PF Moduł 8: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 418: | Linia 418: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:PF_M8_Slajd17.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:PF_M8_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|'''Cykl Diesla''' opisuje pracę czterosuwowego silnika wysokoprężnego. Stan gazów w cylindrze opisany jest za pomocą sześciu następujących po sobie przemian odwracalnych. | ||
#(0)->(1) izobaryczne wessanie powietrza do całkowitego wypełnienia objętości cylindra. | |||
#(1)->(2) adiabatyczne sprężenie zassanego powietrza. | |||
#(2)->(3) wtrysk paliwa, izobaryczne spalanie mieszanki | |||
#(3)->(4) adiabatyczna ekspansja gazów spalinowych | |||
#(4)->(1) izochoryczny spadek ciśnienia w wyniku otwarcia wentyla spustowego. | |||
#(1)->(0) izobaryczne usunięcie reszty gazów spalinowych z układu spalania i powrót układu do stanu początkowego. | |||
Zakładamy, że cykl rozpoczyna się stanem (1) opisanym przez <math>p_1, V_1, T_1</math> i odpowiednio poprzez kolejne stany (2), (3), (4) kończy powrotem do stanu (1). | |||
|} | |} | ||
Linia 425: | Linia 433: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|valign="top" width="450px"|[[Grafika:PF_M8_Slajd18.png]] | |valign="top" width="450px"|[[Grafika:PF_M8_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Przy obliczaniu wydajności cykli odwracalnych posługujemy się najwygodniejszymi charakterystykami rozważanego cyklu. | ||
W procesie (2) -> (3) izobarycznego ogrzewania gaz pobiera ciepło | |||
: <math>Q_3=nC_p\Delta T=nC_p(T_3-T_2)</math>. | |||
W procesie (4) -> (1) izochorycznego ochładzania gaz oddaje ciepło | |||
: <math>Q_4=\Delta U_4=nC_v\Delta T=nC_v(T_1-T_4)</math>, | |||
ale <math>T_1<T_4</math>, więc ciepło oddane przez gaz wyniesie | |||
: <math>|Q_4|=nC_v(T_4-T_1)</math>. | |||
Sprawność cyklu Diesla obliczamy ze wzoru: <math>\eta = {Q_3 - |Q_4| \over Q_3}</math>.<br> | |||
Po podstawieniu, otrzymujemy: | |||
: <math>\eta = 1-{C_v(T_4-T_1) \over C_p(T_3-T_2)}</math>. | |||
Korzystając z równania adiabaty i równania stanu gazu doskonałego możemy tę sprawność wyrazić za pomocą stopnia sprężenia. Wykładnik w równaniu adiabaty (Poissona) <math>\kappa = {C_p \over C_v}</math>. | |||
Dla procesu (1) -> (2) mamy: <math>T_1V_1^{\kappa -1}=T_2V_2^{\kappa -1}</math>, dla procesu (3) -> (4) mamy: <math>T_3V_3^{\kappa -1}=T_4V_1^{\kappa -1}</math>. | |||
Dla osób zainteresowanych, zachęta do samodzielnego dokończenia obliczeń zależności wydajności od objętości gazu w tym cyklu, bo | |||
: <math>\eta = 1-{C_v \over C_p}({V_3 \over V_1})^{\kappa -1}{1-({V_2 \over V_3})^\kappa \over 1-{V_2 \over V_3}}</math> | |||
Jak widać, wydajność silnika Diesla zależy również od przebiegu procesu spalania, który ma charakter izobarycznego ogrzewania przy zmianie objętości od <math>V_2</math> do <math>V_3</math>. Warto zauważyć, że w obu przypadkach właściwą substancją pracującą jest powietrze, a proces spalania mieszanki paliwowej rozpatrujemy jako izochoryczne (cykl Otta), bądź izobaryczne (cykl Diesla) jego ogrzewanie. | |||
|} | |} | ||
Wersja z 10:40, 28 sie 2006
![]() |
Wprowadzenie
Omówione są tu ogólne prawa makroskopowe opisujące prawidłowo zjawiska cieplne i pozwalające ilościowo przewidywać skutki różnych procesów. |
![]() |
![]() |