ASD Ćwiczenia 10: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Amal (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Amal (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Linia 90: Linia 90:
T := <math>\emptyset</math>;<br>
T := <math>\emptyset</math>;<br>
for j := 1 to m do<br>
for j := 1 to m do<br>
&nbsp;niech e_j = {v_i, v_k};<br>
&nbsp;niech <math>e_j = \{v_i, v_k\}</math>;<br>
&nbsp;if Find(v_i) <> Find(v_k) then <br>
&nbsp;if Find(<math>v_i</math>) <> Find(<math>v_k</math>) then <br>
&nbsp;&nbsp;T := T <math>\cup \{e_j\}</math>;<br>
&nbsp;&nbsp;T := T <math>\cup \{e_j\}</math>;<br>
&nbsp;&nbsp;Union(Find(v_i),Find(v_k))<br>
&nbsp;&nbsp;Union(Find(<math>v_i</math>),Find(<math>v_k</math>))<br>


Koszt tej implementacji jest zdominowany przez koszt sortowania: <math>O(m\log m)</math>.
Koszt tej implementacji jest zdominowany przez koszt sortowania: <math>O(m\log m)</math>.

Wersja z 13:54, 21 wrz 2006

Zadanie 1

Podaj przykład ciągu O(n) operacji MakeSet, Find i Union w implementacji listowej bez łączenia z wyważaniem, których łączny koszt to Θ(n2).

Rozwiązanie


Zadanie 2

Udowodnij, że w implementacji listowej z heurystyką łączenia z wyważaniem koszt wykonania m operacji MakeSet, Find i Union, sposród których n to MakeSet, wynosi O(m+nlogn).

Rozwiązanie


Zadanie 3

Udowodnij, że w implementacji drzewiastej z łączeniem według wysokości wysokość drzewa zawierającego n węzłów jest mniejsza bądź równa logn.

Rozwiązanie


Zadanie 4

Napisz pseudokod operacji MakeSet, Union i Find w implementacji drzewiastej z łączeniem według rangi i kompresją ścieżki.

Rozwiązanie


Zadanie 5

Udowodnij Lemat 1.

Rozwiązanie


Zadanie 6

Udowodnij, że jeśli w implementacji drzewiastej z lączeniem wedlug rangi i kompresją ściezki najpierw wykonujemy wszystkie operacje Union, a dopiero potem wszystkie operacje Find, to zamortyzowany koszt operacji Find jest stały.

Rozwiązanie


Zadanie 7

Algorytm Kruskala znajdowania minimalnego drzewa rozpinającego w grafie G=(V,E) z wagami na krawędziach działa następująco: krawędzie są przeglądane w kolejności od najlżejszej do najcięższej. Aktualnie rozważaną krawędź dodajemy do budowanego drzewa, o ile tylko nie powoduje to powstania cyklu. Jak efektywnie zaimplementować ten algorytm? Jaki jest jego czas działania?

Rozwiązanie


Zadanie 8

Napisz program generujący labirynt następująca metodą: Na początku każda komnata jest otoczona ścianami. W każdym kroku wybieramy losowo ścianę i usuwamy ją, jeśli komnaty po jej obu stronach nie są jeszcze połączone żadną drogą.

Rozwiązanie


Zadanie 9

Plansza do gry w Hex ma kształt rombu zbudowanego z sześciokątnych pól. Dwaj gracze wykonują na przemian ruchy polegające na dostawieniu pionka na jedno pole. Celem pierwszego gracza jest zbudowanie z białych pionków drogi łączącej lewy dolny brzeg planszy z prawym górnym, natomiast celem drugiego jest zbudowanie z czarnych pionków drogi łączącej lewy górny brzeg planszy z prawym dolnym.

Zaprojektuj algorytm, który po każdym ruchu sprawdza, czy nastąpiła wygrana któregoś z graczy.

Rozwiązanie