Teoria informacji/TI Wykład 13: Różnice pomiędzy wersjami

Z Studia Informatyczne
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Niwinski (dyskusja | edycje)
Niwinski (dyskusja | edycje)
Nie podano opisu zmian
Linia 24: Linia 24:
natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli
natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli
wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że
wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że
znowu -- znaleźlibysmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze
znowu -- znaleźlibyśmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze
jest to tekst w obcym języku, którego jednak jestesmy w stanie się  
jest to tekst w obcym języku, którego jednak jesteśmy w stanie się  
nauczyć.
nauczyć.


Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku
Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku
liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby mozna
liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można
opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne.
opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne.
Oczywiście, przy uściśleniu tej obserwacji trzeba pamiętać o
Oczywiście, pojęcie opisania liczby (czy czegokolwiek innego) wymaga
paradoksie Berry'ego wspomnianym na pierwszym wykładzie -- w ten sposób
ścisłego określenia, co zrobiliśmy na pierwszym wykładzie pod
powracamy do pojęcia
pojęciem
[[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]].
[[Teoria informacji/TI Wykład 1#Notacja|notacji]]
(w przeciwnym razie narażamy się na paradoks Berry'ego).

Wersja z 16:29, 22 sie 2006

Andriej Nikołajewicz Kołmogorow (1903-1987)

Złożonośc informacyjna Kołmogorowa

Odwołajmy się do codziennego doświadczenia. Chyba każdy się zgodzi, że niektóre liczby można zapamiętać łatwiej niż inne i nie zależy to tylko od wielkości liczby. Bez trudu zapamiętamy liczbę 1000100 czy nawet

100100100100

natomiast zapamietanie 20 ,,losowych" cyfr sprawi nam kłopot. No, chyba, że to będą np.

31415926535897932384

wtedy, nawet jeśli nie ,,trzymamy" tych cyfr w pamięci, możemy je w razie potrzeby odtworzyć, np. korzystając z formuły Leibniza 1113+1517+19=π4.

Nie inaczej ma się sprawa z tekstami. Mamy swiadomość, że przy odpowiednim nakładzie pracy i czasu potrafilibysmy się nauczyć na pamięć wybranej księgi ,,Pana Tadeusza" (a może nawet calego poematu), natomiast zapamietanie -- powiedzmy -- 10 stron ,,losowych" symboli wydaje się przekraczać możliwości zwykłego człowieka. No chyba, że znowu -- znaleźlibyśmy jakiś ,,klucz", na przykład okazałoby się, ze jest to tekst w obcym języku, którego jednak jesteśmy w stanie się nauczyć.

Jakie pojęcia matematyczne kryją się za tym zjawiskiem? W przypadku liczb odpowiedź jest stosunkowo prosta: niektóre liczby całkowite można opisać znacznie krócej niż podając ich rozwinięcia dziesiętne. Oczywiście, pojęcie opisania liczby (czy czegokolwiek innego) wymaga ścisłego określenia, co zrobiliśmy na pierwszym wykładzie pod pojęciem notacji (w przeciwnym razie narażamy się na paradoks Berry'ego).