Algorytmy i struktury danych/Wyszukiwanie: Różnice pomiędzy wersjami
| Linia 158: | Linia 158: | ||
Czy możemy wykorzystać '''adresowanie bezpośrednie''' do dowolnych zbiorów? | Czy możemy wykorzystać '''adresowanie bezpośrednie''' do dowolnych zbiorów? | ||
Okazuje się, że tak. Co prawda w pesymistycznym przypadku koszt | Okazuje się, że tak. Co prawda w pesymistycznym przypadku koszt | ||
operacji może wynosić nawet <math>O(n)</math>, jednak w praktycznych | jednej operacji może wynosić nawet <math>O(n)</math>, jednak w praktycznych | ||
zastosowaniach ta metoda sprawuje się doskonale. | zastosowaniach ta metoda sprawuje się doskonale. | ||
Wersja z 10:19, 7 sie 2006
Wyszukiwanie
W niniejszym wykładzie opiszemy podstawowe techniki dotyczące wyszukiwania.
Zajmiemy się również prostymi strukturami słownikowymi, które oprócz
wyszukiwania, umożliwiają dodawanie i usuwanie elementów.
Wyszukiwanie liniowe
Jeśli nie dysponujemy żadną dodatkową więdzą na temat zbioru, który chcemy przeszukiwać, to niestety musimy sprawdzić wszystkie jego elementy.
function Szukaj(x, A[1..n])
begin
for i:=1 to n do
if A[i]=x return i;
return brak poszukiwanego elementu;
end
Oczywiście w pesymistycznym przypadku (np. gdy zbiór nie zawiera poszukiwanego elementu) koszt czasowy, to .
Wyszukiwanie binarne
W niektórych przypadkach czas poszukiwania, możemy znacząco zmniejszyć. Dzieje się tak na przykład, gdy przeszukiwany zbiór przechowujemy w rosnąco uporządkowanej tablicy. W takim przypadku, wystarczy jedynie operacji, by odnaleźć poszukiwany element, lub stwierdzić jego brak.
Algorytm utrzymuje zakres , w którym może znajdować się element, przy każdym porównaniu zakres zostaje zmniejszony o połowę.
function WyszukiwanieBinarne(x, A[1..n])
{ zakładamy, że tablica A, jest uporządkowana rosnąco }
begin
l:=1;r:=n;
while (l<=r) do begin
{ niezmiennik, poszukiwany element, może znajdować się w zakresie A[l..r] }
m:=(l+r) div 2;
if (A[m]<x) then l:=m+1
else if (A[m]>x) then r:=m-1
else return m; { ponieważ A[m]=x }
end;
return brak poszukiwanego elementu;
end;
Drzewa poszukiwań binarnych
Drzewa poszukiwań binarnych, to zwykłe drzewa binarne, których klucze spełniają następujące własności:
Dla dowolnego węzła x:
- wszystkie klucze w lewym poddrzewie węzła x, mają wartości mniejsze niż klucz węzła x,
- wszystkie klucze w lewym poddrzewie węzła x, mają wartości większe lub równe niż klucz węzła x.
TODO -- przykładowe drzewo
Dodatkowe wymaganie dotyczące kluczy, umożliwia nam efektywne wszyskiwanie elementów w drzewie.
function Szukaj(wezel, klucz)
if (wezel==nil)
return BRAK ELEMENTU
if (wezel.klucz=klucz) then
return ELEMENT ISTNIEJE
else if (klucz < wezel.klucz) then
return Szukaj(wezel.lewePoddrzewo, klucz)
else if (klucz > wezel.klucz) then
return Szukaj(wezel.prawPoddrzewo, klucz)
end;
Wstawianie do drzewa jest bardzo zbliżone do wyszukiwania, musimy przejść po drzewie (rozpoczynająć w korzeniu) aby odnaleźć wolne miejsce w którym możemy dodać nową wartość.
procedure Dodaj(wezel, klucz)
if (klucz < wezel.klucz) then
if wezel.lewePoddrzewo=nil then
utwórz nowy węzeł z wartością klucz
wskaźnik do nowego węzła zapisujemy w wezel.lewePoddrzewo
else
Dodaj(wezel.lewePoddrzewo, klucz)
else if (klucz >= wezel.klucz) then
if wezel.prawePoddrzewo=nil then
utwórz nowy węzeł z wartością klucz
wskaźnik do nowego węzła zapisujemy w wezel.prawePoddrzewo
else
Dodaj(wezel.prawePoddrzewo, klucz)
end;
Możemu również usuwać wartości z drzewa, niestety ta operacja jest bardziej skomplikowana.
procedure Usun(wezel, klucz)
if (klucz < wezel.klucz) then
Usun(wezel.lewePoddrzewo, klucz)
else if (klucz > wezel.klucz) then
Usun(wezel.prawePoddrzewo, klucz)
else begin { klucz = wezel.klucz
if wezel jest liściem, then
{ usuń wezel z drzewa }
UsunProstyPrzypadek(wezel)
else
if wezel.lewePoddrzewo <> nil then
niech x oznacza skrajnie prawy węzeł w poddrzewie wezel.lewePoddrzewo
wezel.klucz:=x.klucz;
UsunProstyPrzypadek(x);
'else
analogiczne postępowanie dla wezel.prawPoddrzewo
(jednak poszukujemy węzła na skrajnie lewej ścieżce)
end
Procedura UsunProstyPrzypadek oznacza usuwanie z drzewa węzła, który ma co najwyżej jednego syna.
procedure UsunProstyPrzypadek(wezel)
poddrzewo:=nil;
ojciec:=wezel.ojciec;
if (wezel.lewePoddrzewo) then
poddrzewo:=wezel.lewePoddrzewo;
else
poddrzewo:=wezel.prawePoddrzewo;
if (ojeciec=nil) then
korzen:=poddrzewo;
else if ojciec.lewePoddrzewo=wezel then { węzeł jest lewym synem }
ojciec.lewePoddrzewo:=podrzewo;
else { węzeł jest prawym synem }
ojciec.prawePoddrzewo:=podrzewo;
Wszystkie podane operacje mają pesymistyczny koszt gdzie oznacza wysokość drzewa. Niestety w nagorszym przypadku drzewo może mieć wysokość nawet (np. dla ciągu operacji Dodaj ).
Adresowanie bezpośrednie
W przypadku gdy zbiór który przechowujemy pochodzi z niewielkiego uniwersum (na przykład elementy zbioru to liczby z zakresu ), możemy wszyskie operacje słownikowe (dodaj, usuń, szukaj) wykonać znacznie szybciej i prościej.
Dla uniwersum zbiór możemy reprezentować przez tablicę -elementową. Początkowo w każdej komórce tablicy wpisujemy wartość false.
- dodanie elementu do zbioru, wymaga jedynie ustawienia wartości
-tej komórki na true,
- analogicznie usunięcie elementu do zbioru, wymaga ustawienia wartości
-tej komórki na false,
- sprawdzenie czy element należy do zbioru wykonujemy przez sprawdzenie
stanu -tej komórki.
Wszystkie powyższe operacje możemy wykonać używając stałej liczby kroków.
Haszowanie
Czy możemy wykorzystać adresowanie bezpośrednie do dowolnych zbiorów? Okazuje się, że tak. Co prawda w pesymistycznym przypadku koszt jednej operacji może wynosić nawet , jednak w praktycznych zastosowaniach ta metoda sprawuje się doskonale.
TODO
- prosty przykład
- metody rozwiązywania konfliktów
- haszowanie podwójne
- haszowanie doskonałe