PO Typy uogólnione: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
mechanizm dziedziczenia ułatwia tworzenie | mechanizm dziedziczenia ułatwia tworzenie | ||
nowych abstrakcji na podstawie już istniejących. | nowych abstrakcji na podstawie już istniejących. | ||
Czasami jednak okazuje się, że te narzędzia | |||
nie zaspokajają jeszcze wszystkich naszych | nie zaspokajają jeszcze wszystkich naszych | ||
potrzeb. | potrzeb. Niejednokrotnie tworzymy pojęcia, | ||
które chcielibyśmy nie tylko sparametryzować | |||
występującymi w nich wartościami (co czynimy | |||
wprowadzając do klas atrybuty), czy | |||
czynnościami (co pozwalają nam osiągnąć metody), | |||
lecz także ''typami'' obiektów przechowywanych | |||
i przetwarzanych przez klasy. | |||
== Klasy parametryzowane typami == | |||
== Metody parametryzowane typami == | == Metody parametryzowane typami == | ||
== Ograniczenia typów uogólnionych w Javie == | == Ograniczenia typów uogólnionych w Javie == |
Wersja z 00:32, 6 sie 2006
(moduł w trakcie pisania)
Typy uogólnione
Wprowadzenie
Siłą programowania obiektowego jest łatwość opisywania w nim i tworzenia abstrakcji. Pojęcie klasy pozwala tworzyć abstrakcje, zaś mechanizm dziedziczenia ułatwia tworzenie nowych abstrakcji na podstawie już istniejących.
Czasami jednak okazuje się, że te narzędzia nie zaspokajają jeszcze wszystkich naszych potrzeb. Niejednokrotnie tworzymy pojęcia, które chcielibyśmy nie tylko sparametryzować występującymi w nich wartościami (co czynimy wprowadzając do klas atrybuty), czy czynnościami (co pozwalają nam osiągnąć metody), lecz także typami obiektów przechowywanych i przetwarzanych przez klasy.