Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:


{{cwiczenie|1.1.||
{{cwiczenie|1.1.||
Sprawdzić, czy liczby: <math> \displaystyle \frac{3}{7}</math>,
Sprawdzić, czy liczby: <math> \frac{3}{7}</math>,
<math> \displaystyle \sqrt{2}-1</math>, <math> \displaystyle \sqrt{5}-2</math>, <math> \displaystyle \frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
<math> \sqrt{2}-1</math>, <math> \sqrt{5}-2</math>, <math> \frac{1}{\sqrt{2}}</math>,
<math> \displaystyle \frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora.
<math> \frac{1}{\sqrt{3}}</math> należą do trójkowego zbioru Cantora.


}}
}}


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> \displaystyle C_0</math>, <math> \displaystyle C_1</math>, <math> \displaystyle C_2</math>, ...
Można posłużyć się kalkulatorem i wyznaczyć przybliżenia dziesiętne podanych liczb. Następnie sprawdzić, czy skazane liczby należą do zbiorów <math> C_0</math>, <math> \displaystyle C_1</math>, <math> \displaystyle C_2</math>, ...
</div></div>
</div></div>


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Mamy
Mamy
<center><math> \displaystyle \begin{align} &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
<center><math> \begin{align} &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\
Linia 119: Linia 119:
b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math> \displaystyle n=0</math>. Zauważmy,
b) Podobnie jak w zadaniu a) równość zachodzi dla <math> \displaystyle n=0</math>. Zauważmy,
że
że
<center><math> \displaystyle -\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\sin(n+1)a.</math></center>
<center><math> -\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\sin(n+1)a.</math></center>
Stąd
Stąd
<center><math> \displaystyle \sin(n+1)a-\frac{\cos(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=-\frac{\cos(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
<center><math> \sin(n+1)a-\frac{\cos(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=-\frac{\cos(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center>
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika
<math> \displaystyle \frac{\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>)
<math> \frac{\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}</math>)
<center><math> \displaystyle \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
<center><math> \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center>
Dowodzi to implikacji:
Dowodzi to implikacji:
<center><math> \displaystyle \begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin
<center><math> \begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin
na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align}
na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align}
</math></center>  
</math></center>  
stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>.
stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> n</math>.


</div></div>
</div></div>

Wersja z 21:29, 21 sie 2023

Zbiory liczbowe

Ćwiczenie 1.1.

Sprawdzić, czy liczby: 37, 21, 52, 12, 13 należą do trójkowego zbioru Cantora.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.2.

Wykazać równości

a) q:q1 n:1+q+q2+...+qn=qn+11q1,

b) a, b:ab n:an+1bn+1ab=k=0nankbk.

Wskazówka
Rozwiązanie


Ćwiczenie 1.3.

a) Sprawdzić, że (nk)+(nk+1)=(n+1k+1), dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych n, k takich, że n>k.

b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona

a,b n :(a+b)n=k=0n(nk)ankbk.
Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.4.

Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla n=0,1,2,3,... zachodzą równości

a) 1+cosa+cos2a+...+cosna=sin(n+12)a+sina22sina2,

b) 0+sina+sin2a+...+sinna=cos(n+12)a+cosa22sina2.

Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.5.

Uprościć wyrażenia

a) (21)5,

b) (1+i3)6,

c) 2+3+23.

Wskazówka
Rozwiązanie

Ćwiczenie 1.6.

Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania

a) z6+64=0,

b) 1+z+z2+z3+z4+z5=0,

c) 2z3=1+i.

Wskazówka
Rozwiązanie