Semantyka i weryfikacja programów/Ćwiczenia 3: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Sl (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Sl (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 612: Linia 612:
o etykiecie <math>x</math>. Podobnie <math>\mathbf{continue} x</math> wznawia najbliższą
o etykiecie <math>x</math>. Podobnie <math>\mathbf{continue} x</math> wznawia najbliższą
otaczającą pętlę o etykiecie <math>x</math>.  
otaczającą pętlę o etykiecie <math>x</math>.  
}}


{{przyklad|||
{{przyklad|||
Linia 634: Linia 635:
prawdopodobnie jakąś konstukcję ''zamykającą'' pętlę <math>\mathbf{loop}\,</math>,
prawdopodobnie jakąś konstukcję ''zamykającą'' pętlę <math>\mathbf{loop}\,</math>,
np. <math>\mathbf{loop}\, I \,\mathbf{end}\mathbf{loop}\,</math>.
np. <math>\mathbf{loop}\, I \,\mathbf{end}\mathbf{loop}\,</math>.
}}
 





Wersja z 08:07, 10 sie 2006


Zawartość

Kończymy semantykę małych kroków i rozpoczynamy semantykę naturalną (duże kroki). Uzupełnimy semantykę naturalną języka Tiny o semantykę naturalną wyrażeń boolowskich i arytmetycznych oraz semantykę błędów wykonania. Wreszcie dodamy nową instrukcję pętli 𝐥𝐨𝐨𝐩 pozwalającą na niestrukturalne przerwanie lub wznowienie iteracji (instrukcje 𝐞𝐱𝐢𝐭 i 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐞).


Rozszerzenia semantyki języka Tiny

Ćwiczenie 1

Zdefiniuj znaczenie wyrażeń boolowskich i arytmetycznych w języku Tiny, w stylu dużych kroków (semantyka naturalna).


Rozwiązanie

{{{3}}}


Ćwiczenie 2

Rozważ dodatkowo operację dzielenia:

e::=|e1/e2

i rozszerz semantykę z poprzedniego zadania. Dzielenie przez zero jest błądem i kończy natychmiast wykonanie programu. Oprócz stanu wynikiem programu powinna byc informacja o błędzie, jeśli błąd wystąpił.


Rozwiązanie

{{{3}}}


Ćwiczenie 3

Rozszerzmy język Tiny o następującą instrukcję pętli:

I::=𝐥𝐨𝐨𝐩I|𝐞𝐱𝐢𝐭|𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐞

𝐥𝐨𝐨𝐩I to instrukcja pętli, I stanowi instrukcję wewnętrzną. Instrukcja 𝐞𝐱𝐢𝐭 wychodzi z nabliższej otaczającej pętli 𝐥𝐨𝐨𝐩 i kontynuuje wykonanie programu od pierwszej instrukcji za tą pętlą. Instrukcja 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐞 powraca na początek instrukcji wewnętrznej najbliższej otaczającej pętli 𝐥𝐨𝐨𝐩.

Pozważ zarówno semantykę naturalną jak i semantykę małych kroków.


Rozwiązanie (semantyka naturalna)

{{{3}}}


Rozwiązanie (małe kroki)

{{{3}}}


Zadania domowe

Ćwiczenie 1

Zaproponuj semantykę mało-krokową dla rozszerzeń języka Tiny, które studiowaliśmy powyżej.


Ćwiczenie 2

Napisz semantyję naturalną dla nieznacznie rozszerzonej wersji instrukcji 𝐥𝐨𝐨𝐩:

I::=x:𝐥𝐨𝐨𝐩I|𝐞𝐱𝐢𝐭x|𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐞x

Identyfikator x pełni tutaj rolę etykiety związanej z instrukcją 𝐥𝐨𝐨𝐩, jest też parametrem dwóch pozostałych instrukcji. 𝐞𝐱𝐢𝐭x kończy teraz najbliższą otaczającą pętlę 𝐥𝐨𝐨𝐩 o etykiecie x. Podobnie 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐢𝐧𝐮𝐞x wznawia najbliższą otaczającą pętlę o etykiecie x.

Przykład

{{{3}}}

kończy działanie z wartością zmiennej a=3. Za pomocą wcięć określiliśmy, do wnętrza której pętli 𝐥𝐨𝐨𝐩 należy każda z trzech ostatnich instrukcji przypisania. Niejednoznaczność bierze się oczywiście stąd, że pracujemy ze składnią abstrakcyjną. Składnia konkretna zawierałaby prawdopodobnie jakąś konstukcję zamykającą pętlę 𝐥𝐨𝐨𝐩, np. 𝐥𝐨𝐨𝐩I𝐞𝐧𝐝𝐥𝐨𝐨𝐩.


Ćwiczenie 3

Napisz semantykę naturalną i mało-krokową dla rozszerzenia języka Tiny o wyrażenia z efektami ubocznymi:

e::=|𝐝𝐨I𝐭𝐡𝐞𝐧e|x:=e|x++|

Obliczenie wyrażenia 𝐝𝐨I𝐭𝐡𝐞𝐧e polega na wykonaniu I a potem na obliczeniu e. Wartość wyrażenia x:=e jest taka jak wartość wyrażenia e a efektem ubocznym jest podstawienie tej wartości na zmienną x.