Wstęp do programowania/Rekursja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 83: | Linia 83: | ||
miarę potrzeby <math>{\em silnia}(n-2)</math> itd. Widać więc, że do | miarę potrzeby <math>{\em silnia}(n-2)</math> itd. Widać więc, że do | ||
wywołania funkcji silnia od jakiegoś dużego parametru wymaga się | wywołania funkcji silnia od jakiegoś dużego parametru wymaga się | ||
zawieszenia wykonywania mnożeń na wielu poziomach wywołań | zawieszenia wykonywania mnożeń na wielu poziomach wywołań | ||
rekurencyjnych (po jednym dla każdego <math>1 \le k \le n</math>). | rekurencyjnych (po jednym dla każdego <math>1 \le k \le n</math>). | ||
Zauważmy, że podobnie jak w przypadku źle skonstruowanych | Zauważmy, że podobnie jak w przypadku źle skonstruowanych | ||
pętli możemy nabawić sobie kłopotów wywołując funkcję | pętli możemy nabawić sobie kłopotów wywołując funkcję ''silnia'' od argumentu ujemnego. System zacznie wtedy wywoływać kaskadę silni wołanych dla parametrów ujemnych coraz bardziej oddalonych od zera. Gdyby pamięć komputera była nieskończona, spowodowałoby to nieskończone zapętlenie się programu. | ||
silnia | Każde wywołanie funkcji wymaga jednak zapamiętania aktualnego stanu komputera. Zużywa to dostępną | ||
kaskadę silni wołanych dla parametrów ujemnych coraz bardziej | |||
oddalonych od zera. Gdyby pamięć komputera była nieskończona, | |||
spowodowałoby to nieskończone zapętlenie się programu. | |||
Każde wywołanie funkcji wymaga jednak | |||
zapamiętania aktualnego stanu komputera. Zużywa to dostępną | |||
pamięć blokując potrzebny jej fragment do końca | pamięć blokując potrzebny jej fragment do końca | ||
wywołania funkcji; w naszym przypadku ten koniec nigdy nie | wywołania funkcji; w naszym przypadku ten koniec nigdy nie | ||
Linia 105: | Linia 100: | ||
Spróbujmy zastosować technikę rekurencyjną do napisania | Spróbujmy zastosować technikę rekurencyjną do napisania | ||
funkcji obliczającej n-tą liczbę Fibonacciego <math>F_n</math>. | funkcji obliczającej n-tą liczbę Fibonacciego <math>F_n</math>. | ||
'''function''' Fibo(n:integer); | '''function''' Fibo(n:integer); | ||
Linia 125: | Linia 113: | ||
liczb Fibonacciego. Spróbujmy zatem prześledzić, jak będzie | liczb Fibonacciego. Spróbujmy zatem prześledzić, jak będzie | ||
się wykonywać dla <math>n=4</math>. | się wykonywać dla <math>n=4</math>. | ||
Aby obliczyć wartość <math>F_4</math>, będziemy musieli wywolać | Aby obliczyć wartość <math>F_4</math>, będziemy musieli wywolać ''Fibo'' dla <math> n=2</math> i dla <math> n=3</math>, a następnie dodać te wartości. | ||
Fibo | |||
Zauważmy jednak, że obliczywszy <math>{\em Fibo}(2)</math> weźmiemy się | Zauważmy jednak, że obliczywszy <math>{\em Fibo}(2)</math> weźmiemy się | ||
za liczenie <math>{\em Fibo}(3)</math> od nowa. Do policzenia <math>{\em Fibo}(3)</math> | za liczenie <math>{\em Fibo}(3)</math> od nowa. Do policzenia <math>{\em Fibo}(3)</math> | ||
Linia 135: | Linia 122: | ||
Ta drobna niegospodarność będzie nas dużo kosztować. Liczba | Ta drobna niegospodarność będzie nas dużo kosztować. Liczba | ||
wywołań funkcji | wywołań funkcji ''Fibo'' będzie bowiem proporcjonalna do | ||
wartości wykładniczej ze względu na <math>n</math>. Oznacza to, jak już | wartości wykładniczej ze względu na <math> n</math>. Oznacza to, jak już | ||
wiemy, że nawet dla niewielkich stosunkowo danych, rzędu 100, | wiemy, że nawet dla niewielkich stosunkowo danych, rzędu 100, | ||
żaden komputer na świecie nie poradzi sobie z zakończeniem | żaden komputer na świecie nie poradzi sobie z zakończeniem | ||
Linia 146: | Linia 133: | ||
tych samych danych. Wystarczy zatem stworzyć bank danych o | tych samych danych. Wystarczy zatem stworzyć bank danych o | ||
obliczonych już wartościach <math>F_n</math>. W tym celu zadeklarujemy | obliczonych już wartościach <math>F_n</math>. W tym celu zadeklarujemy | ||
sobie tablicę <math>F</math>, w której będziemy przechowywali obliczone | sobie tablicę <math> F</math>, w której będziemy przechowywali obliczone | ||
już wartości <math>F_n</math>. Aby zaznaczyć, że dana wartość nie | już wartości <math>F_n</math>. Aby zaznaczyć, że dana wartość nie | ||
została jeszcze obliczona, wypełnimy tablicę minus jedynkami. | została jeszcze obliczona, wypełnimy tablicę minus jedynkami. | ||
Funkcję | Funkcję ''Fibo'' będziemy zatem liczyli rekurencyjnie jedynie | ||
w miarę potrzeby, czyli wtedy, gdy dla danego argumentu liczymy | w miarę potrzeby, czyli wtedy, gdy dla danego argumentu liczymy | ||
ją po raz pierwszy. Zmodyfikujmy zatem naszą funkcję. | ją po raz pierwszy. Zmodyfikujmy zatem naszą funkcję. | ||
'''var''' F:array[0..m] '''of''' integer; | '''var''' F:array[0..m] '''of''' integer; | ||
Linia 223: | Linia 196: | ||
złożoną z n krążków z jednego pręta na drugi przy pomocy | złożoną z n krążków z jednego pręta na drugi przy pomocy | ||
trzeciego, należy <math>n-1</math> krążków przełożyć na pręt trzeci, | trzeciego, należy <math>n-1</math> krążków przełożyć na pręt trzeci, | ||
następnie przełożyć krążek <math>n</math> na pręt drugi, a następnie | następnie przełożyć krążek <math> n</math> na pręt drugi, a następnie | ||
<math>(n-1)</math>-elementową wieżę przełożyć z pręta trzeciego na drugi | <math>(n-1)</math>-elementową wieżę przełożyć z pręta trzeciego na drugi | ||
przy pomocy pierwszego. | przy pomocy pierwszego. | ||
Linia 231: | Linia 204: | ||
krążków oraz jednokrotnego przeniesienia jednego krążka. | krążków oraz jednokrotnego przeniesienia jednego krążka. | ||
Mamy więc wzór: | Mamy więc wzór: | ||
<span id=""/> <center><math> T_1 = 1; \ T_n=2T_{n-1}+1</math></center> | |||
zatem | |||
<center><math>T_n=2(2^{n-1}-1)+1=2^n-1</math>.</center>. | |||
Liczba przenosin jest więc wykładnicza ze względu na <math>n</math>. | Liczba przenosin jest więc wykładnicza ze względu na <math>n</math>. | ||
Możemy spać spokojnie. Nawet jeżeli mnisi będą bardzo | Możemy spać spokojnie. Nawet jeżeli mnisi będą bardzo | ||
Linia 248: | Linia 222: | ||
komputer będzie wypisywał kolejne ruchy w postaci przenieś | komputer będzie wypisywał kolejne ruchy w postaci przenieś | ||
krążek z pręta <math>i</math> na pręt <math>j</math>. | krążek z pręta <math>i</math> na pręt <math>j</math>. | ||
'''procedure''' Hanoi (n, skad, dokad:integer); | '''procedure''' Hanoi (n, skad, dokad:integer); | ||
Linia 305: | Linia 245: | ||
Nasza procedura będzie teraz działała w czasie wykładniczym ze | Nasza procedura będzie teraz działała w czasie wykładniczym ze | ||
względu na <math>n</math>. Dzieje się tak w zasadzie zawsze, gdy bez | względu na <math> n</math>. Dzieje się tak w zasadzie zawsze, gdy bez | ||
żadnych finezji dokonujemy we wnętrzu procedury więcej niż | żadnych finezji dokonujemy we wnętrzu procedury więcej niż | ||
jednokrotnego wywołania rekurencyjnego tej procedury. Tym razem | jednokrotnego wywołania rekurencyjnego tej procedury. Tym razem | ||
jednak nie będzie to stanowiło wady rozwiązania - | jednak nie będzie to stanowiło wady rozwiązania - taka jest | ||
natura problemu: odpowiedź w postaci ciągu ruchów do wykonania | natura problemu: odpowiedź w postaci ciągu ruchów do wykonania | ||
ma długość wykładniczą ze względu na <math>n</math>, więc trudno tu | ma długość wykładniczą ze względu na <math>n</math>, więc trudno tu | ||
cokolwiek poprawić. Rzecz jasna procedurę należy wywoływać | cokolwiek poprawić. Rzecz jasna procedurę należy wywoływać | ||
dla danych znacznie mniejszych niż 64. | dla danych znacznie mniejszych niż 64. |
Wersja z 09:25, 7 sie 2006
Częstokroć stajemy przed problemem. który łatwo by było rozwiązać, gdybyśmy mieli w ręku odpowiedź dla mniejszych danych. Dla przykładu obliczenie silni liczby wymaga przemnożenia silni przez . Wiemy zatem, że:
Możemy tę parę wzorów przyjąć za definicję funkcji silnia. Takie definiowanie nazywamy rekurencyjnym; czy też indukcyjnym. My jednak słowo em indukcja wolimy zachować do określenia sposobu dowodzenia. Będziemy więc mówili o rekurencyjnych definicjach i indukcyjnych dowodach.
Dla przykładu, jeżeli ciąg zdefiniujemy następująco:
to używając metody indukcji matematycznej możemy łatwo udowodnić, że .
Napotykamy jednak często na problemy, które w odróżnieniu do funkcji silnia, czy ciągu , nie mają prostej, nierekurencyjnej postaci, albo wręcz nie jest ona nam znana. Dla przykładu liczby Fibonacciego znane są co najmniej od 1202 roku, i generowanie kolejnych liczb bezpośrednio ze wzoru rekurencyjnego nie stanowi żadnego problemu, jednak dopiero w roku 1843 francuski matematyk J.Binet udowodnił wzór bezpośrednio wyliczający n-tą liczbę Fibonacciego:
Znajomość tego wzoru wcale nie rozwiązuje nam wszystkich problemów związanych z wyliczeniem n-tej liczby Fibonacciego. Przede wszystkim komputer mógłby mieć trudności ze stwierdzeniem, że wynik jest liczbą naturalną, choć w istocie powyższy wzór Bineta generuje jedynie liczby naturalne.
Gdyby bowiem próbował wyciągać pierwiastek z pięciu, to nieuniknione stałoby się zaokrąglenie wyniku i w rezultacie moglibyśmy otrzymać wartość lekko różniącą się od liczby naturalnej, która byłaby spodziewanym wynikiem obliczeń. Poza tym lekką przesadą możnaby nazwać używanie tak skomplikowanych operacji, jak potęgowanie liczb niewymiernych w celu uzyskania w miarę prostej liczby naturalnej.
Ponieważ stosujemy zasadę, że to komputer powinien dostosowywać się w miarę możliwości do potrzeb człowieka, więc mechanizmy pozwalające na korzystanie z rekurencji istnieją w większości współczesnych języków programowania. W Pascalu użycie rekurencji jest niezwykle naturalne:
function silnia(n:integer); begin if n=0 then silnia := 1 else silnia := n*silnia(n-1) end;
Wywołanie tej funkcji od pewnego naturalnego argumentu
spowoduje, że identyfikatorowi silnia zostanie nadana
wartość . Stanie się to w następujący sposób. Najpierw
sprawdzimy, czy równa się zero. Jeżeli tak, to wynik
wyniesie 1. Jeżeli nie, to wywołana zostanie funkcja silnia od parametru , a jej wynik przemnożony zostanie
przez dając ostateczną wartość funkcji. Wykonanie
instrukcji mnożenia przez zostanie więc zawieszone na czas
obliczenia wartości Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em silnia}(n-1)}
. Zawartość sumatora i
wszystkich rejestrów używanych przez komputer do obliczeń
zostaną więc automatycznie zapamiętane przez system wykonujący
program, tak że Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em silnia}(n-1)}
wykona się w czystym
środowisku. Po obliczeniu silni z , zawartość stanu
komputera zostanie odtworzona i mnożenie przez będzie mogło
zostać zakończone.
Rzecz jasna Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em silnia}(n-1)} zostanie obliczona w analogiczny sposób. Rolę wartości przejmie , zatem wywoła się w miarę potrzeby Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em silnia}(n-2)} itd. Widać więc, że do wywołania funkcji silnia od jakiegoś dużego parametru wymaga się zawieszenia wykonywania mnożeń na wielu poziomach wywołań rekurencyjnych (po jednym dla każdego ).
Zauważmy, że podobnie jak w przypadku źle skonstruowanych pętli możemy nabawić sobie kłopotów wywołując funkcję silnia od argumentu ujemnego. System zacznie wtedy wywoływać kaskadę silni wołanych dla parametrów ujemnych coraz bardziej oddalonych od zera. Gdyby pamięć komputera była nieskończona, spowodowałoby to nieskończone zapętlenie się programu. Każde wywołanie funkcji wymaga jednak zapamiętania aktualnego stanu komputera. Zużywa to dostępną pamięć blokując potrzebny jej fragment do końca wywołania funkcji; w naszym przypadku ten koniec nigdy nie nastąpi. Program zostanie zatem zerwany przez system wykonujący z powodu braku pamięci. Nie jest to jednak jedyna groźba, którą napotykamy stosując rekurencję. Znacznie poważniejszym problemem może okazać się nieprawidłowa organizacja rekurencji powodująca brzemienne w skutkach zużycie czasu wykonywanego programu.
Spróbujmy zastosować technikę rekurencyjną do napisania funkcji obliczającej n-tą liczbę Fibonacciego .
function Fibo(n:integer); {funkcja liczy n-ta liczbe Fibonacciego dla n>=0} begin if n <= 1 then Fibo := n else Fibo := Fibo(n-2) + Fibo(n-1) end; {Fibo}
Na pierwszy rzut oka widać, że funkcja powinna dobrze
zadziałać. Została napisana zgodnie z podaną wyżej definicją
liczb Fibonacciego. Spróbujmy zatem prześledzić, jak będzie
się wykonywać dla .
Aby obliczyć wartość , będziemy musieli wywolać Fibo dla i dla , a następnie dodać te wartości.
Zauważmy jednak, że obliczywszy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(2)}
weźmiemy się
za liczenie Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(3)}
od nowa. Do policzenia Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(3)}
będziemy jednak potrzebowali wartości Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(1)}
oraz Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(2)}
. Ponieważ komputer nie otrzymał od nas żadnych
wskazówek dotyczących wykorzystania raz już obliczonych
wartości, więc zacznie od nowa obliczać Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\em”): {\displaystyle {\em Fibo}(2)}
.
Ta drobna niegospodarność będzie nas dużo kosztować. Liczba wywołań funkcji Fibo będzie bowiem proporcjonalna do wartości wykładniczej ze względu na . Oznacza to, jak już wiemy, że nawet dla niewielkich stosunkowo danych, rzędu 100, żaden komputer na świecie nie poradzi sobie z zakończeniem obliczeń, niezależnie od tego jak jest szybki i jak wiele czasu mu damy.
Cały problem będzie rozwiązany bezboleśnie, jeżeli tylko nie dopuścimy do więcej niż jednokrotnego wywołania funkcji dla tych samych danych. Wystarczy zatem stworzyć bank danych o obliczonych już wartościach . W tym celu zadeklarujemy sobie tablicę , w której będziemy przechowywali obliczone już wartości . Aby zaznaczyć, że dana wartość nie została jeszcze obliczona, wypełnimy tablicę minus jedynkami. Funkcję Fibo będziemy zatem liczyli rekurencyjnie jedynie w miarę potrzeby, czyli wtedy, gdy dla danego argumentu liczymy ją po raz pierwszy. Zmodyfikujmy zatem naszą funkcję.
var F:array[0..m] of integer; function Fibo1(n:integer); { funkcja liczy n-ta liczbe Fibonacciego dla n>=0, korzystając przy tym z globalnej tablicy F, przy czym F[i] = F_i, jezeli F_i jest juz obliczone F[i] = -1, jezeli nie jest jeszcze obliczone } begin if F[n]<0 then {Wartosc F[n] nie jest jeszcze obliczona, wiec zaczniemy od wypelnienia tablicy wlasciwa wartoscia} if n <= 0 then F[n]:=n else F[n] := Fibo1(n-2) + Fibo1(n-1); {i teraz dopiero nadamy odpowiednia wartosc identyfikatorowi Fibo. W tablicy F[n] znajduje sie zawsze wlasciwa wartosc} Fibo1 := F[n] end; {Fibo1}
Wykonanie tego programu dla paru danych szybko przekona nas o
skuteczności tego ulepszenia. Tym razem powinniśmy takze uważać
na stosunkowo nieduży zakres typu integer i jeżeli chcemy obliczać
większe liczby Fibonacciego, to musimy użyć innego typu (np.
longint).
Rzecz jasna istnieją znacznie prostsze metody pozwalające nam na obliczenie n-tej liczby Fibonacciego. Podobnie, jak w przypadku silni, można to zrobić jedną prostą pętlą z czterema przypisaniami. Są jednak problemy, dla których znalezienie nierekurencyjnego rozwiązania ani nie jest proste, ani warte zachodu ze względu na elegancję i efektywność rekurencji w tych przypadkach.
Wielu znane jest zapewne zadanie o wieżach z Hanoi. Legenda głosi że w pewnej swiątyni byddyjskiej w Hanoi, znajdują się trzy wbite w ziemię pręty. Na jednym z nich początkowo umieszczono 64 koła o malejących średnicach. Należy te koła przenieść z pierwszego pręta na drugi przy pomocy trzeciego, respektując następujące zasady:
- jednorazowo mozna przenieść jeden krążek
- krążek można nałożyć na dowolny z prętów pod
warunkiem, że kładzie się go na pusty pręt lub na krążek o większej średnicy. Ponoć mnisi przekładają od jakiegoś czasu te krążki, a gdy skończą, nastąpi koniec świata.
Jak można wyobrazić sobie najprostszy algorytm przekładający w możliwie szybki sposób krążki? Jeden krążek przenieść, to żadna sztuka. Jak jednak poradzić sobie z ich większą liczbą. Załóżmy indukcyjnie, że umiemy tego dokonać dla krążków. Rekurencyjnie nasz algorytm formułuje się bardzo prosto. Aby przełożyć wieżę złożoną z n krążków z jednego pręta na drugi przy pomocy trzeciego, należy krążków przełożyć na pręt trzeci, następnie przełożyć krążek na pręt drugi, a następnie -elementową wieżę przełożyć z pręta trzeciego na drugi przy pomocy pierwszego.
Zauważmy przy okazji, że liczba przenosin krążków, , wymaga dwukrotnego przeniesienia wieży złożonej z krążków oraz jednokrotnego przeniesienia jednego krążka. Mamy więc wzór:
zatem
Liczba przenosin jest więc wykładnicza ze względu na . Możemy spać spokojnie. Nawet jeżeli mnisi będą bardzo wydajni, to prędzej nastąpi koniec Układu Słonecznego, aniżeli przełożenie tych 64 krążków (zakładając, że mnisi zaczęli w czasach historycznych).
Procedura, która dokona wygenerowania kolejnych ruchów przenoszących n-elementową wieże może więc wyglądać następująco. Zakładamy, że zamiast dźwigania krążków komputer będzie wypisywał kolejne ruchy w postaci przenieś krążek z pręta na pręt .
procedure Hanoi (n, skad, dokad:integer); { procedura przenosi n krążkow z wieży skżd na wieżę dokąd } procedure przenies (co, skad, dokad:integer); { Tu rzecz jasna mozna wpisac dowolnie inteligentna procedure} begin writeln ('PRZENIES ', CO, ' Z ', skad, ' NA ', dokad) end; begin if n<=1 then przenies (1, skad, dokad) else begin {zauwazmy, ze jezeli jeden pret ma numer i, a drugi j, to trzeci z nich ma numer 6-i-j} hanoi (n-1, skad, 6-skad-dokad); przenies (n, skad, dokad ); hanoi (n-1, 6-skad-dokad, dokad) end end;
Nasza procedura będzie teraz działała w czasie wykładniczym ze
względu na . Dzieje się tak w zasadzie zawsze, gdy bez
żadnych finezji dokonujemy we wnętrzu procedury więcej niż
jednokrotnego wywołania rekurencyjnego tej procedury. Tym razem
jednak nie będzie to stanowiło wady rozwiązania - taka jest
natura problemu: odpowiedź w postaci ciągu ruchów do wykonania
ma długość wykładniczą ze względu na , więc trudno tu
cokolwiek poprawić. Rzecz jasna procedurę należy wywoływać
dla danych znacznie mniejszych niż 64.