[[grafika:Gauss.jpg|thumb|right||Carl Friedrich Gauss<br> [[Biografia Gauss|Zobacz biografię]]]]
W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym
W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym
Linia 139:
Linia 141:
okazuje się popularna
okazuje się popularna
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które będą dla nas później jasne, algorytm
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które będą dla nas później jasne, algorytm
ten wyrazimy w języku tzw. ''rozkładu LU'' macierzy, to znaczy,
ten wyrazimy w języku tzw. <strong>rozkładu LU</strong> macierzy, to znaczy,
sprowadzającego zadanie do znalezienia
sprowadzającego zadanie do znalezienia
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
macierzy trójkątnej dolnej <math>\displaystyle L</math> (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
Linia 158:
Linia 160:
Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci
Przypuśćmy, że taki rozkład <math>\displaystyle A=LU</math> istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci
blokowej, eskponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy,
blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy,
mamy
mamy
Linia 181:
Linia 183:
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
kopią pierwszego wiersza <math>\displaystyle A</math>,
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez
* <math>\displaystyle l_{21} = a_{21}/u_{11}</math>, więc pierwsza kolumna <math>\displaystyle L</math> powstaje przez
podzielenie wszytkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali
podzielenie wszystkich elementów wektora <math>\displaystyle a_{21}</math> przez element na diagonali
<math>\displaystyle a_{11}</math>,
<math>\displaystyle a_{11}</math>,
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy
* <math>\displaystyle A_{22} - l_{21}u_{12}^T = L_{22}U_{22}</math>, a więc znalezienie podmacierzy
Linia 195:
Linia 197:
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując
elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy
elementy <math>\displaystyle A</math> elementami macierzy <math>\displaystyle U</math> i <math>\displaystyle L</math> (jedynek z diagonali <math>\displaystyle L</math> nie musimy
pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są).
pamiętać, bo wiemy ''a priori'', że tam są).
{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa||
{{algorytm|Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa||
<pre>
<pre>
for k<nowiki>=</nowiki>1:N-1
for k=1:N-1
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> <nowiki>=</nowiki><nowiki>=</nowiki> 0
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0
STOP;
STOP;
end
end
for i<nowiki>=</nowiki>k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
<div class="thumb tright"><div><flash>file=Macierz.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div>
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
Linia 333:
Linia 337:
</pre>}}
</pre>}}
<div class="thumb tright"><div><flash>file=eliminacjagaussa.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego</div></div></div>
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny <strong>bez wyznaczania elementu głównego</strong>, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny ''bez wyznaczania elementu głównego'', co istotnie może zmniejszyć całkowity czas
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
* symetrycznych, dodatnio określonych: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x
* symetrycznych, dodatnio określonych: <math>\displaystyle A=A^T</math> oraz <math>\displaystyle x^TAx > 0</math>, <math>\displaystyle \forall x
Linia 343:
Linia 345:
<center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i.
<center><math>\displaystyle |a_{ii}| > \sum_{j\neq i} |a_{ij}|, \qquad \forall i.
Jest to algorytm, który zapewne większości z Czytelników pierwszy przyszedłby
do głowy, gdyż realizuje wprost powszechnie znaną regułę mnożenia macierzy
"wiersz przez kolumnę". W pamięci ''cache ''L1 mieści się 64KB danych i
jest ona podzielona na 512 klas odpowiadających kolejnym liniom pamięci. W
każdej klasie można zmieścić 2 linie pamięci (Duron ma
''2-way set associative cache''), a w każdej linia pamięci (i ''cache '''a) składa się z 64
bajtów, czyli mieści 8 liczb <code>double</code>.
Odwołując się w najgłębszej pętli do kolejnych elementów macierzy <math>\displaystyle A</math> ''oraz'' <math>\displaystyle B</math> powodujemy, że przy odwoływaniu się do <math>\displaystyle B</math>,
''cache miss ''następuje praktycznie w każdym kroku. Dzieje się tak dlatego,
że wymiary naszych macierzy są wielokrotnością 512: odwołując się
do kolejnych <code>B[k*N+j]</code>, <code>k</code> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle 0\ldots N</math>, odwołujemy się do co
1024. elementu wektora B, a zatem kolejne odwołania lądują w tej samej sekcji
''cache '''a -- która mieści ledwie 2 linie. Skutkiem tego, że w każdym
obrocie pętli mamy chybienie, jest złudzenie pracowania z komputerem ''bez'' pamięci ''cache ''(a nawet gorzej, bo ''cache miss ''dodatkowo
kosztuje) czyli jakby z komputerem o szybkości 10 MHz <nowiki>=</nowiki> 100 MHz/10 (bo
magistrala (''bus '') jest taktowana 100 MHz, a odwołanie do pamięci RAM
kosztuje mniej więcej 10 cykli magistrali). I rzeczywiście, wyniki zdają się to
EV --- ''EigenValues '', czyli wartości własne, itp. Są też warianty
trzyliterowe, np. TRF (''TRiangular Factorization '') i TRS (''TRiangular
Solve ''--- w domyśle, przy użyciu wcześniej wyznaczonej faktoryzacji)
Jeśli jednak ''nie możemy zgadnąć'', jaka jest nazwa procedury BLAS/LAPACKa,
która byłaby nam potrzebna,
najlepiej przejrzeć (przeszukać) strony internetowe tych pakietów w serwisie
Netlib.
Zestawienie najczęściej wykorzystywanych procedur BLAS i LAPACKa przedstawiamy
poniżej. Każda z tych procedur ma swój wariant "ekspercki", np. dla
rozwiązywania układów równań metodą eliminacji Gaussa można skorzystać z
osobnych procedur generujących rozkład LU oraz z innych, rozwiązujących układy
trójkątne.
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps"> </span>
|-
|
Zadanie algebry liniowej || Nazwa procedury BLAS/LAPACK
|-
|
mnożenie wektora przez macierz || DGEMV
|-
| mnożenie macierzy przez macierz || DGEMM
|-
|
rozwiązywanie układu równań || DGESV
|-
| rozkład LU (w miejscu) || DGETRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DGETRF || DGETRS
|-
|
rozwiązywanie układu z macierzą symetryczną || DSYSV
|-
| rozkład LDL<math>\displaystyle ^T</math> macierzy symetrycznej (w miejscu) || DSYTRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DSYTRF || DSYTRS
|-
|
rozwiązywanie układu z macierzą pasmową || DGBSV
|-
| rozkład LU macierzy pasmowej (w miejscu) || DGBTRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DGBTRF || DGBTRS
|-
|
zagadnienie własne || DGESV
|-
|
|}
====Mnożenie macierz-wektor w BLAS====
Zacznijmy od prostej procedury BLAS Level 2, jaką jest mnożenie macierzy przez
wektor. Wykorzystamy tzw. wzorcową implementację BLASów (niezoptymalizowaną)
dostarczaną z dystrybucją np. Red Hat Linux. Jest to biblioteka funkcji
fortranowskich.
Naszym zadaniem jest wykonanie operacji
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow \alpha A x + y,
</math></center>
gdzie <math>\displaystyle A</math> jest zadaną macierzą <math>\displaystyle N\times M</math>, natomiast <math>\displaystyle y</math> jest wektorem o <math>\displaystyle M</math>
współrzędnych.
To zadanie realizuje procedura BLASów o nazwie
<code>DGEMV</code>. W rzeczywistości, ta procedura wykonuje ogólniejsze zadanie
wyznaczania wektora
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow \alpha B x + \beta y,
</math></center>
przy czym macierz <math>\displaystyle B</math> może być równa albo <math>\displaystyle A</math>, albo <math>\displaystyle A^T</math> (jednak za każdym
razem argumentem macierzowym, jaki przekazujemy <code>DGEMV</code>, jest wyjściowa
macierz <math>\displaystyle A</math>).
Jak wiemy, że jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie
biblioteki fortranowskiej w programie w C, jednak musimy pamiętać, iż macierze z
jakich ona skorzysta muszą być ułożone ''kolumnami'' w jednolitym bloku
pamięci.
Bazując na opisie procedury <code>DGEMV</code> ze
strony \pageref{opis:dgemv}, w programie w C powinniśmy
Czasem zadania obliczeniowe wymagają wykonania naprawdę wielkiej liczby obliczeń
zmiennoprzecinkowych, przy czym wiele znanych, matematycznie równoważnych metod
rozwiązywania takich zadań, ma diametralnie różne własności numeryczne.
Bardzo ważną klasą takich zadań jest rozwiązywanie układów równań liniowych
gdzie jest nieosobliwą macierzą , a dany wektor prawej strony .
W
praktyce spotyka się zadania z . Zdarzają się także czaem
specjalne macierze o wymiarach nawet rzędu !
Rozwiązywanie układów równań liniowych jest sercem wielu innych algorytmów
numerycznych, dlatego nie dziwi, że szacuje się, że około 75 procent czasu
obliczeniowego superkomputerów jest wykorzystywanych właśnie na rozwiązywanie
takich zadań.
Okazuje się, że kilka znanych w matematyce sposobów rozwiązywania układów równań
liniowych, takie jak:
metoda wyznacznikowa (wzory Cramera)
obliczenie macierzy i następnie
nie nadają się do numerycznego rozwiązywania takich zadań.
O tym, jak skutecznie rozwiązywać takie zadania, jakie jest ich
uwarunkowanie --- o tym traktują następne dwa wykłady. Okaże się, że jedną z
dobrych metod jest metoda eliminacji Gaussa.
Proste układy równań
Niektóre układy równań można bardzo łatwo rozwiązać. Zgodnie z zasadą
Trudne zadania rozwiązujemy sprowadzając je do sekwencji łatwych zadań
w dalszej kolejności pokażemy, jak dowolny układ równań sprowadzić do sekwencji
dwóch (czasem trzech) łatwych do rozwiązania układów równań. Ale... jakie układy
równań są "łatwe"?
Układy z macierzą trójkątną
Rozważmy układ z macierzą
trójkątną . Będą nas szczególnie interesować macierze
trójkątne górne, dla których gdy , oraz
macierze trójkątne dolne z jedynkami na przekątnej, tzn.
, , oraz . Macierze pierwszego rodzaju
będziemy oznaczać przez , a drugiego rodzaju przez .
Układ z nieosobliwą macierzą trójkątną górną
, , można rozwiązać stosując algorytm:
Algorytm Podstawienie w tył
<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
(Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy
implikuje, że , .) Podobnie, układ
rozwiązujemy algorytmem:
Algorytm Podstawienie w przód
<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
Oba algorytmy wymagają rzędu mnożeń lub dzieleń i
dodawań lub odejmowań, a więc łącznie
działań arytmetycznych.
Układy z macierzą ortogonalną
Równie tanio można rozwiązać układ równań
gdy jest macierzą ortogonalną, to znaczy . Rzeczywiście, z
ortogonalności mamy natychmiast, że
i w konsekwencji można wyznaczyć kosztem takim jak koszt mnożenia macierzy
przez wektor, czyli operacji.
Podobnie, gdy jest unitarna, to znaczy ,
rozwiązaniem układu równań jest
W przypadku dowolnych macierzy, bardzo dobrym algorytmem numerycznym
rozwiązywania układu równań
okazuje się popularna
eliminacja Gaussa. Jednak z powodów, które będą dla nas później jasne, algorytm
ten wyrazimy w języku tzw. rozkładu LU macierzy, to znaczy,
sprowadzającego zadanie do znalezienia
macierzy trójkątnej dolnej (z jedynkami na diagonali) oraz trójkątnej górnej
takich, że
a następnie rozwiązania sekwencji dwóch układów równań z macierzami trójkątnymi:
Algorytm Rozwiązanie układu z wykorzystaniem rozkładu LU
Znajdź rozkład <math>\displaystyle A=LU</math>;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ly = b</math> przez podstawienie w przód;
Rozwiąż <math>\displaystyle Ux = y</math> przez podstawienie w tył;
Przypuśćmy, że taki rozkład istnieje. Wówczas, zapisując macierze w postaci
blokowej, eksponując pierwszy wiersz i pierwszą kolumnę zaangażowanych macierzy,
mamy
skąd (mnożąc blokowo macierz przez ) wynika, że
oraz , więc pierwszy wiersz jest
kopią pierwszego wiersza ,
, więc pierwsza kolumna powstaje przez
podzielenie wszystkich elementów wektora przez element na diagonali
,
, a więc znalezienie podmacierzy
oraz sprowadza się do znalezienia rozkładu LU zmodyfikowanego
bloku macierzy ,
wymiaru .
Dostajemy więc algorytm rekurencyjny, jednak ze względu na to, że wywołanie
rekurencji następuje na końcu każdej iteracji, można rozwinąć korzystająć z
klasycznych pętli. Jest to ważne w praktyce numerycznej, gdyż rekurencja
kosztuje: zarówno pamięć, jak i czas.
Ponadto zauważmy, że opisany algorytm możemy wykonać w miejscu, nadpisując
elementy elementami macierzy i (jedynek z diagonali nie musimy
pamiętać, bo wiemy a priori, że tam są).
Algorytm Rozkład LU metodą eliminacji Gaussa
for k=1:N-1
if <math>\displaystyle a_{kk}</math> == 0
STOP;
end
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
Łatwo przekonać się, że -ty obrót zewnętrznej pętli (tzn. -ty krok
algorytmu rozkładu LU) kosztuje rzędu operacji arytmetycznych, skąd łączny koszt tego
algorytmu rozkładu LU wynosi około .
Jeśli więc wykorzystać rozkład LU do rozwiązywania układu równań , to mamy
następujące zestawienie kosztów:
Koszt znalezienia rozkładu : ;
Koszt rozwiązania układu : ;
Koszt rozwiązania układu : .
Tak więc, gdy znany już jest rozkład LU macierzy, koszt rozwiązania równania
wynosi już tylko .
Uwaga Złożoność obliczeniowa zadania rozwiązania układu równań liniowych
Z powyższego wynika, że łączny koszt rozwiązania równania liniowego wynosi
. Można zastanawiać się, jaka jest najmniejsza możliwa liczba
operacji zmiennoprzecinkowych potrzebnych do rozwiązania układu równań
liniowych.
Można pokazać, że minimalny koszt rozwiązania układu równań
liniowych nie może być wyższego rzędu niż minimalny koszt mnożenia dwóch
macierzy . Tymczasem znany jest całkiem prosty algorytm rekurencyjny,
wyznaczający iloczyn dwóch macierzy kosztem (algorytm Strassena). Bardziej skomplikowany (i praktycznie
nieimplementowalny) algorytm Coppersmitha i Winograda daje nawet koszt
. Tak więc równania liniowe daje się (teoretycznie) rozwiązać
kosztem .
Jednak w praktyce nawet prosty algorytm Strassena zazwyczaj nie jest stosowany.
Wynika to stąd, że ma trochę gorsze własności numeryczne oraz, co istotniejsze, wymaga dużo
dodatkowej pamięci na przechowywanie pośrednich wyników.
Wybór elementu głównego
Opisany powyżej algorytm rozkładu LU niestety czasem może się załamać: gdy
napotka w czasie działania zerowy element na diagonali zmodyfikowanej
podmacierzy, np. chociaż macierz
jest ewidentnie nieosobliwa, to nasz algorytm nawet nie ruszy z miejsca, bo od
razu zetknie się z dzieleniem przez . Ale wystarczy zamienić ze sobą
kolejnością wiersze macierzy (to znaczy, w układzie równań, zamienić ze sobą
miejscami równania), a dostajemy macierz, dla której algorytm przejdzie bez
problemu.
W praktyce obliczeniowej, aby uzyskać algorytm o [[|Dodaj link: możliwie dobrych własnościach
numerycznych]], wykorzystujemy tzw. strategię wyboru elementu głównego w
kolumnie.
Polega to na tym, że zanim wykonamy -ty krok algorytmu rozkładu LU,
szukamy w pierwszej kolumnie podmacierzy szukamy elementu o
największym module (taki element, na mocy założenia nieosobliwości macierzy,
jest niezerowy) --- to jest właśnie element główny
zamieniamy ze sobą wiersz z wierszem, w którym
znajduje się element główny
zapamiętujemy dokonaną permutację, bo potem --- gdy już przyjdzie do
rozwiązywania układu równań --- będziemy musieli dokonać
analogicznej permutacji wektora prawej strony
Wynikiem takiego algorytmu jest więc rozkład
gdzie jest pewną (zerojedynkową) macierzą permutacji (tzn. macierzą
identyczności z przepermutowanymi wierszami).
Oprócz wyboru elementu głównego w kolumnie, stosuje się czasem inne strategie,
m.in. wybór w kolumnie oraz tzw. wybór pełny, gdy elementu głównego szukamy w
całej podmacierzy , co znacznie zwiększa liczbę porównań
niezbędnych do wskazania elementu głównego, ale też trochę poprawia własności
numeryczne takiego algorytmu.
W praktyce całą informację o wykonanych permutacjach przechowujemy nie w
zerojedynkowej macierzy j.w. ale w jednym wektorze.
Algorytm Rozkład LU z wyborem elementu głównego w kolumnie
P = 1:N; /* tu zapamiętujemy wykonane permutacje */
for k=1:N-1
w wektorze A(k:N,k) znajdź element główny <math>\displaystyle a_{pk}</math>;
zamień ze sobą wiersze A(k,1:N) i A(p,1:N);
P(k) = p; P(p) = k;
if <math>\displaystyle a_{kk}</math>
STOP: macierz osobliwa!
end
/* kontunuuj tak jak w algorytmie bez wyboru */
for i=k+1:N /* wyznaczenie <math>\displaystyle k</math>-tej kolumny <math>\displaystyle L</math> */
<math>\displaystyle a_{ik}</math> = <math>\displaystyle a_{ik}/a_{ii}</math>;
end
for j=k+1:N /* modyfikacja podmacierzy <math>\displaystyle A_{22} = A_{22} - l_{21}u_{12}^T</math> */
for i=k+1:N
<math>\displaystyle a_{ij}</math> -= <math>\displaystyle a_{ik}a_{kj}</math>;
end
end
end
<flash>file=Macierz.swf</flash><div.thumbcaption>Eliminacja Gaussa z wyborem elementu głównego
Poniżej zapisujemy algorytm rozwiązania układu równań, gdy znany jest
już rozkład LU wykonany z wyborem w kolumnie.
Algorytm Rozwiązywanie układu równań metodą eliminacji Gaussa z wyborem elementu głównego w kolumnie
znajdź rozkład <math>\displaystyle PA = LU</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle y</math> układ z macierzą górną trójkątną <math>\displaystyle Uy = Pb</math>;
rozwiąż względem <math>\displaystyle x</math> układ z macierzą dolną trójkątną <math>\displaystyle Lx = y</math>;
Dla niektórych ważnych klas macierzy wiadomo, że rozkład LU jest wykonalny bez wyznaczania elementu głównego, co istotnie może zmniejszyć całkowity czas
działania algorytmu. Jest tak m.in. dla macierzy
symetrycznych, dodatnio określonych: oraz , ,
silnie diagonalnie dominujących: macierz (lub ) spełnia