Języki, automaty i obliczenia/Ćwiczenia 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 99: Linia 99:




: '''symetria:'''<br/><math> x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\ \Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T)  \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow </math>
: '''symetria:'''<br/><math>
\begin{align}
x\rho^r_T y \Leftrightarrow (\forall z \in S\; xz \in T \Longleftrightarrow yz \in T) \Leftrightarrow\\  
\Leftrightarrow (\forall z \in S\; yz \in T \Longleftrightarrow xz \in T)  \Leftrightarrow y\rho^r_T x \Leftrightarrow  
\end{align}
</math>




Linia 123: Linia 128:


: (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>.
: (4) <math>(\mathbb{Z}_{mod\ 4}, +, 0)</math>.
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1 </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>.   
Najmniejszym zbiorem generatorów jest zbiór <math>\{-1, 1\}</math>, choć nie jest to jedyny możliwy taki zbiór generatorów: warunek ten spełnia również na przykład zbiór <math>\{-2, 3\}</math>. Aby to pokazać, wystarczy dowieść, że da się z niego wygenerować elementy '''1''' oraz '''-1''' i skorzystać z tego, że <math>\{-1, 1\}</math> jest zbiorem generatorów. Mamy <math>1 = (-2)+3</math> oraz <math>-1 = (-2)+(-2)+3</math>.   
Linia 149: Linia 154:


Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]])
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz [[Języki, automaty i obliczenia/Wykład 1: Słowa, katenacja - elementy teorii półgrup, półgrupy i monoidy wolne#zainteresowani_2|twierdzenie 2.3.]])
 
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie punktu 1</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny.
Niech <math>S=M_1 \backslash \{1\}</math>. Po pierwsze, zauważmy, że <math>\{ab,ba,a\} \subset S \backslash S^2</math>. Weźmy element <math>aba \in S</math>. Ma on dwa rozkłady na elementy zbioru <math>S \backslash S^2</math>, mianowicie: <math>aba=a \cdot ba = ab \cdot a</math>, zatem monoid <math>M_1</math> nie jest wolny.
</div></div>
</div></div>
}}
 
<center>ZADANIA DOMOWE</center>   
<center>ZADANIA DOMOWE</center>   



Wersja z 15:04, 28 wrz 2020

Ćwiczenia 1

Ćwiczenie 1

Pokaż, że jeśli w zbiorze określimy działanie

xy=x+yxy,
to (,) jest monoidem. Sprawdź, czy jest to monoid przemienny.
Rozwiązanie

Ćwiczenie 2

Udowodnij, że w monoidzie istnieje dokładnie jeden element neutralny.

Rozwiązanie
Dla zainteresowanych

Ćwiczenie 3

Znajdź wszystkie podpółgrupy (podmonoidy) następujących półgrup (monoidów):

(1) (mod 6,+),
(2) (mod 7,+),
(3) (mod 4,),
(4) ({0,1},).
Rozwiązanie punktu 1

Ćwiczenie 4

Niech f:ST będzie homomorfizmem półgrup. Pokaż, że Kerf jest kongruencją.

Rozwiązanie

Ćwiczenie 5

Skonstruuj odwzorowanie h:mod 4mod 2 tak, aby było homomorfizmem monoidu (mod 4,,1) w monoid (mod 2,,1).

Rozwiązanie

Ćwiczenie 6

Niech (M,,1M) i (M,*,1M) będą monoidami, a
h:MM
suriekcją. Udowodnij, że

h jest homomorfizmem monoidu (M,,1M) na (M,*,1M) wtw gdy
x,ySh(xy)=h(x)*h(y). ( Z faktów, że h jest homomorfizmem półgrup i suriekcją należy wywnioskować, że h(1M) jest elementem neutralnym w M).

Rozwiązanie

Ćwiczenie 7

Niech (S,) będzie dowolną półgrupą, a TS dowolnym podzbiorem S. Udowodnij, że relacja ρTrS2 taka, że x,yS

xρTry(zSxzTyzT)
jest prawą kongruencją,
Rozwiązanie
Dla zainteresowanych

Ćwiczenie 8

Określ minimalny zbiór generatorów monoidów:

(1) (,+,0),
(2) (,,1),
(3) (mod 5,,1),
(4) (mod 4,+,0).
Rozwiązanie punktu 1


Ćwiczenie 9

Dana jest półgrupa {a,b}+ oraz jej podpółgrupa generowana przez dwuelementowy zbiór słów {a,ba}. Opisz słownie elementy tej podpółgrupy.

Rozwiązanie


Ćwiczenie 10

W monoidzie wolnym {a,b}* rozważamy następujące podmonoidy:

(1) M1={ab,ba,a}*,
(2) M2={aa,ba}*.

Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz twierdzenie 2.3.) }}

Rozwiązanie punktu 1
ZADANIA DOMOWE

<flash>file=ja-lekcja01-c-rys1.swf|width=350|height=150</flash>

<div.thumbcaption>Rysunek 1

Ćwiczenie 11

Sprawdź, które z poniższych struktur są półgrupami, które monoidami, a które ani półgrupami, ani monoidami. W przypadku monoidów wskaż element neutralny.

(1) (,+),
(2) (,),
(3) (,+),
(4) (,),
(5) (mod5,+),
(6) (mod6,),
(7) ({0,1},),
(8) ({0,1},),
(9) (Mn(),+), gdzie Mn() jest rodziną macierzy o wymiarze n×n o elementach rzeczywistych,
(10) (Mn(),), gdzie Mn() jest zdefiniowane jak powyżej,
(11) (n,+), gdzie n={mn: m} jest zbiorem liczb całkowitych podzielnych przez n,
(12) zbiór B wszystkich drzew binarnych wraz z działaniem +, zdefiniowanym w sposób przedstawiony na rysunku 1 (czyli działanie na drzewach T1 i T2 polega na dodaniu jednego wierzchołka, który jest nowym korzeniem, a jego lewym i prawym dzieckiem są odpowiednio drzewa T1 i T2).

Ćwiczenie 12

Które z półgrup i monoidów z zadania 1.11 są przemienne?

Ćwiczenie 13

Niech (S,S) i (T,T) będą półgrupami. Sprawdź, czy półgrupami są także:

(1) (S×T,), gdzie (s1,t1)(s2,t2)=(s1Ss2,t1Tt2),
(2) (S×S,), gdzie =S i (s1,s2)(s3,s4)=(s1s4,s2s3).

Ćwiczenie 14

Podaj przykłady:

(1) jednoelementowego monoidu,
(2) jednoelementowej półgrupy,
(3) monoidów o 3, 5 i 11 elementach,
(4) nieskończonej przeliczalnej półgrupy,
(5) nieskończonej nieprzeliczalnej półgrupy.

Ćwiczenie 15

Podaj przykład półgrupy S i kongruencji ρ taki, że |S|= ale S/ρ jest skończona.

Ćwiczenie 16

Rozważmy monoid S=(,+) i ustalmy k. Znajdź monoidy ilorazowe S/ρ, gdzie relacja ρ zdefiniowana jest następująco (najpierw sprawdź, czy ρ jest kongruencją!):

xρy wtw x=ymodk.

Ćwiczenie 17

Niech (S,) będzie dowolną półgrupą, a TS dowolnym podzbiorem S. Udowodnij, że:

(1) relacja ρTlS2 taka, że x,yS
xρTly(zSzxTzyT)
jest lewą kongruencją,
(2) relacja ρTS2 taka, że x,yS
xρTy(z1,z2Sz1xz2Tz1yz2T)
jest kongruencją.
Dla zainteresowanych

Ćwiczenie 18

W monoidzie wolnym {a,b}* rozważamy następujące podmonoidy:

(1) M3={a,bb,ab}*,
(2) M4={ab2,ab2a,aba,ba}*.
Które z tych monoidów są wolne? W rozwiązaniu wykorzystaj twierdzenie 2.3 z wykładu 1 (patrz twierdzenie 2.3.)