MN04: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Przykry (dyskusja | edycje)
mNie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
''Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi? poprawki''
''Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi? poprawki''
==Rozwiązywanie układów równań liniowych==
Jest to algorytm, który zapewne większości z Czytelników pierwszy przyszedłby
do głowy, gdyż realizuje wprost powszechnie znaną regułę mnożenia macierzy
"wiersz przez kolumnę". W pamięci ''cache ''L1 mieści się 64KB danych i
jest ona podzielona na 512 klas odpowiadających kolejnym liniom pamięci. W
każdej klasie można zmieścić 2 linie pamięci (Duron ma
''2-way set associative cache''), a w każdej linia pamięci (i ''cache '''a) składa się z 64
bajtów, czyli mieści 8 liczb <code>double</code>.
Odwołując się w najgłębszej pętli do kolejnych elementów macierzy <math>\displaystyle A</math> ''oraz'' <math>\displaystyle B</math> powodujemy, że przy odwoływaniu się do <math>\displaystyle B</math>,
''cache miss ''następuje praktycznie w każdym kroku. Dzieje się tak dlatego,
że wymiary naszych macierzy są wielokrotnością 512: odwołując się
do kolejnych <code>B[k*N+j]</code>, <code>k</code> <nowiki>=</nowiki> <math>\displaystyle 0\ldots N</math>, odwołujemy się do co
1024. elementu wektora B, a zatem kolejne odwołania lądują w tej samej sekcji
''cache '''a -- która mieści ledwie 2 linie. Skutkiem tego, że w każdym
obrocie pętli mamy chybienie, jest złudzenie pracowania z komputerem ''bez'' pamięci ''cache ''(a nawet gorzej, bo ''cache miss ''dodatkowo
kosztuje) czyli jakby z komputerem o szybkości 10&nbsp;MHz <nowiki>=</nowiki>  100&nbsp;MHz/10 (bo
magistrala (''bus '') jest taktowana 100&nbsp;MHz, a odwołanie do pamięci RAM
kosztuje mniej więcej 10 cykli magistrali). I rzeczywiście, wyniki zdają się to
potwierdzać.


{{algorytm|||
{{algorytm|||
uuu
}}
{{wyniki|||
uuu
}}
====Algorytm ikj====
Różni się on od poprzedniego jedynie
kolejnością dwóch wewnętrznych pętli:
{{kod|ikj||
<pre>
/* ikj */
for (i <nowiki>=</nowiki> 0; i < N; i++)
for (k <nowiki>=</nowiki> 0; k < N; k++)
for (j <nowiki>=</nowiki> 0; j < N; j++)
C[i*N+j] +<nowiki>=</nowiki> A[i*N+k]*B[k*N+j];
</pre>}}
Okazuje się, że taka prosta zmiana dramatycznie poprawia sytuację!
Tym razem, w odwołaniu do <math>\displaystyle B</math> w wewnętrznej pętli, ''cache miss '' będzie
następował ośmiokrotnie rzadziej, gdyż odwołując się do ''kolejnych''
elementów wektora <code>B</code>, znacznie częściej odwołujemy się do danych
znajdujących się w ''cache '',
zachowując zasadę ''lokalności w przestrzeni'': ponieważ w linii ''cache '''a
mieści się osiem ''kolejnych'' elementów wektora  <code>B</code>. Stąd
znaczące przyspieszenie (więcej niż ośmiokrotne --- dlaczego?).
====Algorytm bikj()====
Algorytm bikj(16) jest prostą wersją algorytmu blokowego operującego w sposób
"ikj" na blokach macierzy wymiaru <math>\displaystyle 16\times 16</math>:
{{kod|bikj(16)||
<pre>
/* bikj(16) */
for (i <nowiki>=</nowiki> 0; i < N; i+<nowiki>=</nowiki>16)
for (k <nowiki>=</nowiki> 0; k < N; k+<nowiki>=</nowiki>16)
for (j <nowiki>=</nowiki> 0; j < N; j+<nowiki>=</nowiki>16)
for (ii <nowiki>=</nowiki> i; ii < i+15; ii++)
for (kk <nowiki>=</nowiki> k; kk < k+15; kk++)
for (jj <nowiki>=</nowiki> j; jj < j+15; jj++)
C[ii*N+jj] +<nowiki>=</nowiki> A[ii*N+kk]*B[kk*N+jj];
</pre>}}
(podobnie działał algorytm bikj(32), tym razem na blokach <math>\displaystyle 32\times 32</math>).
Wadą poprzedniego algorytmu, ikj, było to, że w dwu zewnętrznych pętlach powracał do
wszystkich <math>\displaystyle N^2</math> wartości <math>\displaystyle C</math> i <math>\displaystyle B</math>, przecząc zasadzie ''lokalności  w
czasie''. Wydzielenie w algorytmie bijk(16) operacji na blokach macierzy ma na celu uniknięcie tego
problemu: trzy najbardziej zewnętrzne pętle to <math>\displaystyle (1024/16)^3</math> obrotów, czyli
czterokrotnie mniej niż dwie najbardziej zewnętrzne pętle w poprzednim
algorytmie. Gdyby udało się zachować liczbę ''cache misses ''na poprzednim poziomie,
można byłoby liczyć na czterokrotne przyspieszenie. ('''Do sprawdzenia: I tak z grubsza jest:
teoretycznie wszystkie 3 podmacierze powinny mieścić się w cache'u.''')
====Algorytmy DGEMM i ATLAS DGEMM====
Algorytm DGEMM to był algorytm mnożenia macierzy z pakietu BLAS --- jest to
właśnie profesjonalny algorytm blokowy, ale niezoptymalizowany na naszą
architekturę. Dopiero algorytm DGEMM podrasowany w pakiecie ATLAS dał nam
sprawność wynoszącą 1.2 Gflopów na sekundę -- czyli praktycznie
maksimum (''teoretycznie'', z Durona można wycisnąć dwa flopy w cyklu
zegara, co dawałoby <math>\displaystyle r_{\max}</math> <nowiki>=</nowiki> 2.2 Gflop/s, ale w praktyce jest to mało
prawdopodobne) tego,
co da się wycisnąć z tej wersji Durona na liczbach podwójnej precyzji.
===Macierze w pamięci komputera===
Do implementacji algorytmów numerycznych powszechnie używa się dwóch języków:
Fortranu i C. Zgodnie z naszą konwencją, skupimy się na programach w C, nie
możemy jednak przejść obojętnie wobec faktu, że jest bardzo wiele znakomitego
oprogramowania numerycznego w Fortranie. W Rozdziale&nbsp;[[##sec:FortranC|Uzupelnic: sec:FortranC ]] zajmiemy się
metodą włączenia podprogramów fortranowskich do programu w C. Zanim jednak to
uczynimy, musimy zauważyć, że oba języki przechowują macierze w pamięci
komputera w odmienny sposób, co stanowi źródło potencjalnych poważnych kłopotów
na styku tych języków. Dlatego w niniejszym rozdziale zechcemy szczegółowo
przyjrzeć się temu, jak oba te języki przechowują w pamięci macierze i
opracować sposoby postępowania gwarantujące zgodność programów w obu
językach.
W Fortranie, elementy macierzy są przechowywane w pamięci kolumnami, tzn. jeśli
mamy do czynienia z macierzą prostokątną <math>\displaystyle n\times m</math> o elementach <math>\displaystyle a_{ij}</math>,
<math>\displaystyle i=1\ldots n</math>, <math>\displaystyle j=1\ldots m</math>,
<center><math>\displaystyle
\begin{pmatrix}
a_{11} & \cdots & a_{1m}\\
\vdots &        & \vdots\\
a_{n1} & \cdots & a_{nm}
\end{pmatrix} .
</math></center>
to  kolejne miejsca w przestrzeni adresowej
zajmują elementy
<center><math>\displaystyle a_{11}, a_{21},\ldots, a_{n1}, a_{12}, a_{22}, \ldots, a_{n2},
\ldots a_{nm}.
</math></center>
Dla odmiany, C przechowuje w pamięci elementy macierzy wierszami, tzn. kolejno
<center><math>\displaystyle a_{11}, a_{12},\ldots, a_{1m}, a_{21}, a_{22}, \ldots, a_{2m}, \ldots
a_{nm}.</math></center>
Co więcej, standard nie gwarantuje, że kolejne wiersze macierzy będą
przechowywane w przylegających do siebie obszarach pamięci. Bierze się to stąd,
że w C macierz dwuwymiarowa jest w istocie tablicą wskaźników do kolejnych
wierszy.
To zaś powoduje kolejne komplikacje. Otóż w procedurach numerycznych bardzo
często pragniemy  dynamicznie przydzielać pamięć na tablice, to znaczy dopiero
w trakcie działania procedury, gdyż dopiero w trakcie obliczeń procedura
otrzymuje np. informację o rozmiarze potrzebnej macierzy.  Przykładowo, program w C,
który wykonywałby dynamicznie przydzielałby pamięć na dwuwymiarową tablicę,
musiałby:
* przydzielić pamięć na tablicę wskaźników do wierszy
* każdemu wskaźnikowi do wiersza przydzielić pamięć na pojedynczy wiersz
To jest jeden z licznych powodów, dla których posługując się macierzami w C
będziemy stosowali pewien prosty ''trick ''.
Otóż przyjmiemy konwencję, że nie będziemy wcale korzystać z macierzy
dwu- i więcejwymiarowych, a elementy macierzy zapiszemy do jednego odpowiednio
długiego wektora. W ten sposób wszystkie elementy macierzy zajmą spójny
obszar pamięci. Przykładowo, macierz wymiaru <math>\displaystyle n\times m</math> będziemy zapisywali do wektora
o długości <math>\displaystyle n\cdot m</math>.
Mając pełną dowolność wyboru sposobu ułożenia elementów macierzy w wektorze,
wybierzemy zazwyczaj układ kolumnowy (czyli fortranowski) (niektóre biblioteki w
C (np. [http://www.fftw.org  FFTW]) wymagają jednak układu wierszowego!),
co ma dwie zalety: po pierwsze, da nam zgodność z Fortranem, a po drugie, może
potencjalnie uprościć nam optymalizację "książkowych" algorytmów, których
większość była i często nadal jest pisana z myślą o implementacji w Fortranie.
Złudzenie korzystania z macierzy dwuwymiarowej da nam zaś makro, lokalizujące
<math>\displaystyle (i,j)</math>-ty element macierzy w wektorze przechowującym jej elementy. Dodatkowo,
makro tak skonstruowaliśmy, aby móc indeksować elementy macierzy poczynając od
1, czyli <math>\displaystyle a_{ij}</math>, <math>\displaystyle i=1\ldots n</math>, <math>\displaystyle j=1\ldots m</math>.
Poniżej pokazuje przykładowy fragment kodu realizującego opisaną wyżej ideę.
Zwróćmy uwagę na dwa sposoby odwoływania się do elementów macierzy. Za pierwszym
razem, odwołujemy się do kolejnych elementów wektora <code>matrix</code>, gdyż pętle są
ustawione tak, by przechodzić przez macierz wzdłuż kolejnych kolumn. Dlatego nie
jest tu konieczne użycie makra <code>IJ()</code>, a sprytne wykorzystanie
pointera <code>ptr</code>
pozwala na zrezygnowanie z operacji mnożenia przy odwoływaniu się do kolejnych
elementów macierzy.
Za drugim razem chcemy wydrukować naszą macierz na ekranie, musimy więc
odwoływać się do kolejnych ''wierszy'' macierzy (a więc, z punktu
wykorzystania cache i hierarchii pamięci, fatalnie! -- na szczęście I/O jest
znacznie wolniejszy od najwolniejszej nawet pamięci RAM). Tym razem więc nie
unikniemy wywołania makra <code>IJ()</code> (i obliczania wyrażenia <code>i+j*N</code>) przy
każdym obrocie wewnętrznej pętli.
Inne zalety takiego podejścia do przechowywania macierzy w C to:
* łatwy dostęp do takich macierzy z funkcji fortranowskich
* właściwie opracowane makro <code>IJ()</code>  pozwala na ominięcie
problemu indeksowania elementów macierzy (w C macierze indeksujemy od zera, gdy
tymczasem we wszelkich "ludzkich" algorytmach (i, dodajmy, np. w Octave i
MATLABie), elementy macierzy indeksowane są od "1";
* jawny sposób ułożenia elementów macierzy w pamięci zwiększa przenośność i
odporność implementowanych procedur
Ceną jaką za to płacimy, jest używanie za każdym razem makra w celu odwołania
się do  konkretnego elementu macierzy. Ponadto, można byłoby się przyczepić do
niepotrzebnie wielokrotnego wyznaczania tego samego iloczynu <code>j*N</code>, gdy
odwołujemy się do kolejnych elementów kolumny macierzy. Jest to (niewygórowana,
moim zdaniem) cena, jaką płacimy za przejrzystość, czytelność, elastyczność i
"wielojęzyczność" (C/Fortran) naszego programu. Dodajmy, że opisane podejście
nie jest niczym nowym w praktyce numerycznej i jest stosowane w wielu dobrych
bibliotekach numerycznych; można tu wymienić np. doskonały skądinąd pakiet
CVODE (macierz w wektorze plus makra <code>IJ()</code>) czy też pakiet CLAPACK
(macierz w wektorze), zob.
\cite{clapack-howto}).
Przypomnijmy przy okazji, że ze względu na konstrukcję ''cache '''a  spotykaną
np. w procesorach Intela i AMD, czasem warto stosować tzw. ''array padding ''
w przypadku, gdy mamy do czynienia z macierzami o wymiarach będących dużą
potęgą dwójki, zob. Rozdział&nbsp;[[##sec:cache:example|Uzupelnic: sec:cache:example ]].
===Włączenie zewnętrznej biblioteki fortranowskiej
do programu===
Wiele spośród doskonałych bibliotek numerycznych zostało napisanych w Fortranie
77 (np. ARPACK, LAPACK, ODEPACK). Tymczasem, nasze programy zdecydowaliśmy się
(ze względów wymienionych w Rozdziale&nbsp;[[##sec:|Uzupelnic: sec: ]]) pisać w języku C. Na
szczęście, istnieje prosty sposób wykorzystania gotowych pakietów
fortranowskich przez zewnętrzne programy w C: wystarczy skorzystać z genialnej
biblioteki <code>f2c</code> lub jej modyfikacji na użytek kompilatora GCC,
biblioteki <code>gfortran</code>.
Najczęściej jest tak, że daną bibliotekę (fortranowską) instalujemy na swoim
komputerze z plików źródłowych (np. ściągniętych z Internetu). Instalacja
takiej biblioteki, powiedzmy, LAPACK'a, kończy się utworzeniem pliku
<code>liblapack.a</code>, zawierającego skompilowane wszystkie funkcje tej
biblioteki.
Z uwagi na względnie powszechną dostępność LAPACKa w pakietach RPM,
właśnie na przykładzie tych bibliotek omówimy sposób wykorzystania bibliotek
fortranowskich w
programie w C.
Napiszemy program, który będzie liczył normę zadanego
wektora, korzystając z funkcji <code>DNRM2</code> biblioteki BLAS.
Najpierw musimy zorientować się, jak wygląda schemat wywołania takiej funkcji w
Fortranie. Otóż funkcja wygląda następująco:
{{kod|||
<pre>
DOUBLE PRECISION FUNCTION DNRM2 ( N, X, INCX )
*    .. Scalar Arguments ..
      INTEGER                          INCX, N
*    .. Array Arguments ..
      DOUBLE PRECISION                  X( * )
*    ..
*
*  DNRM2 returns the euclidean norm of a vector via the function
*  name, so that
*
*    DNRM2 :<nowiki>=</nowiki> sqrt( x'*x )
*
i tak dalej...
</pre>}}
Tak więc nasza funkcja obliczająca normę wektora ma trzy argumenty: <code>N</code> --
długość wektora (<code>INTEGER</code>), <code>X</code> -- wektor, którego długość chcemy
obliczyć (tablica liczb <code>DOUBLE PRECISION</code>) oraz tajemniczy dodatkowy parametr
<code>INCX</code> typu <code>INTEGER</code> -- jest to wartość skoku, określająca co który
element wektora uwzględnić w obliczaniu normy: aby policzyć normę całego
wektora, bierzemy <code>INCX</code> równe 1. Używając zapisu Octave, <code>DNRM2</code>
oblicza po prostu
{{kod|||
<pre>
norm( X(1:INCX:N) )
</pre>}}
Kod obiektowy tej funkcji znajduje się już w bibliotece BLAS, zawartej w pliku
<code>libblas.a</code>. Chcielibyśmy wykorzystać tę funkcję w programie w C, a jak
wiadomo, każda funkcja w C powinna mieć swój prototyp. Jaki powinien być ''prototyp'' tej funkcji?
Przede wszystkim, zacznijmy od nazwy. W przypadku kompilatora
<code>gcc</code>/<code>gfortran</code>, nazwą funkcji do wykorzystania w C będzie
<code>dnrm2_</code> (tak! małymi literami i z przyrostkiem "<code>_</code>").
Jeśli zaś chodzi o argumenty, to zapewne co do drugiego nie będziemy mieli
wątpliwości: jako wektor <code>X</code> przekażemy -- naturalnie -- ''wskaźnik'' do
tablicy <code>X</code> (typu <code>double</code>), czyli po prostu: jej nazwę. Co z
pozostałymi argumentami? Okazuje się, że reguła jest niezmienna:
<blockquote>  Każdy argument funkcji fortranowskiej zastępujemy ''wskaźnikiem'' do odpowiedniego typu:
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
|
Fortran 77  ||  C
|-
|
INTEGER  ||  int
|-
| REAL  ||  float
|-
| DOUBLE PRECISION  ||  double
|-
| COMPLEX  ||  struct { float Re, Im; }
|-
| DOUBLE COMPLEX  ||  struct { double Re, Im; }
|-
| CHARACTER  ||  char
|-
|
|}
</blockquote>
<blockquote>  Wszystkim argumentom macierzowym danego typu w Fortranie
(reprezentującym macierze jedno-, dwu-, i więcejwymiarowe) przypisujemy w C
(pojedynczy) wskaźnik do tego typu (o czym w będzie mowa w następnym
przykładzie). </blockquote> 
A więc pierwszym i trzecim argumentem funkcji <code>dnrm2_</code>
będą wskaźniki do <code>int</code>. Ponieważ
funkcja <code>DNRM2</code> zwraca w wyniku liczbę podwójnej precyzji, to ostatecznie
prototyp naszej funkcji w C będzie następujący:
{{kod|||
<pre>
double dnrm2_(int* N, double* X, int* INCX);
</pre>}}
No to wykorzystajmy naszą funkcję:
{{kod|Wykorzystanie funkcji DNRM2 fortranowskiej biblioteki BLAS w programie w C||
<pre>
#include <stdio.h>
double dnrm2_(int*,double*,int*);
int main(void)
{
int n, incx<nowiki>=</nowiki>1;
double x[3]<nowiki>=</nowiki> {0,1,2};
n <nowiki>=</nowiki> 3;
printf("Norma podanego wektora:
return(0);
}
</pre>}}
Zwróćmy uwagę na sposób kompilacji tego programu:
{{kod|||
<pre>
<pre>
gcc -o testblas testblas.c -lblas -lgfortran -lm
<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i <nowiki>=</nowiki> N-1; i ><nowiki>=</nowiki> 1; i--)
<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;
</pre>}}
</pre>}}


oprócz biblioteki BLAS, co
(Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy
naturalne, musimy dołączyć jeszcze bibliotekę matematyczną (może być
implikuje, że <math>\displaystyle u_{i,i}\ne 0</math>, <math>\displaystyle \forall i</math>.) Podobnie, układ
wykorzystywana przez BLAS!) oraz, co bardzo ważne, specjalną bibliotekę:
<math>\displaystyle L x= c</math> rozwiązujemy algorytmem:
<code>gfortran</code>, umożliwiającą koegzystencję Fortranu i
C.


====Funkcja fortranowska z argumentem macierzowym====
{{algorytm|Gaussa||
 
Należy szczególną uwagę zwrócić na argumenty macierzowe funkcji w Fortranie,
gdyż bardzo łatwo tu o pomyłkę, którą potem trudno wychwycić. Aby niepotrzebnie
nie komplikować przykładu subtelnościami funkcji BLAS, rozważmy kod źródłowy
prostej funkcji w Fortranie 77, która po prostu wypełnia liczbami pewną macierz
wymiaru <math>\displaystyle M\times N</math>:
 
{{kod|Funkcja w Fortranie 77, wypełniająca macierz <math>\displaystyle M\times N</math>||
<pre>
<pre>


SUBROUTINE FILLMATRIX ( M, N, MATRIX )
<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
INTEGER M,N
for (i<nowiki>=</nowiki>2; i <<nowiki>=</nowiki> N; i++)
DOUBLE PRECISION MATRIX(M, N)
<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;
DO 10 I<nowiki>=</nowiki>1,M
DO 20 J<nowiki>=</nowiki>1,N  
MATRIX(I,J) <nowiki>=</nowiki> I+2*J
20 CONTINUE
10 CONTINUE
END
</pre>}}
</pre>}}


Nawet osoby nie znające Fortranu domyślą się, że wynikiem działania naszej
kod w c
funkcji, np. dla <math>\displaystyle M=2</math>, <math>\displaystyle N=5</math>, będzie macierz
 
<center><math>\displaystyle
\lstF{MATRIX} =
\begin{pmatrix}
3 & 5 & 7 & 9 & 11 \\
4 & 6 & 8 & 10 & 12
\end{pmatrix}
</math></center>
 
Naturalnie, możemy wywołać ją wprost z programu w C przy użyciu poprzednio
poznanej techniki i następującego kodu (tym razem prototyp funkcji
<code>fillmatrix_</code> umieszczamy w osobnym pliku nagłówkowym <code>ffortran.h</code>,
gdzie mamy zamiar kolekcjonować prototypy w C lokalnie wykorzystywanych funkcji
fortranowskich):


{{kod|Wykorzystanie funkcji fortranowskiej
<div style="background-color:red"><pre>
operującej na macierzy. Zwróćmy uwagę na sposób użycia argumentu
macierzowego||
<pre>
#include <stdio.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
float x;
int fillmatrix_(int *, int *, double *);  
main()
 
int main()
{
int MM, NN, i, j;
double *A;
  MM <nowiki>=</nowiki> 2; NN <nowiki>=</nowiki> 5;
A <nowiki>=</nowiki> (double *)malloc(MM*NN*sizeof(double));
 
  fillmatrix_( &MM, &NN, A );
 
printf("\nKolejne elementy wektora A:\n\n"); 
  for ( i <nowiki>=</nowiki> 0; i < NN*MM ; i++ ){
printf("}
 
printf("\nWektor A zinterpretowany jako macierz:\n\n"); 
for ( j <nowiki>=</nowiki> 0 ; j < MM ; j++ )
{
{
  for ( i <nowiki>=</nowiki> 0; i < NN ; i++ )
  printf("printf("\n");
  }
  free( A );
  return(0);
}
</pre>}}
Zauważmy, że mimo iż funkcja fortranowska odwołuje się do macierzy ''dwuwymiarowej'', jako argument jej wywołania w C przekazujemy ''tablicę
jednowymiarową'' odpowiedniej wielkości.
===BLAS, LAPACK i ATLAS===
W zadaniach dotyczących macierzy gęstych, warto skorzystać z klasycznego tandemu
bibliotek: BLAS (''Basic Linear Algebra Subprograms '') \cite{BLAS-home-page}
oraz LAPACK (''Linear Algebra PACKage '') \cite{LAPACK-home-page}. Dla macierzy
rozrzedzonych (zawierających wiele elementów zerowych) warto zastosować bardziej
wyspecjalizowane biblioteki. Aby wykorzystać do maksimum moc oferowaną przez te
biblioteki (w połączeniu z naszym komputerem) warto skorzystać z optymalizowanej
wersji BLASów i LAPACKa, czyli z ATLASa,  \cite{ATLAS-home-page}. Istnieje inna
wersja optymalizowanych BLASów, tzw. Goto BLAS. Niektóre procedury ATLASa są
istotnie szybsze od standardowych BLASów, dając, przykładowo dla zadania
mnożenia dwóch macierzy (na komputerze z procesorem Pentium 4 i
dostatecznie dużych macierzy), '''ponaddziesięciokrotne przyspieszenie''' na
zmiennych typu <code>float</code> i <code>double</code> i około pięciokrotne  na zmiennych
typu <code>complex </code> i <code>double complex</code>.
Aby osiągnąć największe przyspieszenie, bibliotekę ATLAS należy skompilować
samemu na własnej (''nieobciążonej'' w trakcie kompilacji!) architekturze. W plikach
<code>Makefile</code> ATLASa brak jednak opcji instalacji bibliotek w standardowych
miejscach --- trzeba zrobić to samemu.
BLAS i LAPACK są często wykorzystywane przez inne biblioteki numeryczne,
na nich opierają się również funkcje macierzowe w Octave i MATLABie.
Optymalizowane biblioteki BLAS i LAPACK dla swoich architektur oferują
producenci procesorów Intel (biblioteka MKL) oraz AMD (biblioteka ACML)
BLAS \cite{BLAS-home-page} jest kolekcją procedur służących manipulacji podstawowymi obiektami
algebry liniowej: skalarami, wektorami i macierzami. Obsługiwane są obiekty
rzeczywiste (w pojedynczej albo podwójnej precyzji) oraz zespolone (także w
dwóch precyzjach). W BLAS wyróżnia się 3 poziomy abstrakcji algorytmów:
* BLAS Level 1 -- działania typu wektor-wektor, np. operacja AXPY, czyli
uogólnione
dodawanie wektorów
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow \alpha x + y,
</math></center>
albo obliczanie normy wektora. BLAS Level 1 ma za zadanie porządkować kod;
* BLAS Level 2 -- działania typu macierz--wektor, np. mnożenie macierzy
przez wektor
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow \alpha A x + y
</math></center>
Zapis algorytmów z użyciem BLAS Level 2 umożliwia potencjalnie przyspieszenie
programu, m.in. ze względu na to, że zoptymalizowane procedury BLAS Level 2 mogą np.
wykorzystywać instrukcje wektorowe nowoczesnych procesorów, zob.
Rozdział&nbsp;[[##sec:architektura|Uzupelnic: sec:architektura ]];
* BLAS Level 3 -- operacje typu macierz--macierz, np. mnożenie dwóch
macierzy:
<center><math>\displaystyle
C \leftarrow \alpha A\cdot B + C
</math></center>
W związku z tym, że operacje macierzowe wymagają wykonania <math>\displaystyle O(N^3)</math> działań
arytmetycznych przy
<math>\displaystyle O(N^2)</math>  danych (gdzie <math>\displaystyle N</math> jest wymiarem macierzy), wykorzystanie
zoptymalizowanych procedur BLAS Level 3 może znacząco przyspieszyć wykonywanie
obliczeń na maszynach z pamięcią hierarchiczną (zob. Rozdział&nbsp;[[##sec:cache|Uzupelnic: sec:cache ]]).
Podsumowując: przyjmijmy, że dysponujemy dobrze zoptymalizowaną biblioteką BLAS.
Wówczas dany algorytm algebry liniowej najlepiej zapisać przy użyciu procedur  BLAS Level
3, naturalnie, pod warunkiem, że w ogóle daje się to zrobić; typową strategią w
takim wypadku jest tworzenie algorytmów blokowych, operujących na ''blokach''
macierzy, zamiast na jej pojedynczych elementach.
Większość użytkowników BLAS nie będzie jednak miała potrzeby pisania własnych
algorytmów blokowych, gdyż funkcje rozwiązujące podstawowe zadania numerycznej
algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań (także nad- i niedookreślonych)
oraz zadania własnego, znajdują się w doskonałym pakiecie LAPACK
\cite{LAPACK-home-page}, który
intensywnie i skutecznie wykorzystuje podprogramy BLAS.
Nazwy procedur BLASów i
LAPACKa są cokolwiek enigmatyczne na pierwszy rzut oka, ale w istocie bardzo
łatwo je odgadywać. Każda nazwa składa się z kilku części, najczęściej jest
postaci <code>PRRFF</code>, gdzie
;
:  <code>P</code> oznacza precyzję i może przyjmować
wartości: S,D,C,Z, odpowiadające kolejno pojedynczej  i podwójnej precyzji w
dziedzinie
rzeczywistej i pojedynczej  i podwójnej precyzji w dziedzinie zespolonej;
;
:  <code>RR</code> oznacza rodzaj zadania, np. GE oznacza ''GEneral '', czyli zadanie ogólne
(praktycznie bez założeń), a SY oznacza ''SYmmetric '', czyli zadanie symetryczne;
;
:  <code>FF</code> wreszcie określa samo zadanie, np. SV oznacza
''SolVe ''(w domyśle: układ równań), MV --- ''Matrix-Vector ''(w domyśle: mnożenie), 
EV --- ''EigenValues '', czyli wartości własne, itp. Są też warianty
trzyliterowe, np. TRF (''TRiangular Factorization '') i TRS  (''TRiangular
Solve ''--- w domyśle, przy użyciu wcześniej wyznaczonej faktoryzacji)
Jeśli jednak ''nie możemy zgadnąć'', jaka jest nazwa procedury BLAS/LAPACKa,
która byłaby nam potrzebna,
najlepiej przejrzeć (przeszukać) strony internetowe tych pakietów w serwisie
Netlib.
Zestawienie najczęściej wykorzystywanych procedur BLAS i LAPACKa przedstawiamy
poniżej. Każda z tych procedur ma swój wariant "ekspercki", np. dla
rozwiązywania układów równań metodą eliminacji Gaussa można skorzystać z
osobnych procedur generujących rozkład LU oraz z innych, rozwiązujących układy
trójkątne.
{| border=1
|+ <span style="font-variant:small-caps">Uzupelnij tytul</span>
|-
|
Zadanie algebry liniowej  ||  Nazwa procedury BLAS/LAPACK
|-
|
mnożenie wektora przez macierz  ||  DGEMV
|-
| mnożenie macierzy przez macierz  ||  DGEMM
|-
|
rozwiązywanie układu równań  ||  DGESV
|-
| rozkład LU (w miejscu)  ||  DGETRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym  z DGETRF  ||  DGETRS
|-
|
rozwiązywanie układu z macierzą symetryczną  ||  DSYSV
|-
| rozkład LDL<math>\displaystyle ^T</math> macierzy symetrycznej (w miejscu)  ||  DSYTRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym z DSYTRF  ||  DSYTRS
|-
|
rozwiązywanie układu z macierzą pasmową  ||  DGBSV
|-
| rozkład LU macierzy pasmowej (w miejscu)  ||  DGBTRF
|-
| rozwiązywanie układu z rozkładem uzyskanym  z DGBTRF  ||  DGBTRS
|-
|
zagadnienie własne  ||  DGESV
|-
|
|}
====Mnożenie macierz-wektor w BLAS====
Zacznijmy od prostej procedury BLAS Level 2, jaką jest mnożenie macierzy przez
wektor. Wykorzystamy tzw. wzorcową implementację BLASów (niezoptymalizowaną)
dostarczaną z dystrybucją np. Red Hat Linux. Jest to  biblioteka funkcji
fortranowskich.
Naszym zadaniem jest wykonanie operacji
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow  \alpha A x + y,
</math></center>
gdzie <math>\displaystyle A</math> jest zadaną macierzą <math>\displaystyle N\times M</math>, natomiast <math>\displaystyle y</math> jest wektorem o <math>\displaystyle M</math>
współrzędnych.
To zadanie realizuje procedura BLASów o nazwie
<code>DGEMV</code>. W rzeczywistości, ta procedura wykonuje ogólniejsze zadanie
wyznaczania wektora
<center><math>\displaystyle
y \leftarrow  \alpha B x + \beta y,
</math></center>
przy czym macierz <math>\displaystyle B</math> może być równa albo <math>\displaystyle A</math>, albo <math>\displaystyle A^T</math> (jednak za każdym
razem argumentem macierzowym, jaki przekazujemy <code>DGEMV</code>, jest wyjściowa
macierz <math>\displaystyle A</math>).
Jak wiemy, że jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie
biblioteki fortranowskiej w programie w C, jednak musimy pamiętać, iż macierze z
jakich ona skorzysta muszą być ułożone ''kolumnami'' w jednolitym bloku
pamięci.
Bazując na opisie procedury <code>DGEMV</code> ze
strony \pageref{opis:dgemv}, w programie w C powinniśmy
napisać prototyp tej funkcji następująco:
{{kod|||
<pre>
int dgemv_( char* TRANS,
int* M,
int* N,
double* ALPHA,
double* A, 
int* LDA, 
double* X, 
int* INCX,
double* BETA,
double* Y,
int* INCY );
</pre>}}
Dla własnej wygody, a także dla przyszłego wykorzystania, umieścimy ten
prototyp, razem z innymi przydatnymi drobiazgami (m.in. makro <code>IJ</code>
dające wygodny dostęp do macierzy niezależny od jej wewnętrznej reprezentacji, a
także zmienne całkowite
<code>static int BLASONE <nowiki>=</nowiki> 1, BLASMONE <nowiki>=</nowiki> -1;</code>), w pliku
nagłówkowym <code>blaslapack.h</code>.
Dalej już jest łatwo: oto pełny kod programu realizującego operację mnożenia macierzy przez wektor
przy użyciu procedury BLAS <code>DGEMV</code>:
{{kod|||
<pre>
#include <stdio.h>
#include "blaslapack.h"
double* mmread(char *filename, int* N, int* M );
int main()
{
int N, M, i, j;
double *A, *x, *y;
/* wczytujemy macierz z pliku w formacie MatrixMarket */
/* macierz jest reprezentowana w formacie kolumnowym  */
A <nowiki>=</nowiki> mmread("mbeacxc.mtx", &N, &M );
x <nowiki>=</nowiki> (double *)malloc(N*sizeof(double));
y <nowiki>=</nowiki> (double *)malloc(M*sizeof(double));
for (i <nowiki>=</nowiki> 1; i <<nowiki>=</nowiki> N; i++)
x[IJ(i,1,N)] <nowiki>=</nowiki> (double)i;
/* obliczamy y <nowiki>=</nowiki> 5*A*x, korzystając z procedury BLAS L2: DGEMV */
{
char TRANS <nowiki>=</nowiki> 'N'; double ALPHA <nowiki>=</nowiki> 5.0, BETA <nowiki>=</nowiki> 0.0;
dgemv_(&TRANS, &N, &M, &ALPHA, A,  &N,  x,  &BLASONE,
                        &BETA, y, &BLASONE );
}
}
/* wydruk wyniku */
</pre></div>
for (i <nowiki>=</nowiki> 1; i <<nowiki>=</nowiki> M; i++)
printf("
wyniki
return(0);
}
</pre>}}
 
Zwróćmy uwagę na wykorzystanie "stałej" <code>BLASONE</code>, równej 1,
predefiniowanej w pliku <code>blaslapack.h</code>. Nasz program kompilujemy
standardowo, pamiętając o dołączeniu na etapie linkowania używanych przez nas
bibliotek:
 
{{kod|||
<pre>
gcc -o testblas testblas.c -llapack -lblas -lgfortran -lm
</pre>}}


--- dokładnie ''w tej właśnie kolejności'' (LAPACK oczywiście w tym momencie
\beginoutux
dołączamy na wyrost: nasz program nie korzysta z żadnej funkcji LAPACKa, wobec
to są wyniki
tego opcja <code>-llapack</code> zostanie zignorowana).
\endoutux


Pamiętamy oczywiście, że standardowe BLASy i LAPACK nie są zoptymalizowane w
A jeśli masz komendę <code>DGESV <nowiki>=</nowiki> 5</code> to co?
stopniu pozwalającym na (prawie) maksymalne wykorzystanie możliwości sprzętu.
Dla osiągnięcia maksymalnej efektywności kodu, trzeba skorzystać z
optymalizowanych BLAS, które obecnie są dostępne nawet w kilku wariantach na
architektury x86.

Wersja z 16:09, 28 sie 2006

Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi? poprawki

Algorytm


<math>\displaystyle x_N^*\, =\, c_N / u_{N,N}</math>;
for (i = N-1; i >= 1; i--)
	<math>\displaystyle x_i^*\,:=\,\left( c_i\,-\, \sum_{j=i+1}^N
	u_{i,j}x_j^*\right)/u_{i,i}</math>;

(Algorytm ten jest wykonalny, ponieważ nieosobliwość macierzy implikuje, że ui,i0, i.) Podobnie, układ Lx=c rozwiązujemy algorytmem:

Algorytm Gaussa



<math>\displaystyle x_1 = c_1</math>;
for (i=2; i <= N; i++)
	<math>\displaystyle x_i = c_i\,-\,\sum_{j=1}^{i-1} l_{i,j} x_j^*</math>;

kod w c

#include <stdio.h>
float x;
	main()
	{
	}
	

wyniki

\beginoutux to są wyniki \endoutux

A jeśli masz komendę DGESV = 5 to co?