CWGI Ćwiczenie 3: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_CW3_Slajd3.png]][[Grafika:CWGI_CW3_Slajd4.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_CW3_Slajd3.png]][[Grafika:CWGI_CW3_Slajd4.png]] | ||
|valign="top"|Rozwiązanie zadania rozpoczynamy od zmiany układu odniesienia za pomocą transformacji tak, aby płaszczyzna krojąca była prostopadła do rzutni. Ponieważ płaszczyznę <math>\alpha\,</math> tworzy również prosta pozioma '''''a''''', oś transformacji <math>x_{1/3}</math> obieramy prostopadle do rzutu poziomego prostej <math>a'</math>. | |valign="top"|Rozwiązanie zadania rozpoczynamy od zmiany układu odniesienia za pomocą transformacji tak, aby płaszczyzna krojąca była prostopadła do rzutni. Ponieważ płaszczyznę <math>\alpha\,</math> tworzy również prosta pozioma '''''a''''', oś transformacji <math>x_{1/3}</math> obieramy prostopadle do rzutu poziomego prostej <math>a'</math>. | ||
Po dokonaniu transformacji otrzymamy trzeci rzut kuli oraz trzeci rzut płaszczyzny krojącej | |||
<math>\alpha'''(a x c)</math>. Przekrojem kuli, w każdym przypadku jest okrąg, natomiast rzutem tego okręgu zwykle jest elipsa (jeżeli okrąg nie jest równoległy do rzutni). W trzecim rzucie wyznaczymy dwie osie prostopadłe okręgu <math>P'''Q'''</math> oraz <math>R'''T'''</math>, które po powrocie do układu dwu rzutni będą średnicami sprzężonymi elipsy. Rzuty poziome punktów <math>P'</math> i <math>Q'</math> wyznaczymy na rzucie poziomym zarysu zewnętrznego kuli (w trzecim rzucie), który będzie odcinkiem przechodzącym przez środek kuli | |||
i równoległym do osi transformacji <math>x_{1/3}\,</math> w rzucie poziomym. Rzuty poziome punktów <math>T'</math> i <math>R'</math> wyznaczymy metodą przekroju. Poprowadzimy przez rzuty punktów <math>R'''</math> i <math>T'''</math> płaszczyznę <math>\varepsilon'''</math> równoległą do trzeciej rzutni tak, aby w rzucie poziomym otrzymać w przekroju okrąg o znanym promieniu '''''r''''' wyznaczonym z trzeciego rzutu. Wracając do układu rzutni poziomej, na okręgu o promieniu '''''r''''' wyznaczymy <math>T'\,</math> i <math>R'</math>. Następnie, zgodnie z zasadami transformacji, wyznaczymy rzuty pionowe średnic sprzężonych elipsy. Kolejnym zagadnieniem do rozwiązania jest ustalenie punktów styczności elipsy w rzucie poziomym i pionowym, odpowiednio z rzutami głównego południka i równoleżnika kuli. W tym celu ustalamy granice zmiany widoczności dla rzutu poziomego, a następnie pionowego kuli. Będą to odpowiednio płaszczyzna <math>\delta'''\,</math> dla rzutu poziomego i <math>\beta'\,</math> dla rzutu pionowego. W miejscu, gdzie trzeci rzut płaszczyzny <math>\alpha'''\,</math> przetnie nam płaszczyznę <math>\beta'\,</math>''' otrzymamy trzecie rzuty punktów zmiany widoczności, które następnie przenosimy na rzut poziomy głównego równoleżnika (rzut poziomy kuli), wyznaczając C' i D'. Punkty zmiany widoczności w rzucie pionowym wyznaczy nam płaszczyzna ' i należąca do płaszczyzny prosta c. Rzut pionowy prostej c'' określi w przecięciu z rzutem pionowym głównego południka (rzut pionowy kuli) rzuty pionowe punków zmiany widoczności A'' i B''. Punkty znajdujące się na powierzchni kuli w kierunku strzałek są widoczne, w przeciwnym kierunku są niewidoczne. | |||