Teoria informacji/TI Wykład 13: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 20: | Linia 20: | ||
Nie inaczej ma się sprawa z tekstami. Mamy swiadomość, że przy odpowiednim | Nie inaczej ma się sprawa z tekstami. Mamy swiadomość, że przy odpowiednim | ||
nakładzie pracy i czasu | nakładzie pracy i czasu potrafilibyśmy się nauczyć na pamięć | ||
wybranej księgi ,,Pana Tadeusza" (a może nawet | wybranej księgi ,,Pana Tadeusza" (a może nawet całego poematu), | ||
natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli | natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli | ||
wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że | wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku | Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku | ||
liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można | liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można | ||
opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne. | opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne; wystarczy wtedy | ||
zapamiętać ów krótszy ,,opis". | |||
W pierwszym przybliżeniu, za złożoność liczby bylibysmy więc skłonni uznać | |||
długość jej najkrótszego opisu, jednak widzieliśmy już na pierwszym wykładzie, | |||
[[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]] | że takie postawienie sprawy prowadzi do paradoksu Berry'ego, dlatego też | ||
wprowadzilismy pojęcie | |||
[[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]]. | |||
A jednak - po lepszym zrozumieniu - idea najktótszego opisu prowadzi do | |||
sensownej miary złożoności, którą zajmiemy się na tym wykładzie. | |||
Przyjmiemy, że obiekty, które chcemy opisywać, to słowa | |||
nad alfabetem <math> \{ 0, 1 \} </math>; zarówno liczby naturalne, jak też | |||
słowa nad większymi alfabetami można łatwo sprowadzić do tego przypadku. |
Wersja z 17:18, 22 sie 2006

Złożonośc informacyjna Kołmogorowa
Odwołajmy się do codziennego doświadczenia. Chyba każdy się zgodzi, że niektóre liczby można zapamiętać łatwiej niż inne i nie zależy to tylko od wielkości liczby. Bez trudu zapamiętamy liczbę czy nawet
natomiast zapamietanie 20 ,,losowych" cyfr sprawi nam kłopot. No, chyba, że to będą np.
31415926535897932384
wtedy, nawet jeśli nie ,,trzymamy" tych cyfr w pamięci, możemy je w razie potrzeby odtworzyć, np. korzystając z formuły Leibniza .
Nie inaczej ma się sprawa z tekstami. Mamy swiadomość, że przy odpowiednim nakładzie pracy i czasu potrafilibyśmy się nauczyć na pamięć wybranej księgi ,,Pana Tadeusza" (a może nawet całego poematu), natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że znowu -- znaleźlibyśmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze jest to tekst w obcym języku, którego jednak jesteśmy w stanie się nauczyć.
Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne; wystarczy wtedy zapamiętać ów krótszy ,,opis". W pierwszym przybliżeniu, za złożoność liczby bylibysmy więc skłonni uznać długość jej najkrótszego opisu, jednak widzieliśmy już na pierwszym wykładzie, że takie postawienie sprawy prowadzi do paradoksu Berry'ego, dlatego też wprowadzilismy pojęcie notacji.
A jednak - po lepszym zrozumieniu - idea najktótszego opisu prowadzi do sensownej miary złożoności, którą zajmiemy się na tym wykładzie.
Przyjmiemy, że obiekty, które chcemy opisywać, to słowa nad alfabetem ; zarówno liczby naturalne, jak też słowa nad większymi alfabetami można łatwo sprowadzić do tego przypadku.