Ćwiczenia do Modułu 1: Różnice pomiędzy wersjami
jedno na binsearch |
|||
Linia 37: | Linia 37: | ||
'''program''' FlagaPolska2(N,A); | '''program''' FlagaPolska2(N,A); | ||
'''const''' bialy = 0; | '''const''' bialy = 0; | ||
czerwony = 1; | |||
'''var''' b,c : integer; | '''var''' b,c : integer; | ||
'''begin''' | '''begin''' | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
'''program''' FlagaPolska3(N,A); | '''program''' FlagaPolska3(N,A); | ||
'''const''' bialy = 0; | '''const''' bialy = 0; | ||
czerwony = 1; | |||
'''var''' b,c : integer; | '''var''' b,c : integer; | ||
'''begin''' | '''begin''' | ||
Linia 92: | Linia 92: | ||
'''program''' FlagaPolska4(N,A); | '''program''' FlagaPolska4(N,A); | ||
'''const''' bialy = 0; | '''const''' bialy = 0; | ||
czerwony = 1; | |||
'''var''' b,c : integer; | '''var''' b,c : integer; | ||
'''begin''' | '''begin''' | ||
Linia 216: | Linia 216: | ||
'''for''' i:=1 '''to''' N '''do''' '''begin''' | '''for''' i:=1 '''to''' N '''do''' '''begin''' | ||
biez:=max(0,biez+A[i]); | biez:=max(0,biez+A[i]); | ||
maks:=max(maks, biez) | maks:=max(maks, biez); | ||
'''end'''; | '''end'''; | ||
'''end'''. | '''end'''. | ||
Linia 321: | Linia 321: | ||
'''program''' Podciag(N,A,M,B); | '''program''' Podciag(N,A,M,B); | ||
'''var''' ia,ib: integer; | '''var''' ia,ib: integer; | ||
istnieje: boolean; | |||
'''begin''' | '''begin''' | ||
'''if''' N > M then istnieje:=false | '''if''' N > M then istnieje:=false | ||
Linia 371: | Linia 371: | ||
== Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne) == | == Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne) == | ||
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne o k | Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N. | ||
===Możliwe rozwiązania zadania === | ===Możliwe rozwiązania zadania === | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Linia 379: | Linia 379: | ||
'''program''' Przesun1(N,A,k); | '''program''' Przesun1(N,A,k); | ||
'''var''' i: integer; | '''var''' i: integer; | ||
P: array[0..N-1] of integer; | |||
'''begin''' | '''begin''' | ||
'''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' P[(i+k)mod N]:=A[i]; | '''for'' i:=0 '''to''' N-1 '''do''' P[(i+k)mod N]:=A[i]; | ||
Linia 402: | Linia 402: | ||
A[nast]:=akt; | A[nast]:=akt; | ||
akt:=pom; | akt:=pom; | ||
nast:=(nast+k) | nast:=(nast+k)mod N; | ||
'''end'''; | '''end'''; | ||
'''end'''; | '''end'''; | ||
Linia 449: | Linia 449: | ||
== Zadanie 11 (Segment o zadanej sumie) == | == Zadanie 11 (Segment o zadanej sumie) == | ||
Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program który dla danego W typu integer | Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program który dla danego W typu integer sprawdza czy w A istnieje segment o sumie W (czyli czy istnieją p, k takie, że W = \Sum_i \in [p ..k-1] A[i]) | ||
=== Rozwiązanie 1 === | === Rozwiązanie 1 === | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Linia 455: | Linia 455: | ||
'''program''' Segment_o_danej_sumie(N,A,W); | '''program''' Segment_o_danej_sumie(N,A,W); | ||
'''var''' p,k,suma: integer; | '''var''' p,k,suma: integer; | ||
istnieje: boolean; | |||
'''begin''' | '''begin''' | ||
'''if''' W < 0 '''then''' istnieje:=false | '''if''' W < 0 '''then''' istnieje:=false | ||
Linia 481: | Linia 481: | ||
===Możliwe rozwiązania zadania === | ===Możliwe rozwiązania zadania === | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
Najprościej | Najprościej jest dla każdego elementu policzyć liczbę wystąpień w tablicy. Jest to oczywiście rozwiązanie o kwadratowym koszcie czasowym. | ||
=== Rozwiązanie 1 === | === Rozwiązanie 1 === | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 492: | Linia 492: | ||
ile:=0; | ile:=0; | ||
'''for j:=1 '''to''' N '''do''' if A[i]=A[j] '''then''' ile:=ile+1; | '''for j:=1 '''to''' N '''do''' if A[i]=A[j] '''then''' ile:=ile+1; | ||
'''if''' (ile > (N+1) div 2) '''then''' zwyciezca:=i; | '''if''' (ile > (N+1) div 2) '''then''' zwyciezca:=A[i]; | ||
'''end'''; | '''end'''; | ||
'''end'''. | '''end'''. | ||
Linia 499: | Linia 499: | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
To zadanie ma też (piękne) rozwiązanie liniowe. Składa się ono z dwu faz. W pierwszej wyznaczamy takie a, że jeśli jest zwycięzca, to jest nim a, w drugiej (banalnej) sprawdzamy czy a wygrał. | |||
=== Rozwiązanie 2 === | === Rozwiązanie 2 === | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
Linia 505: | Linia 506: | ||
'''begin''' | '''begin''' | ||
kand:=1; | kand:=1; | ||
a:=A[ | a:=A[1]; | ||
ile := 1; | ile := 1; | ||
i := 1; | i := 1; | ||
Linia 514: | Linia 515: | ||
'''if''' ile > 0 '''then''' ile:=ile-1 | '''if''' ile > 0 '''then''' ile:=ile-1 | ||
'''else''' '''begin''' | '''else''' '''begin''' | ||
a:=T[i]; | a:=T[i]; | ||
ile:=1; | ile:=1; | ||
Linia 523: | Linia 523: | ||
'''if''' A[i]=a '''then''' ile:=ile+1; | '''if''' A[i]=a '''then''' ile:=ile+1; | ||
'''if''' (ile > (N+1)div 2) '''then''' | '''if''' (ile > (N+1)div 2) '''then''' | ||
zwyciezca:= | zwyciezca:=a | ||
'''else''' zwyciezca:=0; | '''else''' zwyciezca:=0; | ||
'''end'''. | '''end'''. | ||
Linia 532: | Linia 532: | ||
== Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych) == | == Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych) == | ||
Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. | Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. | ||
Rozpatrujemy liczby przy podstawie b | Rozpatrujemy liczby przy podstawie b ≥ 1. Napisz procedury obliczające: | ||
* sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie. | * sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie. | ||
* różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku. | * różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku. | ||
* iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik). | * iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik). | ||
=== Rozwiązanie 1 === | === Rozwiązanie 1 === | ||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | <div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | ||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | <div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | ||
'''const''' N=100; | '''const''' N=100; | ||
b=10; | |||
'''type''' liczba = array[0..N-1] of integer; | '''type''' liczba = array[0..N-1] of integer; | ||
dwa_liczba = array[0..2N-1] of integer; | |||
'''procedure''' Suma(A,B:liczba, var C:liczba, var:przepelnienie:boolean); | '''procedure''' Suma(A,B:liczba, var C:liczba, var:przepelnienie:boolean); | ||
Linia 593: | Linia 592: | ||
</div> | </div> | ||
== Zadanie INNE (Najdłuższy podciąg niemalejący) == | |||
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy obliczyć długość najdłuższego podciągu niemalejącego w A. | |||
=== Rozwiązanie 1 === | |||
<div class="mw-collapsible mw-made=collapsible mw-collapsed"> | |||
Kluczowe jest użycie dodatkowej tablicy B rozmiaru N, w której pod indeksem i przechowuje się minimalną wartość kończącą podciąg niemalejący o długości i w dotychczas przejrzanej części tablicy A, od 1 do k. Żeby uwzględnić A[k+1] należy w tablicy B odnależć miejsce na A[k+1] (najlepiej binarnie). | |||
<div class="mw-collapsible-content" style="display:none"> | |||
'''program''' Podciag_niemalejący(N,A); | |||
'''var''' : integer; | |||
B: array[1..N] of integer; | |||
'''begin''' | |||
ib:=1; | |||
B[ib]:=A[1]; | |||
ia:=2; | |||
'''while''' ia <= N '''do''' '''begin''' | |||
'''if''' A[ia] >= B[ib] '''then''' '''begin''' | |||
ib:=ib+1; | |||
B[ib]:=A[ia]; | |||
'''end''' | |||
'''else''' '''begin''' | |||
z:=ZnajdzPierwszyWiekszy(B,1,ib); | |||
B[z]:=A[ia]; | |||
'''end'''; | |||
ia:=ia+1; | |||
'''end'''; | |||
'''end'''. | |||
</div> | |||
</div> | |||
Wersja z 20:14, 10 lip 2006
Ta strona będzie zawierać podstawowe zadania na tablice.
Zadanie 1 (Flaga polska)
Tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0) wypełniona zerami i jedynkami reprezentuje ciąg N urn w których znajdują się żetony białe (0) i czerwone (1). Należy podać algorytm działania automatu przestawiającego żetony w urnach tak, by najpierw były żetony białe, potem czerwone. Robot może wykonywać dwa rodzaje operacji:
- Kol(i) - podaje kolor żetonu w i-tej urnie (1 ≤ i ≤ n)
- Z(i,j) - zamienia żetony z i-tej i j-tej urny (1 ≤ i,j ≤ n)
Uwagi:
- Operacja Kol jest bardzo kosztowna, więc zależy nam na tym by kolor każdego żetonu był sprawdzany co najwyżej raz.
- Robot potrafi zapamiętać tylko kilka wartości z przedziału 0..N+1.
- Nie można założyć, że występuje choć jeden żeton w każdym z kolorów.
Możliwe rozwiązania zadania 1
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 1 optymalizuje liczbę sprawdzeń kolorów, ale może niepotrzebnie zamieniać czerwone z czerwonymi. Mozna tego uniknąć wprowadzając dodatkową pętlę po czerwonych od końca tablicy.
Rozwiązanie 2
W rozwiązaniu 2 są dwie zagnieżdżone pętle while. Trzeba zwrócić uwagę, że gdyby nie warunek b<c to w przypadku tablicy zawierającej same białe żetony doszłoby do wyjścia poza zakres (odwołanie do Kol(0)). Można uniknąć zagnieżdżonych while'i; trzeba jednak uważać aby nie sprawdzać kilka razy koloru tego samego żetonu.
Rozwiązanie 3
W rozwiązaniu 3 każdy żeton jest sprawdzany co najwyżej raz, a każda zamiana ustawia na dobrych miejscach 2 żetony (czyli zamian jest co najwyżej N div 2). Alternatywne rozwiązanie, unikające zagnieżdżonych pętli jest poniżej. Jednak dla tablicy złożonej z jednego żetonu czerwonego i potem samych białych będzie potrzeba N-1 zamian.
Rozwiązanie 4
Zadanie 2 (Flaga holenderska)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer (N > 0). Należy tak poprzestawiać w niej elementy, żeby najpierw były elementy <0, potem =0, a na końcu >0.
Rozwiązanie 1
Zadanie 3 (Najdłuższe plateau)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, długość najdłuższego stałego segmentu (spójnego fragmentu tablicy).
Możliwe rozwiązania zadania 3
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
A co by było gdyby tablica A była posortowana ?
Zadanie 4 (Segment o maksymalnej sumie)
Napisz program znajdujący w zadanej tablicy A typu array[1..N] of integer, N > 1, maksymalną sumę segmentu (spójnego fragmentu tablicy). Przyjmujemy, że segment pusty ma sumę 0.
Możliwe rozwiązania zadania 4
Rozwiązanie trywialne, o kwadratowej złożoności:
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie liniowe:
Rozwiązanie 1
Zadanie 5 (Część wspólna zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) cześć wspólną tych zbiorów.
Rozwiązanie 1
Zadanie 6 (Suma zbiorów)
Dane są dwie tablice A i B typu array[1..N] of integer, N > 1. Obie są posortowane rosnąco. Należy traktując A i B jako reprezentacje dwu zbiorów wypisać (operacją write) sumę tych zbiorów.
Możliwe rozwiązania zadania 6
Rozwiązanie 1
Rozwiązanie 2
Zadanie 7 (Podciąg)
Dane są dwie tablice A typu array[1..N] of integer i B typu array[1..M] of integer, N, M > 1. Napisz program sprawdzający, czy A jest podciągiem B (tzn. czy istnieje funkcja f, rosnąca, z 1..N w 1..M, t. ze A[i]=B[f(i)]).
Rozwiązanie 1
Zadanie 8 (Odwracanie tablicy)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1. Napisz program odwracający kolejność elementów w A.
Rozwiązanie 1
Zadanie 9 (Przesunięcie cykliczne)
Dana tablica A typu array[0..N-1] of integer, N > 1, i liczba naturalna k > 1. Napisz program realizujący przesunięcie cykliczne w prawo o k pól, czyli przesuwający zawartość pola A[i] na A[(i+k) mod N] dla każdego i < N.
Możliwe rozwiązania zadania
Najprościej rozwiązać to zadanie używając dodatkowej pamięci rozmiaru N.
Rozwiązanie 1
Można też skorzystać z rozkladu na cykle elementów tablicy. Długość każdego takiego cyklu wynosi nww(N,k) a na dodatek pierwsze nwd(N,k) elementów należy do różnych cykli. Dodatkowym kosztem jest oczywiście obliczenie nww i nwd.
Rozwiązanie 2
Można też zauważyć, że przesunięcie cykliczne o k w prawo realizuje się porzez trzy odwrócenia pewnych segmentów w tablicy. Procedura Odwroc pochodzi z zadania 8.
Rozwiązanie 3
Zadanie 10 (Następna permutacja)
Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera pewną permutację liczb 1.. N. Napisz program wpisujący do A następną leksykograficznie permutację. Zakładamy, że permutacja w A nie jest ostatnia leksykograficznie.
Rozwiązanie 1
Najpierw szukamy od tyłu pierwszego elementu, takiego że A[i] < A[i+1] (tu korzystamy z zalożenia że to nie ostatnia permutacja), potem szukamy na prawo od i najmniejszego większego od niego elementu k (uwaga: dużo wygodniej to robic od prawej strony!), potem zamieniamy te elementy i odwracamy kolejność elementów na prawo od i.
Zadanie 11 (Segment o zadanej sumie)
Tablica A typu array[1..N] of integer zawiera tylko liczby dodatnie. Napisz program który dla danego W typu integer sprawdza czy w A istnieje segment o sumie W (czyli czy istnieją p, k takie, że W = \Sum_i \in [p ..k-1] A[i])
Rozwiązanie 1
Zadanie 12 (Głosowanie większościowe)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy sprawdzić czy jest w niej element wystepujący więcej niż N/2 razy i jeśli tak wskazać go.
Możliwe rozwiązania zadania
Najprościej jest dla każdego elementu policzyć liczbę wystąpień w tablicy. Jest to oczywiście rozwiązanie o kwadratowym koszcie czasowym.
Rozwiązanie 1
To zadanie ma też (piękne) rozwiązanie liniowe. Składa się ono z dwu faz. W pierwszej wyznaczamy takie a, że jeśli jest zwycięzca, to jest nim a, w drugiej (banalnej) sprawdzamy czy a wygrał.
Rozwiązanie 2
Zadanie 13 (Arytmetyka liczb wielocyfrowych)
Liczby wielocyfrowe będą reprezentowane w tablicach typu liczba=array[0..N-1] of integer w taki sposób, że najmniej znacząca cyfra jest pod indeksem 0. Rozpatrujemy liczby przy podstawie b ≥ 1. Napisz procedury obliczające:
- sumę liczb A i B do C. Jeśli wynik nie zmieści się w C to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna przepełnienie wskazuje czy do niego doszło czy nie.
- różnicę A i B do C. Jeśli wynik miałby byc liczbą ujemną to wartość C nie ma znaczenia. Zmienna ujemny wskazuje jaki jest znak wyniku.
- iloczyn A i B do C (C powinno być tablicą dwa razy dłuższą niż A i B, żeby móc pomieścić wynik).
Rozwiązanie 1
Zadanie INNE (Najdłuższy podciąg niemalejący)
Dana jest tablica A typu array[1..N] of integer, N > 1. Należy obliczyć długość najdłuższego podciągu niemalejącego w A.
Rozwiązanie 1
Kluczowe jest użycie dodatkowej tablicy B rozmiaru N, w której pod indeksem i przechowuje się minimalną wartość kończącą podciąg niemalejący o długości i w dotychczas przejrzanej części tablicy A, od 1 do k. Żeby uwzględnić A[k+1] należy w tablicy B odnależć miejsce na A[k+1] (najlepiej binarnie).