Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 2: | Linia 2: | ||
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie | Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie | ||
informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było | |||
odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany | odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany | ||
''parą uporządkowaną'' dwóch innych zbiorów. | ''parą uporządkowaną'' dwóch innych zbiorów. | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
<center><math>\displaystyle \left\{ \left\{x\right\}, \left\{x,y\right\}\right\}</math></center> | <center><math>\displaystyle \left\{ \left\{x\right\}, \left\{x,y\right\}\right\}</math></center> | ||
}} | }} | ||
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to | Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to, | ||
aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego | aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego | ||
składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, | składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, | ||
że będzie spełnione następujące twierdzenie: | że będzie spełnione następujące twierdzenie: | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
{{dowod||| | {{dowod||| | ||
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w | Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w | ||
odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. | odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. | ||
Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ | Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ | ||
<math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (a,b)</math> więc <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (c,d)</math>. Mamy zatem | <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (a,b)</math>, więc <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (c,d)</math>. Mamy zatem | ||
<math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c\right\}</math> lub <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c,d\right\}</math>. W pierwszym | <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c\right\}</math> lub <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c,d\right\}</math>. W pierwszym | ||
przypadku <math>\displaystyle a=c</math> ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że | przypadku <math>\displaystyle a=c</math>, ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że | ||
<math>\displaystyle c \in \left\{a\right\}</math>. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy, | <math>\displaystyle c \in \left\{a\right\}</math>. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy, | ||
że pierwsze współrzędne równych par są równe. | że pierwsze współrzędne równych par są równe. | ||
<center><math>\displaystyle (a,b) = (a,d) </math></center> | <center><math>\displaystyle (a,b) = (a,d). </math></center> | ||
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | ||
że <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\right\}</math>. Zatem <math>\displaystyle \left\{\left\{a\right\}\right\} = | że <math>\displaystyle a=b</math>, to <math>\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\right\}</math>. Zatem <math>\displaystyle \left\{\left\{a\right\}\right\} = | ||
\left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math> co daje, że <math>\displaystyle \left\{a,d\right\}=\left\{a\right\}</math> a zatem | \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>, co daje, że <math>\displaystyle \left\{a,d\right\}=\left\{a\right\}</math>, a zatem | ||
<math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} | <math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku, gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} | ||
\in \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>. Daje to dwie możliwości albo | \in \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>. Daje to dwie możliwości albo | ||
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a\right\}</math> co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że <math>\displaystyle a=b</math> | <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a\right\}</math>, co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że <math>\displaystyle a=b</math> | ||
albo zaś | albo zaś | ||
<math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>. | <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>. | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
Rozważymy dwa przypadki. | Rozważymy dwa przypadki. | ||
# Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | # Jeśli <math>\displaystyle a=b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | ||
# Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | # Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap x= \bigcap \{\{a\},\{a,b\}\}= \{a\} \cap \{a,b\}= \{a\} | <center><math>\displaystyle \bigcap x= \bigcap \{\{a\},\{a,b\}\}= \{a\} \cap \{a,b\}= \{a\}, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
skąd otrzymujemy | skąd otrzymujemy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest | jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest | ||
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | ||
Linia 88: | Linia 88: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą, to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | ||
1. Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)= \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math> to <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math> a wtedy | 1. Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)= \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math> to <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>, a wtedy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset | <center><math>\displaystyle \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset, | ||
</math></center> | </math></center> | ||
gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne <math>\displaystyle \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\}</math>. Wobec tego również | gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne <math>\displaystyle \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\}</math>. Wobec tego również | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
2. W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math> otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> a więc <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy | 2. W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math>, otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math>, a więc <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \ | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \{a\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 107: | Linia 107: | ||
{{cwiczenie|1.5|| | {{cwiczenie|1.5|| | ||
Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się | Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną, posługując się | ||
jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\ | jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\mathcal{P}()</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>. | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Wskazówka </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
# Rozważ najpierw pary różnych elementów. | # Rozważ najpierw pary różnych elementów. | ||
# Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) | # Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) . | ||
</div></div> | </div></div> | ||
}} | }} | ||
Linia 117: | Linia 117: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"><span class="mw-collapsible-toogle mw-collapsible-toogle-default style="font-variant:small-caps">Rozwiązanie </span><div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> mamy | Rozważmy najpierw przypadek, gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math>, mamy | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 123: | Linia 123: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Ponieważ <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i wtedy | Ponieważ <math>\displaystyle a\neq b</math>, to <math>\displaystyle x=\{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i wtedy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a,b\} \setminus \{a\})= | <center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a,b\} \setminus \{a\})= | ||
Linia 129: | Linia 129: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Zobaczmy teraz jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli | Zobaczmy teraz, jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli | ||
<math>\displaystyle x=(a,a)</math> to <math>\displaystyle x =\{\{a\}\}</math> i wtedy | <math>\displaystyle x=(a,a)</math>, to <math>\displaystyle x =\{\{a\}\}</math> i wtedy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a\} \setminus \{a\})= \bigcup | <center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x)= \bigcup (\{a\} \setminus \{a\})= \bigcup | ||
Linia 143: | Linia 143: | ||
Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja | Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja | ||
jest analogiczna do 1.1, skąd otrzymujemy że tak | jest analogiczna do 1.1, skąd otrzymujemy, że tak | ||
zdefiniowany zbiór jest równy <math>\displaystyle b</math>. | zdefiniowany zbiór jest równy <math>\displaystyle b</math>. | ||
Dla par o równych elementach | Dla par o równych elementach pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu 1.4 (patrz [[#cwiczenie_1_4|ćwiczenie 1.4]]) pokazaliśmy, że w takim przypadku mamy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) | ||
\setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math> jeśli <math>\displaystyle b</math> jest współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. Wobec tego | \setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math>, jeśli <math>\displaystyle b</math> jest współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. Wobec tego | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) | <center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) |
Wersja z 17:02, 16 wrz 2006
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informację o dwóch innych zbiorach, informację tak trafnie zakodowaną, aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Definicja 1.1.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to, aby ze zbioru, który jest parą, można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie 1.2.
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej, bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ , więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku , ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą, bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że , to . Zatem , co daje, że , a zatem . W przeciwnym przypadku, gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo , co nie może mieć miejsca, bo mielibyśmy, że albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .

Ćwiczenie 1.3
Dla każdej pary udowodnij, że
Ćwiczenie 1.4
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty, gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Ćwiczenie 1.5
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale "Iloczyn kartezjański i aksjomat wyróżniania" . Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Definicja 2.1.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Ćwiczenie 2.2
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Ćwiczenie 2.3
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:
Ćwiczenie 2.4
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja
Relacje
Definicja 3.1.
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
Operacje na relacjach:
Definicja 3.2.
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}}
Ćwiczenie 3.3
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Ćwiczenie 3.4
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Ćwiczenie 3.5
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Ćwiczenie 3.6
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Definicja 4.1.
Dla zbioru definiujemy relację jako .
Definicja 4.2.
Relację nazywamy relacją równoważnością o polu jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność )
- (symetria )
- (przechodniość )
Ćwiczenie 4.3
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
Definicja 4.4.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Definicja 4.5.
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie 4.6.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
co z założenia daje a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie 4.7.
Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu .
Dowód
Zwrotność jest oczywista ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że co daje .
Niech . Mamy zatem, że
co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Definicja 4.8.
Niech . Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru gdy
- Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}
Lemat 4.9.
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem .
Dowód
Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. bo każda klasa jest podzbiorem . Odwrotnie każdy . Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu 4.6 (patrz twierdzenie 4.6.).

Definicja 4.10.
Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
Lemat 4.11.
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością
Dowód
Relacja jest zwrotna każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste zatem
co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty wiec istnieje . Klasa
.

Ćwiczenie 4.12
Ćwiczenie 4.13
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.
Definicja 4.14.
Niech będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy
- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.
Definicja 4.15.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji gdy:
- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat 4.16.
Domknięcie relacji (w dowolnej klasie) jeżeli istnieje to jest jedyne.
Dowód
Twierdzenie 4.17.
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}}
. Takie nie jest
puste bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też bo było domknięciem jest więc a to oznacza, że
.

Ćwiczenie 4.18
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać stosując twierdzenie 4.17 (patrz twierdzenie 4.17.), że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja jest antysymetryczna gdy z faktu, że oraz da się pokazać, że )
Ćwiczenie 4.19
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest że:
- dla dowolnej relacji relacja jest relacją równoważności
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.