GKIW Moduł 4: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 8: | Linia 8: | ||
{| border="0" cellpadding="5" width="100%" | {| border="0" cellpadding="5" width="100%" | ||
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]] | |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_0.png|400px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Przekształcenia 2D, zapis macierzowy | ||
Współczesna grafika komputerowa operuje na milionach elementów (punktów, trójkątów). Przy tak dużej liczbie zachodzi konieczność opisania operacji geometrycznych w taki sposób, aby ich wykonanie było z jednej strony efektywne, a z drugiej, aby opis był prosty i ujednolicony. Takie warunki spełnia opis macierzowy. | |||
Niech P = opisuje położenie punktu na płaszczyźnie. Najprostszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie, że macierz M (2x2) opisuje przekształcenie punktu P na P’ i że | |||
|} | |} | ||
| Linia 15: | Linia 19: | ||
{| border="0" cellpadding="5" width="100%" | {| border="0" cellpadding="5" width="100%" | ||
|valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]] | |valign="top" width="400px"|[[Grafika:GKIW_M4_Slajd_1.png|400px]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Przekształcenia 2D, obrót, problem przesunięcia I | ||
Można zastanowić się nad tym, czy takie podejście do problemu wystarczy do opisu prostych operacji geometrycznych. | |||
Rozpatrzmy zestaw przekształceń na płaszczyźnie: obrót, skalowanie, przesunięcie (translację). | |||
Można zaproponować macierz 2x2, która, opisuje obrót punktu wokół początku układu współrzędnych. | |||
Analogiczny opis można zaproponować dla operacji skalowania. | |||
|} | |} | ||