CWGI Moduł 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
 
Nie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:
Metoda I  (za pomocą przekroju)'''
Metoda I  (za pomocą przekroju)'''


Przez punkty '''A''' i '''B''' prowadzimy płaszczyznę pionowo - rzutującą <math> \omega''</math>,  która jest równoległa do rzutni poziomej. Tak poprowadzona płaszczyzna wyznaczy nam przekrój walca w postaci okręgu, równoległego do rzutni poziomej, którego dwie średnice wzajemnie prostopadłe oznaczymy w rzucie pionowym jako <math>P''Q'</math>'  i  <math>R''S''</math>. Jedna ze średnic <math>PQ</math> będzie równoległa do rzutni pionowej, druga <math>RS</math> do niej prostopadła. W rzucie pionowym otrzymamy, zatem średnicę P''Q'' w wielkości rzeczywistej oraz średnicę R''S'', która będzie punktem. Rzutem poziomym przekroju (okręgu) będzie okrąg pokrywający się z rzutem poziomym walca. Bez trudu na rzucie poziomym przekroju można wyznaczyć rzuty poziome średnic <math>P'Q'</math>  i  <math>R'S'</math> przekroju walca płaszczyzną <math>\omega''</math>. Na przekroju w postaci okręgu wyznaczymy poszukiwane rzuty poziome punktów <math>A'</math>  i  <math>B'</math>. W celu oznaczenia widoczności punktów w rzucie pionowym prowadzimy pomocniczą płaszczyznę <math>\gamma'</math>, która określa widoczną część powierzchni walca. Wszystkie punkty leżące poniżej tej płaszczyzny są widoczne, natomiast powyżej są niewidoczne. Z przeprowadzonej analizy wynika, zatem, że punkt <math>A\,</math> w rzucie pionowym będzie niewidoczny.
Przez punkty '''A''' i '''B''' prowadzimy płaszczyznę pionowo - rzutującą <math> \varphi''</math>,  która jest równoległa do rzutni poziomej. Tak poprowadzona płaszczyzna wyznaczy nam przekrój walca w postaci okręgu, równoległego do rzutni poziomej, którego dwie średnice wzajemnie prostopadłe oznaczymy w rzucie pionowym jako <math>P''Q'</math>'  i  <math>R''S''</math>. Jedna ze średnic <math>PQ</math> będzie równoległa do rzutni pionowej, druga <math>RS</math> do niej prostopadła. W rzucie pionowym otrzymamy, zatem średnicę <math>P''Q''</math> w wielkości rzeczywistej oraz średnicę <math>R''S''</math>, która będzie punktem. Rzutem poziomym przekroju (okręgu) będzie okrąg pokrywający się z rzutem poziomym walca. Bez trudu na rzucie poziomym przekroju można wyznaczyć rzuty poziome średnic <math>P'Q'</math>  i  <math>R'S'</math> przekroju walca płaszczyzną <math>\varphi''</math>. Na przekroju w postaci okręgu wyznaczymy poszukiwane rzuty poziome punktów <math>A'</math>  i  <math>B'</math>. W celu oznaczenia widoczności punktów w rzucie pionowym prowadzimy pomocniczą płaszczyznę <math>\gamma'</math>, która określa widoczną część powierzchni walca. Wszystkie punkty leżące poniżej tej płaszczyzny są widoczne, natomiast powyżej są niewidoczne. Z przeprowadzonej analizy wynika, zatem, że punkt <math>A\,</math> w rzucie pionowym będzie niewidoczny.
'''
'''
Metoda II  (za pomocą tworzących)'''
Metoda II  (za pomocą tworzących)'''

Wersja z 12:59, 7 sie 2006

Powierzchnie obrotowe II0

Wykład obecny poświęcony jest bryłom obrotowym, bardzo często występujących w technice. Analizowane będą zatem powierzchnie II0 typu walec, stożek i kula. W pierwszej kolejności zajmiemy się punktami leżącymi na powierzchniach brył obrotowych, wyznaczając ich rzuty prostokątne różnymi metodami.

Dokonajmy analizy punktów znajdujących się na powierzchni bocznej walca. W tym celu przyjmijmy rzuty pionowe dwóch punktów A i B, zakładając, że należą do powierzchni bocznej walca prostego stojącego na rzutni poziomej. Sytuację tą obrazuje rys. 5.1_1. Zadaniem naszym będzie wyznaczenie rzutów poziomych tych punktów. Rozwiązanie zadania można zrealizować dwoma metodami. Obydwie metody zostały zaprezentowane na tym samym rys. 5.1_1. Metoda I (za pomocą przekroju)

Przez punkty A i B prowadzimy płaszczyznę pionowo - rzutującą φ, która jest równoległa do rzutni poziomej. Tak poprowadzona płaszczyzna wyznaczy nam przekrój walca w postaci okręgu, równoległego do rzutni poziomej, którego dwie średnice wzajemnie prostopadłe oznaczymy w rzucie pionowym jako PQ' i RS. Jedna ze średnic PQ będzie równoległa do rzutni pionowej, druga RS do niej prostopadła. W rzucie pionowym otrzymamy, zatem średnicę PQ w wielkości rzeczywistej oraz średnicę RS, która będzie punktem. Rzutem poziomym przekroju (okręgu) będzie okrąg pokrywający się z rzutem poziomym walca. Bez trudu na rzucie poziomym przekroju można wyznaczyć rzuty poziome średnic PQ i RS przekroju walca płaszczyzną φ. Na przekroju w postaci okręgu wyznaczymy poszukiwane rzuty poziome punktów A i B. W celu oznaczenia widoczności punktów w rzucie pionowym prowadzimy pomocniczą płaszczyznę γ, która określa widoczną część powierzchni walca. Wszystkie punkty leżące poniżej tej płaszczyzny są widoczne, natomiast powyżej są niewidoczne. Z przeprowadzonej analizy wynika, zatem, że punkt A w rzucie pionowym będzie niewidoczny. Metoda II (za pomocą tworzących)

Zamiast prowadzenia płaszczyzny przechodzącej przez punkty A i B poprowadźmy przez te punkty dwie tworzące walca. W rzucie pionowym, będą to dwa odcinki t1'' i t2''. Rzuty poziome tworzących t1' i t2'' wyznaczymy ustalając w pierwszej kolejności rzuty punktów przecięcia tworzących z podstawą stożka I i II. Na rzutach poziomych tworzących możemy wyznaczyć poszukiwane rzuty poziome punktów A i B. Jak widać z przedstawionej konstrukcji rzuty poziome punktów A i B pokrywają się niezależnie od stosowanej metody. Widoczność ustalana jest analogicznie jak w poprzednim przypadku.



Podobną konstrukcję ustalania rzutów punktów, tym razem QR, przedstawiono na rys. 5-1_2

w odniesieniu do powierzchni stożka. Zarówno metoda przekroju płaszczyzną α jak i metoda tworzących przyniosła oczekiwany efekt. W wyniku przekroju płaszczyzną α, przechodzącą przez rzuty pionowe punktów leżących na powierzchni bocznej stożka otrzymamy okrąg, który bez zniekształceń w rzucie poziomym. Na okręgu tym leżą rzuty poziome punktów QR. Konstrukcję powtarzamy prowadzac w rzucie pionowym tworzące stożka przechodzące przez rzuty pionowe punktów Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\i”): {\displaystyle Q''\i\R''} . Rzuty poziome tych punktów będą leżały na rzutach poziomych tworzących oraz na odnoszących rzutowania prostokątnego. Granicą widoczności dla rzutu pionowego jest płaszczyzna poziomo – rzutująca równoległa do płaszczyzny pionowej.Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \gamma’} . Z analizy widoczności punktów na powierzchni stożka wynika, że punkt Q w rzucie pionowym będzie niewidoczny, natomiast punkt R będzie widoczny.