Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 14: Zarządzanie pamięcią: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Zobacz implementację zliczania elementów w [[Zaawansowane CPP/Wykład 3: Szablony II|wykładzie 3]] | Zobacz implementację zliczania elementów w [[Zaawansowane CPP/Wykład 3: Szablony II|wykładzie 3]] | ||
</div></div> | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
Nasza klasa będzie szablonem przyjmującym jako parametr typ elementu, | |||
dla których pamięć będzie przydzielana. Ponieważ potrzebujemy jednej | |||
puli dla wszystkich obiektów danej klasy, obiekt puli będzie składową | |||
statyczną tej klasy. Musimy zdecydować jak i kiedy będzie ustalana | |||
ilość pamięci w puli: czy w czasie kompilacji, czy w czasie wykonania? | |||
Załóżmy, że chcemy ją przydzialać dynamicznie. Dlatego w klasie umieścimy | |||
wskaźnik do obiektu puli: | |||
template<class T> class linked_pool_new { | |||
static linked_pool<T> *_pool; | |||
Pamięć dla puli będzie przydzielona za pomocą statycznej funkcji: | |||
public: | |||
static void request(size_t n) { | |||
_pool <nowiki> =</nowiki> new linked_pool<T>(n); | |||
} | |||
która musi zostać wywołana przed stworzeniem jakichkolwiek obiektów | |||
klasy <tt>T</tt>. Operator <tt>new</tt> sprawdza ten warunek: | |||
void *operator new(size_t size) throw (std::bad_alloc) | |||
{ | |||
if(_pool<nowiki> =</nowiki> <nowiki> =</nowiki> 0) { | |||
std::cerr<<"you have to request the pool memory first"<<std::endl; | |||
abort(); | |||
} | |||
return (void *)_pool->allocate(); | |||
}; | |||
Całość kodu można zobaczyć w pliku [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/6/68/Linked_pool.h linked_new.h]. | |||
Z klasy <tt>linked_pool_new</tt> korzystamy dziedzicząc z niej: | |||
struct X : public linked_pool_new<X> { | |||
char big[1000000]; | |||
};<br> | |||
main() { | |||
X *x <nowiki> =</nowiki> new X; | |||
} | |||
</div></div> | </div></div> | ||
Linia 62: | Linia 105: | ||
'''Rozwiązanie 4 ''' | '''Rozwiązanie 4 ''' | ||
Wersja z 12:34, 25 wrz 2006
Ćwiczenie 1
Przerób przykłady z wykładu.
Ćwiczenie 2
Napisz własną implementację puli pamięci opartą o listę. Zasobnik powinien być szablonem przyjmującym jako parametr typ obiektów, dla których będzie przydzielał pamięć. Wielkość puli powinna być podawana w konstruktorze. Jeśli zażądamy za dużo pamięci, to powinien zostać rzucony wyjątek std::bad_alloc. Jeśli wyczerpie się pamięć w puli, żądanie przydziału powinno rzucić std::bad_alloc:
template<typename T> linked_pool {
linked_pool(size_t n) throw(std::bad_alloc); void *allocate() throw(std::bad_alloc); /*przydziela pamięc na jeden obiekt T*/ void deallocate(void *p) throw ();
release() throw (); /*zwalnia całą pamięć z puli*/ ~linked_pool() throw() ; }
Ćwiczenie 3
W oparciu o linked_pool
zaimplementuj klasę
z własnymi operatorami new
i delete
. Zaimplementuj klasę
tak, aby można było z niej dziedziczyć i w ten sposób łatwo
implementować new
i delete
w dowolnej klasie.
Ćwiczenie 4
Przerób nieznacznie alokator podany na wykładzie, tak aby jego funkcje wypisywały informacje o tym co robią. Użyj go z różnymi typami pojemników. Co możesz powiedzieć o sposobie przydziału pamięci dla różnych kontenerów?
Ćwiczenie 5
W oparciu o linked_pool
napisz własny alokator pamięci.
Do jakich pojemników będzie można go stosować?.
Rozwiązanie 4
Przykładowy alokator oparty o funkcje {malloc} jest zaimplementowany w {mod12/exercices/mallocator.h}mallocator.h. Funkcje {allocate} i {deallocate} są tak zdefiniowane że wypisują informacje o rozmiarze i ilości alokowanych elementów:
pointer allocate(size_type n, const_pointer = 0) { void* p = malloc(n * sizeof(T)); std::cerr<<"a "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl; if (!p) throw std::bad_alloc(); return static_cast<pointer>(p); }
void deallocate(pointer p, size_type n) { std::cerr<<"d "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl; free(p); }
Wykonując np. instrukcje:
std::cerr<<"vector"<<std::endl; std::vector<int,malloc_allocator<int> > v(4); std::cerr<<"deque"<<std::endl; std::deque<int,malloc_allocator<int> > d(4); std::cerr<<"list"<<std::endl; std::list<int,malloc_allocator<int> > l(4);
łatwo się przekonać że np. {vector} i {deque} alokują pamięć dla wielu elementów na raz natomiast lista alokuje pamięć po jednym elemencie.
Rozwiązanie 5
Z powyższego ćwieczenia widać, że prosty alokator przydzielający pamięć na pojedyncze elementy tego samego rozmiaru, będzie mogł być użyty tylko z tymi pojemnikami które alokują pamięć pojedenczo np. z listą. Ale właśnie takie pojemniki mogą najbardziej skorzystać z przyspieszenia swojego działania dzięki sprawniejszej alokacji i dealokacji pamięci.
Implementując alokator oparty o {linked_pool} znów musimy uważać na sposób przydziału pamięci dla puli. Ponieważ musimy zapewnić równoważność iteratorów każda lista musi alokować pamięć z tej samej puli. Pula będzie więc składową statyczną alokatora. Z powodu mechanizmu {rebind} nie możemy jednak teraz przydzialać pamięci dla puli dynamicznie, tak jak to robiliśmy w {linked_pool_new}. Dlatego rozmiar puli będzie podawany jako drugi argument szablonu alokatora:
template <class T,size_t N> class pool_allocator {
private:
static linked_pool<T> _pool;
Inicjalizacja puli wygląda następująco:
template<class T,size_t N> linked_pool<T> pool_allocator<T,N>::_pool(N);
(składowe statczne inicjalizowane są poza klasą). Wyrażenie {rebind} ma teraz postać:
template <class U> struct rebind { typedef pool_allocator<U,N> other; };
Całość kodu jest zamieszczona w pliku {mod12/exercices/pool_allocator.h}poolallocator.h. Z tak zdefiniowanego alokatora korzysta się następująco:
std::list<int,pool_allocator<int,10000> > l;