GKIW Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 157: | Linia 157: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd15.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd15.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Algorytmy przyspieszające śledzenie promieni IV''' | |||
Niejako odwrotne podejście do problemu w stosunku do hierarchii brył otaczających stanowi podział przestrzeni. W tym przypadku całą przestrzeń sceny dzieli się na prostopadłościenne sektory. Następnie zamiast otaczać obiekt przyporządkowuje się mu odpowiedni sektor (sektory), w którym obiekt się znajduje. Dzięki temu analizując drogę promienia przez kolejne fragmenty przestrzeni można sprawnie wybrać obiekty, które w nich się znajdują. Stosuje się podział równomierny lub nierównomierny. W tym drugim przypadku jest podział hierarchiczny: drzewo ósemkowe lub binarne. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 163: | Linia 167: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd16.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd16.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Algorytmy przyspieszające śledzenie promieni V''' | |||
Wyróżnia się dwa przypadki. Zmniejszenie liczby promieni pierwotnych i/lub zmniejszenie liczby promieni wtórnych. | |||
W pierwszym przypadku '''zakłada się, że barwa i intensywność sąsiednich pikseli są zbliżone'''. Można więc przeprowadzić dokładne obliczenia dla mniejszej rozdzielczości rastra niż w rzeczywistości (np. dla co czwartego piksela), natomiast pozostałe piksele wyznaczyć dokonując interpolacji. Oczywiście warto zastosować mechanizm adaptacyjny. Przyjąć maksymalną różnicę wartości, która dopuszcza interpolację – przekroczenie jej spowoduje wyznaczenie wartości piksela po przeprowadzeniu dokładnych obliczeń, a nie w wyniku interpolacji. | |||
W drugim przypadku dla każdego piksela zmniejsza się głębokość drzewa kolejnych przecięć lub odbić, dzięki czemu nie są brane pod uwagę kolejne promienie. | |||
Pominięcie niektórych pikseli lub zmniejszenie rozdzielczości rastra oznacza po prostu zmniejszenie dokładności wyznaczenia rozkładu oświetlenia. Podobny problem powstanie w przypadku nadpróbkowania. Jeśli jest ono stosowane, to liczba próbek na piksel wynika z założonej dokładności obliczeń i rezygnacja nawet adaptacyjna z pewnej liczby próbek pogarsza tę dokładność. Przy wykorzystaniu metody adaptacyjnej redukcji promieni pierwotnych w typowych zastosowaniach metody śledzenia często oprócz wspomnianego warunku wartości progowej uwzględnia się kilka innych wymaganych do skorzystania z interpolacji.: | |||
*Warunek wspólnego drzewa odbić: dopuszcza się interpolację, jeśli promienie, które mają służyć do wyznaczenia podstawy do interpolacji, mają to samo (lub podobne) drzewo przecięć. | |||
*Warunek wspólnego obiektu: dopuszcza się interpolację, jeśli promienie pierwotne trafiają w ten sam obiekt. | |||
*Warunek cienia/oświetlenia: dopuszcza się interpolację, gdy oba piksele mające być podstawą interpolacji, są albo oświetlone, albo w cieniu. | |||
Metoda jest bardzo atrakcyjna obliczeniowo, jednak może pogarszać jakość końcową. Dobór właściwie zastosowanych kryteriów korzystania z interpolacji powinien zapewnić kompromis dający niewidoczne spadki jakości przy zauważalnej redukcji czasu obliczeń. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 169: | Linia 184: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd17.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd17.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Algorytmy przyspieszające śledzenie promieni VI''' | |||
Metody analizy gęstości zakładają, że jeśli promień trafi, na drodze do źródła światła, w obszar w którym znajduje się odpowiednio duża liczba obiektów („gęstość” powyżej pewnego progu), to zostanie on zatrzymany i do tego źródła nie dotrze. Można tak przyjąć z dużym prawdopodobieństwem, bez analizy przecięć z konkretnymi obiektami z tego obszaru. Takie postępowanie czasami prowadzi do błędów, które wprawdzie nie przeszkadzają w odbiorze filmów czy reklam, ale mogą zafałszować obraz rozkładu oświetlenia. Problemu tego nie stwarzają metody zmniejszające głębokość drzewa promieni wtórnych po znalezieniu obiektu zasłaniającego źródło światła. Przy analizie oświetlenia złożonych elementów, przy dużej liczbie obiektów i jednocześnie dużej liczbie źródeł światła powstaną strefy cienia dające możliwość redukcji obliczeń tą metodą. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 175: | Linia 194: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd18.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd18.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Algorytmy przyspieszające śledzenie promieni VII''' | |||
Proces obliczeniowy dla pojedynczego piksela jest praktycznie niezależny od obliczeń związanych z sąsiednimi pikselami. Teoretycznie więc, każdy piksel mógłby być liczony przez niezależny komputer, a potem z gotowych pikseli można byłoby złożyć obraz. W praktyce bardzo rzadko zdarza się możliwość dysponowania tak dużą liczbą jednostek obliczeniowych. Można więc, podzielić obraz na dowolne fragmenty i rozdzielić je pomiędzy jednostki obliczeniowe maszyny równoległej. | |||
Podczas produkcji filmów wykorzystuje się możliwość niezależnego, równoległego wyznaczania całych obrazów, np. kolejnych klatek filmu lub możliwość innego rozłożenia filmu na obrazu lub fragmenty do równoległej obróbki. Wymaga to oczywiście udziału wielu komputerów lub specjalizowanego sprzętu wieloprocesorowego. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 181: | Linia 205: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd19.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd19.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Algorytmy przyspieszające śledzenie promieni VIII''' | |||
Technika ta jest stosunkowo rzadko wykorzystywana. Chociaż analiza wiązek promieni może być zgodna z oczekiwaniem wyznaczenia kierunków, z jakich cały obiekt jest oświetlony przez dane źródło. A zatem teoretycznie byłoby to pomocne np. gdy na scenie znajduje się wiele przedmiotów i oświetlone są one kilkoma źródłami światła. Jednak teoretyczne korzyści metody wiążą się niestety z wieloma problemami pojawiającymi się w praktycznych zastosowaniach. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 187: | Linia 215: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd20.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd20.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Metoda bilansu energetycznego I''' | |||
'''Metoda energetyczna''' (ang. radiosity), rozwinęła się na bazie metody elementu skończonego (MES) oraz na doświadczeniach jej wykorzystywania w technice cieplnej do opisu emisji i odbicia promieniowania cieplnego. Realizacja metody energetycznej wymaga podziału wszystkich powierzchni w rozpatrywanym układzie optycznym na elementarne fragmenty, dla których bazując na zasadzie zachowania energii w zamkniętym środowisku tego fragmentu, można opisać równaniem transportu promieniowania. Przyjmuje się, że elementarne fragmenty mają skończone rozmiary, są płaskie i wszystkie podlegają tym samym regułom emisji, odbicia, przenikania lub absorpcji promieniowania. Przyjmuje się, że pojedynczy fragment odbija światło w sposób równomiernie rozproszony. Pomiędzy dowolną parą elementarnych fragmentów zachodzą zjawiska związane z transportem światła. | |||
Metoda bilansu energetycznego pojawiła się w literaturze dotyczącej grafiki komputerowej w latach 1984-1985. Wśród autorów należy wymienić Gorala, Cohena Greenberga, Nishitę i Nakamaego. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 193: | Linia 227: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd21.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd21.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Metoda bilansu energetycznego II''' | |||
Metoda energetyczna umożliwia przeprowadzenie przede wszystkim analizy zjawisk rozproszonych. O wiele trudniejszym do opisu jest odbicie kierunkowo-rozproszone. Natomiast założenie odbicia rozproszonego przez elementarne fragmenty praktycznie wyklucza analizę odbić kierunkowych na scenie. | |||
Cechą charakterystyczną metody energetycznej jest fakt, że w opisach transportu nie występuje obserwator (co tak naprawdę jest zgodne z rzeczywistością – światło rozchodzi się bez względu na to czy obserwator będzie brał w tym udział czy nie). Obserwator zostaje uwzględniony dopiero w fazie wizualizacji. Oznacza to, że do przeprowadzenia generacji obrazu metodą bilansu energetycznego i tak na końcu trzeba uruchomić metodę śledzenia promieni w najprostszej postaci. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 199: | Linia 239: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd22.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd22.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Równanie bilansu energetycznego''' | |||
Każda powierzchnia elementarna odbija i emituje światło równomiernie we wszystkich kierunkach. Równanie bilansu energetycznego jest więc równaniem bezkierunkowym. Współczynniki odbicia danego fragmentu również są wielkościami bezkierunkowymi i określają tylko proporcje. Współczynnik sprzężenia optycznego uwzględnia kształty i relatywne orientacje powierzchni. Dodatkowo należy uwzględnić długości fali. emitowanej w ramach emisji własnej powierzchni oraz fakt, że współczynnik odbicia może być również zależny od długości fali. | |||
W praktyce najczęściej prowadzi się obliczenia dla składowych r,g,b. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 205: | Linia 250: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd23.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd23.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Współczynnik sprzężenia I''' | |||
Współczynnik sprzężenia nie jest zależny od obserwatora, jest zależny natomiast od właściwości powierzchni obiektów i ich wzajemnego ustawienia. Powinien być wyznaczony dla każdej pary powierzchni przed przystąpieniem do rozwiązywania układu równań bilansu energetycznego. | |||
Współczynnik sprzężenia optycznego jest większy od zera jeśli powierzchnie „widzą się”, lub jest zerem gdy powierzchnie „nie widzą się”. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||
Linia 211: | Linia 261: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd24.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd24.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Współczynnik sprzężenia II''' | |||
Nusselt zauważył, że jeśli element i zostanie otoczony półsferą i dokonamy rzutu elementu j na tę półsferę, to z punktu widzenia oddziaływania w postaci współczynnika sprzężenia, obiekt j oraz jego rzut są równoważne. To znaczy że obiekty mające taki sam rzut na półsferę maja takie same współczynniki sprzężenia. | |||
Jeśli półsfera byłaby otoczona półsześcianem, to rzut na półsześcian tego samego obiektu byłby równoważny jego rzutowi na półsferę. | |||
W praktyce rzut na półsześcian okazał się najefektywniejszy obliczeniowo. Półsześcian dzieli się na powierzchnie elementarne (prostokątne piksele) i wyznacza współczynnik sprzężenia na podstawie rzutu obiektu na mapę pikseli półsześcianu. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- |
Wersja z 10:38, 30 paź 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |