ZZL Moduł 1: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd1. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd1.png]] | ||
|valign="top"|Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1 | |valign="top"|Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji – wykład 1 | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd2. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd2.png]] | ||
|valign="top"|Tematyka pierwszego wykładu poświęconego Zarządzaniu potencjałem społecznym organizacji obejmuje takie zagadnienia jak: | |valign="top"|Tematyka pierwszego wykładu poświęconego Zarządzaniu potencjałem społecznym organizacji obejmuje takie zagadnienia jak: | ||
*określenie na czym polega i jakie ma znaczenie dla organizacji zarządzanie zasobami ludzkimi | *określenie na czym polega i jakie ma znaczenie dla organizacji zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Linia 21: | Linia 21: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd3. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd3.png]] | ||
|valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi można zdefiniować jako strategię i praktykę nabywania, wykorzystywania (używania), udoskonalania i zachowywania ludzi – ich możliwości i umiejętności w organizacji lub przedsiębiorstwie. ( Źródło: Adamiec M., Kożusznik B, ''Zarządzanie Zasobami Ludzkimi'', AKADE, Kraków 2000) | |valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi można zdefiniować jako strategię i praktykę nabywania, wykorzystywania (używania), udoskonalania i zachowywania ludzi – ich możliwości i umiejętności w organizacji lub przedsiębiorstwie. ( Źródło: Adamiec M., Kożusznik B, ''Zarządzanie Zasobami Ludzkimi'', AKADE, Kraków 2000) | ||
|} | |} | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd4. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd4.png]] | ||
|valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) dotyczy takich zasobów jak wiedza, umiejętności, zdolności, postawy pracowników danej organizacji. Zmiana nazewnictwa używanego do opisu tych działań odzwierciedla zmianę ich postrzegania i przypisywanego im znaczenia. | |valign="top"|Zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) dotyczy takich zasobów jak wiedza, umiejętności, zdolności, postawy pracowników danej organizacji. Zmiana nazewnictwa używanego do opisu tych działań odzwierciedla zmianę ich postrzegania i przypisywanego im znaczenia. | ||
W przeciwieństwie do rzeczowych, finansowych i informacyjnych zasobów - ludzie są wyjątkowymi zasobami, gdyż dzięki swojej wiedzy, inteligencji, umiejętnościom technicznym i społecznym, postawie mogą aktywnie wpływać na większą efektywność organizacji. Zasoby ludzkie określane są kapitał ludzki lub potencjał społeczny organizacji. Są wyjątkowe ze względu na swoją elastyczność zdolność błyskawicznego dostosowania się do zmian. Ten walor jest nie do przecenia w dobie nieustannych zmian otoczenia organizacji. | W przeciwieństwie do rzeczowych, finansowych i informacyjnych zasobów - ludzie są wyjątkowymi zasobami, gdyż dzięki swojej wiedzy, inteligencji, umiejętnościom technicznym i społecznym, postawie mogą aktywnie wpływać na większą efektywność organizacji. Zasoby ludzkie określane są kapitał ludzki lub potencjał społeczny organizacji. Są wyjątkowe ze względu na swoją elastyczność zdolność błyskawicznego dostosowania się do zmian. Ten walor jest nie do przecenia w dobie nieustannych zmian otoczenia organizacji. | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd5. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd5.png]] | ||
|valign="top"|Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest zapewnienie, aby pracownicy organizacji (zasoby ludzkie) byli wykorzystywani tak, aby pracodawca osiągał możliwie największe korzyści z ich zdolności, ale również pracownicy uzyskiwali zarówno materialne, jak i psychologiczne nagrody wynikające z ich pracy. Istotne jest połączenie celów organizacji z indywidualnymi celami pracowników, a to jest możliwe, gdy w organizacji tworzy się skuteczne systemy motywowania odwołujące się do różnorodnych potrzeb, kreujące dobre warunku wykonywania pracy i rozwoju zawodowego. Rekomenduje się zachowanie równowagi między pracą i życiem osobistym. Praktycy zarządzania zasobami ludzkimi wiedzą, że przemęczony pracą, obciążony zadaniami ponad siły i poddany presji pracownik nie będzie efektywny. Wykorzystywanie zasobów ludzkich nie jest równoznaczne z ich eksploatacją, choć ta idea zapewne jeszcze nie wszędzie została dostrzeżona. Mamy do czynienia z lobbingiem, wypaleniem zawodowym, zerwaniem więzi rodzinnych z powodu nadmiernego zaangażowania zawodowego. To są efekty niewłaściwego zarządzania zasobami ludzkimi. | |valign="top"|Celem zarządzania zasobami ludzkimi jest zapewnienie, aby pracownicy organizacji (zasoby ludzkie) byli wykorzystywani tak, aby pracodawca osiągał możliwie największe korzyści z ich zdolności, ale również pracownicy uzyskiwali zarówno materialne, jak i psychologiczne nagrody wynikające z ich pracy. Istotne jest połączenie celów organizacji z indywidualnymi celami pracowników, a to jest możliwe, gdy w organizacji tworzy się skuteczne systemy motywowania odwołujące się do różnorodnych potrzeb, kreujące dobre warunku wykonywania pracy i rozwoju zawodowego. Rekomenduje się zachowanie równowagi między pracą i życiem osobistym. Praktycy zarządzania zasobami ludzkimi wiedzą, że przemęczony pracą, obciążony zadaniami ponad siły i poddany presji pracownik nie będzie efektywny. Wykorzystywanie zasobów ludzkich nie jest równoznaczne z ich eksploatacją, choć ta idea zapewne jeszcze nie wszędzie została dostrzeżona. Mamy do czynienia z lobbingiem, wypaleniem zawodowym, zerwaniem więzi rodzinnych z powodu nadmiernego zaangażowania zawodowego. To są efekty niewłaściwego zarządzania zasobami ludzkimi. | ||
|} | |} | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd6. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd6.png]] | ||
|valign="top"|Dostrzega się i docenia ogromne znaczenie zasobów kapitału ludzkiego, jako źródła wartości firmy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu zasoby ludzkie mogą być czynnikiem przewagi konkurencyjnej, stąd zainteresowanie skutecznymi praktykami ZZL. | |valign="top"|Dostrzega się i docenia ogromne znaczenie zasobów kapitału ludzkiego, jako źródła wartości firmy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu zasoby ludzkie mogą być czynnikiem przewagi konkurencyjnej, stąd zainteresowanie skutecznymi praktykami ZZL. | ||
Mamy w Polsce bardzo zróżnicowaną sytuację w zakresie wykonywania funkcji personalnej. | Mamy w Polsce bardzo zróżnicowaną sytuację w zakresie wykonywania funkcji personalnej. | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd7. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd7.png]] | ||
|valign="top"|1900-45: ewidencja zatrudnienia, administrowanie płacami, działania operacyjne prowadzone przez działy kadr | |valign="top"|1900-45: ewidencja zatrudnienia, administrowanie płacami, działania operacyjne prowadzone przez działy kadr | ||
1945-70: administrowanie kadrami zmonopolizowane przez specjalistów z tych działów, skupienie na wnętrzu organizacji w celu zwiększenia efektywności pracy, poprawy stosunków kierownictwa z pracownikami, poszerzenie zakresu funkcji personalnych: rekrutacja, szkolenia, płace, bhp, relacje | 1945-70: administrowanie kadrami zmonopolizowane przez specjalistów z tych działów, skupienie na wnętrzu organizacji w celu zwiększenia efektywności pracy, poprawy stosunków kierownictwa z pracownikami, poszerzenie zakresu funkcji personalnych: rekrutacja, szkolenia, płace, bhp, relacje | ||
Linia 64: | Linia 64: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd8. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd8.png]] | ||
|valign="top"|Współudział w wytyczaniu wizji firmy – jakie mamy marzenia, dokąd zmierzamy | |valign="top"|Współudział w wytyczaniu wizji firmy – jakie mamy marzenia, dokąd zmierzamy | ||
Współudział w definiowaniu misji firmy - co jest jej celem, jakie potrzeby realizuje | Współudział w definiowaniu misji firmy - co jest jej celem, jakie potrzeby realizuje | ||
Linia 73: | Linia 73: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd9. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd9.png]] | ||
|valign="top"|Formułowanie programów personalnych wynikających z wizji, misji i strategii firmy: | |valign="top"|Formułowanie programów personalnych wynikających z wizji, misji i strategii firmy: | ||
*programów rekrutacyjnych | *programów rekrutacyjnych | ||
Linia 86: | Linia 86: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd10. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd10.png]] | ||
|valign="top"|Planowanie w zakresie zasobów ludzkich | |valign="top"|Planowanie w zakresie zasobów ludzkich | ||
Rekrutację i selekcję, w tym kontakty z rynkiem pracy | Rekrutację i selekcję, w tym kontakty z rynkiem pracy | ||
Linia 100: | Linia 100: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd11. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd11.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 107: | Linia 107: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd12. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd12.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 114: | Linia 114: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd13. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd13.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 121: | Linia 121: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd14. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd14.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 128: | Linia 128: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd15. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd15.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 135: | Linia 135: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd16. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd16.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 142: | Linia 142: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd17. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd17.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 149: | Linia 149: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd18. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd18.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 156: | Linia 156: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd19. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd19.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 163: | Linia 163: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd20. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd20.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 170: | Linia 170: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd21. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd21.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 177: | Linia 177: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd22. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd22.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 184: | Linia 184: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd23. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd23.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 191: | Linia 191: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd24. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd24.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 198: | Linia 198: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd25. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd25.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 205: | Linia 205: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd26. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd26.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 212: | Linia 212: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd27. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd27.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 219: | Linia 219: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd28. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd28.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} | ||
Linia 226: | Linia 226: | ||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | {| border="0" cellpadding="4" width="100%" | ||
|width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd29. | |width="450px"|[[Grafika:ZZL_M1_Slajd29.png]] | ||
|valign="top"| | |valign="top"| | ||
|} | |} |
Wersja z 09:57, 10 sie 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |