Teoria informacji/TI Ćwiczenia 3: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Stromy (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
== Ćwiczenia ==


{{cwiczenie|[Sfałszowana moneta]|mdt|
Monetę nazywamy ''sfałszowaną'' jeśli prawdopodobieństwo wypadnięcia orła jest inne niż reszki.
Jak przy pomocy sfałszowanej monety dokonać sprawiedliwego losowania między dwiema osobami?}}
{{cwiczenie|[Moneta dla trzech]|mdt|
W jaki sposób można przy pomocy monety przeprowadzić losowanie wśród trzech osób?}}
{{cwiczenie|[Magiczna sztuczka]|ms|
W pewnej magicznej sztuczce bierze udział magik, jego asystent i ochotnik z widowni. Asystent, którego nadnaturalne zdolności mają być pokazane, jest zamykany w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Magik daje ochotnikowi 6 pustych kart: 5 białych i jedną zieloną. Ochotnik ma na każdej z kart napisać inną liczbę naturalną pomiędzy 1 a 100. Ochotnik zatrzymuje zieloną kartę, i oddaje pozostałe karty magikowi. Magik, który widział wszystkie pisane liczby ustawia białe karty w jakiejś kolejności i przekazuje je asystentowi. Asystent po obejrzeniu kart ogłasza jaki numer został napisany na zielonej karcie.
Wyjaśnij jak ta sztuczka działa.}}
{{cwiczenie|[Entropia jako metryka]|ejm|
Dla rozkładów X i Y definiujemy funkcję <math>d(X,Y)=H(X|Y)+H(Y|X)</math>. Pokaż że funkcja ta spełnia warunki metryki:
:a) <math>d(X,Y)\ge 0</math>
:b) <math>d(X,Y)=d(Y,X)</math>
:c) <math>d(X,Y)=0 \Leftrightarrow</math> istnieje bijekcja między X a Y
:d) <math>d(X,Y)+d(Y,Z) \ge d(X,Z)</math>}}
== Zadania domowe ==
=== Zadanie 1 - Efektywne testy przesiewowe ===
Załóżmy że mamy do przebadania pod kątem obecności jakiegoś wirusa <math>N</math> próbek krwi. Prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku <math>p</math> dla każdej próbki jest niewielkie (np. <math>p=0,01</math>), a każdy test jest kosztowny.
Zamiast badać każdą próbkę osobno, możemy badać zmieszane fragmenty próbek. Zakładamy wtedy że wynik jest pozytywny jeśli choć jedna z wymieszanych próbek zawierała wirusa. Zakładamy też że każdą próbkę możemy podzielić na wystarczająco wiele fragmentów. Ostatecznie musimy jednak dla każdej próbki wiedzieć bez wątpliwości czy zawiera wirusa czy nie.
O ile możemy zmniejszyć oczekiwaną liczbę testów do wykonania?
Zaprojektuj efektywne badanie dla <math>p=0,01</math> i <math>N=300</math> i policz oczekiwaną liczbę testów.

Wersja z 17:39, 23 sie 2006

Ćwiczenia

Ćwiczenie [Sfałszowana moneta]

Monetę nazywamy sfałszowaną jeśli prawdopodobieństwo wypadnięcia orła jest inne niż reszki.

Jak przy pomocy sfałszowanej monety dokonać sprawiedliwego losowania między dwiema osobami?


Ćwiczenie [Moneta dla trzech]

W jaki sposób można przy pomocy monety przeprowadzić losowanie wśród trzech osób?


Ćwiczenie [Magiczna sztuczka]

W pewnej magicznej sztuczce bierze udział magik, jego asystent i ochotnik z widowni. Asystent, którego nadnaturalne zdolności mają być pokazane, jest zamykany w dźwiękoszczelnym pomieszczeniu. Magik daje ochotnikowi 6 pustych kart: 5 białych i jedną zieloną. Ochotnik ma na każdej z kart napisać inną liczbę naturalną pomiędzy 1 a 100. Ochotnik zatrzymuje zieloną kartę, i oddaje pozostałe karty magikowi. Magik, który widział wszystkie pisane liczby ustawia białe karty w jakiejś kolejności i przekazuje je asystentowi. Asystent po obejrzeniu kart ogłasza jaki numer został napisany na zielonej karcie.

Wyjaśnij jak ta sztuczka działa.


Ćwiczenie [Entropia jako metryka]

Dla rozkładów X i Y definiujemy funkcję d(X,Y)=H(X|Y)+H(Y|X). Pokaż że funkcja ta spełnia warunki metryki:

a) d(X,Y)0
b) d(X,Y)=d(Y,X)
c) d(X,Y)=0 istnieje bijekcja między X a Y
d) d(X,Y)+d(Y,Z)d(X,Z)


Zadania domowe

Zadanie 1 - Efektywne testy przesiewowe

Załóżmy że mamy do przebadania pod kątem obecności jakiegoś wirusa N próbek krwi. Prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku p dla każdej próbki jest niewielkie (np. p=0,01), a każdy test jest kosztowny. Zamiast badać każdą próbkę osobno, możemy badać zmieszane fragmenty próbek. Zakładamy wtedy że wynik jest pozytywny jeśli choć jedna z wymieszanych próbek zawierała wirusa. Zakładamy też że każdą próbkę możemy podzielić na wystarczająco wiele fragmentów. Ostatecznie musimy jednak dla każdej próbki wiedzieć bez wątpliwości czy zawiera wirusa czy nie. O ile możemy zmniejszyć oczekiwaną liczbę testów do wykonania? Zaprojektuj efektywne badanie dla p=0,01 i N=300 i policz oczekiwaną liczbę testów.