Logika i teoria mnogości/Wykład 5: Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje, domykanie relacji, relacja równoważności, rozkłady zbiorów: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Para uporządkowana== | ==Para uporządkowana== | ||
Linia 12: | Linia 9: | ||
zbiorami. Przez parę uporządkowaną <math>\displaystyle (x,y)</math> rozumiemy zbiór | zbiorami. Przez parę uporządkowaną <math>\displaystyle (x,y)</math> rozumiemy zbiór | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle \left\{ \left\{x\right\}, \left\{x,y\right\}\right\}</math></center> | ||
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to | Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to | ||
Linia 31: | Linia 28: | ||
odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. | odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. | ||
Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ | Niech zatem dwie pary <math>\displaystyle (a,b)</math> i <math>\displaystyle (c,d)</math> będą równe. Ponieważ | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (a,b)</math> więc <math>\displaystyle \left\{a\right\} \in (c,d)</math>. Mamy zatem | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c\right\}</math> lub <math>\displaystyle \left\{a\right\} = \left\{c,d\right\}</math>. W pierwszym | ||
przypadku <math>\displaystyle a=c</math> ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że | przypadku <math>\displaystyle a=c</math> ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że | ||
<math>\displaystyle c \in | <math>\displaystyle c \in \left\{a\right\}</math>. Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy, | ||
że pierwsze współrzędne równych par są równe. | że pierwsze współrzędne równych par są równe. | ||
Linia 40: | Linia 37: | ||
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, | ||
że <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle (a,b)= \{ | że <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle (a,b)=\left\{\left\{a\right\}\right\}</math>. Zatem <math>\displaystyle \left\{\left\{a\right\}\right\} = | ||
\{ | \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math> co daje, że <math>\displaystyle \left\{a,d\right\}=\left\{a\right\}</math> a zatem | ||
<math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle | <math>\displaystyle d=a</math>. W przeciwnym przypadku gdy <math>\displaystyle a \neq b</math> mamy, że <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} | ||
\in | \in \left\{\left\{a\right\},\left\{a,d\right\}\right\}</math>. Daje to dwie możliwości albo | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a\right\}</math> co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że <math>\displaystyle a=b</math>, | ||
albo zaś | albo zaś | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{a,b\right\} = \left\{a,d\right\}</math>. To drugie prowadzi do naszej tezy <math>\displaystyle b=d</math>. | ||
}} | }} | ||
Dla każdej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> udowodnij, że | Dla każdej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> udowodnij, że | ||
Linia 58: | Linia 51: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Rozważymy dwa przypadki. | |||
Rozważymy dwa przypadki. | |||
# Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | # Jeśli <math>\displaystyle a=b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\}\}</math> i wtedy <math>\displaystyle \bigcap \bigcap x= a</math>. | ||
# Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | # Jeśli <math>\displaystyle a\neq b</math> to <math>\displaystyle x=\{\{a\},\{a,b\}\}</math> a więc | ||
Linia 75: | Linia 62: | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap x=a | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej <math>\displaystyle x</math> zbiór | ||
Linia 90: | Linia 71: | ||
zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary <math>\displaystyle x</math>. | ||
'''Rozwiązanie: '''Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | |||
Jeśli <math>\displaystyle x</math> jest parą to istnieją zbiory <math>\displaystyle a,b</math> takie, że <math>\displaystyle x=(a,b)</math>. | |||
# Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \kPs{x}= | # Przypuśćmy, że <math>\displaystyle a\neq b</math>. Wtedy <math>\displaystyle x= \{\{a\}, \{a,b\}\}</math> i <math>\displaystyle \kPs{x}= | ||
\{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \kPs{\emptyset}=\{\emptyset\}</math> | \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle \kPs{\emptyset}=\{\emptyset\}</math> | ||
Linia 113: | Linia 88: | ||
<center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \kPs{\emptyset}) = \{a\} | <center><math>\displaystyle \bigcap \bigcap ( \kPs(x) \setminus \kPs{\emptyset}) = \{a\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się | Pokaż, że z każdej pary <math>\displaystyle x</math> można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się | ||
jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>. | jedynie parą <math>\displaystyle x</math>, mnogościowymi operacjami <math>\displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs</math> oraz stałą <math>\displaystyle \emptyset</math>. | ||
'''Wskazówka: ''' | |||
# Rozważ najpierw pary różnych elementów. | # Rozważ najpierw pary różnych elementów. | ||
# Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] | # Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia [[##ex:paraPS|Uzupelnic ex:paraPS|]] | ||
'''Rozwiązanie: '''Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> mamy | |||
Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary <math>\displaystyle x=(a,b)</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 168: | Linia 133: | ||
\setminus \kPs{\emptyset})= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b. | \setminus \kPs{\emptyset})= \emptyset \cup \bigcap\{b\}=b. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
==Iloczyn kartezjański== | ==Iloczyn kartezjański== | ||
Linia 177: | Linia 140: | ||
należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech <math>\displaystyle x\in X</math> oraz <math>\displaystyle y \in Y</math>. | należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech <math>\displaystyle x\in X</math> oraz <math>\displaystyle y \in Y</math>. | ||
Łatwo zauważyć, że zarówno | Łatwo zauważyć, że zarówno | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{x,y\right\}</math> jak i <math>\displaystyle \left\{x\right\}</math> są podzbiorami <math>\displaystyle X \cup Y</math>. | ||
Zatem | Zatem | ||
<math>\displaystyle | <math>\displaystyle \left\{x,y\right\} \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math> oraz <math>\displaystyle \left\{x\right\} \in \mathcal{P} (X \cup Y)</math>. | ||
Więc <math>\displaystyle | Więc <math>\displaystyle \left\{\left\{x\right\},\left\{x,y\right\}\right\} \subseteq \mathcal{P} (X \cup Y)</math> co daje, | ||
że <math>\displaystyle (x,y) \in \mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y))</math>. | że <math>\displaystyle (x,y) \in \mathcal{P} (\mathcal{P} (X \cup Y))</math>. | ||
Linia 193: | Linia 156: | ||
<math>\displaystyle x \times y</math> nazywamy zbiór | <math>\displaystyle x \times y</math> nazywamy zbiór | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle \left\{z\in \mathcal{P}( \mathcal{P}( x \cup y)): \exists_{a \in x} \exists_{b \in y} | ||
\;\; (a,b) =z \} | \;\; (a,b) =z\right\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Będziemy używać specjalnej notacji <math>\displaystyle x^2</math> na zbiór <math>\displaystyle x \times x</math>. | Będziemy używać specjalnej notacji <math>\displaystyle x^2</math> na zbiór <math>\displaystyle x \times x</math>. | ||
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego: | Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego: | ||
Linia 211: | Linia 170: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia [[##para-up_tw|Uzupelnic para-up_tw|]] łatwo wynika | |||
Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia [[##para-up_tw|Uzupelnic para-up_tw|]] łatwo wynika | |||
następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle a,b,x,y</math> | następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle a,b,x,y</math> | ||
zachodzi | zachodzi | ||
<center><math>\displaystyle (a,b)\in x \times y \ | <center><math>\displaystyle (a,b)\in x \times y \Leftrightarrow (a\in x \wedge b\in y). | ||
</math></center> | </math></center> | ||
# | # | ||
Linia 255: | Linia 208: | ||
a x (b y z) <br> | a x (b y z) <br> | ||
(a,b) x (y z) | (a,b) x (y z) | ||
Produkt kartezjański <math>\displaystyle \times</math> jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną | Produkt kartezjański <math>\displaystyle \times</math> jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną | ||
Linia 269: | Linia 216: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# Niech <math>\displaystyle x,y</math> będą dowolnymi zbiorami takimi, że <math>\displaystyle x\subset y</math>. Wtedy dla dowolnej pary <math>\displaystyle (a,b)</math> mamy | # Niech <math>\displaystyle x,y</math> będą dowolnymi zbiorami takimi, że <math>\displaystyle x\subset y</math>. Wtedy dla dowolnej pary <math>\displaystyle (a,b)</math> mamy | ||
Linia 291: | Linia 232: | ||
(Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.) | (Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.) | ||
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>, prawdziwa jest następująca implikacja | Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>, prawdziwa jest następująca implikacja | ||
<center><math>\displaystyle A\times B = A\times C \ | <center><math>\displaystyle A\times B = A\times C \Rightarrow B=C | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Nie. Na przykład gdy <math>\displaystyle A=\emptyset</math> to dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle B,C</math> mamy | |||
Nie. Na przykład gdy <math>\displaystyle A=\emptyset</math> to dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle B,C</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle \emptyset \times B =\emptyset = \emptyset \times C. | <center><math>\displaystyle \emptyset \times B =\emptyset = \emptyset \times C. | ||
Linia 315: | Linia 244: | ||
Biorąc różne zbiory <math>\displaystyle B,C</math> otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji. | Biorąc różne zbiory <math>\displaystyle B,C</math> otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji. | ||
==Relacje== | ==Relacje== | ||
Linia 326: | Linia 254: | ||
Niech <math>\displaystyle R \subset A \times B</math> oraz <math>\displaystyle S \subset B \times C</math>. | Niech <math>\displaystyle R \subset A \times B</math> oraz <math>\displaystyle S \subset B \times C</math>. | ||
<math>\displaystyle S \circ R := | <math>\displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} | ||
(x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S | (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}</math> | ||
Niech relacja <math>\displaystyle R \subset A \times B, S \subset B \times C</math> oraz | Niech relacja <math>\displaystyle R \subset A \times B, S \subset B \times C</math> oraz | ||
Linia 344: | Linia 268: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# | # | ||
(x,z) T ( S R ) <br> | (x,z) T ( S R ) <br> | ||
Linia 384: | Linia 302: | ||
_{y} (y,x) R <br> | _{y} (y,x) R <br> | ||
x R_P | x R_P | ||
Niech relacja <math>\displaystyle R \subset B \times C, S \subset B \times C</math> oraz | Niech relacja <math>\displaystyle R \subset B \times C, S \subset B \times C</math> oraz | ||
Linia 401: | Linia 313: | ||
\endaligned</math></center> | \endaligned</math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej | W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej | ||
stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, | stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, | ||
Linia 417: | Linia 323: | ||
(x,y) R^{-1} (x,y) S^{-1} <br> | (x,y) R^{-1} (x,y) S^{-1} <br> | ||
(x,y) R^{-1} S^{-1} | (x,y) R^{-1} S^{-1} | ||
# Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć <math>\displaystyle \cap</math> w miejsce <math>\displaystyle \cup</math> oraz <math>\displaystyle \ | # Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć <math>\displaystyle \cap</math> w miejsce <math>\displaystyle \cup</math> oraz <math>\displaystyle \wedge</math> w miejsce <math>\displaystyle \vee</math>. | ||
# | # | ||
(x,y) (R^{-1})^{-1} <br> | (x,y) (R^{-1})^{-1} <br> | ||
Linia 438: | Linia 344: | ||
(x,z) (R T) (x,z) (S T) <br> | (x,z) (R T) (x,z) (S T) <br> | ||
(x,z) (R T) (S T) | (x,z) (R T) (S T) | ||
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa. | Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa. | ||
Linia 450: | Linia 350: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Niech <math>\displaystyle R=\{(1,3)\}, S= \{(2,3)\}, T=\{(0,1),(0,2)\}</math> wtedy | |||
Niech <math>\displaystyle R=\{(1,3)\}, S= \{(2,3)\}, T=\{(0,1),(0,2)\}</math> wtedy | |||
# <math>\displaystyle R\cap S=\emptyset</math> więc <math>\displaystyle (R\cap S)\circ T=\emptyset</math>. | # <math>\displaystyle R\cap S=\emptyset</math> więc <math>\displaystyle (R\cap S)\circ T=\emptyset</math>. | ||
# <math>\displaystyle T\circ R =\{(0,3)\}</math> i <math>\displaystyle T \circ S=\{0,3\}</math> a więc | # <math>\displaystyle T\circ R =\{(0,3)\}</math> i <math>\displaystyle T \circ S=\{0,3\}</math> a więc | ||
<math>\displaystyle (R \circ T) \cap (S \circ T) =\{0,3\}</math> | <math>\displaystyle (R \circ T) \cap (S \circ T) =\{0,3\}</math> | ||
Udowodnij, że zbiór <math>\displaystyle A</math> jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy | Udowodnij, że zbiór <math>\displaystyle A</math> jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy | ||
Linia 472: | Linia 360: | ||
</math></center> | </math></center> | ||
'''Rozwiązanie: '''Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R</math> mamy | |||
Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R</math> mamy | |||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
Linia 509: | Linia 391: | ||
<center><math>\displaystyle A \subset A_L \times A_P \subset (A_L \cup A_P) \times (A_L \cup A_P) = (\bigcup \bigcup A) \times ( \bigcup \bigcup A) | <center><math>\displaystyle A \subset A_L \times A_P \subset (A_L \cup A_P) \times (A_L \cup A_P) = (\bigcup \bigcup A) \times ( \bigcup \bigcup A) | ||
</math></center> | </math></center> | ||
== Relacje równoważności == | == Relacje równoważności == | ||
Linia 524: | Linia 404: | ||
Dla zbioru <math>\displaystyle X</math> definiujemy relację <math>\displaystyle 1_X \subset X \times X</math> | Dla zbioru <math>\displaystyle X</math> definiujemy relację <math>\displaystyle 1_X \subset X \times X</math> | ||
jako <math>\displaystyle | jako <math>\displaystyle \left\{ z \in X \times X : \exists_{x\in X} \;\; (x,x)=z \right\}</math>. | ||
Relację <math>\displaystyle R \subset X \times X</math> nazywamy relacją równoważnością o | Relację <math>\displaystyle R \subset X \times X</math> nazywamy relacją równoważnością o | ||
Linia 531: | Linia 411: | ||
* <math>\displaystyle R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>\displaystyle R</math>) | * <math>\displaystyle R^{-1} \subset R</math> (symetria <math>\displaystyle R</math>) | ||
* <math>\displaystyle R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>\displaystyle R</math>) | * <math>\displaystyle R \circ R \subset R</math> (przechodniość <math>\displaystyle R</math>) | ||
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu <math>\displaystyle X</math> | Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu <math>\displaystyle X</math> | ||
Linia 542: | Linia 418: | ||
* <math>\displaystyle \forall_{ x,y,z\in X} (x,y)\in R \wedge (y,z) \in R \rightarrow (x,z)\in R</math> | * <math>\displaystyle \forall_{ x,y,z\in X} (x,y)\in R \wedge (y,z) \in R \rightarrow (x,z)\in R</math> | ||
'''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją równoważności o | Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją równoważności o | ||
polu <math>\displaystyle X</math>. Klasą równoważności elementu <math>\displaystyle x\in X</math> jest zbiór | polu <math>\displaystyle X</math>. Klasą równoważności elementu <math>\displaystyle x\in X</math> jest zbiór | ||
<center><math>\displaystyle [x]_R := | <center><math>\displaystyle [x]_R := \left\{y \in X : (x,y) \in R\right\} </math></center> | ||
Zbiór klas równoważności relacji <math>\displaystyle R</math> będący elementem zbioru <math>\displaystyle \mathcal{P} | Zbiór klas równoważności relacji <math>\displaystyle R</math> będący elementem zbioru <math>\displaystyle \mathcal{P} | ||
Linia 594: | Linia 463: | ||
(zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu <math>\displaystyle X</math>. Mamy że: | (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu <math>\displaystyle X</math>. Mamy że: | ||
# <math>\displaystyle \bigcap \kappa </math> jest relacją równoważności o polu <math>\displaystyle X</math>. | # <math>\displaystyle \bigcap \kappa </math> jest relacją równoważności o polu <math>\displaystyle X</math>. | ||
# <math>\displaystyle [x]_{ \bigcap \kappa } = \bigcap | # <math>\displaystyle [x]_{ \bigcap \kappa } = \bigcap \left\{[x]_R : R\in | ||
\kappa \} </math> | \kappa\right\}</math> | ||
}} | }} | ||
Linia 612: | Linia 481: | ||
<math>\displaystyle (x,y) \in \bigcap \kappa</math> co daje <math>\displaystyle (x,y)\in R</math> dla każdej | <math>\displaystyle (x,y) \in \bigcap \kappa</math> co daje <math>\displaystyle (x,y)\in R</math> dla każdej | ||
relacji <math>\displaystyle R\in\kappa</math>. To zaś daje, że <math>\displaystyle y \in [x]_R</math> dla każdej <math>\displaystyle R \in \kappa</math> co | relacji <math>\displaystyle R\in\kappa</math>. To zaś daje, że <math>\displaystyle y \in [x]_R</math> dla każdej <math>\displaystyle R \in \kappa</math> co | ||
jest równoważne z <math>\displaystyle y\in\bigcap | jest równoważne z <math>\displaystyle y\in\bigcap \left\{[x]_R : R\in \kappa\right\}</math>. | ||
}} | }} | ||
Linia 668: | Linia 537: | ||
<math>\displaystyle [x]_{R_r} =C</math>. | <math>\displaystyle [x]_{R_r} =C</math>. | ||
}} | }} | ||
Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}</math> następująco: | Niech <math>\displaystyle X</math> będzie niepustym zbiorem, oraz niech <math>\displaystyle Y \subset X</math>. Zdefiniujemy relację <math>\displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}</math> następująco: | ||
dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B \subset X</math> mamy | dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A,B \subset X</math> mamy | ||
<center><math>\displaystyle (A,B)\in R \ | <center><math>\displaystyle (A,B)\in R \Leftrightarrow A\kRSym B \subset Y. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
(<math>\displaystyle \kRSym</math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli <math>\displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup | (<math>\displaystyle \kRSym</math> oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli <math>\displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup | ||
(B \setminus A)</math>) Udowodnij, że relacja <math>\displaystyle R</math> jest relacją równoważności. | (B \setminus A)</math>) Udowodnij, że relacja <math>\displaystyle R</math> jest relacją równoważności. | ||
'''Wskazówka: ''' | |||
Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że <math>\displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)</math>. Dobrym punktem wyjścia | Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że <math>\displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)</math>. Dobrym punktem wyjścia | ||
jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>. | jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów <math>\displaystyle A,B,C</math>. | ||
'''Rozwiązanie: '''Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność. | |||
Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność. | |||
# Dla każdego <math>\displaystyle A\subset X</math> mamy <math>\displaystyle A\kRSym A= \emptyset \subset Y</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna. | # Dla każdego <math>\displaystyle A\subset X</math> mamy <math>\displaystyle A\kRSym A= \emptyset \subset Y</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna. | ||
# Ponieważ dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A\kRSym B= B\kRSym A</math> to <math>\displaystyle (A,B)\in R</math> wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle (B,A)\in R</math>. Wobec tego relacja <math>\displaystyle R</math> jest symetryczna. | # Ponieważ dla dowolnych zbiorów <math>\displaystyle A\kRSym B= B\kRSym A</math> to <math>\displaystyle (A,B)\in R</math> wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle (B,A)\in R</math>. Wobec tego relacja <math>\displaystyle R</math> jest symetryczna. | ||
Linia 704: | Linia 565: | ||
Ponieważ z definicji relacji <math>\displaystyle R</math> mamy <math>\displaystyle (B\kRSym C) \in Y</math> oraz<math>\displaystyle (A\kRSym B)\in Y</math> to ich suma też jest podzbiorem <math>\displaystyle Y</math> | Ponieważ z definicji relacji <math>\displaystyle R</math> mamy <math>\displaystyle (B\kRSym C) \in Y</math> oraz<math>\displaystyle (A\kRSym B)\in Y</math> to ich suma też jest podzbiorem <math>\displaystyle Y</math> | ||
i konsekwencji również <math>\displaystyle A\kRSym C \subset Y</math>. Oznacza to, że <math>\displaystyle (A,C)\in R</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest przechodnia. | i konsekwencji również <math>\displaystyle A\kRSym C \subset Y</math>. Oznacza to, że <math>\displaystyle (A,C)\in R</math>, a więc relacja <math>\displaystyle R</math> jest przechodnia. | ||
Udowodnij, że dla relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> na zbiorze <math>\displaystyle X</math>, relacja <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności | Udowodnij, że dla relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> na zbiorze <math>\displaystyle X</math>, relacja <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności | ||
Linia 715: | Linia 570: | ||
<center><math>\displaystyle | <center><math>\displaystyle | ||
\forall_{x\in X}( [x]_R \subset [x]_S \ | \forall_{x\in X}( [x]_R \subset [x]_S \vee [x]_R \supset [x]_S). | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Podaj przykłady relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> takich, że <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją | Podaj przykłady relacji równoważności <math>\displaystyle R,S</math> takich, że <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją | ||
równoważności oraz <math>\displaystyle R\nsubseteq S</math> i <math>\displaystyle S\nsubseteq R</math>. | równoważności oraz <math>\displaystyle R\nsubseteq S</math> i <math>\displaystyle S\nsubseteq R</math>. | ||
'''Wskazówka: ''' | |||
Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : x\in X\}</math>. | Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : x\in X\}</math>. | ||
'''Rozwiązanie: '''Zaczniemy od pokazania, że formuła <math>\displaystyle [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]</math> implikuje, że relacja | |||
Zaczniemy od pokazania, że formuła <math>\displaystyle [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]</math> implikuje, że relacja | |||
<math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : | <math>\displaystyle R\cup S</math> jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina <math>\displaystyle A=\{[x]_R \cup [x]_S : | ||
x\in X\}</math> tworzy rozkład zbioru <math>\displaystyle X</math>. Oczywiście, dla każdego elementu <math>\displaystyle x\in X</math> mamy | x\in X\}</math> tworzy rozkład zbioru <math>\displaystyle X</math>. Oczywiście, dla każdego elementu <math>\displaystyle x\in X</math> mamy | ||
Linia 736: | Linia 587: | ||
elementom <math>\displaystyle x,y\in X</math> a więc <math>\displaystyle [x]_R \cup [x]_S</math> oraz <math>\displaystyle [y]_R \cup [y]_S</math>. Skoro te | elementom <math>\displaystyle x,y\in X</math> a więc <math>\displaystyle [x]_R \cup [x]_S</math> oraz <math>\displaystyle [y]_R \cup [y]_S</math>. Skoro te | ||
zbiory mają niepuste przecięcie to istnieje <math>\displaystyle z \in([x]_R \cup [x]_S) \cap([y]_R \cup | zbiory mają niepuste przecięcie to istnieje <math>\displaystyle z \in([x]_R \cup [x]_S) \cap([y]_R \cup | ||
[y]_S)</math>. Ponieważ <math>\displaystyle z\in [x]_R \cup [x]_S</math> to <math>\displaystyle z\in [x]_R \ | [y]_S)</math>. Ponieważ <math>\displaystyle z\in [x]_R \cup [x]_S</math> to <math>\displaystyle z\in [x]_R \vee z \in [x]_S</math> co jest | ||
równoważne <math>\displaystyle x\in [z]_R \ | równoważne <math>\displaystyle x\in [z]_R \vee x \in [z]_S</math>. Podobne rozumowanie dla <math>\displaystyle z</math> daje <math>\displaystyle y\in | ||
[z]_R \ | [z]_R \vee y \in [z]_S</math>. Wobec czego dostajemy <math>\displaystyle x,y \in [z]_R \cup [z]_S</math> ponieważ | ||
jednak zgodnie z formułą [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jedna z tych klas jest nadzbiorem | jednak zgodnie z formułą [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jedna z tych klas jest nadzbiorem | ||
drugiej, to <math>\displaystyle x,y \in [z]_R</math> lub <math>\displaystyle x,y \in [z]_S</math>. W przypadku, gdy <math>\displaystyle [z]_R\supset | drugiej, to <math>\displaystyle x,y \in [z]_R</math> lub <math>\displaystyle x,y \in [z]_S</math>. W przypadku, gdy <math>\displaystyle [z]_R\supset | ||
Linia 774: | Linia 625: | ||
[[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego <math>\displaystyle R\cup S</math> jest | [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]] jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego <math>\displaystyle R\cup S</math> jest | ||
relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to <math>\displaystyle \{\{0,1\},\{2,3\}\}</math>. | relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to <math>\displaystyle \{\{0,1\},\{2,3\}\}</math>. | ||
===Domykanie relacji=== | ===Domykanie relacji=== | ||
Linia 816: | Linia 666: | ||
{{dowod||| | {{dowod||| | ||
<math>\displaystyle (1) \rightarrow (2)</math>. Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji <math>\displaystyle \alpha '</math> | <math>\displaystyle (1) \rightarrow (2)</math>. Niech <math>\displaystyle R</math> będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji <math>\displaystyle \alpha '</math> | ||
jako <math>\displaystyle | jako <math>\displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}</math>. Takie <math>\displaystyle \alpha '</math> nie jest | ||
puste bowiem relacja totalna <math>\displaystyle X^2</math> należy do <math>\displaystyle \alpha '</math>. Pokażmy, że <math>\displaystyle \bigcap \alpha | puste bowiem relacja totalna <math>\displaystyle X^2</math> należy do <math>\displaystyle \alpha '</math>. Pokażmy, że <math>\displaystyle \bigcap \alpha | ||
'</math> jest domknięciem <math>\displaystyle R</math> w <math>\displaystyle \alpha</math>. Istotnie <math>\displaystyle R\subset \bigcap \alpha '</math>. Z założenia | '</math> jest domknięciem <math>\displaystyle R</math> w <math>\displaystyle \alpha</math>. Istotnie <math>\displaystyle R\subset \bigcap \alpha '</math>. Z założenia | ||
Linia 833: | Linia 683: | ||
<math>\displaystyle S_0 \in \alpha</math>. | <math>\displaystyle S_0 \in \alpha</math>. | ||
}} | }} | ||
Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, | Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, | ||
Linia 846: | Linia 692: | ||
<math>\displaystyle (y,x) \in R</math> da się pokazać, że <math>\displaystyle x=y</math>) | <math>\displaystyle (y,x) \in R</math> da się pokazać, że <math>\displaystyle x=y</math>) | ||
'''Rozwiązanie: '''Ćwiczenie jest elementarne. | |||
Ćwiczenie jest elementarne. | |||
# Pokażemy, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na <math>\displaystyle X</math> to <math>\displaystyle R\cup 1_X</math>. | # Pokażemy, że dla każdej relacji <math>\displaystyle R\in X^2</math> jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na <math>\displaystyle X</math> to <math>\displaystyle R\cup 1_X</math>. | ||
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia. | ||
Linia 865: | Linia 705: | ||
<math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>\displaystyle T \supset R</math> to <math>\displaystyle T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math> to <math>\displaystyle T\supset R\cup R^{-1}</math>. | <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math>. Skoro <math>\displaystyle T \supset R</math> to <math>\displaystyle T^{-1} \supset R^{-1}</math>. Ponieważ <math>\displaystyle T \supset T^{-1}</math> to <math>\displaystyle T\supset R\cup R^{-1}</math>. | ||
# Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia, | # Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia, | ||
pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby <math>\displaystyle n\in \ | pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby <math>\displaystyle n\in \mathbb{N} \setminus\{0\}</math> przez <math>\displaystyle R^n</math> | ||
będziemy oznaczać <math>\displaystyle n</math>-krotne złożenie relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą (czyli <math>\displaystyle R^1=R</math> oraz <math>\displaystyle R^{n+1}= R^n \circ R</math> dla <math>\displaystyle n>1</math>). | będziemy oznaczać <math>\displaystyle n</math>-krotne złożenie relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą (czyli <math>\displaystyle R^1=R</math> oraz <math>\displaystyle R^{n+1}= R^n \circ R</math> dla <math>\displaystyle n>1</math>). | ||
Zdefiniujmy rodzinę <math>\displaystyle \kRodz</math> jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń | Zdefiniujmy rodzinę <math>\displaystyle \kRodz</math> jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń | ||
relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą, czyli <math>\displaystyle \kRodz=\{r\subset X^2 : \exists_{n\in \ | relacji <math>\displaystyle R</math> z sobą, czyli <math>\displaystyle \kRodz=\{r\subset X^2 : \exists_{n\in \mathbb{N}} (n\neq 0 | ||
\ | \wedge R^n=r)\}</math>. Do formalnego zdefiniowania rodziny <math>\displaystyle \kRodz</math> potrzebne są pojęcia | ||
liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną | liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną | ||
przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji <math>\displaystyle R</math> w | przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji <math>\displaystyle R</math> w | ||
Linia 876: | Linia 716: | ||
## <math>\displaystyle R=R^1 \subset \bigcup \kRodz</math> | ## <math>\displaystyle R=R^1 \subset \bigcup \kRodz</math> | ||
## Aby pokazać, że relacja <math>\displaystyle \bigcup \kRodz</math> jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary <math>\displaystyle (a,b),(b,c) \in \kRodz</math>. | ## Aby pokazać, że relacja <math>\displaystyle \bigcup \kRodz</math> jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary <math>\displaystyle (a,b),(b,c) \in \kRodz</math>. | ||
Wtedy muszą istnieć liczby <math>\displaystyle n,m \in \ | Wtedy muszą istnieć liczby <math>\displaystyle n,m \in \mathbb{N}</math> takie, że <math>\displaystyle (a,b)\in R^n</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^m</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^m \circ R^n</math>. | ||
Z łączności składania relacji wynika, że <math>\displaystyle R^m \circ R^n= R^{m+n}</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \kRodz</math>. | Z łączności składania relacji wynika, że <math>\displaystyle R^m \circ R^n= R^{m+n}</math>. Wobec tego <math>\displaystyle (a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \kRodz</math>. | ||
## Weźmy dowolną przechodnią relację <math>\displaystyle T</math> taką, że <math>\displaystyle R\subset T</math> pokażemy indukcyjnie, że dla każdego | ## Weźmy dowolną przechodnią relację <math>\displaystyle T</math> taką, że <math>\displaystyle R\subset T</math> pokażemy indukcyjnie, że dla każdego | ||
<math>\displaystyle n\in \ | <math>\displaystyle n\in \mathbb{N}\setminus \{0\}</math> mamy <math>\displaystyle R^n\subset T</math>. | ||
### Baza indukcji. Dla <math>\displaystyle n=1</math> mamy <math>\displaystyle R^1=R</math> a więc z założenia <math>\displaystyle R^1\subset T</math>. | ### Baza indukcji. Dla <math>\displaystyle n=1</math> mamy <math>\displaystyle R^1=R</math> a więc z założenia <math>\displaystyle R^1\subset T</math>. | ||
### Krok indukcyjny. Weźmy dowolne <math>\displaystyle n\in \ | ### Krok indukcyjny. Weźmy dowolne <math>\displaystyle n\in \mathbb{N}\setminus \{0,1\}</math> i przypuśćmy, że dla każdego <math>\displaystyle 0<m<n</math> | ||
zachodzi <math>\displaystyle R^m\subset T</math>. Weźmy dowolną parę <math>\displaystyle (a,c)\in R^n</math>. Ponieważ <math>\displaystyle n>1</math> to <math>\displaystyle R^n= R^{n-1} \circ R</math>. | zachodzi <math>\displaystyle R^m\subset T</math>. Weźmy dowolną parę <math>\displaystyle (a,c)\in R^n</math>. Ponieważ <math>\displaystyle n>1</math> to <math>\displaystyle R^n= R^{n-1} \circ R</math>. | ||
Oznacza to, że istnieje element <math>\displaystyle b\in X</math> taki, że <math>\displaystyle (a,b)\in R</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^{n-1}</math>. Z założenia | Oznacza to, że istnieje element <math>\displaystyle b\in X</math> taki, że <math>\displaystyle (a,b)\in R</math> oraz <math>\displaystyle (b,c)\in R^{n-1}</math>. Z założenia | ||
Linia 887: | Linia 727: | ||
Wobec dowolności wyboru pary <math>\displaystyle (a,c)</math> otrzymujemy <math>\displaystyle R^n \subset T</math>. | Wobec dowolności wyboru pary <math>\displaystyle (a,c)</math> otrzymujemy <math>\displaystyle R^n \subset T</math>. | ||
Skoro dla każdego <math>\displaystyle n\in \ | Skoro dla każdego <math>\displaystyle n\in \mathbb{N}\setminus \{0\}</math> mamy <math>\displaystyle R^n \subset T</math> to również <math>\displaystyle \bigcup \kRodz \subset T</math>. | ||
Pokażemy teraz że istnieje zbiór <math>\displaystyle X</math> taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze <math>\displaystyle X</math> i | Pokażemy teraz że istnieje zbiór <math>\displaystyle X</math> taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze <math>\displaystyle X</math> i | ||
Linia 897: | Linia 737: | ||
# Relacja <math>\displaystyle X^2</math> nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na <math>\displaystyle X</math> | # Relacja <math>\displaystyle X^2</math> nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na <math>\displaystyle X</math> | ||
nie jest domknięta na przecięcia. | nie jest domknięta na przecięcia. | ||
Dla relacji <math>\displaystyle R</math> niech <math>\displaystyle R^\alpha</math>, <math>\displaystyle R^\beta</math>, <math>\displaystyle R^\gamma</math> oznaczają odpowiednio | Dla relacji <math>\displaystyle R</math> niech <math>\displaystyle R^\alpha</math>, <math>\displaystyle R^\beta</math>, <math>\displaystyle R^\gamma</math> oznaczają odpowiednio | ||
Linia 917: | Linia 751: | ||
kontrprzykład. | kontrprzykład. | ||
'''Rozwiązanie: ''' | |||
# Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy | # Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze <math>\displaystyle X</math>. Z definicji zwrotności mamy | ||
<math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia [[##defn:domkniecie|Uzupelnic defn:domkniecie|]] punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest | <math>\displaystyle R</math> jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy <math>\displaystyle R\supset 1_X</math>. W definicji domknięcia [[##defn:domkniecie|Uzupelnic defn:domkniecie|]] punkt pierwszy mówi, że jeśli <math>\displaystyle S</math> jest | ||
Linia 928: | Linia 758: | ||
i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. | i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja <math>\displaystyle R^\alpha</math> jest zwrotna, to również zwrotna musi być <math>\displaystyle ((R^\alpha)^\beta)^\gamma</math>. | ||
Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia | Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia | ||
[[##ex:charakteryzacjeDomkniec|Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|]]. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\in\ | [[##ex:charakteryzacjeDomkniec|Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|]]. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego <math>\displaystyle n\in\mathbb{N}\setminus\{0\}</math> mamy <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=(R^{-1})^n</math>. | ||
Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy | Dla relacji symetrycznych dostajemy więc <math>\displaystyle (R^n)^{-1}=R^n</math>. Wobec tego mamy | ||
<center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in \ | <center><math>\displaystyle (\bigcup\{R^n:n\in \mathbb{N} \setminus \{0\}\})^{-1} = \bigcup\{(R^n)^{-1}:n\in \mathbb{N} \setminus \{0\}\}= | ||
\bigcup\{R^n:n\in \ | \bigcup\{R^n:n\in \mathbb{N} \setminus \{0\}\} | ||
</math></center> | </math></center> | ||
Linia 944: | Linia 774: | ||
<math>\displaystyle ((R^\gamma)^\beta)^\alpha=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1),(0,0),(1,1),(2,2)\}</math>. Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, | <math>\displaystyle ((R^\gamma)^\beta)^\alpha=\{(0,2),(2,0),(1,2),(2,1),(0,0),(1,1),(2,2)\}</math>. Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, | ||
gdyż <math>\displaystyle (0,2),(2,1)\in ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> podczas gdy <math>\displaystyle (0,1)\notin ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math>. | gdyż <math>\displaystyle (0,2),(2,1)\in ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math> podczas gdy <math>\displaystyle (0,1)\notin ((R^\gamma)^\beta)^\alpha</math>. | ||
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (''rozdział dla | ==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (''rozdział dla | ||
Linia 970: | Linia 798: | ||
następujące zbiory istnieją: | następujące zbiory istnieją: | ||
A &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x) w z <nowiki>=</nowiki>w, <br> | A &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x)<nowiki>|</nowiki> w z <nowiki>=</nowiki>w, <br> | ||
B &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x y) w v (w v z<nowiki>=</nowiki>v,w),<br> | B &<nowiki>=</nowiki>z{P}(x y)<nowiki>|</nowiki> w v (w v z<nowiki>=</nowiki>v,w),<br> | ||
C &<nowiki>=</nowiki>z{P}({P}(y)) v z<nowiki>=</nowiki>v<nowiki>=</nowiki>(v,v). | C &<nowiki>=</nowiki>z{P}({P}(y))<nowiki>|</nowiki> v z<nowiki>=</nowiki>v<nowiki>=</nowiki>(v,v). | ||
Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując | Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując | ||
możemy stworzyć | możemy stworzyć | ||
D_0 &<nowiki>=</nowiki>z{P}(A B) w v w v | D_0 &<nowiki>=</nowiki>z{P}(A B)<nowiki>|</nowiki> w v w v | ||
z<nowiki>=</nowiki>w,w,v<nowiki>=</nowiki>(w,v), | z<nowiki>=</nowiki>w,w,v<nowiki>=</nowiki>(w,v), | ||
w którym to zbiorze mamy pewność, że <math>\displaystyle w</math> jest elementem <math>\displaystyle x</math>. Kontynuujemy definiując | w którym to zbiorze mamy pewność, że <math>\displaystyle w</math> jest elementem <math>\displaystyle x</math>. Kontynuujemy definiując | ||
D_0' &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C) w v w v | D_0' &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C)<nowiki>|</nowiki> w v w v | ||
z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(v,v), | z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(v,v), | ||
gdzie mamy pewność, że <math>\displaystyle w</math> jest elementem <math>\displaystyle x</math>, a <math>\displaystyle v</math> elementem <math>\displaystyle y</math>, oraz | gdzie mamy pewność, że <math>\displaystyle w</math> jest elementem <math>\displaystyle x</math>, a <math>\displaystyle v</math> elementem <math>\displaystyle y</math>, oraz | ||
D_0" &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C) w v w v | D_0" &<nowiki>=</nowiki>z{P}(D_0 C)<nowiki>|</nowiki> w v w v | ||
z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(w,w ), | z<nowiki>=</nowiki>(w,v),(w,w ), | ||
gdzie mamy pewność, że <math>\displaystyle w\in A\cap B</math>. Kończąc | gdzie mamy pewność, że <math>\displaystyle w\in A\cap B</math>. Kończąc | ||
x y &<nowiki>=</nowiki>z D_0' | x y &<nowiki>=</nowiki>z D_0' <nowiki>|</nowiki> w v w v | ||
z<nowiki>=</nowiki>(w,v) z D_0" | z<nowiki>=</nowiki>(w,v) z D_0" <nowiki>|</nowiki> w z<nowiki>=</nowiki>(w,w). | ||
}} | }} | ||
Linia 1007: | Linia 835: | ||
Zbiór <math>\displaystyle \pi_1(z)</math> istnieje na podstawie aksjomatów ZF i jest równy: | Zbiór <math>\displaystyle \pi_1(z)</math> istnieje na podstawie aksjomatów ZF i jest równy: | ||
<center><math>\displaystyle \pi_1(z) = \bigcup\{w\in\bigcup z\ | <center><math>\displaystyle \pi_1(z) = \bigcup\{w\in\bigcup z\,|\, \exists u\; w=\{u\}\}. | ||
</math></center> | </math></center> | ||
}} | }} | ||
W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w | W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla | ||
dowolnej formuły <math>\displaystyle \varphi'</math> nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż <math>\displaystyle z'</math> i | dowolnej formuły <math>\displaystyle \varphi'</math> nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż <math>\displaystyle z'</math> i | ||
<math>\displaystyle x_1'</math> następująca formuła jest prawdą | <math>\displaystyle x_1'</math> następująca formuła jest prawdą |
Wersja z 18:01, 25 sie 2006
Para uporządkowana
Bardzo często będziemy chcieli mieć do czynienia ze zbiorem, który niesie w sobie informacje o dwóch innych zbiorach, informacje tak udatnie zakodowaną aby można było odzyskać z niej każdą z jego składowych. Do tego celu wprowadzimy zbiór nazywany parą uporządkowaną dwóch innych zbiorów.
Niech oraz będą zbiorami. Przez parę uporządkowaną rozumiemy zbiór
Parę uporządkowaną można zdefiniować inaczej na wiele sposobów. Chodzi jednak o to aby ze zbioru który jest parą można było odzyskać jednoznacznie każdą z jego składowych. Tak więc moglibyśmy zaakceptować każdą inną inną definicję pod warunkiem, że będzie spełnione następujące twierdzenie:
Twierdzenie
Dla dowolnych zbiorów zachodzi:
Dowód
Dowód przeprowadzimy tylko ze strony lewej do prawej bo w odwrotnym kierunku jest to fakt oczywisty. Niech zatem dwie pary i będą równe. Ponieważ więc . Mamy zatem lub . W pierwszym przypadku ale w drugim również jest tak, mamy bowiem, że . Pierwszą część twierdzenia mamy za sobą bo już wiemy, że pierwsze współrzędne równych par są równe.
Następnie przeprowadzamy dowód przez przypadki. Jeżeli jest tak, że to . Zatem co daje, że a zatem . W przeciwnym przypadku gdy mamy, że . Daje to dwie możliwości albo co nie może mieć miejsca bo mielibyśmy, że , albo zaś . To drugie prowadzi do naszej tezy .

Dla każdej pary udowodnij, że
Rozwiązanie: Rozważymy dwa przypadki.
- Jeśli to i wtedy .
- Jeśli to a więc
skąd otrzymujemy
Udowodnij, że dla dowolnej pary uporządkowanej zbiór
jest pusty gdy współrzędne par są różne, a w przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym zawierającym współrzędną pary .
Rozwiązanie: Jeśli jest parą to istnieją zbiory takie, że .
- Przypuśćmy, że . Wtedy i Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \kPs{x}= \{\emptyset, \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}} . Ponieważ Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \kPs{\emptyset}=\{\emptyset\}}
to Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \kPs{x} \setminus \kPs{\emptyset} =\{ \{\{a\}\}, \{\{a,b\}\},x \}} a wtedy
gdyż przecinany zbiór zawiera elementy rozłączne . Wobec tego również
- W przypadku, gdy otrzymujemy a więc Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \kPs{x}=\{\emptyset ,\{\{a\}\}\}} i wtedy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \kPs{x} \setminus \kPs{\emptyset} =\{ \{\{a\}\} \}} skąd otrzymujemy
Pokaż, że z każdej pary można otrzymać jej drugą współrzędną posługując się jedynie parą , mnogościowymi operacjami Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup, \bigcap, \cup,\cap,\setminus,\kPs} oraz stałą .
Wskazówka:
- Rozważ najpierw pary różnych elementów.
- Wykorzystaj zbiór z Ćwiczenia Uzupelnic ex:paraPS|
Rozwiązanie: Rozważmy najpierw przypadek gdy para ma różne elementy. Zobaczymy, że dla każdej takiej pary mamy
Ponieważ to i wtedy
Zobaczmy teraz jak proponowany wzór działa na parach o równych współrzędnych. Jeśli to i wtedy
Musimy więc jeszcze trochę popracować. Wykorzystajmy ćwiczenie Uzupelnic ex:paraPS|, niech nowy wzór będzie postaci
Dla par o różnych elementach dodana część wzoru jest zbiorem pustym, więc ta sytuacja jest analogiczna do Uzupelnic eq:cwiczeniePara2wsp1|, skąd otrzymujemy że tak zdefiniowany zbiór jest równy .
Dla par o równych elementach, pierwsza część zbioru jest zbiorem pustym. W ćwiczeniu Uzupelnic ex:paraPS| pokazaliśmy że w takim przypadku mamy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle \bigcap \bigcap (\kPs{x} \setminus \kPs{\emptyset})=\{b\}} jeśli jest współrzędną pary . Wobec tego
Iloczyn kartezjański
Zanim wprowadzimy definicję zbioru wszystkich par uporządkowanych elementów dwóch zbiorów (zwanego dalej iloczynem kartezjańskim) należy nam się krótka dyskusja. Otóż niech oraz . Łatwo zauważyć, że zarówno jak i są podzbiorami . Zatem oraz . Więc co daje, że .
Istnienie i konstrukcja iloczynu kartezjańskiego zostało dokładnie omówione w dodatkowym rozdziale Uzupelnic konstukcja_marcina| znajdującym się na końcu. Proponuje przestudiowanie dodatkowego rozdziału dopiero po zapoznaniu się z rozdziałami wcześniejszymi pomimo braku precyzji w następnej definicji.
Niech będą zbiorami. Iloczynem kartezjańskim (produktem) nazywamy zbiór
Będziemy używać specjalnej notacji na zbiór .
Pokaż następujące elementarne własności iloczynu kartezjańskiego:
Rozwiązanie: Z definicji iloczynu kartezjańskiego, oraz twierdzenia Uzupelnic para-up_tw| łatwo wynika następujący fakt, który wykorzystamy w dowodach. Dla dowolnych zbiorów zachodzi
x =
z Szablon:X z: _{a x} _{b } (a,b)=z=
z Szablon:X z: _{a x} _{b}[ (b ) (a,b)=z]
Ponieważ jest zawsze fałszem to powyższy zbiór jest pusty.
- Ponieważ obydwa zbiory są zbiorami par więc wykażemy że dowolna para należy do jednego
wtedy i tylko wtedy gdy należy do drugiego. Weźmy dowolną parę wtedy
(a,b) x (y z)
a x b (y z)
a x (b y b z)
(a x b y) (a x b z)
(a,b) x y (a,b) x z
(a,b) x y x z.
- Analogicznie do poprzedniego punktu, weźmy dowolną parę , wtedy
(a,b) x (y z)
a x b (y z)
a x (b y b z)
(a x b y) (a x b z)
(a,b) x y (a,b) x z
(a,b) x y x z.
- Analogicznie do poprzednich punktów, weźmy dowolną parę , wtedy
(a,b) (x y) (x z)
a x b y (a x b z)
b y (a x (a x b z))
b y [(a x a x) (a x b z)]
b y (a x b z)
a x (b y z)
(a,b) x (y z)
Produkt kartezjański jest monotoniczny ze względu na każdą współrzędną osobno to znaczy:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
- Niech będą dowolnymi zbiorami takimi, że . Wtedy dla dowolnej pary mamy
(a,b) x z
a x b z
a y b z
(a,b) y z.
Stąd .
- Dla dowolnych zbiorów mamy . Z poprzedniego
ćwiczenia otrzymujemy
(Metoda z poprzedniego punktu podziała równie dobrze.)
Sprawdź, czy dla dowolnych zbiorów , prawdziwa jest następująca implikacja
Rozwiązanie: Nie. Na przykład gdy to dla dowolnych zbiorów mamy
Biorąc różne zbiory otrzymamy kontrprzykład dla badanej implikacji.
Relacje
Relacją nazywamy każdy podzbiór iloczynu
Operacje na relacjach:
Niech oraz .
Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle S \circ R := \left\{(x,z)\in A \times C : \exists_{y\in B} (x,y)\in R \hspace*{0.1mm} \wedge (y,z)\in S \right\}\displaystyle R^{-1} := \left\{(y,x)\in B \times A : \;\; (x,y)\in R \right\}\displaystyle R_L := \left\{x\in A : \exists_{y\in B} \;\; (x,y) \in R\right\}\displaystyle R_P := \left\{y\in B : \exists_{x\in A} \;\; (x,y) \in R\right\}}
Niech relacja oraz . Pokazać elementarne własności operacji na relacjach:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
(x,z) T ( S R )
_{u} [(x,u) ( S R ) (u,z) T]
_{u} [_{v}( (x,v) R (v,u) S) (u,z) T]
_{u} _{v}[ (x,v) R (v,u) S (u,z) T]
_{v} _{u}[ (x,v) R ((v,u) S (u,z) T)]
_{v} [ (x,v) R _{u}((v,u) S (u,z) T)]
_{v} [ (x,v) R (v,z) T S]
(x,z) (T S) R
(x,z) (S R )^{-1}
(z,x) S R
_{y} [(z,y) R (y,x) S]
_{y} [(y,z) R^{-1} (x,y) S^{-1}]
(x,z) R^{-1} S^{-1}
(x,z) R
_{y} (x,u) R _{v} (v,y) R
x R_L y R_P
(x,y) R_L R_P
x (S R)_L
_{z} (x,z) S R
_{z} _{y} [(x,y) R (y,z) S ]
_{z} _{y} (x,y) R
_{y} (x,y) R
x R_L
- Dowód jest analogiczny do poprzedniego.
x (R^{-1} )_L
_{y} (x,y) R^{-1}
_{y} (y,x) R
x R_P
Niech relacja oraz . Pokaż własności:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne. W poniższych punktach (1-4) pokażemy, że dowolna para należy do zbioru po lewej stronie odpowiedniej równości wtedy i tylko wtedy gdy należy do prawej. W punkcie 5, pokazujemy jedynie implikację w prawą stronę, gdyż mamy udowodnić inkluzję.
(x,y) (R S)^{-1}
(y,x) (R S)
(y,x) R (y,x) S
(x,y) R^{-1} (x,y) S^{-1}
(x,y) R^{-1} S^{-1}
- Dowód drugiej równości jest analogiczny do dowodu pierwszej, wystarczy użyć w miejsce oraz w miejsce .
(x,y) (R^{-1})^{-1}
(y,x) R^{-1}
(x,y) R
(x,z) (R S ) T
_y [(x,y) T (y,z) (R S )]
_y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))]
_y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))]
[_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )]
(x,z) (R T) (x,z) (S T)
(x,z) (R T) (S T)
(x,z) (R S ) T
_y [(x,y) T (y,z) (R S )]
_y [(x,y) T ((y,z) R (y,z) S ))]
_y [((x,y) T (y,z) R) ((x,y) T (y,z) S ))]
[_y ((x,y) T (y,z) R)] [_y ((x,y) T (y,z) S )]
(x,z) (R T) (x,z) (S T)
(x,z) (R T) (S T)
Podaj przykład relacji dla których poniższa równość nie jest prawdziwa.
Rozwiązanie: Niech wtedy
- więc .
- i a więc
Udowodnij, że zbiór jest relacją wtedy i tylko wtedy gdy
Rozwiązanie: Pokażemy najpierw, że dla każdej relacji mamy
Zaczniemy od inkluzji .Weźmy dowolny element wtedy musi istnieć element taki że . Skoro to musi istnieć para taka, że . Wobec tego z definicji pary uporządkowanej lub . Ponieważ to i wtedy lub i wtedy . Wobec tego .
Pokażemy teraz prawdziwość inkluzji w równaniu Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|. Weźmy dowolny element wtedy istnieje element taki, że , a więc . Stąd otrzymujemy
Ponieważ to otrzymujemy , a więc . Analogiczne rozumowanie można przeprowadzić dla elementu . Zakończyliśmy więc dowód równości Uzupelnic eq:cwiczenieBCBC|.
W temacie ćwiczenia implikacja w lewą stronę jest oczywista. Jeśli jest zbiorem to jest zbiorem i jest podzbiorem iloczynu kartezjańskiego dwóch zbiorów więc musi być relacją. Dla implikacji w prawą stronę załóżmy, że jest relacją wtedy
Relacje równoważności
W tym podrozdziale poznamy ważną klasę (zbiór) relacji zwaną klasą relacji równoważności(w innych podręcznikach mogą się państwo spotkać z nazwą relacja abstrakcji). Relacje takie będą służyły do definiowania pojęć abstrakcyjnych o czym przekonamy się w wielu miejscach tego i innych wykładów. Bardzo dobrym ćwiczeniem pokazującym abstrakcyjne metody definiowania pojęć będzie wykład w którym zaprzęgniemy relacje abstrakcji do definiowania liczb.
Rozpoczynamy rozdział od koniecznej definicji.
Dla zbioru definiujemy relację jako .
Relację nazywamy relacją równoważnością o polu jeżeli:
- zawiera relacje (zwrotność )
- (symetria )
- (przechodniość )
Pokazać, że definicje zwrotności, symetryczności i przechodniości relacji o polu są odpowiednio równoważne następującym własnościom:
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
Niech będzie relacją równoważności o polu . Klasą równoważności elementu jest zbiór
Zbiór klas równoważności relacji będący elementem zbioru oznaczamy przez .
Twierdzenie
Niech będzie relacją równoważności o polu . Następujące warunki są równoważne
Dowód
Pokażemy, że . Niech wspólny element dwóch klas oraz
nazywa się . Ze względu na pełną symetrię tezy wystarczy pokazać, że
. Niech zatem . Mamy więc . Z
założenia jest również
oraz . Z symetrii otrzymujemy .
Zatem i i .
Natychmiast z przechodniości otrzymujemy, że .
Pokażemy, że . Ze zwrotności mamy, że
co z założenia daje a to tłumaczy
się na .
Pokażemy, że .
Wystarczy pokazać, że wspólnym elementem klas oraz
jest . Dla pierwszej z nich wynika to z założenia a dla
drugiej ze zwrotności .

W następnym twierdzeniu zobaczymy jak rodzina relacji równoważności jest odporna na przecinanie. Pokażemy mianowicie, że przecięcie dowolnej liczby relacji równoważności jest nadal relacją równoważności.
Twierdzenie
Niech będzie pewną rodziną (zbiorem) relacji równoważności o tym samym polu . Mamy że:
- jest relacją równoważności o polu .
Dowód
Zwrotność jest oczywista ponieważ zawiera
się w każdej relacji rodziny . Symetria. Weźmy . Dla każdej relacji jest . Z symetrii każdej jest więc co daje . Przechodniość. Niech
oraz . Dla każdej relacji
jest więc i . Z przechodniości każdej
relacji mamy, że co daje .
Niech . Mamy zatem, że
co daje dla każdej
relacji . To zaś daje, że dla każdej co
jest równoważne z .

W szczególności przecięcie wszystkich relacji równoważności o polu daje . Jest ona najsilniejszą relacją równoważności. Najsłabszą jest .
Rozkłady zbiorów
Niech . Rodzinę nazywamy rozkładem zbioru gdy
- Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle (C \in r \hspace*{0.1mm} \wedge D \in r \hspace*{0.1mm} \wedge C \neq D )\hspace*{0.1mm} \Rightarrow C\cap D =\emptyset}
Lemat
Dla relacji równoważności o polu zbiór jest rozkładem
.Dowód
Każda klasa jest niepusta bo zawiera element, który ją wyznacza. bo każda klasa jest podzbiorem . Odwrotnie każdy . Dwie klasy gdy są rożne muszą być rozłączne co udowodniliśmy w twierdzeniu Uzupelnic thm:rownowaznosc|.

Niech będzie rozkładem zbioru . Definiujemy relacje następująco:
Lemat
Dla rozkładu relacja jest:
- równoważnością
Dowód
Relacja jest zwrotna każdy bowiem musi leżeć w pewnym zbiorze
rozkładu . Symetria nie wymaga dowodu. Przechodniość . Niech i . Istnieją zatem dwa zbiory i rozkładu takie,
że oraz . Przecięcie i jest więc niepuste zatem
co daje tezę .
Inkluzja w prawo . Niech . Klasa
jest zatem wyznaczona przez pewien element taki, że .
Niech będzie zbiorem rozkładu do którego należy .
Łatwo wykazać, że . Inkluzja w lewo .
Niech . jest niepusty wiec istnieje . Klasa
.

Niech będzie niepustym zbiorem, oraz niech . Zdefiniujemy relację Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kPs”): {\displaystyle \displaystyle R \subset \kPs{X} \times \kPs{X}} następująco: dla dowolnych zbiorów mamy
(Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle \kRSym} oznacza różnicę symetryczną zbiorów, czyli Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A\kRSym B = (A\setminus B)\cup (B \setminus A)} ) Udowodnij, że relacja jest relacją równoważności.
Wskazówka: Najtrudniej jest pokazać przechodniość. Udowodnij, że Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A \kRSym C \subset (B\kRSym C) \cup (A\kRSym B)} . Dobrym punktem wyjścia jest naszkicowanie wszystkich przecięć zbiorów .
Rozwiązanie: Pokażemy po kolei zwrotność, przechodniość i symetryczność.
- Dla każdego mamy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A\kRSym A= \emptyset \subset Y} , a więc relacja jest zwrotna.
- Ponieważ dla dowolnych zbiorów Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A\kRSym B= B\kRSym A} to wtedy i tylko wtedy gdy . Wobec tego relacja jest symetryczna.
- Weźmy zbiory , takie że . Wtedy
A C= (A C) (C A) =
(((A B) (A B)) C) (((C B) (C B)) A) =
((A B) C) ((A B) C)
((C B) A) ((C B) A)
(B C) (A B) (B A) (C B)=
(B C) (A B).
Ponieważ z definicji relacji mamy Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle (B\kRSym C) \in Y} orazParser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle (A\kRSym B)\in Y} to ich suma też jest podzbiorem i konsekwencji również Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRSym”): {\displaystyle \displaystyle A\kRSym C \subset Y} . Oznacza to, że , a więc relacja jest przechodnia.
Udowodnij, że dla relacji równoważności na zbiorze , relacja jest relacją równoważności wtedy i tylko wtedy gdy
Podaj przykłady relacji równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i .
Wskazówka: Przyjrzyj się dokładnie rodzinie zbiorów .
Rozwiązanie: Zaczniemy od pokazania, że formuła Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle [[##eq:klasyInkluzje|Uzupelnic eq:klasyInkluzje|]]} implikuje, że relacja jest relacją równoważności. Pokażemy, że rodzina tworzy rozkład zbioru . Oczywiście, dla każdego elementu mamy oraz . Wystarczy więc pokazać, że zbiory w rodzinie są rozłączne. Weźmy dowolne dwa elementy rodziny i przypuśćmy, że ich przecięcie jest niepuste. Niech to będą zbiory odpowiadające elementom a więc oraz . Skoro te zbiory mają niepuste przecięcie to istnieje . Ponieważ to co jest równoważne . Podobne rozumowanie dla daje . Wobec czego dostajemy ponieważ jednak zgodnie z formułą Uzupelnic eq:klasyInkluzje| jedna z tych klas jest nadzbiorem drugiej, to lub . W przypadku, gdy dostajemy również z Uzupelnic eq:klasyInkluzje| oraz wobec czego otrzymujemy . Drugi przypadek jest analogiczny. Wobec czego rodzina jest rozkładem zbioru . Wystarczy teraz przekonać się że wtedy i tylko wtedy, gdy , aby udowodnić, że jest to rzeczywiście rozkład generowany przez relację . Weźmy dowolne wtedy
(a,b) R S (a,b) R (a,b) S a[b]_R a [b]_S a [b]_R [b]_S.
Pokażemy teraz, że jeśli jest relacją równoważności to musi być spełniona formuła Uzupelnic eq:klasyInkluzje|. Dla dowodu nie wprost przypuśćmy, że nie jest spełniona. Oznacza to, że istnieje element dla którego oraz . Wobec tego istnieje oraz . Oznacza to, że oraz . Skoro jest relacją równoważności to . Przypuśćmy, że . Wtedy wobec czego co jest sprzeczne z tym że ponieważ relacja jest symetryczna. Analogiczną sprzeczność otrzymujemy dla . Obie możliwości prowadzą do sprzeczności, a więc formuła Uzupelnic eq:klasyInkluzje| musi być spełniona.
Na koniec podajemy przykład relacji równoważności, równoważności takich, że jest relacją równoważności oraz i . Polem relacji będzie zbiór . Relacje określimy poprzez wyznaczane przez nie rozkłady odpowiednio :
r=0,1, 2,3
s=0,1, 2,3.
Łatwo sprawdzić, że i , gdyż oraz . Z rozkładów łatwo wynika, że formuła Uzupelnic eq:klasyInkluzje| jest prawdziwa dla tych relacji, wobec czego jest relacją równoważności. Wyznaczany przez nią rozkład to .
Domykanie relacji
W praktyce matematycznej często potrzebne jest rozważanie domknięć relacji ze względu na wiele przeróżnych własności. W podrozdziale tym dokonamy charakteryzacji domknięć. Pokażemy między innymi kiedy takie domykanie jest możliwe.
Niech będzie rodziną relacji o polu , czyli niech . Rodzina jest zamknięta na przecięcia gdy
- jeżeli to
Poniżej podamy definicję domknięcia relacji w pewnej klasie (zbiorze) relacji. Definiujemy intuicyjnie najmniejszą relacje zawierającą daną należącą do klasy.
Relacja jest domknięciem relacji w klasie (zbiorze) relacji gdy:
- dla każdej relacji jeżeli oraz to
Lemat
Dowód
Twierdzenie
Następujące warunki są równoważne:
- Klasa relacji jest domknięta na przecięcia.
- Każda relacja ma domknięcie w klasie relacji .
Dowód
. Niech będzie relacją. Utwórzmy zbiór relacji
jako Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \left\{S\in\mathcal{P} (X^2) : R\subset S \hspace*{0.1mm} \wedge S\in\alpha \right\}}
. Takie nie jest
puste bowiem relacja totalna należy do . Pokażmy, że jest domknięciem w . Istotnie . Z założenia
mamy też . Minimalność stwierdzamy
przez: niech takie że . Takie musi leżeć w
zbiorze jest
więc .
. Po pierwsze leży w zbiorze bo wystarczy domknąć
. Niech będzie niepustym podzbiorem . Niech będzie
domknięciem w . Wiemy, że dla dowolnej relacji o ile
i to . Połóżmy za
dowolny element z . Założenia implikacji pozostają automatycznie spełnione,
jest więc tak, że dla dowolnej wyjętej z . W takim
razie . Ponieważ mamy też bo było domknięciem jest więc a to oznacza, że
.

Pokazać jak wyglądają domknięcia w klasie relacji, zwrotnych, symetrycznych i przechodnich.
Pokazać stosując twierdzenie Uzupelnic thm:domkniecie|, że nie istnieje domknięcie spójne ani antysymetryczne. (Relacja jest spójna gdy Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \displaystyle \forall x,y (x,y) \in R \hspace*{0.1mm} \vee (y,x)\in R} . Relacja jest antysymetryczna gdy z faktu, że oraz da się pokazać, że )
Rozwiązanie: Ćwiczenie jest elementarne.
- Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji zwrotnych na to .
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- , a więc jest zwrotna
- weźmy dowolną zwrotną relację . Ponieważ jest zwrotna to , a więc .
- Pokażemy, że dla każdej relacji jej domknięcie w klasie relacji symetrycznych na to .
Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- , a więc jest symetryczna
- weźmy dowolną symetryczną relację . Ponieważ jest symetryczna to
. Skoro to . Ponieważ to .
- Posługując się intuicyjnym pojęciem liczb naturalnych przedstawimy szkic konstrukcji przechodniego domknięcia,
pomimo że konstrukcja ta wyprzedza prezentowany materiał. Dla dowolnej liczby przez będziemy oznaczać -krotne złożenie relacji z sobą (czyli oraz dla ). Zdefiniujmy rodzinę Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \kRodz} jako zbiór wszystkich skończonych wielokrotnych złożeń relacji z sobą, czyli Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \kRodz=\{r\subset X^2 : \exists_{n\in \mathbb{N}} (n\neq 0 \wedge R^n=r)\}} . Do formalnego zdefiniowania rodziny Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \kRodz} potrzebne są pojęcia liczb naturalnych, funkcji oraz definiowania przez indukcje, które zostaną przedstawione w następnych rozdziałach. Pokażemy teraz, że domknięcie relacji w klasie relacji przechodnich na to relacja Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup \kRodz} . Pokażemy po kolei, że spełnia warunki domknięcia.
- Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle R=R^1 \subset \bigcup \kRodz}
- Aby pokazać, że relacja Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup \kRodz} jest przechodnia weźmy dowolne dwie pary Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle (a,b),(b,c) \in \kRodz} .
Wtedy muszą istnieć liczby takie, że oraz . Wobec tego . Z łączności składania relacji wynika, że . Wobec tego Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle (a,c)\in R^{m+n} \subset \bigcup \kRodz} .
- Weźmy dowolną przechodnią relację taką, że pokażemy indukcyjnie, że dla każdego
mamy .
- Baza indukcji. Dla mamy a więc z założenia .
- Krok indukcyjny. Weźmy dowolne i przypuśćmy, że dla każdego
zachodzi . Weźmy dowolną parę . Ponieważ to . Oznacza to, że istnieje element taki, że oraz . Z założenia indukcyjnego wynika, że oraz . Ponieważ jest przechodnia to . Wobec dowolności wyboru pary otrzymujemy .
Skoro dla każdego mamy to również Parser nie mógł rozpoznać (nieznana funkcja „\kRodz”): {\displaystyle \displaystyle \bigcup \kRodz \subset T} .
Pokażemy teraz że istnieje zbiór taki, że klasa relacji spójnych na zbiorze i klasa relacji symetrycznych na zbiorze nie są domknięte na przecięcia. W obliczu twierdzenia Uzupelnic thm:domkniecie| będzie to oznaczało, że nie wszystkie relacje mają domknięcia w tych klasach. Niech .
- Relacje są spójne na , a ich
przecięcie czyli zbiór nie jest.
- Relacja nie jest antysymetryczna, a więc klasa relacji antysymetrycznych na
nie jest domknięta na przecięcia.
Dla relacji niech , , oznaczają odpowiednio zwrotne, symetryczne, przechodnie domknięcie relacji . Czy prawdą jest że:
- dla dowolnej relacji relacja
jest relacją równoważności
- dla dowolnej relacji zachodzi
W każdym z powyższych przypadków proszę podać dowód lub kontrprzykład.
Rozwiązanie:
- Zaczniemy od pokazania, że dowolne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Rozważamy relacje na zbiorze . Z definicji zwrotności mamy
jest zwrotna wtedy i tylko wtedy gdy . W definicji domknięcia Uzupelnic defn:domkniecie| punkt pierwszy mówi, że jeśli jest domknięciem to . Wobec tego konieczne jest aby . Zwróćmy uwagę, że powyższy argument działa dla dowolnych klas rodzin relacji domkniętych na przecięcia. Stąd otrzymujemy, że symetryczne domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne, i przechodnie domknięcie relacji zwrotnej jest zwrotne. Ponieważ relacja jest zwrotna, to również zwrotna musi być . Pokażemy teraz, że przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Wykorzystamy charakteryzację domknięcia przechodniego z ćwiczenia Uzupelnic ex:charakteryzacjeDomkniec|. Można łatwo pokazać indukcyjnie, że dla dowolnego mamy . Dla relacji symetrycznych dostajemy więc . Wobec tego mamy
a więc przechodnie domknięcie relacji symetrycznej jest symetryczne. Oznacza to, że relacja jest symetryczna. Wcześniej pokazaliśmy, że jest zwrotna. Ponieważ jest przechodnim domknięciem to jest też przechodnia. Wobec tego jest relacją równoważności.
- Pokażemy relację dla której relacja nie jest przechodnia. Ponieważ relacja
jest przechodnia, będzie to oznaczało że te relacje są różne. Niech oraz . Relacja jest przechodnia więc jej symetryczne domknięcie to . I po zwrotnym domknięciu otrzymujemy . Łatwo zauważyć, że otrzymana relacja nie jest przechodnia, gdyż podczas gdy .
==Iloczyn kartezjański i podobne konstrukcje (rozdział dla dociekliwych)==
W definicji Uzupelnic iloczyn_kartezjanski| zaprezentowanej w rozdziale Uzupelnic section_iloczyn_kartezjanski| jest pewna nieścisłość. Konstrukcja iloczynu kartezjańskiego odwołuje się do aksjomatu wyróżniania w wersji nieuprawomocnionej. Konstrukcja którą zobaczą państwo w tym rozdziale usuwa tą poprzednią niedogodność.
Twierdzenie
Dla dowolnych dwóch zbiorów i istnieje zbiór zawierający wszystkie pary postaci gdzie i .
Dowód
Ustalmy dwa dowolne zbiory i . Jeśli lub to istnieje na podstawie aksjomatu zbioru pustego. W przeciwnym przypadku jest zbiorem jednoelementowym to istnieje na podstawie aksjomatu pary. W dalszej częsci dowodu zakładamy że zbiory i są niepuste i że ma więcej niż jeden element. Na podstawie aksjomatu zbioru potęgowego, aksjomatu unii i aksjomatu wycinania następujące zbiory istnieją:
A &=z{P}(x)| w z =w,
B &=z{P}(x y)| w v (w v z=v,w),
C &=z{P}({P}(y))| v z=v=(v,v).
Nasze założenia gwarantują, że żaden z powyższych zbiorów nie jest pusty. Kontynuując możemy stworzyć
D_0 &=z{P}(A B)| w v w v z=w,w,v=(w,v),
w którym to zbiorze mamy pewność, że jest elementem . Kontynuujemy definiując
D_0' &=z{P}(D_0 C)| w v w v z=(w,v),(v,v),
gdzie mamy pewność, że jest elementem , a elementem , oraz
D_0" &=z{P}(D_0 C)| w v w v z=(w,v),(w,w ),
gdzie mamy pewność, że . Kończąc
x y &=z D_0' | w v w v z=(w,v) z D_0" | w z=(w,w).

Twierdzenie
Jeśli i są zbiorami i to zbiorem jest również ogół takich, że istnieje spełniające . Zbiór takich oznaczamy przez i nazywamy projekcją na pierwszą współrzędną.
Dowód
W tej chwili jesteśmy gotowi dowieść własność zapowiedzianą w Wykład. AKS Dla dowolnej formuły nie posiadającej zmiennych wolnych innych niż i następująca formuła jest prawdą
Aby dowieść tą własność ustalmy dowolną formułę i dowolny zbiór . Stosujemy aksjomat wyróżniania do (który istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:produktistnieje|) i do formuły
otrzymując zbiór . Wymagany zbiór istnieje na mocy Twierdzenia Uzupelnic tw:pierwszaproj| i jest równy .
Przykładem zastosowania powyższego twierdzenia może być otrzymanie drugiej projekcji z iloczynu kartezjańskiego. Aby otrzymać stosujemy powyższe twierdzenie do , i wyrażenia mówiącego .