|
|
Linia 14: |
Linia 14: |
| |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M8_Slajd3.png|thumb|500px]] | | |width="500px" valign="top"|[[Grafika:GKIW_M8_Slajd3.png|thumb|500px]] |
| |valign="top"| | | |valign="top"| |
| | '''Reakcja światła z materią''' |
| | |
| | Kolejnym problemem wymagającym rozwiązania, jeśli chcemy osiągnąć realizm rysunku, jest '''problem oświetlenia'''. Każda powierzchnia reaguje w jej właściwy sposób na padające na nią światło. Barwy, faktury i inne właściwości przedmiotów postrzegamy dzięki temu, że przedmioty te są oświetlone (lub same emitują światło). Symulacja tych zjawisk pozwala oddać realny wygląd elementów wirtualnej sceny. |
| | Można wyróżnić dwa niezależne przypadki: '''odbicie światła i przenikanie światła''' (dla materiałów przezroczystych). Oczywiście może zachodzić jeszcze pochłanianie, ale z punktu widzenia obserwatora jest to najmniej interesujący przypadek. Dla przypadku odbicia mówimy o '''odbiciu kierunkowym (lustrzanym)''' lub '''rozproszonym (dyfuzyjnym)'''. W pierwszym przypadku padający promień odbija się pod kątem równym kątowi padania. W drugim przypadku odbicie może być widoczne pod dowolnym kątem. Analogiczna sytuacja może zajść dla przenikania światła. |
| | |
| |} | | |} |
| ---- | | ---- |