GKIW Moduł 7: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 86: | Linia 86: | ||
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M7_Slajd14.png|thumb|500px]] | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M7_Slajd14.png|thumb|500px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
<b>Zorientowanie ściany I</b> | |||
Rozpatrzmy przypadek wielościanu wypukłego. Jest to jeden z przykładów problemu eliminacji elementów zasłoniętych, dla którego można pokazać kilka efektywnych i jednocześnie prostych algorytmów. Można zauważyć, że jeżeli na scenie jest dowolny wielościan wypukły (ale tylko jeden !), to wnioskowanie o widoczności jego elementów jest dość proste. Traktując taką scenę jako zbiór wielokątów (z których każdy jest oczywiście ścianą wielościanu), można ten zbiór podzielić na trzy grupy: | |||
1. Wielokąty widoczne przez obserwatora (wielokąty przednie). | |||
2. Wielokąty niewidoczne – zasłonięte (wielokąty tylne). | |||
3. Wielokąty, których rzut jest odcinkiem. | |||
Wielokąty ostatniej grupy są pomijalne, odpowiednie odcinki zostaną i tak narysowane jeśli pojawią się wielokąty widoczne. | |||
W pierwszej i drugiej grupie występują wielokąty, które w całości podlegają określonym zasadom widoczności i przynależności do grupy. Nie może zachodzić przypadek, że tylko część wielokąta jest widoczna (a druga część zasłonięta). | |||
A zatem rozwiązanie zadania wybór elementów widocznych w przypadku wielościanu wypukłego sprowadza się do określenia zbioru wielokątów należących do pierwszej grupy. I one powinny być (w całości) narysowane. | |||
Można pokazać trzy (co najmniej) różne sposoby rozwiązanie tak zdefiniowanego zdania. Pierwszy sposób ('''Rozwiązanie A''') polega na analizie położenia obiektów w przestrzeni. Definiowane są określone wektory a następnie jest wyznaczany iloczyn skalarny tych wektorów. Znak tego iloczynu określa przynależność do określonej grupy. Zwróćmy uwagę na fakt, że w tym przypadku nie ma w ogóle mowy o jakimkolwiek rzucie. Położenie obserwatora w przestrzeni w zupełności wystarczy. | |||
|} | |} | ||
---- | ---- | ||






























