Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 80: | Linia 80: | ||
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\ | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 91: | Linia 91: | ||
Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | ||
# Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \ | # Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)= | ||
\{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \ | \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \mathcal{P}(\emptyset)=\{\emptyset\}</math> | ||
to <math>\displaystyle \ | to <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math> a wtedy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap (\ | <center><math>\displaystyle \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 101: | Linia 101: | ||
tego również | tego również | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\ | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \emptyset | ||
</math></center> | </math></center> | ||
# W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math> otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> a więc <math>\displaystyle \ | # W przypadku, gdy <math>\displaystyle a=b</math> otrzymujemy <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> a więc <math>\displaystyle \mathcal{P}(x)=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \mathcal{P}(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset) =\{ \{\{a\}\} \}</math> skąd otrzymujemy | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \ | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \mathcal{P}(\emptyset)) = \{a\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 143: | Linia 143: | ||
niech nowy wzór będzie postaci | niech nowy wzór będzie postaci | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\ | <center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) | ||
\setminus \ | \setminus \mathcal{P}(\emptyset)). | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 152: | Linia 152: | ||
Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu | Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu | ||
[[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] pokazaliśmy że w takim przypadku mamy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\ | [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] pokazaliśmy że w takim przypadku mamy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) | ||
\setminus \ | \setminus \mathcal{P}(\emptyset))=\{b\}</math> jeśli <math>\displaystyle b</math> jest współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. Wobec tego | ||
<center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\ | <center><math>\displaystyle \bigcup (\bigcup x \setminus \bigcap x) \cup \bigcap \bigcap \bigcap (\mathcal{P}(x) | ||
\setminus \ | \setminus \mathcal{P}(\emptyset))= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 212: | Linia 212: | ||
<center><math>\displaystyle \aligned x \times \emptyset =\\ | <center><math>\displaystyle \aligned x \times \emptyset =\\ | ||
\{z\in \ | \{z\in \mathcal{P}(\mathcal{P}(x \cup z)): \exists_{a\in x} \exists_{b\in \emptyset} (a,b)=z\}=\\ | ||
\{z\in \ | \{z\in \mathcal{P}(\mathcal{P}(x \cup z)): \exists_{a\in x} \exists_{b}[ (b \in \emptyset) \wedge (a,b)=z]\} | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
Linia 653: | Linia 653: | ||
{{cwiczenie||| | {{cwiczenie||| | ||
Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \ | Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \mathcal{P}(X) \times \mathcal{P}(X)</math> następująco: | ||
dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B \subset X</math> mamy | dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B \subset X</math> mamy | ||
Linia 838: | Linia 838: | ||
<math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>\displaystyle T \supset R</math> to <math>\displaystyle T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math> to <math>\displaystyle T\supset R\cup R^{-1}</math>. | <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>\displaystyle T \supset R</math> to <math>\displaystyle T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math> to <math>\displaystyle T\supset R\cup R^{-1}</math>. | ||
# Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia, | # Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia, | ||
pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby <math>\displaystyle n\in | pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby <math>\displaystyle n\in N \setminus\{0\}</math> przez <math>\displaystyle R^n</math> | ||
będziemy oznaczać <math>\displaystyle n</math>-krotne złożenie relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą (czyli <math>\displaystyle R^1=R</math> oraz <math>\displaystyle R^{n+1}= R^n \circ R</math> dla <math>\displaystyle n>1</math>). | będziemy oznaczać <math>\displaystyle n</math>-krotne złożenie relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą (czyli <math>\displaystyle R^1=R</math> oraz <math>\displaystyle R^{n+1}= R^n \circ R</math> dla <math>\displaystyle n>1</math>). | ||
Zdefiniujmy rodzinę <math>\displaystyle \ | Zdefiniujmy rodzinę <math>\displaystyle \mathcal{R}</math> jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń | ||
relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą, czyli <math>\displaystyle \ | relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą, czyli <math>\displaystyle \mathcal{R}=\{r\subset X^2 : \exists_{n\in N} (n\neq 0 | ||
\wedge R^n=r)\}</math>. Do formalnego zdefiniowania rodziny <math>\displaystyle \ | \wedge R^n=r)\}</math>. Do formalnego zdefiniowania rodziny <math>\displaystyle \mathcal{R}</math> potrzebne są pojęcia | ||
liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną | liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną | ||
przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji <math>\displaystyle R</math> w | przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji <math>\displaystyle R</math> w | ||
klasie relacji przechodnich na <math>\displaystyle X</math> to relacja <math>\displaystyle \bigcup \ | klasie relacji przechodnich na <math>\displaystyle X</math> to relacja <math>\displaystyle \bigcup \mathcal{R}</math>. | ||
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | ||
## <math>\displaystyle R=R^1 \subset \bigcup \ | ## <math>\displaystyle R=R^1 \subset \bigcup \mathcal{R}</math> | ||
## Aby pokazać, że relacja <math>\displaystyle \bigcup \ | ## Aby pokazać, że relacja <math>\displaystyle \bigcup \mathcal{R}</math> jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary <math>\displaystyle (a,b),(b,c) \in \mathcal{R}</math>. | ||
Wtedy muszą istnieć liczby <math>\displaystyle n,m \in | Wtedy muszą istnieć liczby <math>\displaystyle n,m \in N</math> takie, że <math>\displaystyle (a,b)\in R^n</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^m</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^m \circ R^n</math>. | ||
Z łączności składania relacji wynika, że <math>\displaystyle R^m \circ R^n= R^{m+n}</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \ | Z łączności składania relacji wynika, że <math>\displaystyle R^m \circ R^n= R^{m+n}</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \mathcal{R}</math>. | ||
## Weźmy dowolną przechodnią relację <math>\displaystyle T</math> taką, że <math>\displaystyle R\subset T</math> pokażemy indukcyjnie, że dla każdego | ## Weźmy dowolną przechodnią relację <math>\displaystyle T</math> taką, że <math>\displaystyle R\subset T</math> pokażemy indukcyjnie, że dla każdego | ||
<math>\displaystyle n\in | <math>\displaystyle n\in N\setminus \{0\}</math> mamy <math>\displaystyle R^n\subset T</math>. | ||
### Baza indukcji. Dla <math>\displaystyle n=1</math> mamy <math>\displaystyle R^1=R</math> a więc z założenia <math>\displaystyle R^1\subset T</math>. | ### Baza indukcji. Dla <math>\displaystyle n=1</math> mamy <math>\displaystyle R^1=R</math> a więc z założenia <math>\displaystyle R^1\subset T</math>. | ||
### Krok indukcyjny. Weźmy dowolne <math>\displaystyle n\in | ### Krok indukcyjny. Weźmy dowolne <math>\displaystyle n\in N\setminus \{0,1\}</math> i przypuśćmy, że dla każdego <math>\displaystyle 0<m<n</math> | ||
zachodzi <math>\displaystyle R^m\subset T</math>. Weźmy dowolną parę <math>\displaystyle (a,c)\in R^n</math>. Ponieważ <math>\displaystyle n>1</math> to <math>\displaystyle R^n= R^{n-1} \circ R</math>. | zachodzi <math>\displaystyle R^m\subset T</math>. Weźmy dowolną parę <math>\displaystyle (a,c)\in R^n</math>. Ponieważ <math>\displaystyle n>1</math> to <math>\displaystyle R^n= R^{n-1} \circ R</math>. | ||
Oznacza to, że istnieje element <math>\displaystyle b\in X</math> taki, że <math>\displaystyle (a,b)\in R</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^{n-1}</math>. Z założenia | Oznacza to, że istnieje element <math>\displaystyle b\in X</math> taki, że <math>\displaystyle (a,b)\in R</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^{n-1}</math>. Z założenia | ||
Linia 860: | Linia 860: | ||
Wobec dowolności wyboru pary <math>\displaystyle (a,c)</math> otrzymujemy <math>\displaystyle R^n \subset T</math>. | Wobec dowolności wyboru pary <math>\displaystyle (a,c)</math> otrzymujemy <math>\displaystyle R^n \subset T</math>. | ||
Skoro dla każdego <math>\displaystyle n\in | Skoro dla każdego <math>\displaystyle n\in N\setminus \{0\}</math> mamy <math>\displaystyle R^n \subset T</math> to również <math>\displaystyle \bigcup \mathcal{R} \subset T</math>. | ||
Pokażemy teraz że istnieje zbiór <math>\displaystyle X</math> taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze <math>\displaystyle X</math> i | Pokażemy teraz że istnieje zbiór <math>\displaystyle X</math> taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze <math>\displaystyle X</math> i | ||
Linia 897: | Linia 897: | ||
i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. | i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. | ||
Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia | Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia | ||
[[##ex:charakteryzacjeDomkniec|Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|]]. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\ | [[##ex:charakteryzacjeDomkniec|Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|]]. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\inN\setminus\{0\}</math> mamy <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=(R^{-1})^n</math>. | ||
Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy | Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy | ||
<center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in | <center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\})^{-1} = \bigcup\{(R^n)^{-1}:n\in N \setminus \{0\}\}= | ||
\bigcup\{R^n:n\in | \bigcup\{R^n:n\in N \setminus \{0\}\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Wersja z 18:25, 25 sie 2006
Uwaga: przekonwertowane latex2mediawiki; prawdopodobnie trzeba wprowadzi� poprawki
Zawartość wykładu: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, relacje równoważności, rozkłady zbiorów, domykanie relacji, rozdział dla dociekliwych.
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że to . Zatem co daje, że a zatem . W przeciwnym przypadku gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że , albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .

Ćwiczenie
Dla każdej pary udowodnij, że
Ćwiczenie
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Ćwiczenie
Pokaż, że z każdej pary można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs} oraz stałą .
- Rozważ najpierw pary różnych elementów.
- Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia Uzupelnic ex:paraPS|
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale Uzupelnic konstukcja_marcina| znajdującym się na końcu. Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Ćwiczenie
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Ćwiczenie
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:
Ćwiczenie
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja
Relacje
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
Operacje na relacjach:
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}}
Ćwiczenie
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Ćwiczenie
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Ćwiczenie
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Ćwiczenie
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Dla zbioru definiujemy relację jako .
Relację nazywamy relacją równoważnością o polu jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność )
- (symetria )
- (przechodniość )
Ćwiczenie
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
Niech będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
co z założenia daje a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie
Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu .
Dowód
Zwrotność jest oczywista ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że co daje .
Niech . Mamy zatem, że
co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Niech . Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru gdy
- Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}
Lemat
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem
.Dowód
Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. bo każda klasa jest podzbiorem . Odwrotnie każdy . Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu Uzupelnic thm:rownowaznosc|.

Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
Lemat
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością
Dowód
Relacja jest zwrotna każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste zatem
co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty wiec istnieje . Klasa
.

Ćwiczenie
Niech będzie niepustym zbiorem, oraz niech . Zdefiniujemy relację następująco: dla dowolnych zbiorów mamy
( oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli ) Udowodnij, że relacja jest relacją równoważności. Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że . Dobrym punktem wyjścia jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów .
Ćwiczenie
Udowodnij, że dla relacji równoważności na zbiorze , relacja jest relacją równoważności wtedy i tylko wtedy gdy
Podaj przykłady relacji równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i . Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.
Niech będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy
- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji gdy:
- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat
Dowód
Twierdzenie
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}}
. Takie nie jest
puste bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też bo było domknięciem jest więc a to oznacza, że
.

Ćwiczenie
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać stosując twierdzenie Uzupelnic thm:domkniecie|, że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja jest antysymetryczna gdy z faktu, że oraz da się pokazać, że )
Ćwiczenie
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest że:
- dla dowolnej relacji relacja
jest relacją równoważności
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (rozdział dla dociekliwych)==
W definicji Uzupelnic iloczyn_kartezjanski| zaprezentowanej w rozdziale Uzupelnic section_iloczyn_kartezjanski| jest pewna nieścisłość. Konstrukcja iloczynu kartezjańskiego odwołuje się do aksjomatu wyróżniania w wersji nieuprawomocnionej. Konstrukcja którą zobaczą państwo w tym rozdziale usuwa tą poprzednią niedogodność.
Twierdzenie
Dla dowolnych dwóch zbiorów i istnieje zbiór zawierający wszystkie pary postaci gdzie i .
Dowód
Ustalmy dwa dowolne zbiory i . Jeśli lub to istnieje na podstawie aksjomatu zbioru pustego. W przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym to istnieje na podstawie aksjomatu pary. W dalszej częsci dowodu zakładamy że zbiory i są niepuste i że ma więcej niż jeden element. Na podstawie aksjomatu zbioru potęgowego, aksjomatu unii i aksjomatu wycinania następujące zbiory istnieją:
Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując możemy stworzyć
w którym to zbiorze mamy pewność, że jest elementem . Kontynuujemy definiując
gdzie mamy pewność, że jest elementem , a elementem , oraz
gdzie mamy pewność, że . Kończąc

Twierdzenie
Jeśli i są zbiorami i to zbiorem jest również ogół takich, że istnieje spełniające . Zbiór takich oznaczamy przez i nazywamy projekcją na pierwszą współrzędną.
Dowód
W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla dowolnej formuły nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż i następująca formuła jest prawdą
Aby dowieść tą własność ustalmy dowolną formułę i dowolny zbiór . Stosujemy aksjomat wyróżniania do (który istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:produktistnieje|) i do formuły
otrzymując zbiór . Wymagany zbiór istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:pierwszaproj| i jest równy .
Przykładem zastosowania powyższego twierdzenia może być otrzymanie drugiej projekcji z iloczynu kartezjańskiego. Aby otrzymać stosujemy powyższe twierdzenie do , i wyrażenia mówiącego .