Teoria informacji/TI Ćwiczenia 5: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Stromy (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 156: Linia 156:
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">W algorytmie kompresji wykorzystaj jednocześnie kilka różnych kodów Huffmana.
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none">W algorytmie kompresji wykorzystaj jednocześnie kilka różnych kodów Huffmana.
</div></div>
</div></div>
== Zadanie 3 (konkurs) ==
==== Wstęp ====
Prowadzący powinien przygotować dwa pliki, <tt>dane1</tt> i <tt>dane2</tt>, zawierające dane o pewnej szczególnej charakterystyce (takiej samej w obu plikach). Plik <tt>dane1</tt> zostanie udostępniony studentom, którzy na jego podstawie będą musieli określić typ redundacji występującej w danych i opracować możliwie najskuteczniejszy algorytm kompresji oparty na kodowaniu Huffmana.
Każdy student zaimplementuje swój algorytm w postaci dwóch programów, <tt>kompresuj</tt> i <tt>dekompresuj</tt>, wykonujących kompresję i dekompresję. Programy zostaną przesłane do prowadzącego, który wykona za ich pomocą następujące czynności:
# skompresuje plik <tt>dane2</tt>, otrzymując plik <tt>skompresowany</tt>,
# zdekompresuje plik <tt>skompresowany</tt>, otrzymując plik <tt>zdekompresowany</tt>,
# jeśli pliki <tt>dane2</tt> i <tt>zdekompresowany</tt> będą identyczne, przyzna autorowi danego programu liczbę punktów równą: <rozmiar_pliku_<tt>dane2</tt>> / <rozmiar_pliku_<tt>skompresowany</tt>>,
# w przeciwnym przypadku (gdy pliki się różnią), przyzna 0 punktów.
Wygra student, który otrzyma najwięcej punktów, czyli ten, którego program poprawnie skompresuje i zdekompresuje plik <tt>dane2</tt>, uzyskując przy tym największy stopień kompresji. Prowadzący może też osobno przyznawać punkty za pomysłowość w opracowaniu algorytmu, wówczas punkty może otrzymać też student, którego implementacja okazała się niepoprawna.
Można podać, skąd pochodzą dane zawarte w plikach, może to ułatwić studentom opracowanie skuteczniejszej metody kompresji.

Wersja z 16:03, 6 sie 2006

Ćwiczenia

Poniższe ćwiczenia służą oswojeniu się z własnościami entropii warunkowej i łącznej.


Ćwiczenie [Warunkowa entropia łączna]

Udowodnij że H(A,B|C)H(A|C)+H(B|C),

i równość zachodzi wtedy i tylko wtedy gdy A i B są niezależne w odniesieniu do C, czyli

p(ab|c)=p(a|c)p(b|c).

Rozwiązanie

{{{3}}}


Ćwiczenie [Warunkowa entropia dla bliskich rozkładów]

Niech X i X będą dwiema zmiennymi losowymi takimi że Pr(XX)ε (dla pewnego małego ε).

Pokaż że H(X|X) może być dowolnie duże.

Rozwiązanie

{{{3}}}


Ćwiczenie [Wąskie gardło]

Rozważmy zmienne losowe X, Y, Z tworzące łańcuch Markowa XYZ (czyli Pr(Z=z|X,Y)=Pr(Z=z|Y)).

Udowodnij że I(X;Z|Y)=0 (czyli cała wspólna informacja między X i Z musi zawierać się w Y).

Udowodnij własność wąskiego gardła, mówiącą że I(X;Z)H(Y).

Rozwiązanie

{{{3}}}


Laboratorium

Zadanie 1

Treść

Rozważmy trzy warianty kompresji pliku tekstowego, które wykorzystują korelację między sąsiednimi symbolami do osiągnięcia większego stopnia kompresji:

  1. Kodowanie Huffmana zastosowane do bloków 2 symboli.
  2. Kodowanie kolejnego symbolu pliku, an+1, za pomocą kodu Huffmana, który zależy od symbolu poprzedniego, an.
    W algorytmie tym, dla każdego symbolu a występującego w pliku, obliczany jest warunkowy rozkład prawdopodobieństwa następnego symbolu, b, pod warunkiem a: p(b|a). Dla takiego rozkładu symboli b (przy ustalonym a) obliczany jest kod Huffmana φa. Kody są generowane dla wszystkich symboli a.
    Symbole pliku są kodowane kolejno, od pierwszego do ostatniego, przy czym symbol an+1 kodowany jest za pomocą kodu φan. Tak zakodowana wiadomość jest możliwa do odkodowania, ponieważ w chwili dekodowania an+1 symbol an jest już znany.
  3. Kodowanie analogiczne do (2), jednak przebiegające od końca pliku do początku, zatem korzystające z kodu φan+1 do zakodowania an. W tym przypadku φb jest kodem wygenerowanym dla rozkładu p(a|b) symboli a poprzedzających ustalony symbol b.

Polecenie

  1. Porównaj warianty (1) i (2) oraz (2) i (3) pod względem osiąganego stopnia kompresji:
    • Który z wariantów pozwoli uzyskać większy stopień kompresji? Czy zależy to od charakterystyki danych wejściowych? Jeśli to możliwe, podaj ścisły dowód.
    • Czy fakt, że znaki w pliku tekstowym są zapisane w "naturalnej" kolejności, czyli w takiej, w jakiej są odczytywane przez człowieka, pozwala na uzyskanie większego stopnia kompresji za pomocą metody (2) niż (3)?
    • Oprócz wariantów (1)-(3) rozważ też sytuację, gdy zamiast kodu Huffmana stosowany jest kod, którego średnia długość jest dokładnie równa entropii odpowiedniego rozkładu (dla zainteresowanych: kodowanie arytmetyczne jest metodą, która w pewnym sensie pozwala osiągnąć średnią długość kodu równą entropii; zob. arithmetic coding).
  2. Jaka jest złożoność pamięciowa i czasowa metod (1)-(3)?
  3. Napisz programy kompresuj1, kompresuj2 i kompresuj3, implementujące algorytmy (1)-(3). Wykonaj eksperymenty, które potwierdzą poprawność Twoich odpowiedzi na powyższe pytania.

Wskazówki

Wskazówka I:
{{{3}}}
Wskazówka II:
{{{3}}}

Rozwiązanie

Rozwiązanie zadania powinno zawierać:

  • wykonywalne programy,
  • kody źródłowe programów,
  • dane wejściowe wykorzystane do eksperymentów,
  • raport zawierający:
    • odpowiedzi na pytania, być może z dowodami,
    • opis wykonanych eksperymentów i wykorzystanych danych wejściowych,
    • interpretację wyników eksperymentów.

Pliki źródłowe i raport należy podpisać imieniem i nazwiskiem autora.

Ocenie podlegać będzie: poprawność i ścisłość rozumowania, poprawność implementacji, umiejętność zaplanowania eksperymentów i interpretacji ich wyników. Nie będzie brana pod uwagę efektywność czasowa i pamięciowa programów.


Zadanie 2

Treść

Dane wejściowe mają postać ciągu {ai}1n symboli nad alfabetem A=A0A1A2, gdzie A0={spacja}, A1={a,...,z}, A2={0,...,9}. Kolejne znaki tego ciągu są generowane losowo z następującego rozkładu prawdopodobieństwa:

  • symbol a1 jest generowany z rozkładu (μ1+μ2)/2,
  • jeśli anA0 , to an+1 jest generowany z rozkładu (μ1+μ2)/2,
  • jeśli anA1 , to an+1 jest generowany z rozkładu (μ0+μ1)/2,
  • jeśli anA2 , to an+1 jest generowany z rozkładu (μ0+μ2)/2,

gdzie μ0, μ1 i μ2 to rozkłady prawdopodobieństwa na zbiorze A takie, że:

  • μ0(A0)=1 (czyli rozkład μ0 jest skupiony na zbiorze A0 ),
  • μ1(A1)=1,
  • μ2(A2)=1.

Polecenie

  1. Opracuj możliwie najskuteczniejszą metodę kompresji danych o powyższej charakterystyce, opartą na kodowaniu Huffmana. Zaimplementuj ją.
  2. Oszacuj teoretycznie ile średnio bitów L pliku skompresowanego będzie przypadało na jeden symbol pliku wejściowego. Przyjmij, że znana jest entropia rozkładów μ1 i μ2 .
  3. Wykonaj eksperymenty, aby sprawdzić swoje przewidywania. Wygeneruj kilka ciągów o podanej wyżej charakterystyce, dla różnych wyborów rozkładów μ1 i μ2 , skompresuj je Twoją metodą i porównaj rozmiary plików wejściowych i wynikowych.
  4. Oszacuj teoretycznie wartość L dla zwykłej kompresji Huffmana zastosowanej do danych o podanej charakterystyce. Czy Twój algorytm osiąga lepszą kompresję?
  5. Jaka dodatkowa informacja musiałaby być zapisana w skompresowanym pliku, aby umożliwić jego dekompresję? Oszacuj jej rozmiar.
Wskazówka:


Zadanie 3 (konkurs)

Wstęp

Prowadzący powinien przygotować dwa pliki, dane1 i dane2, zawierające dane o pewnej szczególnej charakterystyce (takiej samej w obu plikach). Plik dane1 zostanie udostępniony studentom, którzy na jego podstawie będą musieli określić typ redundacji występującej w danych i opracować możliwie najskuteczniejszy algorytm kompresji oparty na kodowaniu Huffmana.

Każdy student zaimplementuje swój algorytm w postaci dwóch programów, kompresuj i dekompresuj, wykonujących kompresję i dekompresję. Programy zostaną przesłane do prowadzącego, który wykona za ich pomocą następujące czynności:

  1. skompresuje plik dane2, otrzymując plik skompresowany,
  2. zdekompresuje plik skompresowany, otrzymując plik zdekompresowany,
  3. jeśli pliki dane2 i zdekompresowany będą identyczne, przyzna autorowi danego programu liczbę punktów równą: <rozmiar_pliku_dane2> / <rozmiar_pliku_skompresowany>,
  4. w przeciwnym przypadku (gdy pliki się różnią), przyzna 0 punktów.

Wygra student, który otrzyma najwięcej punktów, czyli ten, którego program poprawnie skompresuje i zdekompresuje plik dane2, uzyskując przy tym największy stopień kompresji. Prowadzący może też osobno przyznawać punkty za pomysłowość w opracowaniu algorytmu, wówczas punkty może otrzymać też student, którego implementacja okazała się niepoprawna.


Można podać, skąd pochodzą dane zawarte w plikach, może to ułatwić studentom opracowanie skuteczniejszej metody kompresji.