Analiza matematyczna 1/Ćwiczenia 1: Zbiory liczbowe: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 14: | Linia 14: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Mamy | Mamy | ||
<center><math> \displaystyle \ | <center><math> \displaystyle \begin{align} &\frac{3}{7}&=0,4285714...&\notin C_1\\ | ||
&\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\ | &\sqrt{2}-1&=0,4142135...&\notin C_1\\ | ||
&\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\ | &\sqrt{5}-2&=0,2360679...&\in C_3\setminus C_4 \\ | ||
&\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\ | &\frac{1}{\sqrt{2}}&=0,7071067...&\in C_2\setminus C_3\\ | ||
&\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | &\frac{1}{\sqrt{3}}&=0,5773502...&\notin C_1. | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
gdyż mamy <math> \displaystyle \frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz | gdyż mamy <math> \displaystyle \frac{19}{81}<\sqrt{5}-2<\frac{20}{81}</math> oraz | ||
<math> \displaystyle \frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div> | <math> \displaystyle \frac{19}{27}<\frac{1}{\sqrt{2}}<\frac{20}{27}</math>. Stąd żadna z podanych liczb nie należy do trójkowego zbioru Cantora. </div></div> | ||
Linia 111: | Linia 111: | ||
<center><math> \displaystyle \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center> | <center><math> \displaystyle \cos(n+1)a+\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center> | ||
Dowodzi to implikacji: | Dowodzi to implikacji: | ||
<center><math> \displaystyle \ | <center><math> \displaystyle \begin{align} &\bigg[1+\cos a+...+\cos | ||
na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | na=\frac{\sin(n+\frac{1}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | ||
&\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos | &\implies\bigg[1+\cos a+...+\cos | ||
na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\ | na+\cos(n+1)a=\frac{\sin(n+\frac{3}{2})a+\sin\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align} | ||
</math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>. | </math></center> stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>. | ||
Linia 126: | Linia 126: | ||
<center><math> \displaystyle \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center> | <center><math> \displaystyle \sin(n+1)a+\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}.</math></center> | ||
Dowodzi to implikacji: | Dowodzi to implikacji: | ||
<center><math> \displaystyle \ | <center><math> \displaystyle \begin{align} &\bigg[0+\sin a+...+\sin | ||
na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | na=\frac{-\cos(n+\frac{1}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg]\\ | ||
&\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin | &\implies\bigg[0+\sin a+...+\sin | ||
na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\ | na+\sin(n+1)a=\frac{-\cos(n+\frac{3}{2})a+\cos\frac{a}{2}}{2\sin\frac{a}{2}}\bigg],\end{align} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>. | stąd -- na mocy zasady indukcji matematycznej -- wnioskujemy, że równość zachodzi dla dowolnej liczby całkowitej nieujemnej <math> \displaystyle n</math>. | ||
Linia 208: | Linia 208: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \displaystyle \ | <math> \displaystyle \begin{align} | ||
&z_0=&\sqrt{3}+i\\ | &z_0=&\sqrt{3}+i\\ | ||
&z_1=&0+2i\\ | &z_1=&0+2i\\ | ||
Linia 214: | Linia 214: | ||
&z_3=&-\sqrt{3}-i\\ | &z_3=&-\sqrt{3}-i\\ | ||
&z_4=&0-2i\\ | &z_4=&0-2i\\ | ||
&z_5=&\sqrt{3}-i.\ | &z_5=&\sqrt{3}-i.\end{align}</math></center> | ||
Linia 221: | Linia 221: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \displaystyle \ | <math> \displaystyle \begin{align} | ||
&z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_1=&\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
&z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_2=&-\frac{1}{2}+i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
&z_3=&-1+i0\\ | &z_3=&-1+i0\\ | ||
&z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | &z_4=&-\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2}\\ | ||
&z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\ | &z_5=&\frac{1}{2}-i\frac{\sqrt{3}}{2} .\end{align}</math></center> | ||
Linia 238: | Linia 238: | ||
<center> | <center> | ||
<math> \displaystyle \ | <math> \displaystyle \begin{align} &z_0=\cos | ||
\frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\ | \frac{\pi}{12}+i\sin\frac{\pi}{12}\\ | ||
&z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\ | &z_1=\cos \frac{3\pi}{4}+i\sin\frac{3\pi}{4}\\ | ||
&z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}. | &z_2=\cos \frac{17\pi}{12}+i\sin\frac{17\pi}{12}. | ||
\ | \end{align}</math></center> | ||
Zauważmy, że | Zauważmy, że | ||
Linia 260: | Linia 260: | ||
Wobec tego | Wobec tego | ||
<center> | <center> | ||
<math> \displaystyle \ | <math> \displaystyle \begin{align} z_0 | ||
&=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | &=\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}+i\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4},\\ | ||
z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 | z_1&=\frac{\sqrt{2}}{2}-i\frac{\sqrt{2}}{2}, \\ z_2 | ||
&=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}.\ | &=-\frac{\sqrt{6}-\sqrt{2}}{4}-i\frac{\sqrt{6}+\sqrt{2}}{4}.\end{align}</math> | ||
</center> | </center> | ||
</div></div> | </div></div> |
Wersja z 21:03, 3 cze 2020
Zbiory liczbowe
Ćwiczenie 1.1.
Sprawdzić, czy liczby: , , , , należą do trójkowego zbioru Cantora.
Ćwiczenie 1.2.
Wykazać równości
a) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall q\in \Bbb C : q\neq 1 \ \forall n\in \Bbb N : \ 1+q+q^2+...+q^n=\frac{q^{n+1}-1}{q-1},}
b) Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall a,\ b\in \Bbb C : a\neq b \ \forall n\in \Bbb N : \ \frac{a^{n+1}-b^{n+1}}{a-b}=\sum_{k=0}^{n} a^{n-k}b^k.}
Ćwiczenie 1.3.
a) Sprawdzić, że , dla dowolnych liczb całkowitych nieujemnych , takich, że .
b) Wykazać wzór dwumianowy Newtona
Ćwiczenie 1.4.
Za pomocą zasady indukcji matematycznej wykazać, że dla zachodzą równości
a)
b)
Przypomnijmy, że równości te wyprowadziliśmy w ramach wykładu, korzystając ze wzoru de Moivre'a.
Ćwiczenie 1.5.
Uprościć wyrażenia
a)
b)
c)
Ćwiczenie 1.6.
Rozwiązać w zbiorze liczb zespolonych równania
a)
b)
c)
<flash>file=am1c01.0020.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek do ćwiczenia 1.6.(b)<flash>file=am1c01.0030.swf|width=338|height=323</flash>
<div.thumbcaption>Rysunek do ćwiczenia 1.6.(c)a) Niech . Wówczas , zaś . Wobec tego na mocy wniosku z twierdzenia de Moivre'a równanie spełnia sześć liczb o module Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\root”): {\displaystyle \displaystyle \root{6}\of{64}=2} i argumentach głównych równych kolejno . Liczby te są wierzchołkami sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o środku i promieniu i równe są
b) Zauważmy, że dane równanie jest równoważne równaniu , . Spełnia je więc pięć z sześciu pierwiastków równania poza pierwiastkiem . Są to - zgodnie z wnioskiem z twierdzenia de Moivre'a - liczby o module 1 i argumentach głównych równych kolejno , , czyli
Jest to pięć z sześciu wierzchołków sześciokąta foremnego wpisanego w okrąg o promieniu jednostkowym.
c) Równanie spełniają trzy liczby zespolone o module 1 i argumentach głównych , . Są one wierzchołkami trójkąta równobocznego wpisanego w okrąg o środku i promieniu jednostkowym.
Są to liczby
Zauważmy, że
Podobnie
Ze wzorów redukcyjnych łatwo możemy też wyznaczyć oraz , a także oraz Wobec tego