ZZL Moduł 2: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 78: | Linia 78: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd6.png]] | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd6.png]] | ||
|valign="top"|'''2. | |valign="top"|'''2. Wymiar społeczny''' | ||
*jednostka, która działa w pojedynkę nie dysponuje taką samą siłą, co grupa; często narażona jest na lekceważenie, a jej głos może stać się niezauważalny; grupa dysponuje większą skutecznością, siłą przebicia i nacisku, niż tworzący ją pojedynczy ludzie; źródłem tej siły jest przede wszystkim sam fakt istnienia grupy; w kontaktach z innymi i ze światem zewnętrznym reprezentanci grupy nie występują jako osoby prywatne, lecz są przedstawicielami wielu osób – zorganizowanych i wspólnie działających, tym samym nie są narażeni na zignorowanie; poza tym osoby przynależące do grupy są mniej odporne na groźby i zastraszenie; | *jednostka, która działa w pojedynkę nie dysponuje taką samą siłą, co grupa; często narażona jest na lekceważenie, a jej głos może stać się niezauważalny; grupa dysponuje większą skutecznością, siłą przebicia i nacisku, niż tworzący ją pojedynczy ludzie; źródłem tej siły jest przede wszystkim sam fakt istnienia grupy; w kontaktach z innymi i ze światem zewnętrznym reprezentanci grupy nie występują jako osoby prywatne, lecz są przedstawicielami wielu osób – zorganizowanych i wspólnie działających, tym samym nie są narażeni na zignorowanie; poza tym osoby przynależące do grupy są mniej odporne na groźby i zastraszenie; | ||
*członkowie grupy mając bezpośredni wpływ na decyzje i mogąc ustalać cele związane z wykonywaną pracą i sposoby ich realizacji, będą bardziej identyfikować się z celami swojej organizacji i dbać o jej sukces; | *członkowie grupy mając bezpośredni wpływ na decyzje i mogąc ustalać cele związane z wykonywaną pracą i sposoby ich realizacji, będą bardziej identyfikować się z celami swojej organizacji i dbać o jej sukces; | ||
*przynależność do grupy ważnej i uznanej zapewnia jednostkom prestiż i szacunek ze strony innych | *przynależność do grupy ważnej i uznanej zapewnia jednostkom prestiż i szacunek ze strony innych. | ||
|} | |} | ||
Linia 93: | Linia 93: | ||
*człowiek stworzony jest do życia społecznego; pragnie akceptacji i pragnie doświadczać przynależności, ponieważ poprzez tę przynależność może dokonywać własnej identyfikacji i się określać; uczestnictwo w grupie daje jednostkom możliwość zaspokojenia potrzeby akceptacji, samorealizacji i bezpieczeństwa; | *człowiek stworzony jest do życia społecznego; pragnie akceptacji i pragnie doświadczać przynależności, ponieważ poprzez tę przynależność może dokonywać własnej identyfikacji i się określać; uczestnictwo w grupie daje jednostkom możliwość zaspokojenia potrzeby akceptacji, samorealizacji i bezpieczeństwa; | ||
*ważnym atrybutem przynależności do grupy i działania w niej jest wsparcie emocjonalne, którego wzajemnie mogą sobie udzielać osoby działające w tej grupie; wsparcie to może być szczególnie przydatne w momencie napotkania w działaniu na problemy, z którymi trudno sobie poradzić samemu; jednostki działające w grupie, a tym samym odczuwające obecność i zaangażowanie innych, będą na ogół dysponowały większą wewnętrzną siłą, umożliwiającą przeciwstawienie się trudnościom; | *ważnym atrybutem przynależności do grupy i działania w niej jest wsparcie emocjonalne, którego wzajemnie mogą sobie udzielać osoby działające w tej grupie; wsparcie to może być szczególnie przydatne w momencie napotkania w działaniu na problemy, z którymi trudno sobie poradzić samemu; jednostki działające w grupie, a tym samym odczuwające obecność i zaangażowanie innych, będą na ogół dysponowały większą wewnętrzną siłą, umożliwiającą przeciwstawienie się trudnościom; | ||
*bycie członkiem grupy sprawia, że ludzie mają większe poczucie wpływu na swoje życie; uwalnia to ich od leku bycia manipulowanym i leku przed samowolą lidera. | *bycie członkiem grupy sprawia, że ludzie mają większe poczucie wpływu na swoje życie; uwalnia to ich od leku bycia manipulowanym i leku przed samowolą lidera. | ||
|} | |} | ||
Linia 110: | Linia 100: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd8.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"|Oparcie funkcjonowania organizacji na działaniach zespołowych wydaje się być odpowiedzią na współczesne wyzwania, z którymi organizacje muszą się zmierzyć. Obecnie każda organizacja musi nadążyć za coraz szybciej zmieniającym się otoczeniem i przystosować się do funkcjonowania w permanentnym stanie zmiany. Dużym utrudnieniem w tym zakresie jest zbytnia formalizacja działań wewnątrz organizacji. W miarę upływu czasu organizacje mają tendencję do rozrastania się, wzrasta ich złożoność i tym samym wzrasta zapotrzebowanie na skuteczną koordynację. | ||
Oparcie funkcjonowania organizacji na działaniach zespołowych wydaje się być odpowiedzią na współczesne wyzwania, z którymi organizacje muszą się zmierzyć. Obecnie każda organizacja musi nadążyć za coraz szybciej zmieniającym się otoczeniem i przystosować się do funkcjonowania w permanentnym stanie zmiany. Dużym utrudnieniem w tym zakresie jest zbytnia formalizacja działań wewnątrz organizacji. W miarę upływu czasu organizacje mają tendencję do rozrastania się, wzrasta ich złożoność i tym samym wzrasta zapotrzebowanie na skuteczną koordynację. | |||
|} | |} | ||
Linia 120: | Linia 108: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd8.png]] | ||
|valign="top"|'''Praca zespołowa''' | |valign="top"|'''Praca zespołowa''' | ||
Linia 133: | Linia 121: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|'''Definicja zespołu''' | |valign="top"|'''Definicja zespołu''' | ||
Linia 158: | Linia 146: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd10.png]] | ||
|valign="top"|'''Rodzaje zespołów''' | |valign="top"|'''Rodzaje zespołów''' | ||
Linia 175: | Linia 163: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"|'''Fazy tworzenia zespołu''' | |valign="top"|'''Fazy tworzenia zespołu''' | ||
Linia 232: | Linia 220: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"|'''Normy grupowe''' | |valign="top"|'''Normy grupowe''' | ||
Linia 254: | Linia 242: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"|'''Źródła norm grupowych''' | |valign="top"|'''Źródła norm grupowych''' | ||
Linia 271: | Linia 259: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika: | |width="450px" valign="top"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"|'''Tworzenie norm''' | |valign="top"|'''Tworzenie norm''' | ||
Linia 290: | Linia 278: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"|'''Cele grupowe''' | |valign="top"|'''Cele grupowe''' | ||
Linia 317: | Linia 305: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"|'''Grupotwórcze oddziaływanie celu''' | |valign="top"|'''Grupotwórcze oddziaływanie celu''' | ||
Linia 331: | Linia 319: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"|'''Integracja i spójność grupowa''' | |valign="top"|'''Integracja i spójność grupowa''' | ||
Linia 350: | Linia 338: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"|'''Mechanizmy integracji zespołowej - metody niebezpieczne''' | |valign="top"|'''Mechanizmy integracji zespołowej - metody niebezpieczne''' | ||
Linia 363: | Linia 351: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika: | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"|'''Mechanizmy integracji zespołowej - metody bezpieczne:''' | |valign="top"|'''Mechanizmy integracji zespołowej - metody bezpieczne:''' | ||
Linia 376: | Linia 364: | ||
<hr width="100%"> | <hr width="100%"> | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd20.png]] | |||
|valign="top"|'''Podsumowanie''' | |valign="top"|'''Podsumowanie''' | ||
Z powyższych rozważań wynika, że zespól, żeby dobrze i efektywnie funkcjonować nie może być pozostawiony samemu sobie, w tworzeniu zespołu nie można zdać się na przypadek. Na bieżąco należy wpływać na wszystkie elementy, które się nań składają i próbować je kształtować zgodnie z wizją rozwoju organizacji. | Z powyższych rozważań wynika, że zespól, żeby dobrze i efektywnie funkcjonować nie może być pozostawiony samemu sobie, w tworzeniu zespołu nie można zdać się na przypadek. Na bieżąco należy wpływać na wszystkie elementy, które się nań składają i próbować je kształtować zgodnie z wizją rozwoju organizacji. | ||
'''Pytania do dyskusji''' | |} | ||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M2_Slajd21.png]] | |||
|valign="top"|'''Pytania do dyskusji''' | |||
#Jakie konsekwencje dla funkcjonowania firmy/przedsiębiorstwa ma według ciebie zespołowy podział pracy? | #Jakie konsekwencje dla funkcjonowania firmy/przedsiębiorstwa ma według ciebie zespołowy podział pracy? |
Wersja z 18:47, 27 sie 2006
![]() |
Zachowania organizacyjne
– budowanie zespołów i grup Opracowanie merytoryczne: Katarzyna Górniak Opracowanie graficzne: Natalia Biedugnis |
![]() |
Słowa kluczowe: operacyjne, społeczne i psychologiczne korzyści z pracy zespołowej, fazy tworzenia zespołu, funkcje i rodzaje norm, cele grupowe, integracja i spójność grupowa
|
![]() |
Pytania do dyskusji
|