ZZL Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 497: | Linia 497: | ||
|valign="top"|'''Konstruktywne podejście do konfliktu''' | |valign="top"|'''Konstruktywne podejście do konfliktu''' | ||
W konstruktywnym podejściu do konfliktu, czyli traktowania go jako wspólnego problemu do rozwiązania można wyróżnić | W konstruktywnym podejściu do konfliktu, czyli traktowania go jako wspólnego problemu do rozwiązania można wyróżnić pięć etapów: | ||
# '''określenie problemu''' – porozumienie się co do istoty konfliktu, dzięki czemu można przerwać działania zmierzające do eskalacji i zrozumieć punkt widzenia drugiej strony; definiując problem można już ustalić obszar spraw wspólnych i różnic; | # '''określenie problemu''' – porozumienie się co do istoty konfliktu, dzięki czemu można przerwać działania zmierzające do eskalacji i zrozumieć punkt widzenia drugiej strony; definiując problem można już ustalić obszar spraw wspólnych i różnic; | ||
Linia 587: | Linia 587: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd25.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Zarządzanie czasem''' | ||
Problemem wielu pracowników jest nadmiar zajęć. Większość z nich skarży się, że nie może podołać obowiązkom i rosnącym wymaganiom swoich przełożonych. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, m.in. spłaszczenie hierarchii i wyeliminowanie szeregu stanowisk kierowniczych przez co poszerzył się zakres obowiązków szeregowych pracowników, oszczędności w przedsiębiorstwach i zwalnianie personelu – ci, którzy pozostają przejmują obowiązki zwolnionych pracowników, wzrost konkurencyjności na rynku, który wymaga większej efektywności i wysiłku itp. | |||
Najbardziej powszechnym sposobem radzenia sobie z tego rodzaju trudnościami jest wydłużenie godzin pracy. | |||
W 1988 roku British Telecom przeprowadził badania wśród swoich pracowników, z których wynika, że: | |||
*54% menedżerów średniego szczebla pracuje więcej niż 10 godzin dziennie, | |||
*71% regularnie zabiera prace do domu, | |||
*57% zrezygnowało z wakacji lub wolnego weekendu z powodu pilnej pracy. | |||
Jednak przekonanie głoszące, że wydajność pracy wzrasta wraz z ilością poświęcanego jej czasu nie jest uzasadnione. Rozwiązanie takie rodzi niepożądany stres i napięcie emocjonalne, co nigdy nie sprzyja skuteczności działań, a w konsekwencji może doprowadzić do pracoholizmu, który jest destrukcyjny zarówno dla samego pracownika, jak i przedsiębiorstwa. | |||
Jak widać wydłużenie godzin pracy nie prowadzi wcale w efekcie do wzrostu wydajności. Stąd należy zastanowić się na sposobami bardziej skutecznego i wydajnego gospodarowania czasem. Nie tyle jest ważne ile czasu poświęca się na wykonanie zadania, a jak ten czas jest wypełniony. | |||
Podstawowa zasada w zarządzaniu czasem mówi o tym, że czas, jaki jest nam dany jest nieodnawialny, nie można go odzyskać i ponownie wykorzystać. Należy go zatem szanować i robić z niego najlepszy użytek. Oczywiste jest, że marnotrawienie czasu, symulowanie zajęć jest w takim ujęciu niedopuszczalne. | |||
Właściwe gospodarowanie czasem oznacza: | |||
'''dla przedsiębiorstwa''': | |||
*wydajność i skuteczność – zadania wykonywane są zgodnie z planem; nie ma wpadek i porażek, błędy zredukowane do minimum; | |||
*zapobieganie kryzysom – nie występują sytuacje nieoczekiwane zakłócające tok wykonywanych zadań, bowiem skutki możliwych kryzysów są przewidywane i neutralizowane; | |||
*usprawnienie działań – zdania są wykonywane lepiej i szybciej, ponieważ wykorzystuje się maksymalnie przeszłe doświadczenia i zdobytą wiedzę. | |||
'''dla pracowników''': | |||
*satysfakcję z wykonywanej pracy – pracownicy pracują lepiej i są bardziej zadowoleni, jeśli wykonywane obowiązki ich nie przytłaczają i przerastają; | |||
*mniejszy stres i mniejsze napięcie emocjonalne – ponieważ pracownikiem nie targają wewnętrzne konflikty i negatywne emocje; | |||
*więcej czasu na relaks i regenerację sił – czas wolny jest bardzo istotnym elementem pracy, ponieważ pozwala pracownikom odprężyć się i zebrać siły; | |||
*większą kreatywność. | |||
|} | |} | ||
Linia 594: | Linia 625: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd26.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Niewłaściwa gospodarka czasem''' | ||
Elementy, które najczęściej sprzyjają niewłaściwej gospodarce czasem związane są przede wszystkim ze złą organizacją pracy i są to: | |||
*zbyt dużo informacji, z którymi należy się zapoznać – pracownik każdego dnia musi przeczytać cały stos dokumentów, faksów, e-maili, raportów, notek, instrukcji itp.; | |||
*niedobór informacji – zarzucenie pracownika wiadomościami może oznaczać, że te najważniejsze umkną jego uwadze i tym samym będzie musiał poświecić dodatkowy czas na ich poszukiwanie - paradoksalnie można być zasypywanym informacjami, a nie otrzymywać informacji naprawdę potrzebnych; | |||
*występowanie niepotrzebnych kryzysów, sytuacji impasu i konfrontacji – nadają one wprawdzie koloryt życiu pracowniczemu, sprawiają wrażenie, że w przedsiębiorstwie „coś” się dzieje, ale z drugiej strony nadmiernie angażują uwagę i czas; | |||
*nieumiejętność przekazywania odpowiedzialności i uprawnień innym, dzielenia pracy – wynika najczęściej z braku zaufania do innych pracowników i wiary w przekonanie, ze „nikt nie zrobi tego tak dobrze jak ja”; | |||
*angażowanie się w trakcie pracy w pozamerytoryczne kwestie (pogawędki niezwiązane z zadaniem, zbyt długie i zbyt częste przerwy, rozmowy telefoniczne, zebrania, które przeradzają się w spotkania towarzyskie itp.) – wszystkie te sytuacje dekoncentrują pracownika i utrudniają mu powrót do wykonywanego zadnia; | |||
*brak umiejętności przeznaczania odpowiedniej ilości czasu na dane zdania (nierealistyczne postrzeganie czasu) – przecenianie swoich sił (przekonanie, że dane zadanie wykona się szybciej niż wskazują na to obiektywne czynniki) lub odwlekanie zadań trudnych i skomplikowanych. | |||
|} | |} | ||
Linia 601: | Linia 642: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd27.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Właściwe gospodarowanie czasem''' | ||
Właściwego gospodarowanie czasem można się nauczyć i tym samym unikać wszelkich błędów, które mają działanie negatywne i destrukcyjne na organizację pracy. Uświadomienie sobie powyższych „grzechów czasowych” to podstawowy krok, ażeby ich unikać. | |||
A oto parę praktycznych technik, których zastosowanie pomoże lepiej kumulować i wykorzystywać czas: | |||
*przede wszystkim zawsze należy sporządzać '''dokładny harmonogram''' dnia, miesiąca i roku dotyczący wykonywanych zadań | |||
*w harmonogramie powinny znaleźć się informacje, co i jak trzeba zrobić, a także, jaki rezultat jest oczekiwany, np. zamiast mówić „zrobię porządek z księgozbiorem firmy” należy powiedzieć, że „dzisiaj od 9.00 do 12.00 będę zajmować się segregacją publikacji, uaktualnię katalog, zobaczę, które książki są najczęściej wykorzystywane i złożę zamówienie na dodatkowe egzemplarze, wystosuje monity do osób przetrzymujących pozycje, poukładam pozycje na półkach zgodnie z katalogiem” | |||
*harmonogram musi być spisany i zawierać precyzyjnie nakreślone cele oraz wszystkie możliwe czynności, jakie trzeba wykonać (łącznie z przerwani i prywatnymi telefonami) | |||
|} | |} | ||
Linia 608: | Linia 657: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd28.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd28.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Właściwe gospodarowanie czasem''' | ||
Klasyfikacja zadań powinna się odbywać w kategoriach ważne i pilne, co pozwala nam identyfikować priorytety działania – sprawy jednocześnie ważne i pilne, a także pomaga nam dostrzegać, te które zwykle zaniedbujemy – ważne choć niezbyt pilne i w tych sprawach konsekwentnie postępować zgodnie z planem Sprawy pilne, ale nieważne, które najczęściej absorbują naszą uwagą należałoby delegować. Pokazuje to macierz Eisenhower’a. | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''Ważne''' || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">Zaplanuj swoje działania, aby zrealizować te cele</span> || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">Zrób to w pierwszej kolejności</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''Nie ważne''' || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">Zapomnij</span> || bgcolor="#FFFF99" | <span style="color:black">Deleguj te działania, inni mogą zrobić to za ciebie, skorzystasz ty i inni</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="red" align="center"| || bgcolor="red" align="center" | Niezbyt pilne || bgcolor="red" align="center" | Pilne | |||
|} | |||
*wszelkie porażki i niepowodzenia powinny być dokładnie analizowane tak, by w przyszłości nie popełniać tych samych błędów, np. spóźnienie się na ważne spotkanie o godzinę z powodu korków, oznacza, że w przyszłości spotkania należy wyznaczać bądź w innych miejscach, bądź poza godzinami szczytu, gdy dojazd jest łatwiejszy; | |||
*realistyczne dzielenie pracy (zgodne z możliwościami fizycznymi i psychicznymi) tak, aby nikt nie był zbyt obciążany ani nikt nie był niedociążony; | |||
*poszukiwać oszczędności w czasie wynikających z racjonalnego planowania, np. podróż służbową na Targi do Poznania można połączyć ze spotkaniem z klientem z tamtego regionu, a nie jechać do niego za trzy dni; | |||
*dbać o odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy, a także o porządek, np. poczta elektroniczna jest szybsza i efektywniejsza niż klasyczne środki przekazu informacji; odkładanie rzeczy na swoje miejsce sprawia, że nie musimy ich szukać i tym samym marnotrawić czasu; | |||
*ograniczanie dostępu do siebie – bądź przez „politykę zamkniętych drzwi” tzn. zastosowanie fizycznych barier dostępu (praca przy wspólnym biurku sprzyja niezobowiązującym pogawędkom i odrywaniu się od wykonywanych zadań) bądź przez unikanie kontaktu z osobami, które mają tendencje do niegospodarnego korzystania z czasu. | |||
|} | |} | ||
Linia 615: | Linia 682: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd29.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd29.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Ten wykład miał pokazać, jak ważna jest dbałość dotycząca różnego rodzaju procesów grupowych i jakimi umiejętnościami interpersonalnymi powinni charakteryzować się pracownicy, by praca zespołowa przebiegała bez zakłóceń | |||
|} | |} | ||
Linia 622: | Linia 692: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd30.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd30.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Zagadnienia do analizy''' | ||
#Które z przedstawionych umiejętności interpersonalnych są według Ciebie najważniejsze w skutecznej pracy zespołowej? | |||
#Jak udoskonaliłbyś zarządzanie czasem w zespole, którego jesteś członkiem? | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd31.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
Inteligencja emocjonalna: | |||
#nakazuje kierowanie się emocjami przy podejmowaniu decyzji, a nie racjonalnymi przesłankami | |||
#nie jest raz na zawsze dana, należy ją wzmacniać i pracować nad nią | |||
#oznacza, że należy folgować własnym uczuciom, a przede wszystkim tym negatywnym | |||
#wskazuje kierownikowi, których ludzi należy awansować | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd32.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
Asertywność w relacjach z innymi: | |||
#to zdolność do bezpośredniego wyrażania własnych poglądów i uczuć | |||
#oznacza, że ludzie powinni zachowywać się egoistycznie i nie zwracać uwagi na innych | |||
#oznacza podporządkowanie się decyzjom tych, którzy mają rację | |||
#ma miejsce, gdy obie strony wykazują się inteligencją | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd33.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
Konstruktywne podejście do konfliktu oznacza: | |||
#dbałość o swoje interesy | |||
#przerzucenie odpowiedzialności na osobę najsilniejszą psychicznie w grupie | |||
#traktowanie konfliktu jako problemu osoby, która go wywołała | |||
#traktowanie konfliktu jako wspólnego problemu do rozwiązania | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd34.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
Sytuacja stresowa: | |||
#jest zawsze zjawiskiem negatywnym i niekorzystnym | |||
#występuje wyłącznie w pracy na wyższych szczeblach | |||
#może sprzyjać większej wydajności pracowników | |||
#nie można jej nigdy zapobiegać | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd35.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź''' | |||
Techniki zarządzania czasem: | |||
#nakazują sporządzanie ogólnego harmonogramu dnia | |||
#nakazują klasyfikację zadań do wykonania w kategoriach „ważne dla mnie prywatnie” i „ważne dla mnie zawodowo” | |||
#nakazują dokładną analizę porażek i niepowodzeń | |||
#nakazują planowanie więcej zadań do wykonania, niż można by wykonać | |||
|} | |} |
Wersja z 09:17, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Umiejętności interpersonalne
Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, asertywność, radzenie sobie z sytuacjach konfliktowych, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem |
![]() |
Asertywność
Nim przejdziemy do określenia, czym jest asertywność i czemu służy, przyjrzyjmy się w jaki sposób możemy układać swoje relacje z innymi. Autorka książki o asertywności Anni Townend (1996) wyróżnia następujące podstawowe typy postaw w relacjach z innymi:
Asertywność jest związana z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla własnej osoby. Jest nie tylko zewnętrznym zachowaniem, ale także postawą, którą jednostka zajmuje wobec siebie samej – własnych potrzeb i praw. To umiejętność ujawniania i wyrażania swoich preferencji, wartości, uczuć i myśli bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i poczucia winy. Poczucie własnej godności można utrzymać tylko wtedy, gdy własne zachowania są zgodne z przekonaniami i osobistymi potrzebami. Gdy człowiek nie będzie wymagał respektowania swoich praw i bronił swoich granic psychologicznych, to pojawi się u niego poczucie niezadowolenia, niespełnienia, niższej wartości, niekiedy agresja i wybuchy złości. Wszystkie te elementy działają destrukcyjnie na jego psychikę i prowadzą do znacznego ograniczenia kontaktów w grupie, zaburzają pracę, są barierą w porozumiewaniu się z innymi. Asertywność oznacza także postawę szacunku i akceptacji wobec praw innych. Osoba asertywna szanuje w takim samym stopniu własne prawa, jak i prawa innych osób do bezpośredniego wyrażania własnych emocji, opinii i potrzeb, troski o własne interesy i rozporządzania swoimi zasobami według własnego uznania. |
![]() |
Jak wskazano wcześniej, zachowania asertywne mają swoje przeciwieństwa tj.:
|
![]() |
Zachowania asertywne
Zachowania asertywne dotyczą:
Szczególnymi sytuacjami, gdy asertywność jest umiejętnością niezwykle przydatną, są sytuacje odmowy i krytyki. |
![]() |
Asertywne odmawianie
Sytuacja odmowy jest niezwykle trudna, ponieważ związana jest z wyrażeniem własnej opinii, a sam ten fakt może być już raniący dla innych, szczególnie gdy nie chcą oni respektować naszych praw i akceptować niezależności innych. Np. koleżanka, która ciągle prosi o wykonanie części jej obowiązków, ponieważ chce wychodzić 15 minut wcześniej, może poczuć się urażona odmową. W takich sytuacjach próbując odmawiać, niektórzy czynią to w sposób nieasertywny. Odmowa nieasertywna to:
Człowiek postępujący asertywnie potrafi odmówić nawet wówczas, gdy pojawiają się naciski, by postąpił niezgodnie z tym, co uważa za słuszne, właściwe i prawe. Techniką, która ułatwi wybrniecie z takiej sytuacji (gdy jesteśmy namawiani do zachowania niezgodnego z własnymi przekonaniami i odczuciami) jest technika „zdartej płyty”, która polega na wielokrotnym stanowczym powiedzeniu słowa „nie” i poparciu go krótkim argumentem. Np. pracownik prosi usilnie swojego przełożonego o udzielenie mu urlopu, w tej sytuacji szef powinien odpowiadać na każdy pojawiający się argument i sugestię: „Nie udzielę panu urlopu, ponieważ na początku roku umawialiśmy się, że listopad jest okresem rozliczeń i w tym miesiącu nikt nie będzie starał się o urlop”. Aby uczynić naszą odmowę bardziej do przyjęcia dla drugiej strony, będąc jednocześnie szczerzy, możemy używać wyrażeń zmiękczających:
|
![]() |
Asertywność w sytuacji krytyki
Sytuacja krytyki związana jest zazwyczaj z negatywną oceną skierowaną pod adresem innej osoby. Taka opinia budzi zazwyczaj lęk, poczucie winy, krzywdy, upokorzenia, z którym dana osoba musi sobie poradzić. Typowymi reakcjami na negatywną krytykę jest przepraszanie i wycofywanie się lub atak i agresja. Punktem wyjścia w takiej sytuacji jest jednak uświadomienie sobie, po pierwsze, że dana osoba ma prawo do wyrażenia własnej opinii i własnych uczuć i po drugie, że dana opinia nie jest jedyną i ostateczną prawdą. Następnie należy porównać tę opinię z własną opinią o sobie samym i przeanalizować swoje postępowanie i dopiero wtedy asertywnie zareagować na krytykę stosując następujące techniki:
|
![]() |
Konflikt
Z konfliktami często spotykamy się w miejscu pracy i zawsze budzą one duże emocje. Konflikty mają znaczenie dla każdej organizacji – przy czym ten wpływ może być zarówno destrukcyjny jak i konstruktywny. W literaturze można spotkać wiele definicji konfliktu. Najbardziej znana i ogólna definicja mówi o tym, że z sytuacją konfliktową mamy do czynienia wtedy, gdy:
Jednocześnie konflikt wystąpi, gdy strony podejmą działania konfrontacyjne, wynikające nie tyle z obiektywnie istniejącej, ale z subiektywnie postrzeganej przez nie niezgody ich interesów. Nie pomniejszając znaczenia przyczyn, które nieuchronnie prowadzą do konfliktów między stronami, wielokrotnie możemy obserwować i doświadczać, że wiele konfliktów ma miejsce nie dlatego, że istnieją rzeczywiste różnice interesów między stronami, czy np. druga strona przejawia złe intencje, ale dlatego, że sytuacja i zachowania drugiej strony są interpretowane jako blokujące czy zagrażające. Są to niepotrzebne konflikty, których moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy weryfikowali nasze spostrzeżenia, nie ulegali negatywnym emocjom, doskonalili umiejętności komunikowania się. Ten obszar konfliktów – szczególnie w relacjach interpersonalnych - daje nam największe możliwości zmiany sytuacji poprzez zmianę naszych zachowań i wywieranie wpływu na zachowania drugiej strony. Ze względu na zasięg i występowanie stron, konflikty w organizacji można podzielić na:
|
![]() |
Podejście do konfliktów
Przegląd literatury i badań dotyczących roli konfliktu wskazuje, że choć trudno jest o konsensus co do znaczenia konfliktu dla funkcjonowania organizacji, można wyodrębnić trzy główne podejścia. Są to podejścia szkoły: tradycyjnej, stosunków międzyludzkich i interakcyjnej.
Jak widać z powyższego zestawienia podejście do konfliktu ulegało zasadniczym przeobrażeniom. Szkoła tradycyjna święciła swe triumfy do lat czterdziestych ubiegło wieku, szkoła stosunków międzyludzkich dominowała w nauce do lat osiemdziesiątych, a podejście szkoły interakcyjnej obowiązuje do dziś. Wynika z tego podejścia, że konfliktem można kierować i zarządzać uzyskując pozytywne dla funkcjonowania organizacji skutki. Konflikty mogą być zarówno funkcjonalne jak i dysfunkcjonalne, chociaż trudno jest precyzyjnie ustalić, jaki poziom i rodzaj konfliktu sprzyja, a jaki zagraża organizacji. To wyłącznie od stron konfliktu i jego uczestników zależy, czy będzie on miał negatywny, czy pozytywny wpływ na organizację. |
![]() |
Wpływ konfliktów
Negatywny wpływ konfliktu na organizację pojawi się, gdy:
|
![]() |
Wpływ konfliktów
Pozytywny wpływ konfliktu pojawi się wtedy, gdy będzie wykorzystana informacja, jaką ujawnia sytuacja konfliktowa:
|
![]() |
Przyczyny konfliktów w sytuacji pracy
Można wyodrębnić następujące przyczyny występowania konfliktów w środowisku pracy:
|
![]() |
Zachowania w sytuacjach konfliktowych
Konflikt pozostawiony samemu sobie może doprowadzić tylko do negatywnych konsekwencji. Dlatego nie należy pozostawać wobec niego obojętnym. Osoby pełniące rolę osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie organizacji czy zespołu roboczego, zwykle w sytuacji konfliktowej, podejmują jedno z następujących działań:
|
![]() |
Zachowania w sytuacjach konfliktowych
Również pracownicy mogą przyjmować różne postawy wobec zaistniałych sytuacji konfliktowych. Na ich postawę składają się różnorodne uwarunkowania wewnętrzne takie jak: osobowość, wychowanie, niska lub wysoka samoocena, poziom odporności na stres i zewnętrzne takie jak: formalna lub nieformalna pozycja w przedsiębiorstwie, stosunek przełożonych, atmosfera w miejscu pracy, presja ze strony innych. Do typowych działań – sposobów radzenia sobie w sytuacji konfliktowej - należą:
Sposoby reagowania na konflikt i radzenia sobie z nim w dużym stopniu zależą od kultury organizacyjnej danej firmy, czy przedsiębiorstwa i od ogólnych czynników kulturowych. Analizy pokazują, że na przykład przedsiębiorstwa i firmy amerykańskie są otwarte i elastyczne, a także oparte na konkurencyjności. Pracownicy w tych firmach będą zatem dążyć do eksponowania i obrony w przypadku zagrożenia swoich indywidualnych praw i racji. Natomiast firmy działające w obszarze, gdzie żywa jest myśl konfucjańska, są nakierowane przede wszystkim na grupowe współdziałanie i będą starały się minimalizować wszelkie tarcia i konflikty, wypracowawszy wcześniej formalne reguły i gwarancje służące hamowaniu akcentowania indywidualnych interesów i potrzeb. Podstawą, na której można wyodrębnić style zachowania się ludzi w sytuacjach konfliktowych, stanowi stopień nasilenia się dwóch dążeń:
|
![]() |
Konstruktywne podejście do konfliktu
W konstruktywnym podejściu do konfliktu, czyli traktowania go jako wspólnego problemu do rozwiązania można wyróżnić pięć etapów:
|
![]() |
Stres
Radzenie sobie ze stresem Słowo „stres” znane jest chyba większości ludziom. Stres związany jest z wymaganiami i wyzwaniami stawianymi przed ludźmi każdego dania i w różnych sytuacjach. Potocznie uważa się, że stres w pracy jest sprzymierzeńcem wydajności i efektywności – sprawia, że ludzie lepiej koncentrują się na wykonywanym zadaniu, mają wyostrzoną uwagę, szybciej pracują. I tę potoczną prawdę potwierdzają badania – przy zwiększonym obciążeniu i wysiłku (fizycznym, bądź emocjonalnym) organizmu, stres sprzyja człowiekowi i pozwala przetrwać mu ten trudny okres. Do pewnego momentu pobudzenie towarzyszące stresowi jest pozytywną siłą motywującą człowieka i zwiększa możliwości radzenia sobie z zadaniami i problemami. Każdy człowiek ma swój optymalny poziom stresu, czyli poziom, do którego stres działa korzystnie na jego wydajność. Po przekroczeniu granicy optymalnego stresu, człowiek przestaje sobie z nim radzić i zamiast skupiać się na wykonywanym zadaniu, zaczyna zajmować się reakcjami własnego organizmu, nad którymi traci kontrolę. Dlatego należy uważać, by ten pożyteczny stres, który ma zdolności mobilizacji nie stał się destrukcyjnym i niszczącym „dystresem”, który zakłóca równowagę psychiczną i obniża zdolność człowieka do wydajnej pracy. Selye najbardziej znamienity badacz stresu twierdzi, że stres jest normalną i autonomiczną reakcją ludzkiego organizmu – zjawiskiem fizjologicznym, które towarzyszy wielu procesom życiowym. Nie jest czymś dziwnym i niezwykłym, występującym w oderwaniu od zwykłych spraw, a występuje, jako reakcja organizmu zawsze, wtedy gdy człowiek:
Ten mechanizm ma charakter obronny i pobudza do działania, u naszych przodków - do ucieczki lub walki. Jednak nie rozładowana sytuacja stresowa sprawia, że te wszystkie czynniki, które sprzyjają mobilizacji organizmu, zaczynają zagrażać człowiekowi i mają działanie negatywne, np. zwiększona krzepliwość krwi przyczynia się do powstawania zakrzepów w naczyniach mózgu, a osłabiony układ immunologiczny sprzyja infekcjom. Nie od dziś lekarze twierdzą, że cały szereg chorób (zawał, wrzody dwunastnicy i żołądka, nadciśnienie) ma podłoże w trwałym i nie rozładowanym stresie. Stres jest mocno osadzony na skali ciągłej, która rozciąga się od braku zajęcia, poprzez normalne dziedziny aktywności, aż do niezwykłych dążeń znacznie przekraczających możliwości. Stres mogą wywoływać zarówno wydarzenia i sytuacje nieprzyjemnie, jak i przyjemne, negatywne i pozytywne, nieszczęśliwe i szczęśliwe. Jedynie pomiędzy ludźmi występują znaczne różnice co do uwrażliwienia na dane trudne sytuacje, odczuwanie stresu, jego intensywności, okresu trwania i sposobów radzenia sobie z nim. |
![]() |
Stres w pracy
Zatem wprawdzie czynniki stresogenne zwane stresorami są wszechobecne, to jednostki reagują na nie indywidualnie, choć sama reakcja stresu w każdym przypadku przebiega tak samo. Stres w miejscu pracy mogą zatem wywoływać rozmaite czynniki związane z:
|
![]() |
Stres w pracy
Pracownicy mogą w różny sposób reagować na sytuacje i wydarzenia, które wywołują w nich nadmierny stres. Najczęściej spotykane reakcje to:
|
![]() |
Jak radzić sobie ze stresem?
Wszystkie te reakcje prowadzą w efekcie do spadku wydajności i efektywności przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. Zatem istotne jest radzenie sobie ze stresem. Zacząć jednak należy od przeciwdziałania występowaniu negatywnego i destrukcyjnego stresu, poprzez podjęcia działań zapobiegawczych, tj. ustalanie jednoznacznych priorytetów, racjonalny podział zadań i czasu, kontrolowanie sytuacji i pojawiających się wydarzeń, otwarte komunikowanie się, ustalanie potrzeb i interesów swoich oraz podległych pracowników. Jeśli te środki zapobiegawcze zawiodą, to można próbować redukować stres wykorzystując następujące techniki:
|
![]() |
Zarządzanie czasem
Problemem wielu pracowników jest nadmiar zajęć. Większość z nich skarży się, że nie może podołać obowiązkom i rosnącym wymaganiom swoich przełożonych. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, m.in. spłaszczenie hierarchii i wyeliminowanie szeregu stanowisk kierowniczych przez co poszerzył się zakres obowiązków szeregowych pracowników, oszczędności w przedsiębiorstwach i zwalnianie personelu – ci, którzy pozostają przejmują obowiązki zwolnionych pracowników, wzrost konkurencyjności na rynku, który wymaga większej efektywności i wysiłku itp. Najbardziej powszechnym sposobem radzenia sobie z tego rodzaju trudnościami jest wydłużenie godzin pracy. W 1988 roku British Telecom przeprowadził badania wśród swoich pracowników, z których wynika, że:
Jednak przekonanie głoszące, że wydajność pracy wzrasta wraz z ilością poświęcanego jej czasu nie jest uzasadnione. Rozwiązanie takie rodzi niepożądany stres i napięcie emocjonalne, co nigdy nie sprzyja skuteczności działań, a w konsekwencji może doprowadzić do pracoholizmu, który jest destrukcyjny zarówno dla samego pracownika, jak i przedsiębiorstwa. Jak widać wydłużenie godzin pracy nie prowadzi wcale w efekcie do wzrostu wydajności. Stąd należy zastanowić się na sposobami bardziej skutecznego i wydajnego gospodarowania czasem. Nie tyle jest ważne ile czasu poświęca się na wykonanie zadania, a jak ten czas jest wypełniony. Podstawowa zasada w zarządzaniu czasem mówi o tym, że czas, jaki jest nam dany jest nieodnawialny, nie można go odzyskać i ponownie wykorzystać. Należy go zatem szanować i robić z niego najlepszy użytek. Oczywiste jest, że marnotrawienie czasu, symulowanie zajęć jest w takim ujęciu niedopuszczalne. Właściwe gospodarowanie czasem oznacza: dla przedsiębiorstwa:
dla pracowników:
|
![]() |
Niewłaściwa gospodarka czasem
Elementy, które najczęściej sprzyjają niewłaściwej gospodarce czasem związane są przede wszystkim ze złą organizacją pracy i są to:
|
![]() |
Właściwe gospodarowanie czasem
Właściwego gospodarowanie czasem można się nauczyć i tym samym unikać wszelkich błędów, które mają działanie negatywne i destrukcyjne na organizację pracy. Uświadomienie sobie powyższych „grzechów czasowych” to podstawowy krok, ażeby ich unikać. A oto parę praktycznych technik, których zastosowanie pomoże lepiej kumulować i wykorzystywać czas:
|
![]() |
Właściwe gospodarowanie czasem
Klasyfikacja zadań powinna się odbywać w kategoriach ważne i pilne, co pozwala nam identyfikować priorytety działania – sprawy jednocześnie ważne i pilne, a także pomaga nam dostrzegać, te które zwykle zaniedbujemy – ważne choć niezbyt pilne i w tych sprawach konsekwentnie postępować zgodnie z planem Sprawy pilne, ale nieważne, które najczęściej absorbują naszą uwagą należałoby delegować. Pokazuje to macierz Eisenhower’a.
|
![]() |
Podsumowanie
Ten wykład miał pokazać, jak ważna jest dbałość dotycząca różnego rodzaju procesów grupowych i jakimi umiejętnościami interpersonalnymi powinni charakteryzować się pracownicy, by praca zespołowa przebiegała bez zakłóceń |
![]() |
Zagadnienia do analizy
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Inteligencja emocjonalna:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Asertywność w relacjach z innymi:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Konstruktywne podejście do konfliktu oznacza:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Sytuacja stresowa:
|
![]() |
Pytania testowe – 1 właściwa odpowiedź
Techniki zarządzania czasem:
|