PF Moduł 9: Różnice pomiędzy wersjami
Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 218: | Linia 218: | ||
Widzimy, że uwzględnienie ruchu cząsteczek zmniejszyło wartość średniej drogi swobodnej. Pamiętając, że ciśnienie proporcjonalne jest do liczby cząsteczek w jednostce objętości widzimy też, że wraz ze wzrostem ciśnienia maleje średnia droga swobodna. Wzrost temperatury powoduje natomiast wzrost średniej drogi swobodnej, co wiąże się ze zmniejszeniem efektywnej średnicy cząsteczek. | Widzimy, że uwzględnienie ruchu cząsteczek zmniejszyło wartość średniej drogi swobodnej. Pamiętając, że ciśnienie proporcjonalne jest do liczby cząsteczek w jednostce objętości widzimy też, że wraz ze wzrostem ciśnienia maleje średnia droga swobodna. Wzrost temperatury powoduje natomiast wzrost średniej drogi swobodnej, co wiąże się ze zmniejszeniem efektywnej średnicy cząsteczek. | ||
|} | |||
<hr width="100%"> | |||
{| border="0" cellpadding="4" width="100%" | |||
|width="450px" valign="top"|[[Grafika:PF_M9_Slajd14.png]] | |||
|valign="top"|Dotychczas zajmowaliśmy się głównie stanami równowagowymi, bądź procesami kwazistatycznymi, które stanowiły faktycznie przechodzenie układu przez ciąg stanów równowagowych. Procesy takie należą także do klasy procesów odwracalnych. W tej lekcji zajmiemy się procesami, które zachodzą w warunkach braku równowagi w układzie. Procesy zmierzające do przywrócenia równowagi prowadza do wzrostu entropii układu, czyli są procesami nieodwracalnymi. Procesy te mają różny charakter i wiążą się z transportem: masy, ciepła, pędu, ładunków elektrycznych itd. Zaliczamy je do klasy zjawisk transportu. | |||
Dla ilościowego opisu zjawisk transportu wygodnie jest wprowadzić pojęcie '''strumienia''', czyli wielkości określającej, jaka wartość danej wielkości fizycznej przenoszona jest przez daną powierzchnię w jednostce czasu. Zarówno przenoszone wielkości, jak i powierzchnie mogą być różne; może to być na przykład strumień cieczy bądź strumień światła, może to być przekrój rury, ale może być też powierzchnia zamknięta, jak bańka żarówki itp. Strumień odniesiony do jednostkowej powierzchni prostopadłej do kierunku przepływu nazywać będziemy '''gęstością strumienia''' (lub natężeniem strumienia). | |||
Występujące w układzie niejednorodności będące przyczyną zjawisk transportu charakteryzowane są przez pochodne funkcji określających przestrzenny rozkład danej wielkości. Rozkład ten odpowiada istnieniu pola danej wielkości fizycznej, np. temperatury lub gęstości. Pochodna wyrażająca szybkość zmian danej wielkości w określonym punkcie pola i w określonym kierunku jest długością wektora zwanego '''gradientem''' tej wielkości. Chociaż pojęcie gradientu wprowadzimy formalnie w dalszej części kursu Fizyki, to jednak już teraz będziemy używać go do opisu zjawisk transportu. | |||
'''Dyfuzja''' - to proces proces zmierzający do wyrównania się koncentracji składników w substancji, stanowiącej niejednorodną mieszaninę, prowadzący w konsekwencji do transportu (przenoszenia) masy. Dyfuzja jest następstwem ruchów cieplnych i zachodzi samorzutnie w ciałach stałych, cieczach i gazach bez oddziaływań zewnętrznych. | |||
Weźmy pod uwagę dwuskładnikową mieszaninę. '''Koncentrację''' składników niech określa liczba cząsteczek danego rodzaju w jednostce objętości, <math>n_1\,</math> i <math>n_2\,</math> , przy czym <math>n_1+n_2=n\,</math> , gdzie <math>n\,</math> jest całkowitą liczbą cząsteczek w jednostce objętości. | |||
Względną koncentrację cząsteczek danego rodzaju określimy jako <math>c_i=n_i/n\,</math> . Koncentracja ta nie jest jednak stała w całej objętości. Przyjmijmy, że zmiany koncentracji zachodzą wzdłuż osi <math>z\,</math> i charakteryzowane są przez wielkości <math>dc_1/dz\,</math> oraz <math>dc_2/dz\,</math> , przy czym <math>dc_1/dz=-dc_2/dz</math> . | |||
Wyrażenie określające strumień cząsteczek danego rodzaju przez powierzchnię prostopadłą do osi <math>z\,</math> może być zapisane w postaci | |||
: <math>N_i=-D\cdot \frac{dn_i}{dz}\cdot S</math> |