ZZL Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 206: | Linia 206: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd9.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|Jak wskazano wcześniej, zachowania asertywne mają swoje przeciwieństwa tj.: | |||
*'''zachowania uległe''', które oznaczają bezzasadną rezygnację ze swoich praw i brak umiejętności ich obrony; mogą wynikać z lęku przed dezaprobatą ze strony innych ludzi, strachem przed konfrontacją, źle pojętym „dobrym wychowaniem”; | |||
*'''zachowania agresywne''', które przejawiają osoby dążące do realizacji własnych celów bez respektowania praw innych, świadomie lub nieświadomie wyrządzające komuś krzywdę swoim zachowaniem; mogą wynikać z autorytarnej osobowości danego człowieka lub być wynikiem nabytych nawyków. | |||
Zarówno zachowania agresywne, jak i uległe są dysfunkcjonalne dla organizacji i przedsiębiorstwa. | |||
{| style="color:white" | |||
|- | |||
| bgcolor="#336699" align="center"|'''zachowania agresywne''' || bgcolor="#336699" align="center"| '''zachowania uległe''' || bgcolor="#336699" align="center"| '''Zachowania asertywne''' | |||
|- | |||
| bgcolor="red" colspan="3" align="center"| '''niewerbalne sygnały''' | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">krzyk, podniesiony głos, wskazywanie palcem, założone ręce, próba umieszczenia się ponad osobą, np. stanie, gdy ktoś siedzi</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">głos proszący („skamlący”), oczy skierowane ku dołowi, pochylona sylwetka ciała, unikanie kontaktu wzrokowego, dreptanie w miejscu</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">głos spokojny, wyprostowana i odprężona sylwetka, kontakt wzrokowy</span> | |||
|- | |||
| bgcolor="red" colspan="3" align="center"| '''kluczowe słowa i zdania''' | |||
|- | |||
| bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">-lepiej, żebyś...<br>-jeśli nie, to...<br>-uważaj, żebym...<br>-powinieneś...<br>-ty...</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">-zastanawiam się czy mam rację...<br>-tak mi przykro...<br> -przepraszam...<br>-jak uważasz... <br>-twoje zdanie jest najważniejsze...</span> || bgcolor="#FFFF99" valign="top"|<span style="color:black">-ja uważam, że...<br>-czuję, że...<br> -chcę... <br>-moim zdaniem... <br>-a co ty o tym myślisz?</span> | |||
|} | |||
'''Ażeby nasz przekaz asertywny był wiarygodny należy:''' | |||
*zachować spójność wszystkich wysyłanych sygnałów, czyli postawy sylwetki, tembru głosu i wypowiadanych słów | |||
*być cały czas stanowczym i konsekwentnym | |||
*jasno i precyzyjnie wyrażać swoje opinie i potrzeby | |||
*stosować komunikat typu „JA”, którego celem jest opisanie najpierw swoich odczuć, a następnie podanie przyczyny swojego stanu emocjonalnego; komunikat „JA” pozwala na ekspresję, która uwalnia jednostkę od napięcia emocjonalnego; np. „Jestem rozdrażniony, kiedy ty ciągle spóźniasz się do pracy, ponieważ dezorganizuje mi to dzień” | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd10.png]] | |||
|valign="top"|'''Zachowania asertywne''' | |||
Zachowania asertywne dotyczą: | |||
*odmawiania; | |||
*reagowania na krytykę; | |||
*wyrażania krytyki; | |||
*reagowania na pochwały; | |||
*wyrażania pochwał; | |||
*wyrażania próśb; | |||
*konfrontowania opinii. | |||
Szczególnymi sytuacjami, gdy asertywność jest umiejętnością niezwykle przydatną, są sytuacje odmowy i krytyki. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd11.png]] | |||
|valign="top"|'''Asertywne odmawianie''' | |||
'''Sytuacja odmowy''' jest niezwykle trudna, ponieważ związana jest z wyrażeniem własnej opinii, a sam ten fakt może być już raniący dla innych, szczególnie gdy nie chcą oni respektować naszych praw i akceptować niezależności innych. Np. koleżanka, która ciągle prosi o wykonanie części jej obowiązków, ponieważ chce wychodzić 15 minut wcześniej, może poczuć się urażona odmową. | |||
W takich sytuacjach próbując odmawiać, niektórzy czynią to w sposób nieasertywny. Odmowa nieasertywna to: | |||
*'''odmowa uległa''', gdy powiedzenie NIE przekracza możliwości psychiczne tej osoby i próbuje ona odmówić poprzez przepraszanie, usprawiedliwianie się, tłumaczenie | |||
*'''odmowa agresywna''', gdy życzenie wydaje się zbyt wygórowane, a osoba proszona może uważać, że jest wykorzystywana i mieć poczucie krzywdy | |||
Łatwo jest odmówić, gdy spełnienie czyjeś prośby lub życzenia jest niemożliwe z obiektywnych i niezależnych od nas przyczyn, mówimy wtedy: „Nie, ponieważ nie mogę”. Asertywna odmowa dotyczy takich sytuacji, gdy potencjalnie jesteśmy w stanie spełnić oczekiwanie naszego rozmówcy, ale kosztem naszych chęci, dążeń lub interesów. Jest to sytuacja trudniejsza, aby komuś odmówić, dlatego trzeba przyjąć pewne zasady: | |||
*Ja mam prawo prosić, ty masz prawo odmówić | |||
*Ja mam prawo odmówić, ty masz prawo prosić | |||
*Relacja między proszącym a proszonym jest wyłącznie partnerska, nie ma tu winnych ani skrzywdzonych | |||
*Mam prawo nie spełniać cudzych oczekiwań | |||
*Mam prawo do własnych potrzeb i preferencji | |||
Asertywna odmowa nie zawiera pretensji ani usprawiedliwień. To stwierdzenie bezpośrednie, czytelne i stanowcze, zawierające słowo „Nie” i jasną informację jak zamierzamy postąpić. Odwołuje się do osobistych preferencji lub postanowień „wolę, chcę, wybieram, zamierzam, zdecydowałem, jest dla mnie ważne”. Może obejmować wyjaśnienie np. ''„Nie, nie przyjdę do pracy w sobotę, mam już inne plany”''. | |||
Człowiek postępujący asertywnie potrafi odmówić nawet wówczas, gdy pojawiają się naciski, by postąpił niezgodnie z tym, co uważa za słuszne, właściwe i prawe. Techniką, która ułatwi wybrniecie z takiej sytuacji (gdy jesteśmy namawiani do zachowania niezgodnego z własnymi przekonaniami i odczuciami) jest technika „zdartej płyty”, która polega na wielokrotnym stanowczym powiedzeniu słowa „nie” i poparciu go krótkim argumentem. Np. pracownik prosi usilnie swojego przełożonego o udzielenie mu urlopu, w tej sytuacji szef powinien odpowiadać na każdy pojawiający się argument i sugestię: ''„Nie udzielę panu urlopu, ponieważ na początku roku umawialiśmy się, że listopad jest okresem rozliczeń i w tym miesiącu nikt nie będzie starał się o urlop”''. | |||
Aby uczynić naszą odmowę bardziej do przyjęcia dla drugiej strony, będąc jednocześnie szczerzy, możemy używać wyrażeń zmiękczających: | |||
*'''„Przykro mi”''' – gdy rozumiemy emocje proszącego. | |||
*'''„Kocham, ale nie dam”''' – moja odmowa nie oznacza, że nie zależy mi na tobie – do zastosowania w relacjach interpersonalnych. | |||
*'''„Jest mi trudno”''' – ale od dziś będzie inaczej niż było. | |||
*'''Uprzedzanie''' – gdy przewidujemy, że możemy zranić, urazić drugą osobę naszą odmową, informujemy ją, jakiej reakcji z jej strony się spodziewamy, np. ''„Będziesz wściekły, ale nie będę już uczestniczyła w popołudniowych zebraniach, po godzinach pracy”''. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd12.png]] | |||
|valign="top"|'''Asertywność w sytuacji krytyki''' | |||
'''Sytuacja krytyki''' związana jest zazwyczaj z negatywną oceną skierowaną pod adresem innej osoby. Taka opinia budzi zazwyczaj lęk, poczucie winy, krzywdy, upokorzenia, z którym dana osoba musi sobie poradzić. Typowymi reakcjami na negatywną krytykę jest przepraszanie i wycofywanie się lub atak i agresja. Punktem wyjścia w takiej sytuacji jest jednak uświadomienie sobie, po pierwsze, że dana osoba ma prawo do wyrażenia własnej opinii i własnych uczuć i po drugie, że dana opinia nie jest jedyną i ostateczną prawdą. Następnie należy porównać tę opinię z własną opinią o sobie samym i przeanalizować swoje postępowanie i dopiero wtedy asertywnie zareagować na krytykę stosując następujące techniki: | |||
*technika poszukiwania krytyki – gdy zdarzy się, że czyjaś opinia jest zbyt ogólnikowa, należy ją ukonkretnić, np. na zarzut „Nigdy nie wywiązujesz się ze swoich obowiązków” odpowiedzieć „A co dokładnie masz na myśli i proszę podaj mi konkretne sytuacje, w których nie wywiązałem się ze swoich obowiązków” | |||
*gdy ktoś jest wyjątkowo agresywny i targają nim negatywne emocje, należy przede wszystkim powstrzymać jego agresję informując go o naszych uczuciach w tej sytuacji | |||
*gdy sprawa jest błaha i małej wagi lub, gdy ktoś chce nas wyprowadzić z równowagi i zirytować należy zastosować technikę „zasłony z mgły” (polegającą na spokojnym zgodzeniu się z krytyką), ponieważ wtedy angażowanie się w tak mało ważną sprawę może okazać się bardziej kosztowne niż ucięcie jej w zarodku, a poza tym momentalnie ostudzi zapał krytyka, np. na uwagę: „Ty bazgrzesz jak kura pazurem” można odpowiedzieć: ''„Masz rację, moje pismo jest niewyraźne i dlatego używam komputera”'' | |||
Asertywność wskazuje również jak reagować w sytuacji, gdy ujawniona zostanie rozbieżność przekonań stron. Podstawą tej rekcji jest przyjęcie założenia, że: | |||
*Wzajemne zrozumienie nie polega na ujednoliceniu poglądów, lecz na ich prezentacji, wysłuchaniu i wzajemnym poszanowaniu. | |||
*Pogląd nie jest obiektywnym opisem faktów, ale jest subiektywnym wnioskiem, tak więc na dany temat może istnieć wiele różnych poglądów i wszystkie są w pewnym sensie słuszne. | |||
Asertywne podejście do konfrontacji przekonań zakłada zgodę na to, że: | |||
*Twój rozmówca myśli o świecie inaczej niż ty i ma do tego prawo, w przeciwnym razie asertywna konfrontacja opinii nie będzie miała żadnego sensu | |||
*Każdy ma prawo do swoich przekonań, niezależnie od tego co myślą inni | |||
*Masz prawo myśleć i czuć po swojemu | |||
*Masz prawo do własnego gustu | |||
*Masz prawo do oryginalności | |||
Po tych informacjach o pożytkach płynących z zachowań asertywnych, przyjmijcie do wiadomości, że asertywność nie jest żadnym przymusem, ale wyborem, jakiego może dokonać każdy z nas, jeśli uważa, że leży to w jego interesie. Osoby bierne, uległe, które bardzo chcą zmienić swoje zachowanie zgłaszają się na treningi asertywności, by rozwijać umiejętności asertywnych zachowań. Potrzebują przede wszystkim ćwiczeń a nie teorii. Osoby agresywne, na ogół same nie dostrzegają potrzeby zmiany swoich zachowań. Takie osoby mają szansę zetknąć się z zagadnieniami asertywności w trakcie szkoleń umiejętności kierowniczych. Stwierdzono bowiem, że agresywny kierownik zespołu tłumi kreatywność swoich podwładnych, utrudnia osiąganie im lepszych wyników, możliwych przy efektywnej komunikacji, współpracy i wzajemnym szacunku. Asertywność jest potrzebna nie tylko dla dobrego samopoczucia – szacunku dla siebie oraz dobrych relacji z innymi, ale także dlatego, że sprzyja efektywności organizacji. | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd13.png]] | |||
|valign="top"|'''Konflikt''' | |||
Z konfliktami często spotykamy się w miejscu pracy i zawsze budzą one duże emocje. Konflikty mają znaczenie dla każdej organizacji – przy czym ten wpływ może być zarówno destrukcyjny jak i konstruktywny. | |||
W literaturze można spotkać wiele definicji konfliktu. Najbardziej znana i ogólna definicja mówi o tym, że z sytuacją konfliktową mamy do czynienia wtedy, gdy: | |||
*jedna z dwóch lub więcej stron, które są wzajemnie od siebie zależne, (czyli każda ze stron potrzebuje drugiej, aby zaspokoić swoje ważne potrzeby, zrealizować ważne dla niej interesy) | |||
*postrzega istnienie między nimi niemożliwych do pogodzenia różnic w zakresie interesów, podziału dóbr, wartości (druga strona postrzegana jest jako ta, która uniemożliwia, utrudnia bądź blokuje realizację zamierzeń pierwszej) | |||
*co nakazuje im podjęcie działań | |||
*które w efekcie mogą prowadzić do eskalacji, złagodzenia lub rozwiązania tej sytuacji | |||
Z takiego postrzegania konfliktu wynika, że przechodzi on pewne fazy: | |||
*pierwsza faza to ta, w której konflikt jest potencjalny, tzn. sama współzależność dwóch stron stwarza możliwość, która może, ale oczywiście nie musi, pociągnąć za sobą konflikt | |||
*druga faza to pojawienie się poczucia, że nasze interesy są zagrożone, wówczas konflikt zaczyna się ujawniać | |||
*trzecia faza – to faza jawnych i dostrzegalnych działań | |||
Dla przykładu, wyobraźcie sobie, że mamy do czynienia z sytuacją, w której: | |||
*występuje szef i jego sekretarka – osoby te są zależne od siebie (współpracują) | |||
*sekretarka zaczyna postrzegać, że szef zwraca się do niej w sposób, który narusza jej godność osobistą | |||
*sekretarka może być nieprzyjemna i złośliwa wobec swojego przełożonego, bądź nic mu nie mówić i udawać, że nic się nie dzieje bądź asertywnie zwrócić mu uwagę i poprosić go, żeby zmienił swój sposób zwracania się do niej | |||
*w zależności od reakcji sekretarki jej szef odwzajemni reakcję | |||
'''Istnienie konfliktu jest sprawą percepcji''' – to znaczy przynajmniej jedna strona musi uświadomić sobie, że jej prawa, czy interesy są naruszane lub nie są respektowane. Jeśli nikt nie uświadamia sobie konfliktu, to oznacza to, że nie istnieje on realnie. Stąd też wiele sytuacji, które choć obiektywnie, przez obserwatora z zewnątrz, mogłyby być zakwalifikowane jako konfliktowe, nie są nimi, ponieważ strony uwikłane w te sytuacje, nie postrzegają ich w tych kategoriach. | |||
Jednocześnie konflikt wystąpi, gdy strony podejmą działania konfrontacyjne, wynikające nie tyle z obiektywnie istniejącej, ale z subiektywnie postrzeganej przez nie niezgody ich interesów. | |||
Nie pomniejszając znaczenia przyczyn, które nieuchronnie prowadzą do konfliktów między stronami, wielokrotnie możemy obserwować i doświadczać, że wiele konfliktów ma miejsce nie dlatego, że istnieją rzeczywiste różnice interesów między stronami, czy np. druga strona przejawia złe intencje, ale dlatego, że sytuacja i zachowania drugiej strony są interpretowane jako blokujące czy zagrażające. Są to niepotrzebne konflikty, których moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy weryfikowali nasze spostrzeżenia, nie ulegali negatywnym emocjom, doskonalili umiejętności komunikowania się. Ten obszar konfliktów – szczególnie w relacjach interpersonalnych - daje nam największe możliwości zmiany sytuacji poprzez zmianę naszych zachowań i wywieranie wpływu na zachowania drugiej strony. | |||
Ze względu na zasięg i występowanie stron, konflikty w organizacji można podzielić na: | |||
*konflikty miedzy poszczególnymi jednostkami wynikające zazwyczaj z różnic indywidualnych, dostępności informacji, zakresu obowiązków itp. | |||
*konflikty pomiędzy jednostką a grupą, które mogą wynikać np. z lekceważenia przez jednostkę wcześniej ustalonych norm | |||
*konflikty pomiędzy grupą a jednostką występujące w wyniku rozbieżności interesów jednostki i grupy | |||
*konflikty pomiędzy grupami np. pomiędzy zarządem a pracownikami | |||
*konflikty pomiędzy organizacjami - konkurentami na ograniczonym rynku | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd14.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 212: | Linia 382: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika: | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd16.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd17.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd18.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd19.png]] | |||
|valign="top"| | |||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:ZZL_M4_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 08:44, 11 sie 2006
![]() |
Wykład 4. Umiejętności interpersonalne
Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, asertywność, radzenie sobie z sytuacjach konfliktowych, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem |
![]() |
Asertywność
Nim przejdziemy do określenia, czym jest asertywność i czemu służy, przyjrzyjmy się w jaki sposób możemy układać swoje relacje z innymi. Autorka książki o asertywności Anni Townend (1996) wyróżnia następujące podstawowe typy postaw w relacjach z innymi:
Asertywność jest związana z poczuciem własnej godności i szacunkiem dla własnej osoby. Jest nie tylko zewnętrznym zachowaniem, ale także postawą, którą jednostka zajmuje wobec siebie samej – własnych potrzeb i praw. To umiejętność ujawniania i wyrażania swoich preferencji, wartości, uczuć i myśli bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu i poczucia winy. Poczucie własnej godności można utrzymać tylko wtedy, gdy własne zachowania są zgodne z przekonaniami i osobistymi potrzebami. Gdy człowiek nie będzie wymagał respektowania swoich praw i bronił swoich granic psychologicznych, to pojawi się u niego poczucie niezadowolenia, niespełnienia, niższej wartości, niekiedy agresja i wybuchy złości. Wszystkie te elementy działają destrukcyjnie na jego psychikę i prowadzą do znacznego ograniczenia kontaktów w grupie, zaburzają pracę, są barierą w porozumiewaniu się z innymi. Asertywność oznacza także postawę szacunku i akceptacji wobec praw innych. Osoba asertywna szanuje w takim samym stopniu własne prawa, jak i prawa innych osób do bezpośredniego wyrażania własnych emocji, opinii i potrzeb, troski o własne interesy i rozporządzania swoimi zasobami według własnego uznania. |
![]() |
Jak wskazano wcześniej, zachowania asertywne mają swoje przeciwieństwa tj.:
|
![]() |
Zachowania asertywne
Zachowania asertywne dotyczą:
Szczególnymi sytuacjami, gdy asertywność jest umiejętnością niezwykle przydatną, są sytuacje odmowy i krytyki. |
![]() |
Asertywne odmawianie
Sytuacja odmowy jest niezwykle trudna, ponieważ związana jest z wyrażeniem własnej opinii, a sam ten fakt może być już raniący dla innych, szczególnie gdy nie chcą oni respektować naszych praw i akceptować niezależności innych. Np. koleżanka, która ciągle prosi o wykonanie części jej obowiązków, ponieważ chce wychodzić 15 minut wcześniej, może poczuć się urażona odmową. W takich sytuacjach próbując odmawiać, niektórzy czynią to w sposób nieasertywny. Odmowa nieasertywna to:
Człowiek postępujący asertywnie potrafi odmówić nawet wówczas, gdy pojawiają się naciski, by postąpił niezgodnie z tym, co uważa za słuszne, właściwe i prawe. Techniką, która ułatwi wybrniecie z takiej sytuacji (gdy jesteśmy namawiani do zachowania niezgodnego z własnymi przekonaniami i odczuciami) jest technika „zdartej płyty”, która polega na wielokrotnym stanowczym powiedzeniu słowa „nie” i poparciu go krótkim argumentem. Np. pracownik prosi usilnie swojego przełożonego o udzielenie mu urlopu, w tej sytuacji szef powinien odpowiadać na każdy pojawiający się argument i sugestię: „Nie udzielę panu urlopu, ponieważ na początku roku umawialiśmy się, że listopad jest okresem rozliczeń i w tym miesiącu nikt nie będzie starał się o urlop”. Aby uczynić naszą odmowę bardziej do przyjęcia dla drugiej strony, będąc jednocześnie szczerzy, możemy używać wyrażeń zmiękczających:
|
![]() |
Asertywność w sytuacji krytyki
Sytuacja krytyki związana jest zazwyczaj z negatywną oceną skierowaną pod adresem innej osoby. Taka opinia budzi zazwyczaj lęk, poczucie winy, krzywdy, upokorzenia, z którym dana osoba musi sobie poradzić. Typowymi reakcjami na negatywną krytykę jest przepraszanie i wycofywanie się lub atak i agresja. Punktem wyjścia w takiej sytuacji jest jednak uświadomienie sobie, po pierwsze, że dana osoba ma prawo do wyrażenia własnej opinii i własnych uczuć i po drugie, że dana opinia nie jest jedyną i ostateczną prawdą. Następnie należy porównać tę opinię z własną opinią o sobie samym i przeanalizować swoje postępowanie i dopiero wtedy asertywnie zareagować na krytykę stosując następujące techniki:
|
![]() |
Konflikt
Z konfliktami często spotykamy się w miejscu pracy i zawsze budzą one duże emocje. Konflikty mają znaczenie dla każdej organizacji – przy czym ten wpływ może być zarówno destrukcyjny jak i konstruktywny. W literaturze można spotkać wiele definicji konfliktu. Najbardziej znana i ogólna definicja mówi o tym, że z sytuacją konfliktową mamy do czynienia wtedy, gdy:
Jednocześnie konflikt wystąpi, gdy strony podejmą działania konfrontacyjne, wynikające nie tyle z obiektywnie istniejącej, ale z subiektywnie postrzeganej przez nie niezgody ich interesów. Nie pomniejszając znaczenia przyczyn, które nieuchronnie prowadzą do konfliktów między stronami, wielokrotnie możemy obserwować i doświadczać, że wiele konfliktów ma miejsce nie dlatego, że istnieją rzeczywiste różnice interesów między stronami, czy np. druga strona przejawia złe intencje, ale dlatego, że sytuacja i zachowania drugiej strony są interpretowane jako blokujące czy zagrażające. Są to niepotrzebne konflikty, których moglibyśmy uniknąć, gdybyśmy weryfikowali nasze spostrzeżenia, nie ulegali negatywnym emocjom, doskonalili umiejętności komunikowania się. Ten obszar konfliktów – szczególnie w relacjach interpersonalnych - daje nam największe możliwości zmiany sytuacji poprzez zmianę naszych zachowań i wywieranie wpływu na zachowania drugiej strony. Ze względu na zasięg i występowanie stron, konflikty w organizacji można podzielić na:
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |