i izolowana od otoczenia, odczuwa silne napięcie i zagrożenie; | |||
*działając pod presją czasu musi podjąć trudną i ważną decyzję, nie mając pełnej informacji; | |||
*grupa ma silne nastawienie rywalizujące i dąży do konfrontacji. | |||
Dominujący przywódca, który określając swoje stanowisko wpływa na przekonania innych, może przyczynić się do wystąpienia grupowego myślenia. Charakterystyczne dla takiego przywódcy zachowania, które w efekcie prowadzą do bezkrytycznego przyjęcia błędnych decyzji to: | |||
*przedstawianie swojego zdania na początku dyskusji, co stwarza preferencje dla jego opinii; | |||
*pokazywanie, że decyzja przywódcy jest nieodwołalna; | |||
*krytyka innych poglądów; | |||
*wyrażanie niezadowolenia, gdy inni krytykują poglądy przywódcy; | |||
*niesłuchanie innych opinii. | |||
|} | |} | ||
Linia 282: | Linia 322: | ||
---- | ---- | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px" valihn="top"|[[Grafika:ZZL_M3_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Syndrom grupowego myślenia - cechy''' | ||
Janis zidentyfikował osiem symptomów, których pojawienie się oznacza, wystąpienie syndromu grupowego myślenia. | |||
#'''Iluzja niezwyciężoności''' – przecenianie umiejętności członków grupy i prawdopodobieństwa sukcesu, co prowadzi do poczucia nieuzasadnionego optymizmu i podejmowania skrajnie ryzykownych decyzji. | |||
#'''Wiara w wewnętrzną moralność grupy''' – powoduje lekceważenie etycznych i moralnych konsekwencji podejmowanych decyzji. Przy nadmiernie optymistycznym założeniu o mądrości grupy, jedynym kryterium osądu moralnego decyzji jest zgodność członków grupy co do podjętych działań. | |||
#'''Zbiorowe racjonalizacje''' - nieuwzględnianie i lekceważenie sygnałów ostrzegawczych, wątpliwości, które mogłyby skłonić grupę do ponownego rozpatrzenia decyzji. | |||
#'''Stereotypowy wizerunek przeciwników''' – grupy zewnętrzne i ich przywódców ocenia się jako niemoralnych wrogów, z którymi nie należy prowadzić żadnych negocjacji lub jako głupich czy zbyt słabych. Przyjęcie takiego wizerunku przeciwnika uzasadnia podjęte przeciwko nim decyzje. | |||
#'''Presja na odszczepieńców''' – wobec każdego członka grupy, który ma wątpliwości czy też przeciwstawia się zbiorowym opiniom pojawia się szantaż nielojalności i nacisk, aby unikać krytyki podjętych postanowień. | |||
#'''Autocenzura''' – członkowie grupy sami rezygnują z przedstawiania odmiennych poglądów | |||
#''' „Strażnicy myśli”''' - to członkowie grupy, którzy chronią grupę przed „niepoprawnym myśleniem”, hamują dopływ niepomyślnych informacji z zewnątrz i pilnują, by nikt nie siał wątpliwości co do podjętej decyzji. | |||
#'''Iluzja jednomyślności''' – milczenie traktowane jest jako zgoda, a członkowie grupy czują się zobowiązani do zachowań konformistycznych, zgadzając się z punktem widzenia większości. | |||
Grupa, u której wystąpi syndrom grupowego myślenia będzie podejmować decyzje nietrafne i fałszywe, ponieważ jej myślenie jest raczej życzeniowe, nierealistyczne i nie ma nic wspólnego z racjonalnością i obiektywną kalkulacją. | |||
Syndromowi grupowego myślenia można przeciwdziałać poprzez: | |||
*demokratyczny styl kierowania pracą grupy – to przywódca grupy kreuje określony klimat sprzyjający lub nie ujawnianiu odmiennych, niż jego własne poglądów; | |||
*tworzenie klimatu dla otwartej dyskusji i wymiany informacji, bez określania z góry oczekiwań i preferencji; | |||
*uwzględnianie opinii zewnętrznych ekspertów; | |||
*ustanowienie roli „adwokata diabła”, którego zadaniem jest krytykowanie zgłaszanych pomysłów i przedstawianie grupie wątpliwości do dyskusji (należy wprowadzić rotację w zajmowaniu tej roli, gdyż zwykle grupa reaguje niechęcią w stosunku do osoby ją wykonującej); | |||
*jeśli jest to możliwe ostateczna decyzja powinna być przyjęta na „spotkaniu drugiej szansy”, gdy wszyscy jeszcze raz przemyślą problem. | |||
Mimo późniejszej krytyki koncepcji Janisa, panuje zgoda, że w przypadku grupowego podejmowania decyzji, czynnikami, które wywołują objawy syndromu grupowego myślenia są spójność grupy i obecność dominującego przywódcy. Samo występowanie w organizacji spójnych grup nie prowadzi do podejmowania błędnych decyzji, jednak nie mogą być one prowadzone przez dominujących przywódców. | |||
Efektywność podjętej przez grupę decyzji zależy również od typu zadania, które ma rozwiązać. Ivan Steiner wyróżnia trzy typy zadań: | |||
*zadanie addytywne, którego wykonanie zależy od wspólnego wysiłku wszystkich członków grupy np. przeciąganie liny; | |||
*zadanie koniunktywne, którego wykonanie zależy od tego, jak sobie poradzi najsłabszy członek grupy np. grupa alpinistów połączona liną uzależniona jest od „najsłabszego ogniwa tego łańcucha”; | |||
*zadanie dysjunktywne, którego wykonanie zależy od pracy najsprawniejszego członka grupy, który w trakcie rozwiązywania problemu, dysponuje szczególnymi zdolnościami czy kwalifikacjami. | |||
Podejście grupowe może być efektywniejsze przy rozwiązywaniu zadań dysjunktywnych, tylko wtedy, gdy najsprawniejszy członek grupy będzie chciał i mógł przekonać pozostałych do swoich koncepcji, a grupa wykorzysta jego pomysły. | |||
Generalnie grupy podejmują gorsze decyzje niż jednostki w następujących sytuacjach: | |||
*rozwiązując zadanie addytywne, gdy pojawia się próżniactwo społeczne (co oznacza, że nie wszyscy aktywnie włączają się w pracę licząc, że nie będzie to dostrzeżone); | |||
*rozwiązując zadania koniunktywne, gdy osoba o najmniejszej sprawności znacząco obniża efektywność grupy; | |||
rozwiązując zadania dysjunktywne, gdy grupa ignoruje koncepcje najsprawniejszego jej członka. | |||
|} | |} |
Wersja z 09:26, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 3. Zachowania organizacyjne
Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis
|
![]() |
Słowa kluczowe: struktura grupy i role grupowe, konstruktywne i niekonstruktywne zachowania członków zespołu, metody i techniki pracy grupowej, grupowe podejmowanie decyzji, organizowanie zebrań |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plik:ZZL M3 Slajd28.png |