CWGI Ćwiczenie 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej | Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej | ||
<math>\alpha'''(a x c)</math>. Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu <math>P'''Q'''</math> oraz <math>R'''T'''</math>, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów <math>P'</math> i <math>Q'</math> wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli | <math>\alpha'''(a x c)</math>. Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu <math>P'''Q'''</math> oraz <math>R'''T'''</math>, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów <math>P'</math> i <math>Q'</math> wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli | ||
i równoległym do osi transformacji <math>x_{1/3}\,</math> w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów <math>T'</math> i <math>R'</math> wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów <math>R'''</math> i <math>T'''</math> płaszczyznę <math>\varepsilon'''</math> równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu '''''r''''' wyznaczonym z trzeciego rzutu. Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu '''''r''''' wyznaczymy <math>T'\,</math> i <math>R'</math>. Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy. Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna <math>\delta'''\,</math> dla rzutu poziomego i <math>\beta'\,</math> dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny <math>\alpha'''\,</math> przetnie nam płaszczyznę <math>\ | i równoległym do osi transformacji <math>x_{1/3}\,</math> w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów <math>T'</math> i <math>R'</math> wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów <math>R'''</math> i <math>T'''</math> płaszczyznę <math>\varepsilon'''</math> równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu '''''r''''' wyznaczonym z trzeciego rzutu. Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu '''''r''''' wyznaczymy <math>T'\,</math> i <math>R'</math>. Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy. Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna <math>\delta'''\,</math> dla rzutu poziomego i <math>\beta'\,</math> dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny <math>\alpha'''\,</math> przetnie nam płaszczyznę <math>\delta'''\,</math> otrzymamy trzecie rzuty punktów zmiany widoczności, które następnie przenosimy na rzut poziomy głównego równoleżnika (rzut poziomy kuli), wyznaczając <math>C'\,</math> i <math>D'\,</math>. Punkty zmiany widoczności w rzucie pionowym wyznaczy nam płaszczyzna <math>\beta'\,</math> i należąca do płaszczyzny <math>\alpha'\,</math> prosta '''''c'''''. Rzut pionowy prostej <math>c''\,</math> określi w przecięciu z rzutem pionowym głównego południka (rzut pionowy kuli) rzuty pionowe punków zmiany widoczności <math>A''\,</math> i <math>B''\,</math> . Punkty znajdujące się na powierzchni kuli w kierunku strzałek są widoczne, w przeciwnym kierunku są niewidoczne. | ||