Algorytmy i struktury danych/Algorytmy tekstowe I: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 160: | Linia 160: | ||
Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.</center> | Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.</center> | ||
{{algorytm|Real-Time-KMP|algorytm_rtkmp| | |||
inicjalizacja: <math>j:=0</math>; Kolejka <math>:= \emptyset</math>;<br> | |||
'''repeat forever'''<br> | |||
read(symbol);<br> | |||
insert(symbol,Kolejka); <br> | |||
'''write'''(OUTPUT(Kolejka,\ j)); | |||
}} | |||
W celu skrócenia zapisów pojedyńczych algorytmów rozbijamy algorytm na dwie części. Zasadniczaczęść jest zapisana jako osobna funkcja OUTPUT(Kolejka,\ j). Funkcja taliczy 0 lub 1, w zależności od tego czy ostatnio wczytany symbol kończy wystąpieniewzorca x. Zmienne Kolejka, j są globalne. | |||
\noindent Oczywistym jest że opóżnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).\myskipPozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny. | \noindent Oczywistym jest że opóżnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).\myskipPozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny. | ||
<!--%------------------------------------------------------------------->\begin{center}\fbox{\begin{minipage}{12cm}\vskip0.3cm\hspace*{0.3cm}\textbf{Funkcja} \textit{OUTPUT(Kolejka,\ j)};\\\hspace*{1.cm}output := 0;\\<!--%\vskip 0.2cm \noindent-->\hspace*{1.cm} '''repeat 2 times'''\\<!--%\vskip 0.2cm \noindent-->\hspace*{1.8cm} '''if ''' Kolejka niepusta '''then'''\\\hspace*{2.1cm} '''if''' <math>j=-1</math> '''then''' \\\hspace*{2.7cm} <math>j</math> := 0; delete(Kolejka);\\\hspace*{2.1cm} \textbf{else if} <math>x[j+1]\ne first(Kolejka)</math> '''then''' \ <math>j:=P'[j]</math>;\\\hspace*{2.1cm}\textbf{ else}\\\hspace*{2.7cm} <math>j:=j+1</math>; delete(Kolejka); ;\\\hspace*{2.7cm} \textbf{if} <math>j=m</math> \\\hspace*{3.1cm}output := 1;\ j := <math>P'[m]</math>; \vskip 0.2cm \noindent\hspace*{1.cm} '''return'''(output);\\\vskip 0.4cm\end{minipage}}\end{center} | <!--%------------------------------------------------------------------->\begin{center}\fbox{\begin{minipage}{12cm}\vskip0.3cm\hspace*{0.3cm}\textbf{Funkcja} \textit{OUTPUT(Kolejka,\ j)};\\\hspace*{1.cm}output := 0;\\<!--%\vskip 0.2cm \noindent-->\hspace*{1.cm} '''repeat 2 times'''\\<!--%\vskip 0.2cm \noindent-->\hspace*{1.8cm} '''if ''' Kolejka niepusta '''then'''\\\hspace*{2.1cm} '''if''' <math>j=-1</math> '''then''' \\\hspace*{2.7cm} <math>j</math> := 0; delete(Kolejka);\\\hspace*{2.1cm} \textbf{else if} <math>x[j+1]\ne first(Kolejka)</math> '''then''' \ <math>j:=P'[j]</math>;\\\hspace*{2.1cm}\textbf{ else}\\\hspace*{2.7cm} <math>j:=j+1</math>; delete(Kolejka); ;\\\hspace*{2.7cm} \textbf{if} <math>j=m</math> \\\hspace*{3.1cm}output := 1;\ j := <math>P'[m]</math>; \vskip 0.2cm \noindent\hspace*{1.cm} '''return'''(output);\\\vskip 0.4cm\end{minipage}}\end{center} |
Wersja z 12:27, 8 sie 2006
Algorytmy tekstowe I
Tekst jest ciągiem symboli, przyjmujemy że jest on zadany tablicą x[1..n] elementami której są symbole ze zbioru A (zwanego alfabetem). Liczba jest długością (rozmiarem)tekstu. W większości naszych algorytmów jedyne operacje dopuszczalne na symbolach wejściowych to porównania dwóch symboli.
Algorytmy na tekstach wyróżniają się tym, że wykorzystują specyficzne kombinatorycznewłasności tekstów. Okresem tekstu jest każda liczba naturalna niezerowa taka, że, dla każdego i dla którego obie strony są zdefiniowane. Przez per(x) oznaczmyminimalny okres x. Okresowość spełnia następującą ciekawą własność kombinatoryczną. Niech oznaczanajmnieszy wspólny dzielnik p,q.
Lemat [Lemat o okresowości]
Jeśli x ma okresy p, q oraz to jest również okresem x.
Lemat ten wynika z poprawności algorytm Euklidesa z odejmowaniem, który liczy nwd(p,q). Zauważmy, żejeśli są okresami to p-q też jest okresem. Dokładny dowód zostawiamy jako ćwiczenie.
Lemat ten można wzmocnić osłabiając założenia. Dowód pozostawiamy jako ćwiczenie.
Lemat [Silny lemat o okresowości]
Jeśli x ma okresy p, q oraz to jest również okresem x.
Pojęciem dualnym do okresu jestprefikso-sufiks tekstu, jest to najdłuższy własciwy (nie będący całym x) prefiks tekstu x będącyjednocześnie sufiksem x. Oczywistym jest, że jest długością prefikso-sufiksu x.Jeśli to prefikso-sufiksem x jest słowo puste o długości zerowej.
Oznaczmy przez rozmiar prefikso-sufiksu , zatem , gdzie .
Przykład
Dla mamy:
Wartość jest warością sztuczną (przyjmiemy potem ).
Liczenie tablicy Prefisko-Sufiksów
Przedstawimy jeden z możliwych algorytmów liniowych oblicznaia tablicy P, jest to iteracyjna wersja algorytmu rekurencyjnego, który moglibyśmy otrzymac korzystając z faktu:
W algorytmie do liczenia korzystamy z wartości dla .
Algorytm Prefikso-Sufiksy
; ;
for to do
while and do
; ;
Złożoność liniowa wynika stąd, że w każdej iteracji zwiększamy wartość t co najwyżejo jeden, a wykonanie każdej operacji zmniejsza wartość t co najmniej o jeden. Prostezastosowanie zasady magazynu (lub potencjału) implikuje, że operacji wykonujemy conajwyżej n. Dowód poprawności pozostawiamy jako ćwiczenie.
Tablica Silnych Prefisko-Sufiksów
Wprowadzimy silną tablicę prefikso-sufisów dla wzorca :
jeśli to , gdzie jest maksymalnym rozmiarm słowa będącego prefiksem i sufiksem najdłuższego własciwegoi spełniającego dodatkowy warunek dla .
Jeśli takiego k nie ma toprzyjmujemy . Przyjmujemy ponadto, że .
Wartości tablicy P' mogą być znacznie mniejsze niż wartości tablicy P.
Przykład
Dla mamy:
Algorytm bazuje na następującej relacji między P i P':
Nie musimy liczyć tablicy P, potrzebna jest jedynie ostatnia wartość , którą liczymy on-line.
Algorytm Silne-Prefikso-Sufiksy
; 1;
for 1 to do //
while and do
;
;
if or
then else ;
Gdyweżmiemy to , , ,oraz , dla . To jest pesymistyczny przypadek dla algorytmu Silne-Prefikso-Sufiksy, algorytm wykonuje porównań symboli.
String-matching: algorytm Knutha-Morrisa-Pratta
Przedstawimy klasyczny algorytm Knutha-Morrisa-Pratta (w skrócie KMP) dla problemu string-matchingu: obliczyć w w tekście wszystkie (lub pierwsze) wystąpienia danego tekstu , zwanego wzorcem (ang. pattern).
Oznaczmy , gdzie .
Operacją dominującą w algorytmie jest porównanie dwóch symboli.
Zaczniemy od obliczania jedynie pierwszego wystąpienia. Algorytm KMP przegląda tekst y od lewej do prawej, sprawdzając, czy jest zgodność na pozycji we wzorcu x, oraz na pozycji w tekście y. Jeśli jest niezgodność to przesuwamy potencjalny początek (pozycja i) wystąpienia x w y.Zakładamy, że algorytm zwraca wartość false gdy nie zwróci wcześniej true. Pozostawiamy dowód poprawności(określenie niezmienników) jako ćwiczenie.
Algorytm Algorithm KMP
; ;
while do
while and do ;
if then return(true);
;
Operacją dominującą w algorytmie jest operacja: .
Udowodnimy, że algorytm KMP wykonuje co najwyżej 2n-m porównań symboli. Zauważmy, że dla danejpozycji w tekście y jest ona co najwyżej raz porównana z pewną pozycją we wzorcu w porównaniupozytywnym (gdy symbole są równe). Jednocześnie każde negatywne porównanie powoduje przesunięciepozycji co najmniej o jdeden, maksymalna wartość i wynosi n-m, zatem mamy takich porównań conajwyżej n-m, w sumie co najwyżej 2n-m porównań w algorytmi KMP.
Algorytm dla , wykonuje 2n-2porównania, zatem 2n-m jest dolną i jednocześnie górną granicą na liczbę porównań w algorytmie.
Obserwacja. Tablicę P' możemy w algorytmie KMP zamienić na P bez zmiany złożoności pesymistycznej.
W wersji on-line algorytmu okaże się, że jest zdecydowana różnica między użyciem P' i P,to właśnie jest motywem wprowadzenia silnych prefikso-sufiksów.

Wersja on-line algorytmu KMP
Przedstawimy teraz wersję on-line algorytmu KMP. Wczytujemy kolejne symbole i wypisujemy on-line (nabieżąco) odpowiedż:
- 0 - gdy dotychczas wczytany tekst nie zawiera x jako sufiks,
- 1 - jeśli zawiera
Algorytm On-Line-KMP
repeat forever
read();
while and do ;
;
if then
write(1); ;
else write(0);
Oznaczmy przez delay(m) maksymalną liczbę kroków algorytmu On-Line-KMP między wczytaniem symbolui daniem odpowiedzi. Przez delay'(m) oznaczmy podobną wielkość, w sytuacji gdy zamiast tablicy P' użyjemy P.
Przykład
Jeśli oraz Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle y=a^{m-1'''b} , to , .
Z lematu o okresowości wynika, że zachodzi następujący fakt:
Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie.
Słowa Fibonacciego definiujemy następująco:
Na przykład:
Niech oznacza słowo Fibonacciego z obciętymi ostatnimi dwoma symbolami. Jeśli jako wzorzec weżmiemy słowo Fibonacciego , a jako tekst słowo to przy wczytywaniu -ego symbolu algorytm ma opóżnienie logarytmiczne, iterujemy razy operację: . Uzasadnienie pozostawiamy jako ćwiczenie.
Przy okazji wprowadzenia słów Fibonacciego zostawiamy jako ćwiczenie podaniewzoru na tablice P i P' dla słów Fibonacciego, we wzorze możemy używać liczb Fibonacciego.W związku z tym proponujemy jako ćwiczenie napisanie wersji algorytm KMP dla wzorca będącego słowem Fibonacciego w czasie liniowym i bez dodatkowej tablicy (typu P lub P').
Wersja real-time algorytmu KMP
Pokażemy teraz wersje algorytmu on-line która działa real-time, tzn. czas reakcji między wczytaniem symbolui daniem odpowiedzi jest O(1).
Algorytm zachowuje się podobnie jak algorytm On-Line-KMP, podstawowa różnica polega na tym, że algorytm wkłada do kolejki wczytane symbole, które jeszcze nie są przetworzone w sensie algorytmu KMP. Algorytm zachowuje siępodobnie jak algorytm on-line, ale wczytuje kolejne symbole z kolejki, a nie bezpośrednio z wejścia. Rysunekpokazuje relacje tego algorytmu do algorytmu KMP. Symbole z wejścia najpierw wędrują do kolejki.

Rysunek 2: Typowa konfiguracja w algorytmie real-time-KMP.
Algorytm Real-Time-KMP
inicjalizacja: ; Kolejka ;
repeat forever
read(symbol);
insert(symbol,Kolejka);
write(OUTPUT(Kolejka,\ j));
W celu skrócenia zapisów pojedyńczych algorytmów rozbijamy algorytm na dwie części. Zasadniczaczęść jest zapisana jako osobna funkcja OUTPUT(Kolejka,\ j). Funkcja taliczy 0 lub 1, w zależności od tego czy ostatnio wczytany symbol kończy wystąpieniewzorca x. Zmienne Kolejka, j są globalne. \noindent Oczywistym jest że opóżnienie (czas reakcji) tego algorytmu jest O(1).\myskipPozostawiamy jako ćwiczenie uzasadnienie tego, że algorytm Real-Time-KMP jest poprawny. \begin{center}\fbox{\begin{minipage}{12cm}\vskip0.3cm\hspace*{0.3cm}\textbf{Funkcja} \textit{OUTPUT(Kolejka,\ j)};\\\hspace*{1.cm}output := 0;\\\hspace*{1.cm} repeat 2 times\\\hspace*{1.8cm} if Kolejka niepusta then\\\hspace*{2.1cm} if then \\\hspace*{2.7cm} := 0; delete(Kolejka);\\\hspace*{2.1cm} \textbf{else if} then \ ;\\\hspace*{2.1cm}\textbf{ else}\\\hspace*{2.7cm} ; delete(Kolejka); ;\\\hspace*{2.7cm} \textbf{if} \\\hspace*{3.1cm}output := 1;\ j := ; \vskip 0.2cm \noindent\hspace*{1.cm} return(output);\\\vskip 0.4cm\end{minipage}}\end{center} \subsection*{Wersja algorytmu KMP z porównaniami}Algorytm KMP wykonuje co najmniej 2n-m porównań symboli. Załóżmy, że są to operacje dominujące ispróbujmy zmniejszyć stały wspó:lczynnik 2 do . Na początku załóżmy, że .Następujący algorytm znajduje wszystkie wystąpienia wzorca ab w tekście y.\myskip\begin{center}\fbox{\begin{minipage}{12cm}\vskip0.3cm\hspace*{0.6cm}\textbf{Algorithm} Szukanie-ab; \\wzorcem jest %\{ algorithm of Morris and Pratt \}\\\hspace*{1.2cm}; ;\\\hspace*{1.2cm}\textbf{while} \textbf{do }\\\hspace*{1.8cm}\textbf{while} {do} \;\\\hspace*{1.8cm}\textbf{if} \textbf{then }\\\hspace*{2.4cm} wypisz-wystąpienie; i:=i+2;\\\vskip0.4cm\end{minipage}}\end{center}\myskipAlgorytm KMP dla wzorca ab wykonywał 2n-2 porównań symboli, nowy algorytm jest lepszy. Zachodzi fakt: algorytm Szukanie-abwykonuje co najwyżej n porównań w tym przypadku. \myskip\noindent Uzasadnienie pozostawimay jako ćwiczenie.\myskipUogólnimy algorytm na dowolne wzorce. Niech x zawiera co najmniej dwa różne symbole, \ , gdzie .Oznaczmy ({\em skrócony wzorzec}).\myskipPrzykład.\ , wtedy , .\myskipPodamy nieformalny zarys działania oszczędniejszej wersji algorytmu KMP, w której osobno szukamy x' i osobno części . \myskip Niech będzie taką wersją algorytmu KMP w której jedynie szukamy wzorca , ale tablica jest policzona względem wzorca .Jeśli i to wykonujemy przesunięcie potencjalnego początku i wzorca w y o k+1, gdzie . Inaczej mówiąc, nie szukamy wszystkich wystąpień x', ale jedynie takich, które mają sens pod względem potencjalnego znalezienia na lewo ciągu .\myskipTak zmodyfikowany algorytm KMP zastosujemy jako część algorytmu Oszczędny-KMP. \noindent Graficzna ilustracja działania algorytmu Oszczędny-KMP jest pokazana na rysunku.\myskip Algorytm Oszczędny-KMP;\begin{description}\item\hspace*{0.7cm}Znajdujemy wystąpienia x' w tekście algorytmem KMP';\\dla każdego wystąpienia x' sprawdzamy czy na lewo jest wystąpienie ;\\nie sprawdzamy tych pozycji w y, których zgodność z pewną pozycją w x jest znana; \end{description}
\begin{figure}[hbt]\begin{center}\includegraphics[width=5.9in]{teksty_fig5.eps}\caption{Typowa konfiguracja w algorytmie Oszczędny-KMP.} \end{center}\end{figure} \noindent Pozostawiamy jako ćwiczenie dokładny zapis algorytmu w pseudokodzie oraz dowód tego, że algorytm Oszczędny-KMP wykonuje co najwyżej porównan. \myskipOgólna idea jest przedsatwiona na rysunku.
\begin{figure}[hbt] \begin{center} \includegraphics[width=5.9in]{teksty_fig6.eps} \caption{Ilustracja tego, że liczba operacji dodatkowych jest ograniczona przez .} \end{center} \end{figure} %********************
Niech zasadniczymi operacjami będą operacje sprawdzania pierwszego b na danej pozycji tekstu y,oraz te sprawdzania symboli ktore sa z wynikiem pozytywnym. Takich operacji jest co najwyżej n. Pozostałe operacje to
(1) sprawdzanie w części z wynikiem negatywnym, wtedy przesuwamy wzorzec co najmniej o k,
(2) sprawdzanie części na lewo od {\em pozytywnego} (w kwadraciku na rysunku), na pozycjach gdzie wcześniej było sprawdzanie{\em negatywnego} b. Wtedy odległość między pozytywnymi kolejnymi b jest co najmniej 2w, gdzie liczba sprawdzanych na lewo symboli a.Zatem lokalnie przesunięcie jest co najmniej dwukrotnie większe niż liczba dodatkowych operacji.
\noindent Suma przesunięć wzorca na tekście wynosi co najwyżej n, tak więc sumaryczna liczba dodatkowych operacjijest co najwyżej , a liczb wszstkich nie przekracza .