Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m Zastępowanie tekstu - "<div class="thumb t(.*)"><div style="width:(.*);"> <flash>file=(.*)\.swf\|width=(.*)\|height=(.*)<\/flash> <div\.thumbcaption>(.*)<\/div> <\/div><\/div>" na "$4x$5px|thumb|$1|$6" |
|||
Linia 104: | Linia 104: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
a) Równość zachodzi dla <math> | a) Równość zachodzi dla <math>n=0</math>. Następnie zauważmy, że | ||
<center><math> | <center><math> \sin(n+\frac{3}{2})a-\sin(n+\frac{1}{2})a=2\sin\frac{a}{2}\cos(n+1)a.</math></center> | ||
Stąd | Stąd | ||
<center><math> | <center><math> \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a}{2\sin\frac{a}{2}}</math></center> | ||
oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika <math> \ | oraz (po dodaniu do obu stron równości składnika <math> \\frac{1}{2}</math>) | ||
<center><math> | <center><math> \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center> | ||
Dowodzi to implikacji: | Dowodzi to implikacji: | ||
<center><math> | <center><math> \begin{align} &\bigg[1+\cos a+...+\cos | ||
na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | ||
&\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos | &\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos |
Wersja z 21:24, 21 sie 2023
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a)
b)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Wskazówka
Rozwiązanie
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania
a)
b)
c)
Wskazówka
Rozwiązanie