Zaawansowane CPP/Ćwiczenia 14: Zarządzanie pamięcią: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Mirek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Mirek (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 21: Linia 21:
  }
  }
}}
}}
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie</span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none">
Przykładowe rozwiązanie znajduje się w pliku  [http://osilek.mimuw.edu.pl/images/0/08/For_each.h for_each.h].
</div></div>
{{cwiczenie|3||
{{cwiczenie|3||



Wersja z 12:28, 25 wrz 2006

Ćwiczenie 1

Przerób przykłady z wykładu.

Ćwiczenie 2

Napisz własną implementację puli pamięci opartą o listę. Zasobnik powinien być szablonem przyjmującym jako parametr typ obiektów, dla których będzie przydzielał pamięć. Wielkość puli powinna być podawana w konstruktorze. Jeśli zażądamy za dużo pamięci, to powinien zostać rzucony wyjątek std::bad_alloc. Jeśli wyczerpie się pamięć w puli, żądanie przydziału powinno rzucić std::bad_alloc:

template<typename T> linked_pool {
linked_pool(size_t n) throw(std::bad_alloc); void *allocate() throw(std::bad_alloc); /*przydziela pamięc na jeden obiekt T*/ void deallocate(void *p) throw ();
release() throw (); /*zwalnia całą pamięć z puli*/ ~linked_pool() throw() ; }
Rozwiązanie

Ćwiczenie 3

W oparciu o linked_pool zaimplementuj klasę z własnymi operatorami new i delete. Zaimplementuj klasę tak, aby można było z niej dziedziczyć i w ten sposób łatwo implementować new i delete w dowolnej klasie.

Wskazówka

Ćwiczenie 4

Przerób nieznacznie alokator podany na wykładzie, tak aby jego funkcje wypisywały informacje o tym co robią. Użyj go z różnymi typami pojemników. Co możesz powiedzieć o sposobie przydziału pamięci dla różnych kontenerów?

Ćwiczenie 5

W oparciu o linked_pool napisz własny alokator pamięci. Do jakich pojemników będzie można go stosować?.







Przykładowe rozwiązanie znajduje się w pliku {mod12/exercises/linked_pool.h}linkedpool.h.

Rozwiązanie 3

Nasza klasa będzie szablonem przyjmującym jako parametr typ elementu dla których pamięć będzie przydzielana. Ponieważ potrzebujemy jednej puli dla wszystkich obiektów danej klasy, obiekt puli będzie składową statyczną tej klasy. Musimy zdecydować jak i kiedy będzie ustalana ilość pamięci w puli: czy w czasie kompilacji czy w czasie wykonania? Załóżmy że chcemy ją przydzialać dynamicznie. Dlatego w klasie umieścimy wskaźnik do obiketu puli:

template<class T> class linked_pool_new {

 static linked_pool<T> *_pool;

Pamięć dla puli będzie przudzielona za pomocą statycznej funkcji:

public:
 static void request(size_t n) {
   _pool  =    new linked_pool<T>(n);
 }

która musi zostać wywołana przez stworzeniem jakich kolwiek obiektów klasy {T}. Operator {new} sprawdza ten warunek:

 void *operator new(size_t size) throw (std::bad_alloc)
   {
     if(_pool =    =   0) {
     std::cerr<<"you have to request the pool memory first"<<std::endl;
     abort();
   }
     return (void *)_pool->allocate();
   };

Całość kodu można zobaczyć w pliku {mod12/exercise/linked_new.h}linkednew.h.

Z klasy {linked_pool_new} korzystamy dziedzicząc z niej:

struct X : public linked_pool_new<X> {

 char big[1000000]; 

};

main() {

 X *x  =    new X;

}

Rozwiązanie 4

Przykładowy alokator oparty o funkcje {malloc} jest zaimplementowany w {mod12/exercices/mallocator.h}mallocator.h. Funkcje {allocate} i {deallocate} są tak zdefiniowane że wypisują informacje o rozmiarze i ilości alokowanych elementów:

 pointer allocate(size_type n, const_pointer  =    0) {
   void* p  =   malloc(n * sizeof(T));
   std::cerr<<"a "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl;
   if (!p)
     throw std::bad_alloc();
   return static_cast<pointer>(p);
 }
 void deallocate(pointer p, size_type n) { 
 std::cerr<<"d "<<n<<" "<<sizeof(T)<<" "<<p<<std::endl;
 free(p); }

Wykonując np. instrukcje:

 std::cerr<<"vector"<<std::endl;
 std::vector<int,malloc_allocator<int> > v(4);
 std::cerr<<"deque"<<std::endl;
 std::deque<int,malloc_allocator<int> > d(4);
 std::cerr<<"list"<<std::endl; 
 std::list<int,malloc_allocator<int> > l(4);

łatwo się przekonać że np. {vector} i {deque} alokują pamięć dla wielu elementów na raz natomiast lista alokuje pamięć po jednym elemencie.

Rozwiązanie 5

Z powyższego ćwieczenia widać, że prosty alokator przydzielający pamięć na pojedyncze elementy tego samego rozmiaru, będzie mogł być użyty tylko z tymi pojemnikami które alokują pamięć pojedenczo np. z listą. Ale właśnie takie pojemniki mogą najbardziej skorzystać z przyspieszenia swojego działania dzięki sprawniejszej alokacji i dealokacji pamięci.

Implementując alokator oparty o {linked_pool} znów musimy uważać na sposób przydziału pamięci dla puli. Ponieważ musimy zapewnić równoważność iteratorów każda lista musi alokować pamięć z tej samej puli. Pula będzie więc składową statyczną alokatora. Z powodu mechanizmu {rebind} nie możemy jednak teraz przydzialać pamięci dla puli dynamicznie, tak jak to robiliśmy w {linked_pool_new}. Dlatego rozmiar puli będzie podawany jako drugi argument szablonu alokatora:

template <class T,size_t N> class pool_allocator {

private:

static linked_pool<T> _pool;

Inicjalizacja puli wygląda następująco:

template<class T,size_t N> linked_pool<T> pool_allocator<T,N>::_pool(N);

(składowe statczne inicjalizowane są poza klasą). Wyrażenie {rebind} ma teraz postać:

template <class U> 
struct rebind { typedef pool_allocator<U,N> other; };

Całość kodu jest zamieszczona w pliku {mod12/exercices/pool_allocator.h}poolallocator.h. Z tak zdefiniowanego alokatora korzysta się następująco:

 std::list<int,pool_allocator<int,10000> > l;