GKIW Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 90: | Linia 90: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd14.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M9_Slajd14.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
'''Ogólne równanie renderingu Kajiya''' | |||
Transport światła odbywa się na scenie na drodze wielokrotnych odbić od poszczególnych fragmentów powierzchni. Ogólne równanie renderingu opisuje zależność między oświetleniem wzajemnym elementarnych fragmentów powierzchni. Rozpatrując dwa fragmenty <math>x</math> i <math>x’</math> określamy transport od <math>x’</math> do <math>x</math>. Równanie uwzględnia przy tym zarówno emisję własną fragmentu <math>x’</math> jak i odbicie przez <math>x’</math>. Takie sformułowanie daje możliwość zbudowania zależności rekurencyjnej między wszystkimi fragmentami sceny. Z drugiej strony jeśli podzielić całą scenę na fragmenty elementarne, to uwzględnienie równania renderingu wymaga analizy „każdy z każdym” tych fragmentów. Prowadzi to oczywiście do złożoności kwadratowej problemu oświetlenia globalnego. | |||
Równanie wizualizacji zaproponowane przez Kajiya z 1986 roku pozwala prześledzić rekurencyjnie drogę promieni i wyznaczyć intensywności oświetlenia określonych powierzchni. Uwzględnienie wielkości świetlnych doprowadziło do powstania luminancyjnego równania wizualizacji opisywanego przez Cohena w 1993. Pozwala prowadzić obliczenia w grafice komputerowej z uwzględnieniem zasad fizyki. Po uwzględnieniu wielkości świetlnych luminancyjne równanie wizualizacji wyznacza rozkład luminancji. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||



































