MN06LAB: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Linia 87: Linia 87:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
<div style="font-size:smaller; background-color:#f9fff9; padding: 1em"> To zadanie to wyzwanie! </div>
<div style="font-size:smaller; background-color:#f9fff9; padding: 1em"> To zadanie to prawdziwe wyzwanie! No tak, namawiamy cię do zmierzenia się z LAPACKiem i ATLASem... </div>
</div></div>
</div></div>


Linia 93: Linia 93:


<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"><div style="margin-left:1em">   
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"><div style="margin-left:1em">   
No tak, namawiamy cię do zmierzenia się z LAPACKiem i ATLASem....
Prościutki program --- po prostu tłumaczący [[MN05#Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|algorytm z wykładu]] bezpośrednio
Prościutki program --- po prostu tłumaczący [[MN05#Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa|algorytm z wykładu]] bezpośrednio
na C --- u nas spisał
na C --- u nas spisał
się (dla macierzy wymiaru <math>\displaystyle N=1\ldots 1024</math>) następująco:
się (dla macierzy wymiaru <math>\displaystyle N=1\ldots 1024</math>) następująco:


[[Image:MNdegsvtiming.png|thumb|550px|center|Prosty solver w C kontra LAPACK i LAPACK z ATLASem. Zwróć uwagę na piki zwykłego kodu dla <math>\displaystyle N</math> będących potęgami dwójki]]
[[Image:MNdegsvtiming.png|thumb|550px|center|Prosty solver w C kontra LAPACK i LAPACK z ATLASem. Zwróć uwagę na piki zwykłego kodu dla N będących potęgami dwójki]]
[[Image:MNdegsvtiminglogscale.png|thumb|550px|center|Skala logarytmiczna pozwala lepiej ocenić różnice pomiędzy czasami wykonania. Prosty program w C jest około dziesięć razy wolniejszy od kodu korzystającego z LAPACKa i około <strong>50 razy wolniejszy</strong> od kodu korzystającego z LAPACKa i ATLASa.]]
[[Image:MNdegsvtiminglogscale.png|thumb|550px|center|Skala logarytmiczna pozwala lepiej ocenić różnice pomiędzy czasami wykonania. Prosty program w C jest około dziesięć razy wolniejszy od kodu korzystającego z LAPACKa i około <strong>50 razy wolniejszy</strong> od kodu korzystającego z LAPACKa i ATLASa.]]


</div></div></div>
</div></div></div>

Wersja z 21:16, 29 wrz 2006


BLAS, LAPACK, pamięć podręczna

<<< Powrót do strony głównej przedmiotu Metody numeryczne

Oglądaj wskazówki i rozwiązania __SHOWALL__
Ukryj wskazówki i rozwiązania __HIDEALL__

Warto w tym momencie wrócić także do zadań z poprzedniego wykładu, wymagających wykorzystania BLASów i LAPACKa.

Ćwiczenie: Nie tylko ATLAS

Jeśli korzystasz z komputera z procesorem Intela lub AMD, masz możliwość sięgnięcia po procedury matematyczne zoptymalizowane właśnie na te architektury, zgromadzone w bibliotekach, odpowiednio, MKL i ACML. Spróbuj przeprowadzić testy wydajnościowe procedury mnożenia dwóch macierzy za pomocą takiej biblioteki w porównaniu do ATLASa dla Twojej architektury.

Wskazówka

Ćwiczenie: Szybkie mnożenie macierzy przez wektor

Zaimplementuj samodzielnie algorytm mnożenia macierzy kwadratowej przez wektor:

yi=j=1Naijxj

i zbadaj czas jego działania. Następnie wykonaj to samo przy użyciu procedury BLAS (jakiej?). Sprawdź, na losowym wektorze i losowej macierzy, że w obu przypadkach dostajesz ten sam wynik. Jeśli jest taka potrzeba, spróbuj wprowadzić kilka optymalizacji do swojego kodu.

Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka
Wskazówka

Ćwiczenie: Strassen kontra DGEMM

Zaimplementuj algorytm Strassena mnożenia dwóch macierzy i porównaj czas jego działania z czasem działania procedury DGEMM, najlepiej zoptymalizowanej na Twoją architekturę.

testuj dla macierzy wymiaru 2k, gdzie k=0,,11.

Wskazówka

Opis algorytmu Strassena znajdziesz np. w rozdziale 28 klasycznego podręcznika

  • T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, C. Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005, ISBN 83-204-3149-2.

Ćwiczenie: Czy Twoje programy działają naprawdę szybko?

Rozwiąż układ równań liniowych Ax=b programując, niczym Zosia-Samosia, wszystko od początku do końca w czystym C (a może wolałbyś w Pythonie?!). Porównaj czasy działania twojego programu i programu wywołującego po prostu procedurę biblioteczną LAPACKa DGESV, najlepiej wspartą dobrze podrasowanymi BLASami.

Wskazówka
Rozwiązanie