CWGI Moduł 2: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 109: | Linia 109: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd15.png]] | |valign="top" width="500px"|[[Grafika:CWGI_M2_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Celem naszych rozważań jest wyznaczenie linii przenikania dwóch wielokątów płaskich: trójkąta <math>ABC\,</math> i równoległoboku <math>DEFG\,</math> (rys. ''2.4_2b''). Jednocześnie przyjmując założenie, że płaszczyzny wielokątów są nieprzezroczyste ustalona zostanie widoczność krawędzi w poszczególnych rzutach. | ||
Linia przenikania figur płaskich to nic innego jak odcinek krawędzi przecięcia się płaszczyzn, zdefiniowanych przez te figury, wspólny dla obu płaszczyzn. Należy, zatem wyznaczyć wspólną krawędź przecięcia się płaszczyzn reprezentowanych przez trójkąt i równoległobok. Krawędź wyznaczymy metodą pośrednią, poszukując punktów przebicia bokiem jednej z figur płaszczyzny drugiej figury. Wyznaczenie dwóch punktów przebicia, czyli dwóch punktów wspólnych tych płaszczyzn określi nam krawędź przecięcia się płaszczyzn (dwa punkty, jednoznacznie, określają prostą). | |||
# Wyznaczmy punkt przebicia boku <math>BC\,</math> trójkąta z płaszczyzną równoległoboku. W tym celu poprowadzimy płaszczyznę pionowo - rzutującą <math>\alpha\,</math> przez bok <math>BC\,</math> trójkąta. Płaszczyzna jest rzutująca, a więc krawędź przecięcia się tej płaszczyzny z płaszczyzną równoległoboku <math>k_1</math> będzie leżała w płaszczyźnie <math>\alpha\,</math>, ale również w płaszczyźnie równoległoboku. Rzut pionowy tej krawędzi będzie pokrywał się z rzutem pionowym płaszczyzny <math>\alpha\,</math> oraz z rzutem pionowym boku <math>B"C"</math>. Przynależność krawędzi <math>k_1</math> do płaszczyzny równoległoboku oznacza, że punkty <math>1"</math> i <math>2"</math> są rzutami punktów przecięcia się krawędzi z rzutami boków <math>D"G"</math> oraz <math>E"F"</math>. Rzuty poziome tych punktów znajdziemy na przecięciu się odnoszących prostopadłych do osi x z rzutami poziomymi boków równoległoboku <math>D'G'</math> oraz <math>E'F'</math>. W ten sposób znajdujemy rzuty krawędzi <math>k_1”</math> oraz <math>k_1’</math>. W rzucie poziomym otrzymamy szukany punkt przebicia <math>Q'\,</math> boku <math>B'C'</math> trójkąta z płaszczyzną równoległoboku. Rzut pionowy tego punktu wyznaczymy jako przecięcie odnoszącej z rzutem pionowym krawędzi <math>k_1”</math> (oraz boku <math>B"C"</math>). | |||
# Podobną konstrukcję przeprowadzamy z inną parą boków, np. równoległoboku oraz płaszczyzny trójkąta <math>ABC</math>. Wybierzmy do rozważań bok <math>DG\,</math> równoległoboku, przez który poprowadzimy płaszczyznę <math>\beta\,</math> a następnie, w drodze postępowania analogicznego jak poprzednio, wyznaczymy krawędź przecięcia się płaszczyzny <math>\beta\,</math> z płaszczyzną trójkąta oraz w konsekwencji punkt przebicia <math>P\,</math> boku <math>DG\,</math> z trójkątem <math>ABC</math>. | |||
Podobnie jak w przypadku opisanym w na rys. ''2.4_1b'' ustalamy widoczność poszczególnych krawędzi analizując odpowiednio wysokość i głębokość punktów znajdujących się na przecięciu się rzutów poszczególnych boków figur płaskich. | |||
|} | |} | ||
Wersja z 12:21, 7 sie 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |