Miejsce do testów i prób: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przemek (dyskusja | edycje)
Przemek (dyskusja | edycje)
Linia 9: Linia 9:




<math> \begin{matrix}\sum_{n=0}^\infty \frac{\frac{x^n}{2}+\frac{3^{2^i}{7}}{{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} \\ \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!}\end{matrix}</math>
<math> \begin{matrix}\sum_{n=0}^\infty \frac{ \frac{x^n}{2} + \frac{3^{2^i}}{7} }{{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} \\ \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!}\end{matrix}</math>


klamerka
klamerka

Wersja z 09:58, 27 lip 2006

Dodanie obrazka...

matematyka

n=0xnn!

macierze i tablice wzorków

n=0xnn!n=0xnn!n=0xnn!n=0xnn!


Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\begin{matrix}”): {\displaystyle \begin{matrix}\sum_{n=0}^\infty \frac{ \frac{x^n}{2} + \frac{3^{2^i}}{7} }{{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} \\ \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!} & \sum_{n=0}^\infty \frac{x^n}{n!}\end{matrix}}

klamerka

|x|={x; gdyx0x; gdyx<0

i inna

1+2++99x

wstawianie kodu i tekstu do wzorów (jest problem z polskimi znakami)

funkcja (x)=1x+3

alternatywnie

funkcja (x)=1x

Kaligrafowanie

𝒞


Frak: 𝔛=x1x+1

Frak: e=x1x+1

Polskie litery:

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle moduł\ współbieżny}
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \texttt{moduł współbieżny} }
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \mbox{\texttt{moduł współbieżny}} }

materiały we Flashu

dodawanie flasha:

<flash>file=Demoflash.swf</flash>

lub z wykorzystaniem parametrów

<flash>file=Flash_level1.swf|width=400|height=400</flash>

latex

W poniższych dwóch pierwszych rozdziałach testowych (pliki źródłowe: \lstux!WIKIwyklad01.tex! i \lstux!WIKIcwiczenia01.tex!) zobaczymy, jak konwerter (wymiennie nazywany parserem) \LaTeX{} do Wiki radzi sobie z prostym dokumentem. Informacje o tym, jakich poleceń \LaTeX'a możemy używać dla wygodnej współpracy z parserem, znajdują się w rozdziale \link{sec:podstawy}{Podstawy pisania dokumentów w \LaTeX'u dla OSIŁKA} (plik źródłowy \lstux!WIKIwyklad02.tex!). {Co to jest \lstux nie mówiliśmy o tym}

Przykładowy wykład

Definicja Trójkąt prostokątny

Trójkątem prostokątnym nazywamy taki trójkąt, który ma przynajmniej jeden kątprosty.

Twierdzenie Pitagoras

W trójkącie prostokątnym o przyprostokątnych a, b i przeciwprostokątnej c {\em zawsze} zachodzi {a2+b2=c2,} ale nie zawsze musi zachodzić równość (1)).

a2+b2=10

\rysunek{WIKItrojkat.png}{Ilustracja twierdzenia Pitagorasa.}

\begin{proof} Prosty dowód twierdzenia Pitagorasa może być {\em czysto geometryczny}, dlatego pomijamy go, w zamian przedstawiając działający aplet:

\applet{WIKIpitagoras.jar}{Dowód twierdzenia Pitagorasa.}

Dodatkowo, skądinąd wiadomo, że twierdzenie jest prawdziwe, co kończy dowód. \end{proof}

W \link{thm:pitagoras}{twierdzeniu Pitagorasa} widać, jak można wykorzystać definicję \ref{dfn:kat_prosty} do tego, by sformułować je bez potrzeby stosowania slajdów w \href{http://www.microsoft.com}{PowerPoincie}.


Stwierdzenie

Nie każdy trójkąt jest prosty.

\flash{WIKIvideo.swf}{Przegląd możliwych trójkątów}

Wniosek

Są trójkąty o bokach długości a, b, c, dla których a2+b2c2.
Uwaga
To nie jest cała prawda o trójkątach! Dodatkowo, wiemy, że:
  • w każdym trójkącie o bokach a, b, c zachodzi:
    {a+bc}
  • suma kątów w trójkącie jest większa od 90 stopni
  • itd.

Ciekawa może być w tym kontekście następująca nierówność:

Fakt

Dla a,b>0,

{}

Wynika to wprost z poniższego lematu:

\begin{lem} Dla a,b>0, {} \end{lem}

A teraz pora na przykład.

\begin{example}[Jak to działa] Można pliczyć na kalkulatorze, że rzeczywiście \[ 3^2 + 4^2 = 5^2. \] \end{example}


Równania

a+b=c

\begin{align} a + b &= c\\ c + d + e &= f \end{align}

\begin{equation*} a + b = c \end{equation*}

\begin{align*} a + b &= c\\ c + d + e &= f \end{align*}


Hiperłącza

\label{sec:hiper}

Na zewnątrz:

[[1]]

http://www.mimuw.edu.pl

  • do definicji, twierdzeń, itp.:
    W \link{thm
    pitagoras}{twierdzeniu Pitagorasa} widać, jak można wykorzystać
    \link{dfn
    kat_prosty}{definicję kąta prostego} do tego, by sformułować je bez potrzeby
    stosowania slajdów.
  • do programów: zobacz kod źródłowy programu \link{code:hello}{Hello World w
    C}

Do innych wykładów na Osiłku:

Podstawowy \LaTeX

Wyliczenia:

  1. pierwszy
  2. drugi
  3. trzeci

Wypunktowania:

  • pierwszy
  • drugi
  • trzeci

Listy:

\begin{description} \item[raz] pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy pierwszy \item[dwa] drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi drugi \item[dwa i pół] trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzeci trzecitrzeci \end{description}

Proste tabele:

\begin{tabular}{c|cc} \hline\\ Procesor & MFLOPs & Cena\\ \hline\\ Pentium 4 & 2000 & 200\\ Z80 & 0.0002 & 200\\ \hline \end{tabular}

Obsługa cudzysłowów

,,Hello!, ``cytat, dziwny cytat.

Wstawki w gołym Wikitekście

W tekście źródłowym poniżej znajduje się wstawka w wikitekście:


Możemy pisać wstawki w gołymi Wikitekście

image.png

...stosując dowolne znaczniki Wikitekstu.


Nie widzimy jej na wydruku, ale powinniśmy widzieć w Wikitekście wyprodukowanym przez konwerter!

Podobnie możemy zamieszczać krótkie fragmenty gołego wikitekstu: Pan Tadeusz. Znów widoczne to jest tylko na Wiki.

Teksty do pominięcia w Wikitekście

{{#if:a|jest|nie ma}} To zdanie będzie na Wiki. To będzie na Wiki.

Slajdy

Sjaldy

Applety Java

Strona z appletem

Strona z filmem Flash

Demo (1)

Załączniki z kodem źródłowym programów

DemoApplet.java