CWGI Ćwiczenie 7,8: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
 
Nie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd1.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd1.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Po przejściu do Przestrzeni roboczej Modelowanie 3D nasz płaski projekt obiektu obrotowego (bez kładu otworów, który został usunięty) w Rzutowaniu równoległym uzyska na ekranie aksonometryczny obraz pokazany na slajdzie
|}
|}
----
----
Linia 8: Linia 8:
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd2.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd2.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|
Z pomocą Menedżera właściwości warstw blokujemy na razie zbędne warstwy: 3_PRZEKRÓJ oraz 4_WYMIARY.
|}
|}
----
----
Linia 13: Linia 15:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd3.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd3.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Poleceniami: Zmiana: Wymaż i Zmiana: Utnij..., usuwamy zbędne części zarysu, który ma utworzyć bryłę obrotową.
|}
|}
----
----
Linia 19: Linia 21:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd4.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd4.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Poleceniem Rysuj: Obwiednia... tworzymy zamknięty obiekt typu obwiednia (polilinia lub region) zarysu, który ma utworzyć bryłę obrotową. Tworzenie bryły z zarysu niezamkniętego powoduje powstanie powierzchni obrotowej
|}
|}
----
----
Linia 25: Linia 27:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd5.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd5.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Menedżerze właściwości warstw tworzymy nową warstwę 5_BRYŁA, czynimy ją Bieżącą warstwą. W warstwie tej utworzymy z zamkniętego zarysu bryłę.
|}
|}
----
----
Linia 31: Linia 33:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd6.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd6.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W nowej warstwie 5_BRYŁY – Poleceniem: Przekręć z Tablicy narzędzi  tworzymy bryłę obrotową przez obrót dookoła zielonej osi o kąt 360° utworzonej wcześniej obwiedni. Zmienną systemową DELOBJ ustawiamy na 1 (usuwa z bryły zarys ją tworzący).
|}
|}
----
----
Linia 37: Linia 39:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd7.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd7.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Transformujemy układ odniesienia LUW tak, aby jego początek leżał w centrum dolnej powierzchni kołnierza a oś Z pokrywała się z osią bryły.
W tym celu poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Początek transformujemy początek układu odniesienia do środka dolnego okręgu sfazowanej powierzchni. Następnie poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Y obracamy osie XZ układu odniesienia dookoła osi Y o kąt 180º. W końcu poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Z obracamy osie XY układu odniesienia dookoła osi Y o kąt 90º.
Tak stransformowany układ odniesienia Poleceniem: Narzędzia: Nazwane LUW..., LUW nazywamy: Początek, a w zakładce Orto LUW ustalamy Bieżący LUW: Początek Względem Początek. Usuwamy również zbędne zarysy obramowań i tabeli.
 
|}
|}
----
----
Linia 43: Linia 48:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd8.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd8.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Tablicy narzędzi ustalamy Styl wizualny na: Model szkieletowy 3D.
Na Tablicy narzędzi w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę Walec i tworzymy 1-szy walec o współrzędnych środka podstawy (31.4,0,0), promieniu podstawy R=5mm i wysokości =6mm. Drugi walec ma odpowiednio środek w (31.4,0,6), R=3mm i wysokość = 2mm.
Poleceniem z menu górnego: Rysuj: Linia dorysowujemy w warstwie 2_OSIE oś utworzonych walców wystającą około 2mm ponad powierzchnie kołnierza
 
|}
|}
----
----
Linia 49: Linia 57:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd9.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd9.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Poleceniem menu górnego: Zmiana: Szyk... rozmieszczamy w szyku biegunowym na obwodzie kołnierza 4 otwory z utworzonych walców i ich osie.
|}
|}
----
----
Linia 55: Linia 63:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd10.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd10.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę: Różnica i odejmujemy od modelowanej bryły otwory walcowe (najpierw wskazujemy obiekt od którego będziemy odejmować – Enter, a następnie obiekty odejmowane – Enter).
W Tablicy narzędzi ustalamy Styl wizualny na: Realistyczny.
 
|}
|}
----
----
Linia 61: Linia 71:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd11.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd11.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W menu górnym wybieramy polecenie: Widok: Rzutnie: Nowe rzutnie... i określamy Standardowe rzutnie: Trzy Prawo z układem pokazanym w oknie dialogowym: Rzutnie, części: Podgląd (Widok: „Z przodu”, „Z góry”, „Izometryczny SE”).
Przyjętemu układowi rzutni nadajemy: Nową nazwę: 3 prawo.
 
|}
|}
----
----
Linia 67: Linia 79:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd12.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd12.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Zgodnie z ustawieniami uzyskano w obszarze Modelu 3 rzuty modelowanej bryły: 2 równoległe prostokątne (Widok: „Z przodu” i „Z góry”) oraz 1 aksonometryczny („Izometryczny SE”).
|}
|}
----
----
Linia 73: Linia 85:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd13.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd13.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę Płat i dokonujemy w widoku „Z góry” przekroju bryły płaszczyzną ZX oraz zachowujemy obie strony
|}
|}
----
----
Linia 79: Linia 91:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd14.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd14.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D  wskazujemy ikonę Płat i dokonujemy jeszcze raz w widoku „Z góry” przekroju bryły płaszczyzną YZ oraz zachowujemy obie strony.
|}
|}
----
----
Linia 85: Linia 97:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd15.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd15.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W Menedżerze właściwości warstw tworzymy nową warstwę 6_BRYŁA, czynimy ją:  Bieżącą warstwą i przenosimy do niej uzyskaną przed chwilą ćwiartkę bryły (prawą w widoku „Z góry”).
|}
|}
----
----
Linia 91: Linia 103:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd16.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd16.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Odblokowujemy warstwy: 3_PRZEKRÓJ oraz 4_WYMIARY a blokujemy warstwę 6_ĆWIARTKA. Uzyskujemy rzutnię widoku „Z przodu” w postaci tzw. półwidoku – półprzekroju oraz pozostałe rzuty z układem wymiarów i kreskowaniem przekroju
|}
|}
----
----
Linia 97: Linia 109:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd17.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd17.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W widoku „Izometrycznym SE” ustalamy poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Powierzchnia, położenie płaszczyzny XY na niezakreskowanej powierzchni przekroju
|}
|}
----
----
Linia 103: Linia 115:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd18.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd18.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W widoku „Izometrycznym SE” w warstwie 3_PRZEKRÓJ kreskujemy stylem ANSI31 (poleceniem: Rysuj: Kreskuj...) płaszczyznę przekroju i przywracamy ustawienia LUW poleceniem:  Narzędzia; Nowy LUW: Poprzedni
|}
|}
----
----
Linia 109: Linia 121:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd19.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd19.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Ostatecznie w obszarze Modelu uzyskujemy rzut widoku „Z przodu” w postaci tzw. w półwidoku – półprzekroju oraz pozostałe rzuty z układem wymiarów i pełnym kreskowaniem zarysu przekroju.
|}
|}
----
----
Linia 115: Linia 127:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd20.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd20.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Przechodzimy do obszaru arkusza wskazując (gdy jest wyświetlana) np. zakładkę: Układ 1 (gdy są ukryte, to wtedy korzystamy z ikon linii stanu).
W obszarze tym zaznaczona jest linią kreskową powierzchnia wydruku oraz automatycznie wygenerowana 1 rzutnia ograniczona ramką wykreśloną linią ciągłą.
 
|}
|}
----
----
Linia 121: Linia 135:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd21.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd21.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Tworzymy nowy Układ, klikając prawym przyciskiem zakładkę Układ1. Z menu kursora wybieramy polecenie: Z szablonu. W otwartym oknie: Wybierz szablon z pliku, otwieramy np.: ISO A3 – Color Dependent Plot...
|}
|}
----
----
Linia 127: Linia 141:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd22.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd22.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W otwierającym się oknie możemy ustalić nową nazwę arkusza
|}
|}
----
----
Linia 134: Linia 148:
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd23.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd23.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|
Pojawia się nowy arkusz: ISO A3 Blok tytułowy, z automatycznie wygenerowaną rzutnią, którą wskazujemy i klawiszem Delete usuwamy (ponieważ planujemy inny układ rzutni).
|}
|}
----
----
Linia 139: Linia 155:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd24.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd24.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W zakładce nowego arkusza: ISO A3 Blok tytułowy, prawym przyciskiem myszki uruchamiamy menu podręczne, z którego wybieramy: Menedżera ustawienia strony...
|}
|}
----
----
Linia 145: Linia 161:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd25.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd25.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Po wskazaniu przycisku Zmień... uaktywnia się okno dialogowe Ustawienia strony – ISO A3 Blok tytułowy, w którym wybieramy odpowiednie ustawienia dotyczące drukarki, rozmiaru papieru, opcji wydruku i orientacji rysunku.
|}
|}
----
----
Linia 151: Linia 167:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd26.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd26.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Powstał arkusz z nowymi ustawieniami, który, korzystając z opcji menu podręcznego, można ponownie zmienić, skopiować lub usunąć.
|}
|}
----
----
Linia 157: Linia 173:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd27.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd27.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W tak przygotowanym arkuszu można ponownie stworzyć rzutnie poprzez polecenie Widok: Rzutnie: Nazwane układy rzutni. Wybieramy nazwany w obszarze modelu: 3prawo
|}
|}
----
----
Linia 163: Linia 179:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd28.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd28.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Po wskazaniu narożników prostokąta wyznaczającego obszar użyteczny arkusza uzyskujemy w tym obszarze wymagane rzutnie z ustalonymi widokami.
 
 
|}
|}
----
----
Linia 169: Linia 187:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd29.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd29.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Korzystając z paska Rzutnie lub polecenia: Zmiana: Właściwości (dostępnego również a paska Standard), po wskazaniu obramowań wszystkich rzutni, możemy dobrać w wybranych rzutniach tą samą standardową podziałkę      np. 1 : 1.
|}
|}
----
----
Linia 175: Linia 193:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd30.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd30.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|W celu ukrycia obramowań rzutni tworzymy z pomocą Menedżera właściwości warstw nową warstwę: Rzutnie, którą blokujemy po przeniesieniu do niej obramowań
|}
|}
----
----
Linia 181: Linia 199:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd31.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd31.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Po dwukrotnym kliknięciu obramowań tabeli (wstawionej jako blok z atrybutami) otwiera się okno „Rozszerzonego edytora atrybutów”, które umożliwia zmianę wartości atrybutów.
|}
|}
----
----
Linia 187: Linia 205:
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
{| border="0" cellpadding="4" width="100%"
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd32.png|thumb|500px]]
|width="500px" valign="top"|[[Grafika:CWGI_MC78_Slajd32.png|thumb|500px]]
|valign="top"|
|valign="top"|Umiejętnie blokując wybrane warstwy w poszczególnych rzutniach oraz dobierając odpowiednie podziałki (np. w widoku izometrycznym dobrano 2:1, w pozostałych 1:1) uzyskano gotowy arkusz do wydruku.
|}
|}
----
----

Aktualna wersja na dzień 12:45, 17 paź 2006

Po przejściu do Przestrzeni roboczej Modelowanie 3D nasz płaski projekt obiektu obrotowego (bez kładu otworów, który został usunięty) w Rzutowaniu równoległym uzyska na ekranie aksonometryczny obraz pokazany na slajdzie

Z pomocą Menedżera właściwości warstw blokujemy na razie zbędne warstwy: 3_PRZEKRÓJ oraz 4_WYMIARY.


Poleceniami: Zmiana: Wymaż i Zmiana: Utnij..., usuwamy zbędne części zarysu, który ma utworzyć bryłę obrotową.

Poleceniem Rysuj: Obwiednia... tworzymy zamknięty obiekt typu obwiednia (polilinia lub region) zarysu, który ma utworzyć bryłę obrotową. Tworzenie bryły z zarysu niezamkniętego powoduje powstanie powierzchni obrotowej

W Menedżerze właściwości warstw tworzymy nową warstwę 5_BRYŁA, czynimy ją Bieżącą warstwą. W warstwie tej utworzymy z zamkniętego zarysu bryłę.

W nowej warstwie 5_BRYŁY – Poleceniem: Przekręć z Tablicy narzędzi tworzymy bryłę obrotową przez obrót dookoła zielonej osi o kąt 360° utworzonej wcześniej obwiedni. Zmienną systemową DELOBJ ustawiamy na 1 (usuwa z bryły zarys ją tworzący).

Transformujemy układ odniesienia LUW tak, aby jego początek leżał w centrum dolnej powierzchni kołnierza a oś Z pokrywała się z osią bryły.

W tym celu poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Początek transformujemy początek układu odniesienia do środka dolnego okręgu sfazowanej powierzchni. Następnie poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Y obracamy osie XZ układu odniesienia dookoła osi Y o kąt 180º. W końcu poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Z obracamy osie XY układu odniesienia dookoła osi Y o kąt 90º. Tak stransformowany układ odniesienia Poleceniem: Narzędzia: Nazwane LUW..., LUW nazywamy: Początek, a w zakładce Orto LUW ustalamy Bieżący LUW: Początek Względem Początek. Usuwamy również zbędne zarysy obramowań i tabeli.


W Tablicy narzędzi ustalamy Styl wizualny na: Model szkieletowy 3D.

Na Tablicy narzędzi w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę Walec i tworzymy 1-szy walec o współrzędnych środka podstawy (31.4,0,0), promieniu podstawy R=5mm i wysokości =6mm. Drugi walec ma odpowiednio środek w (31.4,0,6), R=3mm i wysokość = 2mm. Poleceniem z menu górnego: Rysuj: Linia dorysowujemy w warstwie 2_OSIE oś utworzonych walców wystającą około 2mm ponad powierzchnie kołnierza


Poleceniem menu górnego: Zmiana: Szyk... rozmieszczamy w szyku biegunowym na obwodzie kołnierza 4 otwory z utworzonych walców i ich osie.

W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę: Różnica i odejmujemy od modelowanej bryły otwory walcowe (najpierw wskazujemy obiekt od którego będziemy odejmować – Enter, a następnie obiekty odejmowane – Enter).

W Tablicy narzędzi ustalamy Styl wizualny na: Realistyczny.


W menu górnym wybieramy polecenie: Widok: Rzutnie: Nowe rzutnie... i określamy Standardowe rzutnie: Trzy Prawo z układem pokazanym w oknie dialogowym: Rzutnie, części: Podgląd (Widok: „Z przodu”, „Z góry”, „Izometryczny SE”).

Przyjętemu układowi rzutni nadajemy: Nową nazwę: 3 prawo.


Zgodnie z ustawieniami uzyskano w obszarze Modelu 3 rzuty modelowanej bryły: 2 równoległe prostokątne (Widok: „Z przodu” i „Z góry”) oraz 1 aksonometryczny („Izometryczny SE”).

W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę Płat i dokonujemy w widoku „Z góry” przekroju bryły płaszczyzną ZX oraz zachowujemy obie strony

W Tablicy narzędzi, w Panelu sterowania przetwarzaniem 3D wskazujemy ikonę Płat i dokonujemy jeszcze raz w widoku „Z góry” przekroju bryły płaszczyzną YZ oraz zachowujemy obie strony.

W Menedżerze właściwości warstw tworzymy nową warstwę 6_BRYŁA, czynimy ją: Bieżącą warstwą i przenosimy do niej uzyskaną przed chwilą ćwiartkę bryły (prawą w widoku „Z góry”).

Odblokowujemy warstwy: 3_PRZEKRÓJ oraz 4_WYMIARY a blokujemy warstwę 6_ĆWIARTKA. Uzyskujemy rzutnię widoku „Z przodu” w postaci tzw. półwidoku – półprzekroju oraz pozostałe rzuty z układem wymiarów i kreskowaniem przekroju

W widoku „Izometrycznym SE” ustalamy poleceniem: Narzędzia: Nowy LUW: Powierzchnia, położenie płaszczyzny XY na niezakreskowanej powierzchni przekroju

W widoku „Izometrycznym SE” w warstwie 3_PRZEKRÓJ kreskujemy stylem ANSI31 (poleceniem: Rysuj: Kreskuj...) płaszczyznę przekroju i przywracamy ustawienia LUW poleceniem: Narzędzia; Nowy LUW: Poprzedni

Ostatecznie w obszarze Modelu uzyskujemy rzut widoku „Z przodu” w postaci tzw. w półwidoku – półprzekroju oraz pozostałe rzuty z układem wymiarów i pełnym kreskowaniem zarysu przekroju.

Przechodzimy do obszaru arkusza wskazując (gdy jest wyświetlana) np. zakładkę: Układ 1 (gdy są ukryte, to wtedy korzystamy z ikon linii stanu).

W obszarze tym zaznaczona jest linią kreskową powierzchnia wydruku oraz automatycznie wygenerowana 1 rzutnia ograniczona ramką wykreśloną linią ciągłą.


Tworzymy nowy Układ, klikając prawym przyciskiem zakładkę Układ1. Z menu kursora wybieramy polecenie: Z szablonu. W otwartym oknie: Wybierz szablon z pliku, otwieramy np.: ISO A3 – Color Dependent Plot...

W otwierającym się oknie możemy ustalić nową nazwę arkusza

Pojawia się nowy arkusz: ISO A3 Blok tytułowy, z automatycznie wygenerowaną rzutnią, którą wskazujemy i klawiszem Delete usuwamy (ponieważ planujemy inny układ rzutni).


W zakładce nowego arkusza: ISO A3 Blok tytułowy, prawym przyciskiem myszki uruchamiamy menu podręczne, z którego wybieramy: Menedżera ustawienia strony...

Po wskazaniu przycisku Zmień... uaktywnia się okno dialogowe Ustawienia strony – ISO A3 Blok tytułowy, w którym wybieramy odpowiednie ustawienia dotyczące drukarki, rozmiaru papieru, opcji wydruku i orientacji rysunku.

Powstał arkusz z nowymi ustawieniami, który, korzystając z opcji menu podręcznego, można ponownie zmienić, skopiować lub usunąć.

W tak przygotowanym arkuszu można ponownie stworzyć rzutnie poprzez polecenie Widok: Rzutnie: Nazwane układy rzutni. Wybieramy nazwany w obszarze modelu: 3prawo

Po wskazaniu narożników prostokąta wyznaczającego obszar użyteczny arkusza uzyskujemy w tym obszarze wymagane rzutnie z ustalonymi widokami.



Korzystając z paska Rzutnie lub polecenia: Zmiana: Właściwości (dostępnego również a paska Standard), po wskazaniu obramowań wszystkich rzutni, możemy dobrać w wybranych rzutniach tą samą standardową podziałkę np. 1 : 1.

W celu ukrycia obramowań rzutni tworzymy z pomocą Menedżera właściwości warstw nową warstwę: Rzutnie, którą blokujemy po przeniesieniu do niej obramowań

Po dwukrotnym kliknięciu obramowań tabeli (wstawionej jako blok z atrybutami) otwiera się okno „Rozszerzonego edytora atrybutów”, które umożliwia zmianę wartości atrybutów.

Umiejętnie blokując wybrane warstwy w poszczególnych rzutniach oraz dobierając odpowiednie podziałki (np. w widoku izometrycznym dobrano 2:1, w pozostałych 1:1) uzyskano gotowy arkusz do wydruku.